...
Teeppä niin.Alkuperäinen kirjoittaja Höh:Pitäiskö munkin ilmiantaa yks äippä joka vetelee yksinhuoltajatukia vaikka isä asuu samassa taloudessa? Ja isän oma kämppä on pimeästi vuokralla?
Teeppä niin.Alkuperäinen kirjoittaja Höh:Pitäiskö munkin ilmiantaa yks äippä joka vetelee yksinhuoltajatukia vaikka isä asuu samassa taloudessa? Ja isän oma kämppä on pimeästi vuokralla?
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:Olitko sä oikeasti töissä miehelläsi? Meillä nimittäin sama homma eli mies on yrittäjä ja mä oon jo vuosia tehnyt kaikki tietokonehommat kotona ja palkatta. Tässä jossain vaiheessa varmaan olis vauva taas masussa, niin ollaan päätetty, että sitten tehdään mulle oikein työsopimus ja maksetaan hyvää palkkaa, toki ihan virallisesti ja verot maksaen, mutta mun työmäärään nähden kuitenkin paljon. Onko se ihan laillista?Alkuperäinen kirjoittaja leiviskä:Kyllähän tuo käytännössä on mahdollista tehdä. Yrittäjä todellakin pystyy tekemään työsopimuksen. Mietin vaan noita verohommia koska työnantajan täytyis kuitenkin maksaa siitä työntekijän "palkasta"
Eli jos on tehnyt pelkän työsopimuksen ja sen perusteella palkkakuitin niin kyllähän se kiinni jää ja joutuu pulittaa aikalailla takas.
Minun kohdalla oli ihan laillinen juttu. Mies on yrittäjä ja minä olen hänellä "töissä" oikeasti olen kotona. Kirjanpitäjä itse ehdotti että siirrettäis osa miehen palkasta mun nimiin jotta menee vähemmän veroja. Juu ja mun "palkasta" menee myös joku % veroa.
Minä hyödyin tästä niin että sain hyvät äp-rahat. (eläke kertyy myös)
Ok,kiitos. Eiköhän mekin sitten tulevaisuudessa uskaltauduta maksaa mulle hyvää palkkaa,vaikken niin paljon töitä teeAlkuperäinen kirjoittaja leiviskä:Alkuperäinen kirjoittaja Sara:Olitko sä oikeasti töissä miehelläsi? Meillä nimittäin sama homma eli mies on yrittäjä ja mä oon jo vuosia tehnyt kaikki tietokonehommat kotona ja palkatta. Tässä jossain vaiheessa varmaan olis vauva taas masussa, niin ollaan päätetty, että sitten tehdään mulle oikein työsopimus ja maksetaan hyvää palkkaa, toki ihan virallisesti ja verot maksaen, mutta mun työmäärään nähden kuitenkin paljon. Onko se ihan laillista?Alkuperäinen kirjoittaja leiviskä:Kyllähän tuo käytännössä on mahdollista tehdä. Yrittäjä todellakin pystyy tekemään työsopimuksen. Mietin vaan noita verohommia koska työnantajan täytyis kuitenkin maksaa siitä työntekijän "palkasta"
Eli jos on tehnyt pelkän työsopimuksen ja sen perusteella palkkakuitin niin kyllähän se kiinni jää ja joutuu pulittaa aikalailla takas.
Minun kohdalla oli ihan laillinen juttu. Mies on yrittäjä ja minä olen hänellä "töissä" oikeasti olen kotona. Kirjanpitäjä itse ehdotti että siirrettäis osa miehen palkasta mun nimiin jotta menee vähemmän veroja. Juu ja mun "palkasta" menee myös joku % veroa.
Minä hyödyin tästä niin että sain hyvät äp-rahat. (eläke kertyy myös)
En ole koskaan ollut töissä. Verot maksetaan kuin muutkin. Miehen veromäärä pieneni vaan aika lailla kun hän maksaa mulle "palkkaa"
Ihan laillista tämä on. Palkat ja verotiedot näkyy normaalisti mun verotiedoissa.
En usko, tätä juttua!Alkuperäinen kirjoittaja ap:Ei kela multakaan kysyny mitään muuta ku sen lomakkeen minkä työnantaja täyttää. Miksi he sen tarvitsisivat jos automaattisesti tarkistavat verottajalta tulot? Kyse on nyt siis siitä metodista, että äp-raha perustuu viimeisen 6 kuukauden työtuloihin, eivät toissavuoden verotietoihin.
Näin tämä "kaveri" on sanonut tehneensä. Sukulainen täytti kelalle sen lomakkeen missä kysellään tuloja. Sukulainen on yrittäjä, joten pystyi tarpeeksi luotettavanoloisesti toimimaan työnantajana.
Ei teidän tarvitse uskoa, mutta näin se vaa on. Mua SAPETTAA tuollanen. Itse tein ylitöitä hiki hatussa saadakseni äippärahaa nostettua, toinen makasi kotona ja saa nyt melkein kaksinkertaista äp-rahaa minuun verrattuna.
Kelasta kiittivät ja kysyivät haluanko pysyä nimettömänä. Sanoivat tarkistavansa asian. Eivät he automaattisesti siis tarkista jokaiselta onko verotkin maksettu. Tuskin heillä sellaseen resursseja.
Mutta tää mua hämää.... senhän olis tarvinnu ilmoittaa kelaan noista sika hyvistä työtuloista ja kela olis niiltä työpäiviltä maksanut vain minimin.Alkuperäinen kirjoittaja veronmaksaja:Kusettanut kelaa mukamas olemalla töissä ennen äitiyslomaansa, sai todella hyvät äippärahat. Hankki toisen lapsenkin heti perään koska ei ole koskaan tienannut näin hyvin!! Ei pidä huolta lapsistansa kunnolla, ei kuulemma jaksa tehdä mitään, mutta raha kelpaa. Kusetus tapahtui siis hnen sukulaisensa avulla. Oli mukamas töissä sukulaisella ja tämä"työnantaja" lähetti kelalle papern, että olis tienannu tonneja kuussa vaikka todellisuudessa istui persiillään kotona.
Ekasta äippälomasta en ilmiantanu, mutta nyt tuo sotki lapset tähän liikaa. Todella vastuutonta tehdä toinen lapsi heti perään (alle vuoden ikäero) pelkän rahan takia kun ei ensimmäistäkään jaksa hoitaa kunnolla.
Mitä mieltä palsta tästä?
Siis jos jää uudelleen äp lomalle kolmen vuoden sisällä niin äp raha on sama ku se edellinen + indeksikorotukset... Eli ei ollu tossa välissä töissä vuotta, vaa saa nyt sen saman mitä sai tosta ekasta lapsesta.Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:Mutta tää mua hämää.... senhän olis tarvinnu ilmoittaa kelaan noista sika hyvistä työtuloista ja kela olis niiltä työpäiviltä maksanut vain minimin.Alkuperäinen kirjoittaja veronmaksaja:Kusettanut kelaa mukamas olemalla töissä ennen äitiyslomaansa, sai todella hyvät äippärahat. Hankki toisen lapsenkin heti perään koska ei ole koskaan tienannut näin hyvin!! Ei pidä huolta lapsistansa kunnolla, ei kuulemma jaksa tehdä mitään, mutta raha kelpaa. Kusetus tapahtui siis hnen sukulaisensa avulla. Oli mukamas töissä sukulaisella ja tämä"työnantaja" lähetti kelalle papern, että olis tienannu tonneja kuussa vaikka todellisuudessa istui persiillään kotona.
Ekasta äippälomasta en ilmiantanu, mutta nyt tuo sotki lapset tähän liikaa. Todella vastuutonta tehdä toinen lapsi heti perään (alle vuoden ikäero) pelkän rahan takia kun ei ensimmäistäkään jaksa hoitaa kunnolla.
Siis jos lapsilla on alle vuoden ikäero niin kyllähän siitä 6kk pakosti osa osuu äippärahakaudelle.
Ehkä tässä nyt joku mättää mut noin niinku normaalisti olen sitä mieltä että tommoset tukien väärinkäyttäjät pitäis käräyttää.
vai olisko hänen omaa syytänsä, että kusetti, varasti ja teki enemmän lapsia ku jakso hoitaa?Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:Mietippä ap jos se nainen on nytkin väsynyt lapsiinsa, että mitä tapahtuu kun sille selviää että joutuu rahaongelmiin. Jos se menettää hermot ja tekee itelleen tai lapsilleen jotain niin muistappa sit tää sun tekos että sä johdit sen ahdinkoon!
mielenkiintosta ku mun ei tarvinnu tehä muuta ku antaa työnantajalle se lomake Y17 mitä tuolla aikasemmin jo mainitsinkin.Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:Mulle on maksettu 6kk työtulojen perusteella ä.päiväraha ja on sitä saanut lippua ja lappua toimittaa. En usko ap:ta.
Mutta Kela tekee silti aina vertailun (asiakkaan eduksi) ja katsoo verotietoja toisen lapsen kohdalla, ekan kohdalla vedätys voi onnistuakin, sitten Kela luultavasti huomaa että huijarilla ei olekaan ollut ansiotuloja verotuksessa ensimmäisen äpr:n mukaisesti.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Siis jos jää uudelleen äp lomalle kolmen vuoden sisällä niin äp raha on sama ku se edellinen + indeksikorotukset... Eli ei ollu tossa välissä töissä vuotta, vaa saa nyt sen saman mitä sai tosta ekasta lapsesta.Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:Mutta tää mua hämää.... senhän olis tarvinnu ilmoittaa kelaan noista sika hyvistä työtuloista ja kela olis niiltä työpäiviltä maksanut vain minimin.Alkuperäinen kirjoittaja veronmaksaja:Kusettanut kelaa mukamas olemalla töissä ennen äitiyslomaansa, sai todella hyvät äippärahat. Hankki toisen lapsenkin heti perään koska ei ole koskaan tienannut näin hyvin!! Ei pidä huolta lapsistansa kunnolla, ei kuulemma jaksa tehdä mitään, mutta raha kelpaa. Kusetus tapahtui siis hnen sukulaisensa avulla. Oli mukamas töissä sukulaisella ja tämä"työnantaja" lähetti kelalle papern, että olis tienannu tonneja kuussa vaikka todellisuudessa istui persiillään kotona.
Siis jos lapsilla on alle vuoden ikäero niin kyllähän siitä 6kk pakosti osa osuu äippärahakaudelle.
Ehkä tässä nyt joku mättää mut noin niinku normaalisti olen sitä mieltä että tommoset tukien väärinkäyttäjät pitäis käräyttää.
tosta en tiedä miten toimii ja milloin mitkäki verot katsotaan. näin kuitenkin tämä "kaveri" kerto tehneensä ja mä päätin, että nyt riitti. ekan annoin mennä ja toivoin, että kaveri kasvais aikuiseksi. nyt ku tuli ilmi, ettei jaksa hoitaa jo olemassaolevia lapsiansa ja toinen tulossa ja on kivaa, ku on enemmän rahaa ku koskaan ennen, niin en enää pystyny kattoo sivusta.Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena71:Mutta Kela tekee silti aina vertailun (asiakkaan eduksi) ja katsoo verotietoja toisen lapsen kohdalla, ekan kohdalla vedätys voi onnistuakin, sitten Kela luultavasti huomaa että huijarilla ei olekaan ollut ansiotuloja verotuksessa ensimmäisen äpr:n mukaisesti.
Tämä minullekin tuli mieleen, että jos on ollut vain kotona (työttömänä?) ennen äitiyslomaa, niin kai esim työttömyysaika ja korvaukset näkyy kelalla.Alkuperäinen kirjoittaja Josa:Jos tämä äiti on mukamas viimeiset puol vuotta ollut töissä hyvällä palkalla, niin hän ei ole voinut saada siltä ajalta mitään sosiaaliturvaa, toimeentulotukea, asumistukea, työttömyyskorvausta. Eli onko hän elänyt ilman toimeentuloa puoli vuotta ennen äitiyslomaa?
Selitätkö tän yel jutun? kiinnostais.Alkuperäinen kirjoittaja näin:Kela katsoo verotiedot ja esittämässäsi tapauksessa on todennäköisesti käynyt niin, että yel maksuilla on optimoitu äippäraha kohilleen.Alkuperäinen kirjoittaja veronmaksaja:Kusettanut kelaa mukamas olemalla töissä ennen äitiyslomaansa, sai todella hyvät äippärahat. Hankki toisen lapsenkin heti perään koska ei ole koskaan tienannut näin hyvin!! Ei pidä huolta lapsistansa kunnolla, ei kuulemma jaksa tehdä mitään, mutta raha kelpaa. Kusetus tapahtui siis hnen sukulaisensa avulla. Oli mukamas töissä sukulaisella ja tämä"työnantaja" lähetti kelalle papern, että olis tienannu tonneja kuussa vaikka todellisuudessa istui persiillään kotona.
Mielestäni tämä pitäisi jokaisen tehdä. Se on keino, joka on yleisesti kaikkien tiedossa ja jokainen, jolla on rahaa sen myös tekee. Köyhienkin pitäisi tehdä se vaikka velkarahalla, sillä velkarahan tuotto on tässä tapauksessa älyttömän hyvä.
Niin silloinko on oikeus huijata kelaa? Sekö on parempi kuin käydä sossussa? Niin tämä palstailu taas opettaa..Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:Mietippä ap jos se nainen on nytkin väsynyt lapsiinsa, että mitä tapahtuu kun sille selviää että joutuu rahaongelmiin. Jos se menettää hermot ja tekee itelleen tai lapsilleen jotain niin muistappa sit tää sun tekos että sä johdit sen ahdinkoon!
Ai niin siis joo... sori.... näinhän se on.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Siis jos jää uudelleen äp lomalle kolmen vuoden sisällä niin äp raha on sama ku se edellinen + indeksikorotukset... Eli ei ollu tossa välissä töissä vuotta, vaa saa nyt sen saman mitä sai tosta ekasta lapsesta.Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:Mutta tää mua hämää.... senhän olis tarvinnu ilmoittaa kelaan noista sika hyvistä työtuloista ja kela olis niiltä työpäiviltä maksanut vain minimin.Alkuperäinen kirjoittaja veronmaksaja:Kusettanut kelaa mukamas olemalla töissä ennen äitiyslomaansa, sai todella hyvät äippärahat. Hankki toisen lapsenkin heti perään koska ei ole koskaan tienannut näin hyvin!! Ei pidä huolta lapsistansa kunnolla, ei kuulemma jaksa tehdä mitään, mutta raha kelpaa. Kusetus tapahtui siis hnen sukulaisensa avulla. Oli mukamas töissä sukulaisella ja tämä"työnantaja" lähetti kelalle papern, että olis tienannu tonneja kuussa vaikka todellisuudessa istui persiillään kotona.
Niinpä. Ei minunkaan palkkakuittini edellisessä työpaikassa ollut kuin A4, jossa oli ihan vain tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitettu summat, ja paperissa oli vain firman logo yläkulmassa.Alkuperäinen kirjoittaja ap:mielenkiintosta ku mun ei tarvinnu tehä muuta ku antaa työnantajalle se lomake Y17 mitä tuolla aikasemmin jo mainitsinkin.Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:Mulle on maksettu 6kk työtulojen perusteella ä.päiväraha ja on sitä saanut lippua ja lappua toimittaa. En usko ap:ta.
ja JOS kela jotain palkkakuitteja haluaiski, niin ne on aika törkeen helppo väärentää. pistää toiselle paperille eri muotoon ne samat tiedot mitä sille Y17 lomakkeellekin pistää. haloo.