Ihottelu ja läheisyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti kans
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti kans

Vieras
Imetysfanaatikot vauhkoo yleensä myös tästä ihottelusta ja läheisyydestä. Mitä multa on nyt jäänyt huomaamatta, kun mä en näe mitään järkeä tässä ihottelussa?

Meillä lapset (pulloruokitut ja imetetyt) on olleet sylissä niin kauan kun ovat maitoa tässä formaatissa saaneet ja muutenkin paljon sylitelty, halailtu ja hellitty. Miksi mun pitäis vielä erikseen ihotella vai oonko mä nyt ymmärtänyt jotain ihan väärin?

Ihokontakti on vauvalle todella tärkeätä. Vauva ei aisti kosketusta vaatteiden läpi samalla tavalla kun iholla. Imettäessä varsinkin ensimmäisinä kuukausin ihokontakti parantaa imuotetta lapsella ja lisää oksitosiinia molemmilla, auttaen herumista. Oksitosiinia kutsutaan rakkaushormoniksi, ja se auttaa lapsen ja äidin välisen siteen muodostumista.

Joo, oli mustakin aika vaikeeta keskellä yötä vastasyntynyttä alkaa aina riisumaan ennen tissin antoa... yritä siinä sitten vielä pitää lämpimänä... talvella.

Mä en ole koskaan kuullutkaan tuollaista "ihottelu" termiä...Mutta kaikki lapsetkaan ei välitä niin paljoa sylissä olemisesta. Meillä eka lapsi on heti liikkumaan oppiessaan halunnut olla paljon lattialla tai muuten poissa sylistä. Ei vain ole niin sylissä viihtynyt. Nyt on 3-vuotias ja aika harvoin läheisyyttä haluaa. Toinen lapsista taas olisi koko ajan sylissä ja nauttii läheisyydestä suunnattomasti.

Yhteistyössä