Ilmiannoin yhden äidin kelalle.

• Viestiketjun aloittaja veronmaksaja
  • Ensimmäinen viesti
Voi teidän kanssanne, taistelevat metsot!
Turha tästä on kättä vääntää; ap teki ilmoituksen epäilynsä perusteella, kela tutkii ja toimii jos on aihetta. Asia on sillä loppuunkäsitelty. Tehty mikä tehty.

Ihan hyvähän se on, että tukien väärinkäyttäjät saadaan kiinni. Monet perheet asuvat virallisesti eri osoitteissa, vaikka ovatkin koko ajan perheenä yhdessä. Näin saadaan kaikki tuet suurempina kuin olisi muuten oikeutettu saamaan; asumistuki, työttömyyspäiväraha, lapsilisät, äippärahat ym. leikitään siis yksinhuoltajaa, suomeksi sanottuna. Törkeää viranomaisten vedätystä. Se on meiltä kaikilta pois.

Höh
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Olitko sä oikeasti töissä miehelläsi? Meillä nimittäin sama homma eli mies on yrittäjä ja mä oon jo vuosia tehnyt kaikki tietokonehommat kotona ja palkatta. Tässä jossain vaiheessa varmaan olis vauva taas masussa, niin ollaan päätetty, että sitten tehdään mulle oikein työsopimus ja maksetaan hyvää palkkaa, toki ihan virallisesti ja verot maksaen, mutta mun työmäärään nähden kuitenkin paljon. Onko se ihan laillista?

No jos miehesi haluaa maksaa sinulle paljon palkkaa vähästä työstä (ja työsopimuksen kera) niin eihän siinä mitään laitonta ole. (tahtoo itse samanlaisen työnantajan :D )
Mies vaan joskus muistelee kuulleensa, että palkan täytyis edes jossain määrin vastata tehtyä työmäärää tai verottaja saattaa siihenkin puuttua. Mä tosin sanoin, että eihän se verottajalta pois ole, jos me sillä keinoin saadaan kelalta hyvät äitiysrahat. Tiedä sitten näistä...

ei ne kysele mitä siellä tekee, palkkaa on maksettu ja verot ja muut pakolliset maksettu, that's it!

samaamietin
AP toimi oikein!

Minä olen kans monesti näitä kommentteja lukiessani miettinyt, että mitä sekopäitä täällä surffailee...
Kelan huijaaminen hyväksytään ja syyllistetään rehellisiä ihmisiä...mutta sossuun ei saisi mennä...silloin on köyhä, tyhmä ja saamaton =(

Alkuperäinen kirjoittaja hämmentynyt vierailija:
Ihmettelen tätä että miksi palstalaisista niin moni katsoo ihan hyvällä että vedätetään kelalta rahaa vaikka se on meidän veroista otettua rahaa. Miksi sitten tämä palsta ei katso hyvällä jos joutuu käymään sossussa? Sehän on kuitenkin laillista, kuten tuo kelan vedätys.

mitenkä lie
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Mulle on maksettu 6kk työtulojen perusteella ä.päiväraha ja on sitä saanut lippua ja lappua toimittaa. En usko ap:ta.
mielenkiintosta ku mun ei tarvinnu tehä muuta ku antaa työnantajalle se lomake Y17 mitä tuolla aikasemmin jo mainitsinkin.

ja JOS kela jotain palkkakuitteja haluaiski, niin ne on aika törkeen helppo väärentää. pistää toiselle paperille eri muotoon ne samat tiedot mitä sille Y17 lomakkeellekin pistää. haloo.

JOS tämä kyseinen nainen ja väärentäjä (?) ovat näin tehneet niin ihmettelen millä todistaa sen olevan huijausta jos kerran ihmisellä on yritys etc.
Ja mä luulen ettei kukaan järki ihminen edes huutelisi kenellekkään tekevänsä noin jos ei todella ole latvasta laho tai erittäin hyvä ystävä.

Faktaa yrittäjille
Yel on se, mitä kela tuijottaa, ennenkuin alkaa maksaa tukia YRITTÄJÄLLE: eli päivärahat maksetaan yel-työtulon mukaan. Ihans ama mitä palkkaote tai tiliote näyttää, kela kastoo yel maksuja. Jos vaikka maksaa minimin mukaan n7000e tulojen perusteista yel-maksua, ja anoo maksettujen palkkojen 20000e mukaan tukia, niin voi voi. ELi yrittäjät; hoitakaa yel-asianne kuntoon viimeistään kun tikku näyttää plussaa! Työttömyystuet, sairauspvärahat, äippärahat ja isyyspvärahat maksetaan YEL-työtulon perusteella!

plm
Alkuperäinen kirjoittaja Voi teidän kanssanne:
Turha tästä on kättä vääntää; ap teki ilmoituksen epäilynsä perusteella, kela tutkii ja toimii jos on aihetta. Asia on sillä loppuunkäsitelty. Tehty mikä tehty.

Ihan hyvähän se on, että tukien väärinkäyttäjät saadaan kiinni. Monet perheet asuvat virallisesti eri osoitteissa, vaikka ovatkin koko ajan perheenä yhdessä. Näin saadaan kaikki tuet suurempina kuin olisi muuten oikeutettu saamaan; asumistuki, työttömyyspäiväraha, lapsilisät, äippärahat ym. leikitään siis yksinhuoltajaa, suomeksi sanottuna. Törkeää viranomaisten vedätystä. Se on meiltä kaikilta pois.
Tämä on juuri näin!

myel

voi voi. mä en muuta lapseni isän kanssa yhteen vaan sen takia et muut Kelan tukien nostajat,töissä kävijät ym nukkuisivat paremmin vaan jotta en itse suin päin tekisi virheitä muuttamalla liian nopeasti yhteen. Jos se on kusetusta.EVVK. nytkin jo eron partaalla käyty monen moista kertaa niin yhteen muuttohan siinä auttaa...ei kiesus!

Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
Kelalla ei oo resursseja tarkistaa kaikkien tuloja vuoden päästä.
Siksi nää nilkit jää kiinni ainoastaan ilmiannoista!
Jos ei tarkistettaisikaan niin jos muka saa jo toista äippärahaa tuon saman tulon perusteella niin viimeistään siinä kohtaa asia tulisi ilmi. Siinä vaiheessa kela katsoo kyllä verotustiedot.
Jos lapsilla vuoden ikäero niin ei se edellisen vuoden verotus ole välttämättä edellenkään ehtinyt valmistua.

Ja on tuo valitettavasti ihan mahdollista.

Oikein teit ap kun käräytit tuon äidin.

xx
Ei ole se huijariäiti mikään älyn jättiläinen, kiinni tuollaisesta jää ennen pitkää aika suurella todennäköisyydellä kun ehtii verotustiedot ajan tasalle. Hyvä että ilmiannoit.

vieras

Mutta onko tuo tosiaan loppujen lopuksi niin kannattavaa? Pitäähän siitä toisestakin kämpästä kuitenkin maksaa se vuokra. No joku tuossa jo sanoikin, että toinen kämppä on pimeästi vuokrattu, mutta ei kai kaikilla kuitenkaan näin ole ja siinä tilanteessahan sen pimeän vuokralaisen ei saisi hakea mitään asumistukia ja pitäisi olla virallinen osoite toisaalla jne.

Ja sitten nämä tilanteet, joissa suhde on oikeasti sellainen on-off-tyylinen, ettei olla oikein varmoja suuntaan eikä toiseen.

xx
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta onko tuo tosiaan loppujen lopuksi niin kannattavaa? Pitäähän siitä toisestakin kämpästä kuitenkin maksaa se vuokra. No joku tuossa jo sanoikin, että toinen kämppä on pimeästi vuokrattu, mutta ei kai kaikilla kuitenkaan näin ole ja siinä tilanteessahan sen pimeän vuokralaisen ei saisi hakea mitään asumistukia ja pitäisi olla virallinen osoite toisaalla jne.

Ja sitten nämä tilanteet, joissa suhde on oikeasti sellainen on-off-tyylinen, ettei olla oikein varmoja suuntaan eikä toiseen.
Tiedän yhden pariskunnan joka teki näin... toisen kämpän vuokran maksoi sossu, joten eipä siinä mitään hävinnyt. En ilmiantanut vaikka mieli teki kun kyseessä oli lähisukulainen.

klh
Kyllä vain Kela ainakin minulta tarkisti verotoimistosta vastaanvanlaisessa tilanteessa, pitivätkö tulot paikkaansa. Tai siis ei vastaanvanvanlaisessa niin, että olisin huijannut mitään. Olin vain elämäni kunnossa koko ensimmäisen raskaana olon ajan ja olen alalla, missä voi lisätöitä tekemällä tietana huomattavasti enemmän kuin mikä on pelkkä peruspelkka. Tein siis ihan sikana töitä (ei muuten mitään järkee näin jälkeenpäin ajatellen, ei juuri yhtään vapaaaikaa) ja sain varsin korkean päivärahan. Toinen lapsi tuli samaan putkeen, eli alle 1,5 v eroa, joten ilmoitin vain Kelalle, että sen tulot katsotaan sen ensimmäisen päivärahann mukaan. Tuossa vaiheessa sanoivat tarkistavansa verottajalta. Läpi meni, kun en ollut tehnyt mitään laitonta.

Toisaalta Kelan koneelta pääsee suoraan näkemään, mitä on tienannut edellisen vuoden verotuksessa ja luultavasti myös sen vuoden serot siihen asti (olen tapellut nyt sairaslomien kanssa), joten uskoisin, että Kela kyllä kiinnittäisi huomion tuollaiseen yllättävään palkannousuun ja tarkistavat asian verottajalta, aivan niinkuin verottajan täti täällä aiemmin sanoi.

vieras
Minusta on kuitenkin outoa tai oikeastaan tyhmää olla vain kotona ilman mitään tuloja tai tukia 6 kk vain siksi, että saisi korkeampaa äitiyspäivärahaa. Ei oikein täsmää..

Joo
Saa tuomion petoksesta, lapsia käy kyllä sääliksi. Silti ihmettelen miksi tälläisistä penneistä huudellaan vaikka juuri nyt ollaan laman myötä todistamassa suuren luokan huijausta aivan kuten edellisessä lamassakin: me veronmaksajat joudutaan maksamaan mittaamattomat summat veroina ja leikkauksina siksi että pankit ja sijoituskeinottelijat jälleen ajoivat Suomen lamaan. Kukaan ei huutele tästä tai lähde marssimaan kaduille. Tapahtunut vain hyväksytään hiljaa ja siitä kärsitään vielä vuosikausien päästä. Tätä todella ihmettelen!

v
Ei kela multakaan kysyny mitään muuta ku sen lomakkeen minkä työnantaja täyttää. Miksi he sen tarvitsisivat jos automaattisesti tarkistavat verottajalta tulot? Kyse on nyt siis siitä metodista, että äp-raha perustuu viimeisen 6 kuukauden työtuloihin, eivät toissavuoden verotietoihin.

Näin tämä "kaveri" on sanonut tehneensä. Sukulainen täytti kelalle sen lomakkeen missä kysellään tuloja. Sukulainen on yrittäjä, joten pystyi tarpeeksi luotettavanoloisesti toimimaan työnantajana.

Ei teidän tarvitse uskoa, mutta näin se vaa on. Mua SAPETTAA tuollanen. Itse tein ylitöitä hiki hatussa saadakseni äippärahaa nostettua, toinen makasi kotona ja saa nyt melkein kaksinkertaista äp-rahaa minuun verrattuna.

Kelasta kiittivät ja kysyivät haluanko pysyä nimettömänä. Sanoivat tarkistavansa asian. Eivät he automaattisesti siis tarkista jokaiselta onko verotkin maksettu. Tuskin heillä sellaseen resursseja.
eli kateus oli tässäkin "ilmiannossa"motiivina,ei huoli lapsista

kookoo
"Kelasuunnittelu" on rikollista, mutta yrittäjien "verosuunnittelu" ja kansanedustajien kulukorvaukset hyväksytän mukisematta. Onko oikein, että hyvätuloinen kansanedustaja on kirjoilla kaukana pohjoisessa, jossakin halvassa yksiössä ja muu perhe asuu helsingissä, samoin kuin kansanedustajakin oikeasti. Kirjat pidetään muualla, että palkan lisäksi saa matkakulukorvaukset!

v
Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena71:
Mutta Kela tekee silti aina vertailun (asiakkaan eduksi) ja katsoo verotietoja toisen lapsen kohdalla, ekan kohdalla vedätys voi onnistuakin, sitten Kela luultavasti huomaa että huijarilla ei olekaan ollut ansiotuloja verotuksessa ensimmäisen äpr:n mukaisesti.
tosta en tiedä miten toimii ja milloin mitkäki verot katsotaan. näin kuitenkin tämä "kaveri" kerto tehneensä ja mä päätin, että nyt riitti. ekan annoin mennä ja toivoin, että kaveri kasvais aikuiseksi. nyt ku tuli ilmi, ettei jaksa hoitaa jo olemassaolevia lapsiansa ja toinen tulossa ja on kivaa, ku on enemmän rahaa ku koskaan ennen, niin en enää pystyny kattoo sivusta.
no jos siellä lapsilla on oikeasti huonot oltavat niin olisiko sinun kannattanut ennemminkin olla lastensuojeluun yhteydessä kuin kelaan-ei nyt oikein vaikuta että olisit yhtään noista lapsista huolissaan,vaan ainoastaan siitä että "kaverilla"on enempi rahaa kuin sinulla.Mikäs tämä sinun motiivisi nyt oikein onkaan?

-
Ei kela multakaan kysyny mitään muuta ku sen lomakkeen minkä työnantaja täyttää. Miksi he sen tarvitsisivat jos automaattisesti tarkistavat verottajalta tulot? Kyse on nyt siis siitä metodista, että äp-raha perustuu viimeisen 6 kuukauden työtuloihin, eivät toissavuoden verotietoihin.

Näin tämä "kaveri" on sanonut tehneensä. Sukulainen täytti kelalle sen lomakkeen missä kysellään tuloja. Sukulainen on yrittäjä, joten pystyi tarpeeksi luotettavanoloisesti toimimaan työnantajana.

Ei teidän tarvitse uskoa, mutta näin se vaa on. Mua SAPETTAA tuollanen. Itse tein ylitöitä hiki hatussa saadakseni äippärahaa nostettua, toinen makasi kotona ja saa nyt melkein kaksinkertaista äp-rahaa minuun verrattuna.

Kelasta kiittivät ja kysyivät haluanko pysyä nimettömänä. Sanoivat tarkistavansa asian. Eivät he automaattisesti siis tarkista jokaiselta onko verotkin maksettu. Tuskin heillä sellaseen resursseja.
En jaksanut lukea enempää. Totta tai ei, niin sit toi ystävällinen yrittäjä on myös maksanut ne ekat 3 tai 4kk kaverilleen sitä äippärahaa ja on varmaan ollut tosi iloinen. Koska noiden kk jälkeen vasta kela alkaa maksamaan ja sitä mä en usko, että tavan yrittäjällä on rahoja maksella tyhjästä tai sit on pirun rikas yrittäjä.

dd
Alkuperäinen kirjoittaja mitenkä lie:
Mulle on maksettu 6kk työtulojen perusteella ä.päiväraha ja on sitä saanut lippua ja lappua toimittaa. En usko ap:ta.
mielenkiintosta ku mun ei tarvinnu tehä muuta ku antaa työnantajalle se lomake Y17 mitä tuolla aikasemmin jo mainitsinkin.

ja JOS kela jotain palkkakuitteja haluaiski, niin ne on aika törkeen helppo väärentää. pistää toiselle paperille eri muotoon ne samat tiedot mitä sille Y17 lomakkeellekin pistää. haloo.

JOS tämä kyseinen nainen ja väärentäjä (?) ovat näin tehneet niin ihmettelen millä todistaa sen olevan huijausta jos kerran ihmisellä on yritys etc.
Ja mä luulen ettei kukaan järki ihminen edes huutelisi kenellekkään tekevänsä noin jos ei todella ole latvasta laho tai erittäin hyvä ystävä.
sam tuli mieleen!! outo huoli lapsista käräytellä tulojen takia kelaan...huoh

v
Alkuperäinen kirjoittaja dd:

Sama kai se on vaikka kateudesta kelaan käräyttäs koska kysyinen äiti on väärin tehnyt.
Edelleenkään kukaan ei silti ole vastannut miksi palsta ajattelee kelan kusettamisen olevan ihan ok mutta sossussa käynnin jotenkin tosi pahaa ja halveksittavaa? Toinen on rikos ja toinen ei..

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:

Sama kai se on vaikka kateudesta kelaan käräyttäs koska kysyinen äiti on väärin tehnyt.
Edelleenkään kukaan ei silti ole vastannut miksi palsta ajattelee kelan kusettamisen olevan ihan ok mutta sossussa käynnin jotenkin tosi pahaa ja halveksittavaa? Toinen on rikos ja toinen ei..
peesien peesi!

vieras
Tahallisten väärinkäytösten määrä on minimaalinen kaikkiin Kelan maksamiin etuuksiin nähden. Viime vuonna Kela maksoi etuuksia yli 11 miljardia euroa. Kela menetti viime vuonna neljä miljoonaa euroa sosiaalitukien tahallisen väärinkäytön takia.

Yhteistyössä