IL: Äitien lihavuus vaarantaa syntyvien lasten terveyden - MITEN SE NORMAALIPAINOSSA PYSYMINEN VOI OLLA NIIN VAIKEAA???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja herätys läskit mammat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

herätys läskit mammat

Vieras

7.2.2009 6:39
Lääkärit pelkäävät odottavien äitien lisääntyneen ylipainon vaarantavan myös vauvojen terveyden.

Savon Sanomien mukaan joka neljännellä hyvinvointimaissa raskaaksi tulevalla naisella on ylipainoa. Tutkimustieto on peräisin Kuopion yliopistollisesta sairaalasta (Kys), jossa äitien lihavuuden on huomattu aiheuttavan jo useita riskisynnytyksiä joka viikko. Kysin äitiyspoliklinikka aikookin esittää, että yhä useampi odottava äiti pääsisi ravitsemusterapeutin luo.

Ylipainoisella on raskausaikana tavallista useammin verenpaine- ja verensokeriongelmia tai raskausmyrkytys. Myös keskenmenoja ja vaikeita synnytyksiä on enemmän. Ylipainoisen riski menettää lapsi kohtuun tai heti synnytyksen jälkeen on jo puolitoistakertainen ja lihavan yli kaksinkertainen normaalipainoiseen verrattuna.

Kysin synnytysklinikan ylilääkärin professori Seppo Heinosen mukaan ylipaino pitäisi hoitaa kuriin viimeistään ennen toista raskautta.

STT

Alkuperäinen kirjoittaja herätys läskit mammat:
7.2.2009 6:39
Lääkärit pelkäävät odottavien äitien lisääntyneen ylipainon vaarantavan myös vauvojen terveyden.

Savon Sanomien mukaan joka neljännellä hyvinvointimaissa raskaaksi tulevalla naisella on ylipainoa. Tutkimustieto on peräisin Kuopion yliopistollisesta sairaalasta (Kys), jossa äitien lihavuuden on huomattu aiheuttavan jo useita riskisynnytyksiä joka viikko. Kysin äitiyspoliklinikka aikookin esittää, että yhä useampi odottava äiti pääsisi ravitsemusterapeutin luo.

Ylipainoisella on raskausaikana tavallista useammin verenpaine- ja verensokeriongelmia tai raskausmyrkytys. Myös keskenmenoja ja vaikeita synnytyksiä on enemmän. Ylipainoisen riski menettää lapsi kohtuun tai heti synnytyksen jälkeen on jo puolitoistakertainen ja lihavan yli kaksinkertainen normaalipainoiseen verrattuna.

Kysin synnytysklinikan ylilääkärin professori Seppo Heinosen mukaan ylipaino pitäisi hoitaa kuriin viimeistään ennen toista raskautta.

STT

Heh, onko tää nyt tupakoivan mamman kostoisku? :D

Mul oli ihan pikkuisen ylipainoa alkuraskaudessa. Sillon oli koko ajan huono olo jos ei syöny n. 1-2 tunnin välein ja samalla olin rättiväsynyt ja nukuin koko ajan. Oli ihan mahdoton ajatus lähteä ulos aurinkoon. Mutta mulle onkin käynyt raskauden edetessä niin, että olen hoikistunut. Vauva vie vissiin kaiken energiani. Tpsin olen kyllä ihan terve ja normaalipainoinen kuitenkin yleensä.

Alkukokemuksien myötä kyllä ymmärrän, että sitä painoa voi olla vaikeaa hallita, jos koko raskaus jatkuu samanlaisena väsymyksenä ja sillon ei oo ehkä puhtia elämäntaparemonttiin vaikka siihen olisi aihettakin. Siksi oisikin pirun hyvä jos oikeesti siihen saisi tukea raskauden aikana esim. ravitsemusterapeutilta.

Olen lukenut tutkimuksen, jossa kartoitettiin sikiön hyvinvointia. Äidin lihavuus oli YKSI syy, mutta niitä oli iso liuta muitakin. Esimerkiksi äidin sosioekonominen asema ja avoliitto olivat merkittävämpiä riskejä lapselle kuin pelkkä äidin ylipaino.

Ja taas näitä... Just juttelin viime viikonloppuna erään kätilön kanssa ja murehdin siinä hänelle näitä kilojani ja kerroin tästä jutusta. Kätilö lohdutti, että jos vointini on hyvä ja raskaus sujuu ongelmitta - ei tarvi huolehtia noista jutuista! Näin mulla on mennyt tähän asti, mitä nyt välillä tulee murehdittua näitä kirjoituksia ja näitä jeevelin ketjuja täällä palstalla. En siis ollut kukkakeppikunnossa ennen raskautta, mutta en ole mikään puuskuttava tankkikaan. Miksi näissä jutuissa on sitten niin epäselvästi se mikä käsitetään lihavana tai ylipainoisena naisena? BMI-lukukaan kun ei välttämättä sitä kerro...

Alkuperäinen kirjoittaja suhteellista:
Olen lukenut tutkimuksen, jossa kartoitettiin sikiön hyvinvointia. Äidin lihavuus oli YKSI syy, mutta niitä oli iso liuta muitakin. Esimerkiksi äidin sosioekonominen asema ja avoliitto olivat merkittävämpiä riskejä lapselle kuin pelkkä äidin ylipaino.

Nekin varmaan pitää hoitaa kuntoon ennen lapsen hankkimista?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

lapsia ei hankita.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaillen:
Ja taas näitä... Just juttelin viime viikonloppuna erään kätilön kanssa ja murehdin siinä hänelle näitä kilojani ja kerroin tästä jutusta. Kätilö lohdutti, että jos vointini on hyvä ja raskaus sujuu ongelmitta - ei tarvi huolehtia noista jutuista! Näin mulla on mennyt tähän asti, mitä nyt välillä tulee murehdittua näitä kirjoituksia ja näitä jeevelin ketjuja täällä palstalla. En siis ollut kukkakeppikunnossa ennen raskautta, mutta en ole mikään puuskuttava tankkikaan. Miksi näissä jutuissa on sitten niin epäselvästi se mikä käsitetään lihavana tai ylipainoisena naisena? BMI-lukukaan kun ei välttämättä sitä kerro...

Älä huoli. Monella ystävälläni on mennyt raskaus ihan hyvin ylipainostakin huolimatta. Ei liika stressikään hyvää raskauden aikana tee.

Ja tuo kävi miullakin mielessä että mikä se lihava sitten on. Tuskin pienestä ylipainosta (BMI:n mukaan) on haittaa jos arvotkin ovat kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja klo:

lapsia ei hankita.

Äh täydellistä tilannetta lapsen saamiseen ei ole olemassakaan!

Oletteko kattoneet niitä jenkkiläisiä synnytyssarjoja. Niissähän melkein kaikki äidit ovat olleet suorastaan ihan tankkeja ja ihan eläviä lapsia siellä on synnytetty. Tottakai sitä draamaa on näistäkin ohjelmista löytynyt, mutta koskaan ei siellä ole puhuttu äidin painosta. Neuvolassa mun painosta on huomauteltu, mutta äitipoli käynneillä ei koskaan. Lääkäri jos kuka varmasti huomauttaisi, jos siihen aihetta näkisi. Onneksi kaikki on mennyt tähän saakka hyvin ja toivon että niin menisi loppuun saakka. Niin ja myönnän kyllä olevani ylipainoinen, mutta en ole huonokuntoinen tai mikään telttavaatteissa taapertava tankki.

Alkuperäinen kirjoittaja nöttiäinen:
Sori en osaa käyttää tän palstan hakua! Nostakaa joku se ketju!

Mäkään en löytäny vakka yritin, en siis näköjään osaa minäkään.... :ashamed:

En tiedä mitä ketjua Kiin tarkoitti, mutta jotain aiheeseen liittyvää löytyy hänen profiilistaan :)

Tottahan tuo tutkimus on, mutta ymmärrän täysin äitejä jotka tuntevat tässä kohden pienen piston itsessään. Minä olen täysin normaalipainoinen eli lähtöBMI on 20 ja sitten raskauden edetessä on joka kerta tullut painoa lisää noin 20kg...ja se on kaukana siitä ihanne painonnoususta 8-12kg raskauden aikana.
Ja kyse ei ole siitä mitä olen syönyt sillä molemmissa raskauksissa on tuo sama painonnousu tapahtunut vaikka olen toisella kerralla syönyt todella terveellisesti ja liikkunut, mitä taas en toisen raskauden aikana juuri tehnytkään vaan mässäilin ihan surutta.
Mutta kuulun kyllä sitten niihin onnellisiin jotka pääsevät noista kiloista suht helpolla eroonkin.
Ja kuten joku täällä sanoikin niin stressi on vauvalle pahempi asia kuin pieni ylipainon tuleminen odotusaikana.

Niinpä. Ja vanhempana synnyttävät lisäävät hemmetinmoisesti mm. downin syndrooman riskiä, nuoret äidit taas ei oo kypsiä vanhemmiksi. Lyhyet vanhemmat tekee pieniä lapsia joita sitten ihmetellään ja kiusataan koulussa, pitkät vanhemmat tekee pitkiä lapsia joita sitten ihmetellään ja kiusataan koulussa. Ja mikä karmivinta: joskus jotkut äidit ihan yksinään tekee lapsia, eli yh:n äpäriä kasvattaa. Eikä sovi unohtaa karmivia homo-ja lesbopareja.

ÄLKÄÄ JUMALISTE IHMISET LISÄÄNTYKÖ JOS ETTE OLE ALLE 20-30-VUOTIAITA HETEROITA ONNELLISESSA AVIOLIITOSSA, ETTE POLTA, KÄYTÄ LAINKAAN ALKOHOLIA, OLETTE BMI 25 ALAPUOLELLA, MUTTA KUITENKIN BMI 20 YLÄPUOLELLA. PITÄÄ OLLA MYÖS KOULUTUS, HYVÄ SOSIAALIVERKOSTO JA VALMIUS IMETTÄÄ 3 VUOTTA KANTOLIINASSA VAUVAA KANTAEN, KESTOVAIPPOJA KÄYTTÄEN JA PERHEPEDISSÄ NUKKUEN :attn: :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
ÄLKÄÄ JUMALISTE IHMISET LISÄÄNTYKÖ JOS ETTE OLE ALLE 20-30-VUOTIAITA HETEROITA ONNELLISESSA AVIOLIITOSSA, ETTE POLTA, KÄYTÄ LAINKAAN ALKOHOLIA, OLETTE BMI 25 ALAPUOLELLA, MUTTA KUITENKIN BMI 20 YLÄPUOLELLA. PITÄÄ OLLA MYÖS KOULUTUS, HYVÄ SOSIAALIVERKOSTO JA VALMIUS IMETTÄÄ 3 VUOTTA KANTOLIINASSA VAUVAA KANTAEN, KESTOVAIPPOJA KÄYTTÄEN JA PERHEPEDISSÄ NUKKUEN :attn: :attn:

PEESI!!! :laugh: Kaikenmaailman toisarvoset ihmiset ne lapsia tekeekin... Miten kehtaavat :kieh:

:laugh: :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja nöttiäinen:

:laugh: :laugh: :laugh:

Mutta mites tuon perhepedin kanssa nyt sitten tehdään...täällähän oli se aloitus jossa luki että perhepeti on askel pedofiliaan tms....

Yhteistyössä