IL: iso vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
No onhan tuolla vauvalla kokoa..

Mutta mutta, sitä en ymmärrä että aina automaattisesti surkutellaan lapsen kohtaloa kun vanhemmat ovat ylipainoisia. Siirretään perintönä huonot elämäntavat lapselle.
Tämähän ei ole aina automaattista.

Itse olen ylipainoinen samaten mieheni mutta lapsemme ovat hoikkia ja syövät tervelliisesti, kuten me vanhemmatkin. (tyttö 4v 102cm ja 15,5kg poika 2v8kk n.99cm ja 16kg)
Meillä vanhemmilla vaan on se paha tapa, että herkutellaan vähän liian usein ja toisaalta ylipaino kerrytetty jo ennen lapsia.

Meillä lapset onneksi tykkää todella paljon kasviksista, vihanneksista ja hedelmistä. Herkkujakin saavat ehkä kerran kolmessa viikossa, silloinkin yhden tikkarin joka riittää vallan mainiosti.

Ja sit te miehen kans mässäilette salaa illalla? Kyllä te omalla lihavuudellanne näytätte lapsille "esimerkkiä", että lihavuudessa ei oo mitään pahaa. Kyllä siinä on. Kun teidänkin lapset vähän kasvaa niin kyllä ne tajuaa, että iskä ja äippä syö illalla kaapista herkkuja ja kaupasta ostellaan mässyä. Jossain vaiheessa he alkavat pyytää myös. Tietty voitte olla antamatta, mut se taas yllyttää toimimaan aikuisena samalla tavalla kuin te toimitte nyt. Eli tulevaisuudessa teidänkin lapset ovat ylipainoisia.

Näet ilmeisesti tulevaisuuten sitten, hienoa että omaat semmoisen taidon :)

No, kyllä tässä on tavoitteena myös meillä vanhemmilla tervellinen elämä ja elämäntapamuutos menossa.

Pointti nyt vaan oli se että turha yleistää sitä että ylipainoisten vanhempien lapset on automaattisesti ylipainoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
:/ Minunkaan mielestä noissa "ylisuurissa" vauvoissa ei ole mitään ylpeiltävää kun poikkeuksetta lähes kaikki ovat sokerivauvoja. Minulla on ylipainoa ja r.ajan diabetes ja olen sillä ylpeä että lapseni ovat olleet normaalipainoisia insuliinista huolimatta!

Mitähän tarkoittaa poikkeuksetta lähes kaikki???

Mulla ei ole ylipainoa, rd kuitenkin molemmissa raskauksissa. SYön suht terveellisesti normaalioloissakin, eli ruokavaliota ei pahemmin tarvinnut raskaudenaikana muutella. Syntymäpainot 3,4kg ja 3,5kg. Sokeritasapaino oli heikko meillä kaikilla synnytyksen jälkeen.
Ja sit mulla on lähes alipainoinen kaveri, joka on saanut kolme yli 4,5kg lasta. Diabeteksestä ei tietoakaan... Yleistys v*tuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Tulin surulliseksi katsoessani tuota kuvaa... :(

Tuo kuvastaa hyvin varsinkin alempien sosiaaliluokkien terveydentilaa monissa länsimaissa tällä hetkellä... Ihmiset vain lihovat ja lihovat. Eniten surettaa niiden lasten (kuten tuon kuvan Juulia) puolesta, joille ylipainoiset vanhemmat siirtävät "perintönä" huonot elintapansa ja sitä kautta myös liikakilonsa ja niistä johtuvat terveydelliset ongelmansa.

Melko vekkuli tulkinta! Pikkaisen lisää jos kertoisit.

Ylipainoa esiintyy eniten alemmissa sosiaaliluokissa - ylipaino altistaa raskausajan diabetekselle - raskausajan diabetes altistaa lapsen ylipainolle - ns. sokerivauva. Tietoa löytyy esim. kansanterveyslaitoksen sivuilta www.ktl.fi
Itse työskentelen valtion asiantuntijavirastossa ja reilusta kolmestakymmenestä työntekijästä (85 % naisia) ylipainoisia on kaksi naista ja yksi mies. Näistä mies ja toinen nainen on toimihenkilöitä, toinen nainen asiantuntijatehtävissä. Asiantuntijakoulutuspäivillä (satoja osallistujia) näkee yleensä 1-3 ylipainoista (naista). Koko väestön suhdeluvut ovat aivan toista..

Siis ei voi olla totta! No MUN KAVEREISTA ainoat ylipainoiset on yliopistossa. Mitäs mä tästä sit päättelen? En yhtään mitään. Ei kulje kirjakoulutus ja älykkyys käsi kädessä.

No eihän kukaan niin väittänytkään, vaan että alemmissa sosiaaliluokissa on suhteellisesti enemmän ylipainoisia kun ylemmissä. Huom, enemmän kuin, kukaan ei väittänyt etteikö ylemmissäkin luokissa olisi lihavia.

Ja ps, mistä lähtien opiskelijat on kuuluneet automaattisesti ylempään sosiaaliluokkaan, oli ne yliopistolla tai ei?

No tämä nyt vaan oli vertaus... Kun yleensä nämä tällaiset "normaalia kansaa" alentavat kommentit tulee just näiltä kirjanoppineilta, jotka pitävät itseään parempina kuin muut ollessaan AKATEEMISIA. Ymmärrän kyllä joo, että tämä varmaan on totta, juurikin johtuen tuosta, että terveellinen ruoka vain on kalliimpaa. Jotenkin mulla vaan "tökkäsee" toi alempi sosiaaliluokka -sana. Niinku ihmisiä pistettäis arvojärjestykseen sen perusteella, kenellä on rahaa...

No jos sitten vaikka käytetään sen alemman sosiaaliluokan sijaan sanaa "pienituloiset", ja todetaan ettei kaikilla pienituloisemmilla ole välttämättä varaa syödä yhtä terveellisesti kuin joillakin suurituloisilla, ja sanotaan vielä että tietysti poikkeuksia on aina ja kaikki olemme yksilöitä, niin oisko sitten sovinto? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Ei tuosta kannata hernettä vetää, onhan siitä julkaistu tutkimuksiakin että koska epäterveellinen ruoka (einekset, sokeri, pullamössö) on halvempaa verrattuna esim. kokolihaan ja tuoreisiin kasviksiin, alemmat sosiaaliluokat syövät epäterveellisemmin.

Tätä mä en kanssa koskaan ymmärrä. Nimenomaan tuoreet kasvikset ja juurekset ovat edullisia ja terveellisiä (puhumattakaan muista perusruokatarvikkeista, hiutaleet jne), ja einekset ja pullamössöt puolestaan kalliita (kilohinnoiltaan).. Me ei koskaan olla syöty niin terveellisesti kuin nyt kun olen kh-tuella ja pitää katsoa mihin rahat kaupassa laitetaan..

Tässä ihan lainaus laittamastani linkistä:

"Elintavoissa eroja koulutuksen mukaan
Elintavoissa on koulutusryhmittäisiä eroja. Päivittäistupakointi on yleisempää alimpaan koulutusryhmään kuuluvilla. Terveelliset ruokatottumukset eivät ole kahdessa alimmassa koulutusryhmässä yhtä yleisiä kuin ylimmässä koulutusryhmässä. Myös ylipainoisuus on yleisempää alemmissa koulutusryhmissä. Erot terveellisissä ruokatottumuksissa ovat kuitenkin pienentyneet. Alkoholinkulutuksen koulutusryhmittäiset erot ovat jokseenkin hävinneet miehillä, kun alkoholin viikkokulutus miesten alimmassa koulutusryhmässä lisääntyi tutkimusjaksolla 2004-2005. Naisten alkoholin viikkokulutuksen koulutusryhmittäiset erot ovat säilyneet: korkeimmin koulutetut naiset ilmoittivat suuremmasta viikkokulutuksesta."

Ja korjataan nyt vielä sekin, että koulutuksella näyttäisi siis olevan merkitystä, ei tulotason mukaisella sosiaaliluokalla. Monet akateemiset ansaitsevat vähemmän kun monet duunarit, mutta osaavat silti syödä terveellisemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan OT:
Ei tuosta kannata hernettä vetää, onhan siitä julkaistu tutkimuksiakin että koska epäterveellinen ruoka (einekset, sokeri, pullamössö) on halvempaa verrattuna esim. kokolihaan ja tuoreisiin kasviksiin, alemmat sosiaaliluokat syövät epäterveellisemmin.

Tätä mä en kanssa koskaan ymmärrä. Nimenomaan tuoreet kasvikset ja juurekset ovat edullisia ja terveellisiä (puhumattakaan muista perusruokatarvikkeista, hiutaleet jne), ja einekset ja pullamössöt puolestaan kalliita (kilohinnoiltaan).. Me ei koskaan olla syöty niin terveellisesti kuin nyt kun olen kh-tuella ja pitää katsoa mihin rahat kaupassa laitetaan..

Missä maassa sä asut? Ei ainakaan Suomessa ole todellakaan halpaa ostaa talvella tuoreita kasiviksia. Kesällä ehkä onkin.

Ja jos kipaset vielä kaupassa vertaamassa jotain megasäästö-perhepakkaus-pullaleipäjumpulasämpyläpaahtarin hintaa kunnon ruisleipään, niin aikamoinen ero on. Eineksia (valmispitsoja, hampurilaisia ym) saa aina jollain "eurolla viis" tarjouksella, sillä rahalla ei tasan varmasti syödä kunnollista ruokaa. Hiutaleet on halpoja joo ja jauhot, mutta terveellinen ja monipuolinen ruokavalio sisältää hieman muitakin.

Tuo kuvastaa hyvin varsinkin alempien sosiaaliluokkien terveydentilaa monissa länsimaissa tällä hetkellä... Ihmiset vain lihovat ja lihovat. Eniten surettaa niiden lasten (kuten tuon kuvan Juulia) puolesta, joille ylipainoiset vanhemmat siirtävät "perintönä" huonot elintapansa ja sitä kautta myös liikakilonsa ja niistä johtuvat terveydelliset ongelmansa.

Joo muakin kiinnostaa tää "alempien sosiaaliluokkien" -kommentti =)

Tässä nyt ensihätään faktaa:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/

Toki tuosta olen tietoinen, mutta tulkinta siitä, että iltasanomien perhe kuuluu juuri tähän luokkaan kiinnostaa minua? Mistäs voi päätellä, että perhe on juuri alempaa sosiaaliluokkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Herranjestas mitkä posket :o
Mulla on ens viikolla kokokontrolli, kun veikkailevat isoa vauvaa..esikoinen oli 4250g ja 54cm...ja mua lähinnä pelottaa jos on kauhean iso vauveli tulossa :|

Tiedän tunteen. Mulle povattiin koko ajan isoa vauvaa... Käynnistettiinki sen takia kun koko hipoi 5 kiloa.

Syntyi sitten poika joka painoi vähän reilu 3.5kg :whistle: .

Joo muakin kiinnostaa tää "alempien sosiaaliluokkien" -kommentti =)

Tässä nyt ensihätään faktaa:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/

Toki tuosta olen tietoinen, mutta tulkinta siitä, että iltasanomien perhe kuuluu juuri tähän luokkaan kiinnostaa minua? Mistäs voi päätellä, että perhe on juuri alempaa sosiaaliluokkaa?

En ole piitu, mutta vastaan silti että näkeehän sen jo tuosta kuvasta päältäpäin...

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Herranjestas mitkä posket :o
Mulla on ens viikolla kokokontrolli, kun veikkailevat isoa vauvaa..esikoinen oli 4250g ja 54cm...ja mua lähinnä pelottaa jos on kauhean iso vauveli tulossa :|

Tiedän tunteen. Mulle povattiin koko ajan isoa vauvaa... Käynnistettiinki sen takia kun koko hipoi 5 kiloa.

Syntyi sitten poika joka painoi vähän reilu 3.5kg :whistle: .

Mulla taas veikattiin erittäin isoa vauvaa ja tutkittiin suuren mahan vuoksi paljon äitipolilla. Arvioitiin, että yli nelikiloinen sopii tulemaankin. Kuitenkin vauvan ollessa 3,8 kg, oli nippa nappa että saatiin äidistä ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Tuttu sai lähes samankokoisen vauvan. Eikä ole lihava äiti, pitkä kylläkin. Sokeriarvoissakaan ei pitänyt olla mitään vikaa. Suvussa muitakin todella suuria vauvoja. Tuossa Iltiksen tapauksessa on kyllä äidin elintavat tainneet olla vähän eri luokkaa... Ylpeä äiti tosiaan, joo... Eikä ton kokoset enää VOI syntyä alakautta.
.

Jaa.. onkohan sama tuttu... Äiti ei todellakaan ylipainoinen ja vauva ei sokerivauva, silti melkein saman kokoinen kuin tuo juulia.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Missä maassa sä asut? Ei ainakaan Suomessa ole todellakaan halpaa ostaa talvella tuoreita kasiviksia. Kesällä ehkä onkin.

Ja jos kipaset vielä kaupassa vertaamassa jotain megasäästö-perhepakkaus-pullaleipäjumpulasämpyläpaahtarin hintaa kunnon ruisleipään, niin aikamoinen ero on. Eineksia (valmispitsoja, hampurilaisia ym) saa aina jollain "eurolla viis" tarjouksella, sillä rahalla ei tasan varmasti syödä kunnollista ruokaa. Hiutaleet on halpoja joo ja jauhot, mutta terveellinen ja monipuolinen ruokavalio sisältää hieman muitakin.

Ihan Suomessa :) Eurolla saa joo ehkä viisi hampurilaista, mutta ne syö yhdellä aterialla (riittääkö edes perheelle). Kun tekee kunnollista ruokaa (perunoista, porkkanoista, pavuista, tarjouslihasta jne) ei yhden aterian hinnaksi paljoa enempää tule. Vertaa ranskanperunoiden ja "oikeiden" perunoiden kilohintaa.. Sämpylätkin ovat helppo tehdä itse hiutaleista, ei ole ainakaan lisäaineita.

Ja miten moni joka ostaa ne viisi hampurilaista eurolla, ostaa myös karkkia (kallista), limpparia & mehuja (kallista) jne? Sillä hinnalla saisi aika paljon hedelmiäkin (joista kausituotteet ovat edullisia).. Usein vain ylipainoiset selittävät tätä "terveellinen ruoka on kallista", vaikka terveellisesti voi syödä myös vähemmällä rahalla.

Missä tossa sun versiossa oli niitä tuoreita kasviksia ja kokolihaa? Meillä päin ei oikein näy "tarjouslihoissa" muuta kuin niitä oranssilla limalla marinoituja jämäpaloja.

Ja itse en puhuisi sämpylöistä ja perunoista minään terveysruokana, joten en tiedä miten niiden leipominen liittyy tähän keskusteluun.

Missä tossa sun versiossa oli niitä tuoreita kasviksia ja kokolihaa? Meillä päin ei oikein näy "tarjouslihoissa" muuta kuin niitä oranssilla limalla marinoituja jämäpaloja.

Ja itse en puhuisi sämpylöistä ja perunoista minään terveysruokana, joten en tiedä miten niiden leipominen liittyy tähän keskusteluun.

Pointti olikin, että on muitakin vaihtoehtoja kuin (kallis) kokoliha (etenkin fileet yms), kun puhutaan terveellisesta ruoasta. Ja puhuin kasviksista ja juureksista, jotka ovat edullisia (muitakin terveellisiä kasviksia on kuin kallis paprika :) ).

Sämpylät ovat terveellisiä, kun ne leipoo hiutaleista? Kun niissä ei ole turhia lisäaineita ja sokeria? Minä miellän perunan perusruokana, joka ei ole sinänsä hyvä eikä paha, kun sitä syö kohtuudella.

Vertaa esim:

Halppis-sokerikakkajugurtti viisi penniä pönikkä vs. luonnojugurtti ja marjat miljoonan.

Luomukasvikset vs. tavalliset.

Kanan file naturel, rintaleikkeet naturel ym. vs. nugetit, hornetit, limahyytelömarinadipalat

Sokerimehut vs. tuoremehut

Tuore kala vs. kalapuikot

tavallinen öljy vs. kylmäpuristettu

paahtoleipä vs. ruisleipä

ns. talousjuusto, "juustonkaltainen valmiste" vs. kunnollinen

jne.

Pointti olikin, että on muitakin vaihtoehtoja kuin (kallis) kokoliha (etenkin fileet yms), kun puhutaan terveellisesta ruoasta. Ja puhuin kasviksista ja juureksista, jotka ovat edullisia (muitakin terveellisiä kasviksia on kuin kallis paprika :) ).

Sämpylät ovat terveellisiä, kun ne leipoo hiutaleista? Kun niissä ei ole turhia lisäaineita ja sokeria? Minä miellän perunan perusruokana, joka ei ole sinänsä hyvä eikä paha, kun sitä syö kohtuudella.

Nimeäisitkö talvisaikaan edullisia tuoreita vihanneksia?

No nyt te tartutte sanaan tuore.. tarkoitan vain että hedelmä-vihannesosastolta löytyy myös köyhille syötävää, kun tarkastaa kilohinnat.. jos vaihtoehtoina ovat eines, purkkiruoka, karkit yms.

Ymmärrän että sun pointti on se että sinä olet laiha ja siten parempi ihminen kuin lihavat, joten voit kritisoida "lihavien tekosyitä". Mutta terveellisen ruuan kalleus ei ole mikään keksitty juttu, joten unohda nyt ihmeessä ne "kalliit limsat" (hei oikeasti katso joskus niiden litrahintoja, tuoremehu on tasan varmasti kalliimpaa).

Yritän pitää meidän ruokavalion mahdollisimman terveellisenä, ja se _tulee_kalliimmaksi kuin heikkotasoinen höttöruokavalio. On se sen arvoista, mutta kallista se on joka tapauksessa. Terveellisen ruokavalion ainoa mittari ei ole se paljonko perhe painaa. Vaikka meillä ollaan hoikkia, olen kiinnostunut ruokavalion terveellisyydestä muistakin näkökulmista kun painon suhteen (esim. tuoretta kalaa min 2 krt viikossa kalalajeja vaihdellen, vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä ympäri vuoden, laadukkaita puhtaita ruoka-aineita myös ympäristönäkökohdat huomioiden, ei lisäaineita jne, riittävästi proteiinia...

Meillä ei osteta kotiin sämpylöitä eikä myöskään niitä leivota, koska kaikki leipä syödään tummana. Hiutaleita enemmän käytetään leseitä, mutta ei höttöleivän lisukkeena.

No nyt te tartutte sanaan tuore.. tarkoitan vain että hedelmä-vihannesosastolta löytyy myös köyhille syötävää, kun tarkastaa kilohinnat.. jos vaihtoehtoina ovat eines, purkkiruoka, karkit yms.

Heh, kirjoitin että tuoreet kasvikset ovat kalliita talvella, ja sinä vastaat että eivätpäs ole, jos ei tartu sanaan tuore. :D

Kasviksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä tulee saada monipuolisesti ympäri vuoden.

Eikö muka peruna ole terveysruokaa? Mitäs se sitten on?
Mikä halvempi ja terveellisempi tilalle?

No höh taas teitä :( . Ensinnäkin olen omin silmin nähnyt ja tutustunut äitiin, jonka vauvan syntymäpaino oli 5700g. Syntyi alateitse ja oli kuulemma helppo synnytys. Äiti EI ollut lihava, mutta isokokoinen. Pituutta reilusti enemmän kuin mulla (175 cm mä) ja sellainen roteva muutenkin.

Meillä poika oli 4785 g syntyessään, eli isokokoinen hänkin. Ja mä olen ylipainoinen. Mutta meidän vauva (eikä tuo edellä mainittu jättiläinen) EI ollut sokerivauva.

Ja just luin, että vauva-ajan lihavuudella ei ole mitään tekemistä myöhempään ylipainoon. Niin että antakaa nyt herranjestas edes vauvojen olla pulleita ja söpöjä |O |O