Lihavat äidit vaara syntyville lapsille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja varoitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

varoitus

Vieras
Iltasanomat: 07.02.2009

Lääkärit pelkäävät odottavien äitien lisääntyneen ylipainon vaarantavan myös vauvojen terveyden.

Savon Sanomien mukaan joka neljännellä hyvinvointimaissa raskaaksi tulevalla naisella on ylipainoa.

Tutkimustieto on peräisin Kuopion yliopistollisesta sairaalasta (Kys), jossa äitien lihavuuden on huomattu aiheuttavan jo useita riskisynnytyksiä joka viikko.

Kysin äitiyspoliklinikka aikookin esittää, että yhä useampi odottava äiti pääsisi ravitsemusterapeutin luo.

Ylipainoisella on raskausaikana tavallista useammin verenpaine- ja verensokeriongelmia tai raskausmyrkytys. Myös keskenmenoja ja vaikeita synnytyksiä on enemmän.

Ylipainoisen riski menettää lapsi kohtuun tai heti synnytyksen jälkeen on jo puolitoistakertainen ja lihavan yli kaksinkertainen normaalipainoiseen verrattuna.

Kysin synnytysklinikan ylilääkärin professori Seppo Heinosen mukaan ylipaino pitäisi hoitaa kuriin viimeistään ennen toista raskautta.

STT

Pitäisikö tästä asiasta keskustella enemmän? Naiset laihdutuskuurille jo ennen kuin lasta aletaan harkitsemaan?

Eiköhän tämä ole samanlainen ikuisuuskysymys kuin tupakointi ja alkoholinkäyttö raskauden aikana. Lihavat tulee kertomaan, että hekin ovat saaneet ihan terveitä lapsia :) Eikä ketään voi kumminkaan pakottaa käyttämään ehkäisyä, vaikka olisi millainen tantor tai vetäisi kaksin käsin kamaa. Toistaiseksi ei voida edes pakottaa lopettamaan sitä kaman/viinan vetämistä, vaikka olisi jo raskaanakin.

Hei ap.
Joo, tiedetään tiedetään, että ylipainoisuus on lisääntynyt huimasti viimevuosina.
Tympii tuollaiset itsensä toisten yläpuolelle nostavat besservisserit.

Eiköhän jokainen ylipainoinen tiedosta ylipainonsa aiheuttamat riskit itselleen ja sikiölle.

Alkuperäinen kirjoittaja Rimpulaksi syntynyt:
Eiköhän jokainen ylipainoinen tiedosta ylipainonsa aiheuttamat riskit itselleen ja sikiölle.

Jos naiset tämän tiedostavat niin miksi tämä sitten on ongelma? Eikö omaa lastaan rakasta niin paljon että huolehtisi tämän terveydestä ja tiputtaisi painoa. Se on tämä nykyajan mulle-heti-kaikki kulttuuri joka panee haluamaan asioita toisten kustannuksella.

Ihan samaan kategoriaan tämä menee tupakoinnin ja ryyppäämisen kanssa, ylipainoisia odottajia sopii paheksua yhtälailla. Miksi ei laihduta jos tietää sen olevan vaarallista molemmille? Ei se laihduttaminen mitään älyttömän vaikeaa ole.

Ei ketään saa enää nykyään PAHEKSUA! Päihteiden väärinkäyttö, sairaalloinen ylipaino, tupakointi jne. on YKSILÖLLISIÄ VALINTOJA, joista edes lääkäri ei saa huomauttaa, koska se on "tuomitsemista" ja yksilönvapauden rajoittamista :)

Mulla luonto hoiti kivasti homman niin, että kun olin lihava niin kuukautis kierto hävisi sen siliän tien. Kun laihdutin (riitti normipainon ylärajoille), niin johan kierto palasi ja neljännestä kierrosta tulin sitten raskaaksi. Eikä raskaus aikana tullut kuin yhteensä kymmenen kiloa, joista nyt kolme viikkoa synnytyksen jälkeen on jäljellä pari kiloa. Totta on, että syntyvälle lapselle olisi parasta, että äiti olisi normaali painoinen, söisi terveellisesti ja monipuolisesti (normaali paino ei takaa terveellisiä ruoka tottumuksia), ei tupakoisi, ei joisi alkoholia, ei käyttäisi huumeita, harrastaisi liikuntaa, ei stressaisi ja ajattelisi vain ja ainoastaan lapsen parasta. Mutta kuinka toteuttaa käytännössä se, että saisi kaikki odottavat äidit toimimaan syntymättömän lapsensa parhaaksi? Ja saisi äidit (ja isät) jatkamaan lapsen kannalta parasta toimimista myös syntymän jälkeen? Toisten tuomitseminen on todella helppoa ja helppoahan se sanoa toisille kuinka heidän olisi syytä toimia.

itse kun kuulun siihen joukkoon joka ei luomusti raskautunut, niin lääkäri laittoi laihikselle ennen IVF-hoitoja. Tämä oli rankkaa koska samalla loppui, alkoholin käyttö ja tupakointi. Mutta palkinto oli vaivan arvoinen, nytkin rinalla 4 kk vanha tyttölapsi.
ja nimenomaan senkin takia piti laihduttaa että hoidolla olisi paremmat mahd. onnistua kun on normaalapainoinen ja todennäköisemmin saa elävän lapsen kun ei ole liian paksu.

Kyllähän nuo riskit tiedostaa, ja itse olenkin tosi lihavana tullut siihen tulokseen, etten ajattele asiaa ja sitä kautta vielä stressillä vahingoita lasta! Tuo " ei se laihduttaminen niin vaikeaa ole" on ihan mielettömän rasittava lause! Itse monta kertaa koittaneena ja monta kertaa onnistuneenakin tiedän, miten hankalaa on pitää paino kursissa, jos on lapsesta lähtien ollut ylipainoinen ja elänyt "väärin".

Ei se faktoja kumoa, mutta olen antanut itselleni armoa siinä, että en sentään ylipainon lisäksi juo, polta tai nauti edes kofeiinia. Takana yksi onnistunut raskaus ilman ongelmia (painoakaan ei tullut kun 5kg) ja nyt olen taas ihan viimeisilläni, painoa tullut 3kg ja kaikki arvot hyvät. Tavoitteena kuitenkin on, että ennen seuraavan raskauden yritystä olisin saanut painoindeksin jonnekin 27-28 korville. Mitään alle 25 indeksiä en jaksa edes tavoitella.... Liian kaukaista! :D

Alkuperäinen kirjoittaja heleena80:
itse kun kuulun siihen joukkoon joka ei luomusti raskautunut, niin lääkäri laittoi laihikselle ennen IVF-hoitoja. Tämä oli rankkaa koska samalla loppui, alkoholin käyttö ja tupakointi. Mutta palkinto oli vaivan arvoinen, nytkin rinalla 4 kk vanha tyttölapsi.
ja nimenomaan senkin takia piti laihduttaa että hoidolla olisi paremmat mahd. onnistua kun on normaalapainoinen ja todennäköisemmin saa elävän lapsen kun ei ole liian paksu.

En VOI olla kiinnittämättä huomiota lauseeseen " Tämä oli rankkaa koska samalla loppui, alkoholin käyttö ja tupakointi. " Rankkaa?!?!?

Onnittele itseäsi! Ajattele miten hienoa on kun PÄÄSIT eroon tupakasta ja alkoholista! Ja teit sen ITSE!

Kyllä nyt tarvis kaikkien herätä todellisuuteen, missä rapakunnossa tulevat sukupolvet onkaan... nykyiset on jo huomattavasti huonommassa jamassa. Jos tämä esimerkki vaan jatkaa jatkamistaan... herätkää, olemme esimerkkinä tulevalle sukupolvelle

Alkuperäinen kirjoittaja tavisvaan:
Alkuperäinen kirjoittaja heleena80:

En VOI olla kiinnittämättä huomiota lauseeseen " Tämä oli rankkaa koska samalla loppui, alkoholin käyttö ja tupakointi. " Rankkaa?!?!?

Onnittele itseäsi! Ajattele miten hienoa on kun PÄÄSIT eroon tupakasta ja alkoholista! Ja teit sen ITSE!

Kyllä nyt tarvis kaikkien herätä todellisuuteen, missä rapakunnossa tulevat sukupolvet onkaan... nykyiset on jo huomattavasti huonommassa jamassa. Jos tämä esimerkki vaan jatkaa jatkamistaan... herätkää, olemme esimerkkinä tulevalle sukupolvelle

Koitappa itse lopettaa kaikki paheesi yhdellä kertaa! Tupakan himo korvataan yleensä syömisellä, mutta kun olet laihiksella, mitäs teet? Oli rankkaa mutta sen arvoista.. Ja toivottavasti mitkään näistä huonoista tavoista eivät enää palaa...

aika erikoinen tää heleenan kommentti...
mut näinhän se on, KAIKKI on omasta asenteesta kiinni. Jos asennoidut niin että voi kun kamalaa niin varmasti se on sitä.

minä kun sain tietää olevani raskaana, lopetin tupakoinnin ja juomisen siihen paikkaan. ei se kyllä mulle tiukkaa tehny..

Alkuperäinen kirjoittaja Asennetta:
aika erikoinen tää heleenan kommentti...
mut näinhän se on, KAIKKI on omasta asenteesta kiinni. Jos asennoidut niin että voi kun kamalaa niin varmasti se on sitä.

minä kun sain tietää olevani raskaana, lopetin tupakoinnin ja juomisen siihen paikkaan. ei se kyllä mulle tiukkaa tehny..

hmm.. Olimme siis toivoneet lasta jo pitkään ja paheet LOPPUIVAT jo ENNEN raskautta, ennen raastavia IVF-hoitoja ja epäonnistumisia (taisi sekin olla asenteesta kiinni ettei onnistunut ekalla kerralla, ja asenteessa varmaan vika kun miehen spermassa oli vähän siittiöitä). Ja en hemmetti soikoon sanonut että uiui kun kamalaa vaan että oli RANKKAA lopettaa herkut (laihduttaa se 12 kg), tupakat ja viina kaikki yhdellä kertaa, ennen raskautta ennen hermoja raastavia hoitoja. Omasta tahdostanihan sen kuitenkin tein, omin voimin. "Asennetta" varmaan myös laihdutti asenteella 20 kg raskausaikana... En kyllä ymmärrä miksi vaivaudun tätä edes teille selittelemään kun ei tunnu menevän perille.

Ja heleenan positiivinen elämänasenne on varmasti helpottanut ja auttanut tuossa vaikeassa asiassa ??

Itseasiassa mäkin kiinnitin samaan kommenttiin huomiota kun toi kenen kimppuun nyt käyt heleena... kaikki pitäis saada heti ilman työtä? Et taatusti ole ainoa rankan vaiheen läpi käynyt, mutta onko ne muut täällä valittamassa..

Alkuperäinen kirjoittaja jeesustelijoita:
Ja heleenan positiivinen elämänasenne on varmasti helpottanut ja auttanut tuossa vaikeassa asiassa ??

Itseasiassa mäkin kiinnitin samaan kommenttiin huomiota kun toi kenen kimppuun nyt käyt heleena... kaikki pitäis saada heti ilman työtä? Et taatusti ole ainoa rankan vaiheen läpi käynyt, mutta onko ne muut täällä valittamassa..

Heleena älä välitä, täälä käy katsos vain ne täydelliset äidit jotka ovat laihoja, kauniita, tupakoimattomia, alkoholittomia... Haluavat päteä paremmuuttaan jos joku joskus vahingossa myöntää tehneensä jotain ei niin positiivista elämässään. HIenoa että lopetit viinan ja tupakan ENNEN raskautta, tietysti olisi ollut fiksua laihduttaakin ennen hoitoihin menoa, olisi voinut auttaa raskatumisessa... itse olin polttanut 15 vuotta, lähes askin päivässä, ja kylä se tiukkaa teki lopettaa kerrasta positiiviseen testiin. mun puolesta voitte nyt jeesustella sitten ihan rauhas, mutta itse olen ylpeä siitä etten raskauaikana ole (ainakaan vielä) kessutellut.

Sitä voi olla ylpeä niin erilaisista asioista. Itse ennen raskaaksi tuloa laihdutin 15 kg, pidin sen vuoden pois että opin sisäistämään uuden elämäntyylin. Tulin heti ekasta yrityksestä raskaaksi, olin jo vähentänyt huomattavasti tupakointia. Sitten jätin sen kuin seinään huomattuani olevani raskaana. Puhumattakaan siitä että alkoholia en juo raskauden aikana. Jeesustelua? Ei mun mielestä vaan normaalia järkeä. Lapsen tekeminen on niin iso juttu, että jos ei ole valmis noihin muutoksiin, ei ole valmis äidiksi. Itsekkyys ei sovi kuvioihin.

Yhteistyössä