Ikeasta ei saa enää palautuksia rahana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nuuskamuikkunen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nuuskamuikkunen"

Vieras
Ihan tyhmää pakko myymistä nyt sitten, kun saa vaan hyvityskortin ikean myymälään joka ei edes käy ravintolaan tai bistroon! Eli jos ei kertakaikkiaan ole mitään ostettavaa ikeasta ja hyvityskortti suht.suuri niin mitä sillä sitten tekee? Miks ne on siirtyny tähän typerään käytäntöön?

Kyllä saa, kun kunnolla vaatii. Me esimerkiks saatiin, kun velottivat vaivaset 35e liikaa kankaasta! Tarjos kyllä kiven kovaa sitä lahjakorttia, mutta sanoin suoraan, että haluan rahana, kun kerran itse mokasivat. Käytäntö voi toki olla eri, jos esim palauttaa tuotteen, sillon en tiedä miten toimitaan.

Kaupan palautusoikeuden tarjoaminen on vapaaehtoista joten eiköhän tuo ole laillista niin kauan kun ei ole postimyynnistä kyse.
Mut ärsyttäis minuakin, kannatan vaan vaate ym. kauppoja joissa saa palauttaessaan rahat takasin.

Tutustukaa nyt oikeesti lakiin ennenkuin meuhkaatte. Löytyy kuluttajaviraston sivuilta:

Palautusoikeus ja kaupan purku
Yleistä palautusoikeutta eli kaupan purkuoikeutta ei ole
Oikeudellisesti tavaran tai palvelun ostaminen merkitsee sopimuksen tekemistä. Sopimusta ei voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa.

Kauppaa ei siis voi noin vain peruuttaa, vaikka tulisikin katumapäälle. Kaupan peruuttamisoikeus on vain etä- ja kotimyynnissä.

Monet liikkeet ja tavaratalot antavat vaihto- ja/tai palautusoikeuden. Se on niiden vapaaehtoista asiakaspalvelua, ja liike voi itse määritellä palautusehdot.

Virheettömän tavaran voi palauttaa ja saada rahat takaisin vain, jos myyjäliike siihen suostuu. Silloin myyjällä on halutessaan oikeus vaatia kohtuullinen vahingonkorvaus eli ns. purkuraha. Jos on epävarma ostoksen sopivuudesta, voi yrittää sopia avokaupasta ja pyytää siitä merkintä kuittiin.

Virheellisen tuotteen kaupan voi luonnollisesti purkaa. Sitä ennen on yleensä on kuitenkin annettava mahdollisuus korjata tuote tai vaihtaa se virheettömään. Joissakin tapauksissa virhe voi hyvittää hinnanalennuksella.

Tilauksen voi peruuttaa
Tuotteen tilauksen voi peruuttaa, jos tilattua tavaraa ei vielä ole toimitettu kuluttajalle. Silloin tekee kuitenkin sopimusrikkomuksen ja myyjällä voi olla oikeus korvaukseen. Moniin tilaussopimuksiin on purkurahan prosenttimäärä kirjattu.

Riitatilanteessa kohtuukorvauksen arviointiin vaikuttaa mm. se, kuinka yksilöllinen tilattu tuote on, kuinka pitkälle sen valmistus on edennyt, purkamisen ajankohta, myyjän todelliset kulut ja saamatta jäänyt myyntivoitto.

Avokauppa
Jos ostaja on epävarma ostoksestaan, koska esimerkiksi on antamassa sen lahjaksi toiselle henkilölle, hän voi ehdottaa kauppiaalle avokaupan tekoa. Silloin myyjä myöntää ostajalle tiettyyn päivämäärään mennessä oikeuden palauttaa tuote kauppaan ja saada siitä rahat takaisin.

Avokauppa on erinomainen keino välttää epäonnistuneita ostoksia silloin, kun kyseessä on liike, jolla ei ole (vapaaehtoista) tuotteen vaihto/palautusmenetelmää. Jos myyjä tähän suostuu, vaihtoaika ja muut ehdot kannattaa merkitä selvästi ostokuittiin.

--------------------------------------------------------------------------------

Lainsäädäntö:
Kuluttajansuojalaki 5:28§
Kuluttajansuojalaki 8:30§

[QUOTE="vieras";24667642]Kaupan palautusoikeuden tarjoaminen on vapaaehtoista joten eiköhän tuo ole laillista niin kauan kun ei ole postimyynnistä kyse.
Mut ärsyttäis minuakin, kannatan vaan vaate ym. kauppoja joissa saa palauttaessaan rahat takasin.[/QUOTE]

Ai, okei, näinhän se onkin.

Ja muuten sama juttu.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En ole Ikeassa töissä enkä edes käy usein.
En vaan itse mene ostamaan mitään mistään ilman oikeaa tarvetta. Ei ole koskaan tarvinnut palauttaa mitään minnekään.

Mä taas ostin muualta kuin ikeasta tuotteen, mikä oli päälle päin ihan ehjä, mutta kotona tuotteesta paljastuikin iso vika. Tuote oli "hinnakas" ja tarvitsin sellaista. Palautin tuotteen ja mullekin tyrkytettiin vaan ostomahdollisuutta toiseen tuotteeseen. Myyjä kävi toteamassa itsekin, että kaikki tuotteet, mitä olisin tarvinnut olivat viallisia. Hirveän väänön jälkeen sain rahat, kun lopulta kerroin ottavani yhteyttä sähköturvallisuudesta vastaavaan henkilöön ja kuluttaja-asiamieheen. Kävelin viereiseen kalliimpaan kauppaan ja sain ehjän ja toimivan tuotteen- maksoi kyllä enemmän, mutta on ollut ehjä ja kestävä

En ole Ikeassa töissä enkä edes käy usein.
En vaan itse mene ostamaan mitään mistään ilman oikeaa tarvetta. Ei ole koskaan tarvinnut palauttaa mitään minnekään.

Okei. Ja samaan pyrin.

Jatkan vielä, että mieluiten ostaisin tavaratkin sellaisina, että eivät olis muiden kodeissa pyörineet. Mutta sitä on mahdotonta tietää/välttää?.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
tämä on ongelma lähinnä sille ihmisryhmälle joka säännöllisesti ostaa ikeasta aina kaksi samaa tuotetta koska toinen on kuitenkin susi tms- ja palauttavat sit sen toisen . vaan eivät enää.säästyy muutama hukkareissu.

Kuitissa lukee isolla"On OK muuttaa mielensä!Sinulla on 90 päivän vaihto- ja palautusoikeus.Palauta tuote alkuperäisessä pakkauksessaan.Poikkeukset näet pääkuvastosta. Eli ei mainintaa mistään kortista.Tällainen harhaanjohtaminen on laitonta!!!!!!! ilmoitan kuluttajavirastoon ja kaikille mahdollisille.

Todella reilua, näin IKEA markkinoi Suomessa:
"Reilu vaihto- ja palautusoikeus!
Voit vaihtaa tai palauttaa minkä tahansa tuotteen 90 päivän aikana kuittia vastaan. Palautuksesta saat hyvityskortin. "
Minkä ihmeen hyvityskortin. Minä ainakin luulin saavani hyvityskortilla rahat kassalta.
Kun kerran kortilla ei voi muuta kuin hankkia uusia Ikean tuotteita, ei kyseessä tietenkään ole palautusoikeus vaan vaihto-oikeus. Palautuksella tarkoitetaan suomenkielessä aika lailla samaa kuin avokaupalla, jolla IKEA Ruotsissa näyttäisi toimivan. Kotimainen IKEA johtaa sopimusehdoillaan ja niiden markkinoinnilla meitä suomalaisia tarkoituksellisesti harhaan.
Kauppasopimukseen ei saisi kätkeä ehtoja, jotka tarkoituksellisesti on niin hämärästi ilmaistuja, että toinen osapuoli erehdytetään uskomaan sopimuksen olevan jotenkin erityisen edullinen ts. "reilu". Tässä tapauksessa nimenomaan puhe palautusoikeudesta on harhaanjohtavaa, samoin ehtojen poikkeuksellisuuden korostaminen. Kannattaa huomata, että virheellisellä tuotteella on aina vaihto-oikeus virheettömään samaan tuotteeseen tai palautusoikeus eli rahojen maksu asiakkaalle.
Eli valittakaa ensin kirjallisesti IKEAlle ja sitten yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.

Kävin ostoksilla ikeassa.

Minun annettiin ymmärtää että ostamillani tuotteilla on Vaihto- ja palautusoikeus. Eipä ollut. Rahoja ei saa takaisin.

Minua kustiin silmään koska ikean mainosmateriaaleihin halutaan raflaava kirjoitusasu. Tällätavoin he myös tahallisesti harhaanjohtavat asiakkaan.

Voinko kauppias vain muuttaa Vaihto- ja palautusoikeus -termin merkityksen halutessaan? TÄMÄN ON OLTAVA LAITONTA.

[QUOTE="juu";24667527]Kyllä saa, kun kunnolla vaatii. Me esimerkiks saatiin, kun velottivat vaivaset 35e liikaa kankaasta! Tarjos kyllä kiven kovaa sitä lahjakorttia, mutta sanoin suoraan, että haluan rahana, kun kerran itse mokasivat. Käytäntö voi toki olla eri, jos esim palauttaa tuotteen, sillon en tiedä miten toimitaan.[/QUOTE]

tämä on eri kuin palautus. tottakai liikaveloitukssa korvataan rahat asiakkaalle.
palautuksessa ei ole pakko.

Kävin ostoksilla ikeassa.

Minun annettiin ymmärtää että ostamillani tuotteilla on Vaihto- ja palautusoikeus. Eipä ollut. Rahoja ei saa takaisin.

Minua kustiin silmään koska ikean mainosmateriaaleihin halutaan raflaava kirjoitusasu. Tällätavoin he myös tahallisesti harhaanjohtavat asiakkaan.

Voinko kauppias vain muuttaa Vaihto- ja palautusoikeus -termin merkityksen halutessaan? TÄMÄN ON OLTAVA LAITONTA.

voi. Vaihto/palautusoikeutta ei ole edes pakko antaa. Kaupalla on aina oikeus vaihtaa säädöksiään mitkä ei ole lakiin sidottuja.

AINA KANNATTAA TARKISTA KAUPAN VAIHTO/PALAUTUSSÄÄNNÖT JOS EI OLE VARMA OSTOKSESTAAN. Myöhemmin on turha narista.

ja hyvityskortti on sananmukaan HYVITYSKORTTI jolla voit ostaa jotain muuta siitä kaupasta.

voi. Vaihto/palautusoikeutta ei ole edes pakko antaa. Kaupalla on aina oikeus vaihtaa säädöksiään mitkä ei ole lakiin sidottuja.

AINA KANNATTAA TARKISTA KAUPAN VAIHTO/PALAUTUSSÄÄNNÖT JOS EI OLE VARMA OSTOKSESTAAN. Myöhemmin on turha narista.

ja hyvityskortti on sananmukaan HYVITYSKORTTI jolla voit ostaa jotain muuta siitä kaupasta.

Et ymmärrä.

Ongelma ei ole siinä että kauppias antaa lakiin kirjaamattoman vaihto- ja palautusoikeuden. Ongelma tulee kun kauppias harhaanjohtaa asiakasta kertomalla että tavaralla on vaihto ja palautusoikeus.

Yhteistyössä