Ihmiset ovat laumasieluja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 637
19 176
113
Jaksaisko joku lähteä pohtimaan tätä? Tämä on vähän jatkoa sille "oletko vastarannan kiiski/oman tien kulkija"-aloitukselleni. Mutta tää asia on mulla nyt tapetilla.

Mikä siinä on, että ihmiset eivät voi arvioida asioita ja muita henkilöitä omilla aivoillaan?
Koko ajan mä huomaan että ihmiset arvioivat jotain ihmistä sen mukaan, miten muut suhtautuvat heihin.

Jos mun ympärillä pyörii ihmisiä, niin se tuo taas lisää ihmisiä. Ajatellaan että "vau, tuossa Echossa on paljon ihanaa kun muutkin sen hyväksyy". Mutta sitten jos on hiljaisempaa, niin ne tuuliviirit kaikkoaa, oikein huomaa heidän olemuksestaan että he miettivät "onkohan tuo Echo ihan mätä kun sitä ei nyt tällä kertaa oikein noteerata".
Ihan kuin mä itse kauheasti muuttuisin ihmisenä tuossa välissä?

Tulee mieleen se ilmiö että jos kaupassa näkyy pari asiakasta niin muutkin uskaltavat mennä sinne, eli asiakkaat vetävät muita asiakkaita.

Tai jos puhutaan mammakahvilassa vaikka joistain naapureista (siis meidän kahvilassa ei puhuta lapsista, siellä juorutaan ympärillä asuvista), niin jos joku vahva persoona päättää olla tykkäämättä jostakusta, niin kaikki suunnilleen kuorossa vahvistavat "niin, on se vähän outo", vaikka siinä ihmisessä ei olisi millään maallisella mittarilla mitään vikaa ja kaikki olisivat sitä ennen ajatelleet hänestä ihan hyvää.
Oikeasti, meidän alueella on välillä ihan kamala pudotuspeli ihan pienten asioiden perusteella, surettaa että monet hienot ihmiset on blokattu pois ns. sisäpiiristä.

Kaikkein eniten sapettaa se, että jos asiat vääristyvät, eli kehutaan ihmistä joka tekee sekundaa, on epäreilu tai epäluotettava. Semmoisten ihmisten kehumisen ymmärrän jotka oikeasti ovat hienoja ihmisiä, työn jälki on laadukasta jne.

Mielipiteitä? Avartakaa mun suppeaa käsitystä taas, mä haluan oikeasti tietää miten tää homma menee.

Ja onneksi, onneksi mulla on ystäviä ja ihana aviomies jotka eivät mene muiden tykkäämisten mukana, vaan näkevät mut ja muut sellaisina kuin ne oikeasti ovat. Heihin ei vaikuta se, meneekö mulla hyvin tai huonosti.

Jotkut ovat heikkoja ja menevät ehkä miellyttääkseen muiden mukana. Laumaeläimellä myös nuo murteet tarttuu herkästi, kun eivät halua erottua joukosta.

Naisilla myös yhteinen vihollinen yhdistää. Helposti lähdetään yhdessä puhumaan toisista pahaa, se kun vahvistaa keskinäistä sidettä, muka. Samoin olen huomannut että negatiivisuus tarttuu todella helposti!

Kesän olen ollut työpaikalla tekemisissä erään ihmisen kanssa, joka aina vain valitti ja puhui pahaa. Ikinä mikään ei ollut hyvin. Pari viikkoa sitten lopetin nämä lounastreffit ja huomasin olevani paljon energisempi! Se negatiivisuus vei mennessään, huomasin itsekin löytäväni enemmän valittamisen aihetta, hyih.

Ja entäs sitten ne ihmiset, jotka ovat niin vahvoja mielipiteissään, etteivät hyväksy muiden eriäviä mietteitä?

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Jatkan vielä tätä katkeraa tilitystä sillä, että tuntuu että jotkut ihmiset saavat tehdä virheitä ja jotkut ei. Vaikka joku suosittu ihminen päättäisi olla vaikka viikon töistä pois krapulaan vedoten niin kaikki vaan hymähtäisivät, mutta jos joku kiikunkaakun tykätty ihminen on päivän poissa töistä 40 asteen kuumeen takia, niin siitä nostetaan kamala äläkkä.
No, karrikoin taas. Mutta eikös tähän perustu koulukiusaaminen, eli ei aina ole suosittuja ne ystävälliset ja hyväkäytöksiset, vaan ne jotka osaavat vaan soittaa suutaan sopivalla tavalla?

No semmosii ihmiset kieltämättä on. Jos itteeni mietin, niin joskus mulla voi olla myös jostain tyypisrä jo valmiiksi hieman negatiivinen kuva ja sitten saatan kysyä joltain muulta, minkälainen kuva hänellä on. Esimerkiksi joku ihminen, joka rivienvälistä aina ilkeilee, niin minulla saattaa sitten olla olo, että kuvittelenko minä vain, vai onko tämä henkilö todella ilkeä ja miksi juuri minulle. Se helpottaa oloa jos joku toinen kertoo että hänellä on tyypistä samat kokemukset.

Joskus joku tyyppi voi myös manipuloida muita ja sitten uhrit tuntee syyllisyyttä kun ne puhuu pahaa. :D kai tää ominaisuus, laumasieluisuus on muotu myös meitä suojelemaan, vaikka se joskus kääntyykin tarkoitustaan vastaan.

Siis tämmöstä tuli omasta elämästä mieleen. Tietysti ihmisiin täytyy itse rnsin tutustua, eikä vaan puhua tuntemattomista että "outo on".

Mä oon huomannut myös semmoisen, en niinkään ihan tosielämässä, vaan täällä, että uskovaisista ei oo niin helppo tykätä. Mielipiteet on vaan liian omituisia ja helposti muut saa sen käsityksen, että on ylpeä ja omahyväinen. Sitten kun uskovalle sattuu jotain, niin tuntuu että siitä ollaan astetta vahingoniloisempia. Siitäs sai, kun luuli olevansa täydellinen. Vaikkei uskovilla edes siitä pitäisi olla kyse, että on muka joku täydellinen.

Jotkut ovat heikkoja ja menevät ehkä miellyttääkseen muiden mukana. Laumaeläimellä myös nuo murteet tarttuu herkästi, kun eivät halua erottua joukosta.

Naisilla myös yhteinen vihollinen yhdistää. Helposti lähdetään yhdessä puhumaan toisista pahaa, se kun vahvistaa keskinäistä sidettä, muka. Samoin olen huomannut että negatiivisuus tarttuu todella helposti!

Kesän olen ollut työpaikalla tekemisissä erään ihmisen kanssa, joka aina vain valitti ja puhui pahaa. Ikinä mikään ei ollut hyvin. Pari viikkoa sitten lopetin nämä lounastreffit ja huomasin olevani paljon energisempi! Se negatiivisuus vei mennessään, huomasin itsekin löytäväni enemmän valittamisen aihetta, hyih.

Ja entäs sitten ne ihmiset, jotka ovat niin vahvoja mielipiteissään, etteivät hyväksy muiden eriäviä mietteitä?

Meillä on täälläpäin yksi semmoinen ihminen joka analysoi kaikkia, joka lausetta, ja vielä negatiiviseen sävyyn. Olen vähentänyt hänen kanssaan olemista, pidän vaan semmoiset pidättyvän ystävälliset välit, ja nyt on vapaa ja ihana olo.

• Tykkää
Reactions: meici
siellä paraskin puhuja laumasieluista ja asioiden arvioimisesta omilla aivoillaan :D pistetäänpä tänne joku kiihkouskis-aihe ja heti echo on siellä raamattua heiluttamassa :p

[QUOTE="hehe";28907050]siellä paraskin puhuja laumasieluista ja asioiden arvioimisesta omilla aivoillaan :D pistetäänpä tänne joku kiihkouskis-aihe ja heti echo on siellä raamattua heiluttamassa :p[/QUOTE]

Eipäs. :) Mä en ole ruvennut uskomaan Raamatun juttuihin sen takia kun Suomessa on muitakin uskovia (itse asiassa suurin osahan ei usko edes), vaan sen takia kun Jumala itse kutsui, eli koin että Hän oikeasti on olemassa.

No semmosii ihmiset kieltämättä on. Jos itteeni mietin, niin joskus mulla voi olla myös jostain tyypisrä jo valmiiksi hieman negatiivinen kuva ja sitten saatan kysyä joltain muulta, minkälainen kuva hänellä on. Esimerkiksi joku ihminen, joka rivienvälistä aina ilkeilee, niin minulla saattaa sitten olla olo, että kuvittelenko minä vain, vai onko tämä henkilö todella ilkeä ja miksi juuri minulle. Se helpottaa oloa jos joku toinen kertoo että hänellä on tyypistä samat kokemukset.

Joskus joku tyyppi voi myös manipuloida muita ja sitten uhrit tuntee syyllisyyttä kun ne puhuu pahaa. :D kai tää ominaisuus, laumasieluisuus on muotu myös meitä suojelemaan, vaikka se joskus kääntyykin tarkoitustaan vastaan.

Siis tämmöstä tuli omasta elämästä mieleen. Tietysti ihmisiin täytyy itse rnsin tutustua, eikä vaan puhua tuntemattomista että "outo on".

Just noin.

Eipäs. :) Mä en ole ruvennut uskomaan Raamatun juttuihin sen takia kun Suomessa on muitakin uskovia (itse asiassa suurin osahan ei usko edes), vaan sen takia kun Jumala itse kutsui, eli koin että Hän oikeasti on olemassa.

Mistä tiedät että se oli kristinuskon jumala? Eikö se olisi voinut olla myös buddha?

Vai esittelikö ääni päässäsi itsensä? :O

no ihmiset nyt vaan on tommosia, kai sillä haetaan hyväksyntää tjtn kun aina pitää olla samaa mieltä kuin muut

onneks täällä palstalla on toisin, täällä ammutaan alas joka ikinen ajatus

Sanonta, miten yhteinen vihollinen yhdistää on kyllä hyvin sanottu. Olipa kyseessä valtioiden välinen sota tai väärän oloinen tapaus yhteisössä on turvallisempaa tuomita se yksi kuin ryhtyä sooloilemaan erilaisten ajatuksiensa kanssa riskillä menettää omakin paikkansa. En siis täysin usko etteivätkö ihmiset pystyisi ajattelemaan omilla aivoillaan, mutta turvallisuus ennen kaikkea. Eläimethän jättävät ne epäkelvot jäsenet erilleen laumasta ja vaikka ihmisillä pitäisi olla käsitys erilaisuudesta vaatisi monelta melkoisia ponnistuksia perustella erilainen näkökantansa. Ei vaan ole osaamista ja sanoja, joilla vakuuttaa muutkin. Siksi on helpompi hymistä muiden mukana, sillä yksinäisyys on peikko ja yksin olemisessa joutuu kuuntelemaan omia ajatuksiaan.

Yrittäjälle laumasieluisuus on vain hyvä asia. Markkinointi menisi ihan pieleen, jos jokaiselle pitäisi keksiä omaperäisiä syitä kiinnostua palveluistani. Suosittelu on laumasieluisuutta parhaimmillaan ja jos faceen saa peukuttajia sitä oikein ylistää, miten ihmiset matkivat toisiaan. Asiaa siis voi tarkastella myönteisestikin.

Yrittäjänä tosin on hyvä, jos erottuu joukosta ja saa ihmiset provosoitumaan. Mistä minua vapaalla arvostellaan maksetaan siitä minulle yrittäjänä ihan kivasti. Kolikolla on kaksi puolta.

Hmm, niinhän se menee että ihmiset on lopulta aika yksinkertaista sakkia :D Jos ihminen on pidetty ja hänellä on ihmisiä ympärillään, häneen suhtaudutaan myönteisesti ja hän vetää ihmisiä puoleensa. Puolitutut voivat myös kadehtia ja se taas aiheuttaa kieroilua ja toisten hyvien asioiden vähättelyä yms.

Sen jotenkin yritän ymmärtää, että ihmisten suuntaukset ja yhteiset tykkäämiset vie tavallaan kulttuuria eteenpäin ja uudistaa sitä. Ja eri näkemykset saa jalansijaa.

Siis esimerkkinä: ennen tykättiin esim. taiteessa pikkutarkasta realismista ja kelpuutettiin vain tarkan työn tekijät, mutta sitten joku alkoi maalata tauluja joihin lätkäistiin vain 2x2 m pelkkää yhtä väriä ja kauheat analyysit/tulkinnat päälle, niin kun tarpeeksi kehuttiin niitäkin, niin nekin sai suosiota.

Tuon seurauksena on useita eri maalaussuuntia ja tyylilajeja, mikä on hyvä juttu.

Mistä tiedät että se oli kristinuskon jumala? Eikö se olisi voinut olla myös buddha?

Vai esittelikö ääni päässäsi itsensä? :O

Kyl se Jeesus sieltä huhuili. :D Mut ei tehdä tästä uskontoketjua.

AAAaaaaaa... eli jumala ei ole sanonut mitään, vaan jeesus tuli ja kertoi kuka on ja millä asialla.

Jos ihminen on luotu jumalan kuvaksi ja kaikki ihmiset on jumalan lapsia, mikä teki jeesuksesta niin erityisen?
Jeesus ei oo syntiinlangennut niinkuin ihminen. Ää ei jaksa puhuu tästä, tulee tappelu. Mut mä vaan tiedän että Jumala on todellinen. Enkä osaa selittää sitä niin että sen voi ymmärtää joku joka ei koe sitä sillai.

Ja tästä aasinsiltana päästiin facebookin tykkäilykulttuuriin, joka on suunnattoman raivostuttava! Kuvista ja julkaisuista tykätään, kun ollaan samaa tiimiä tai koska tämä tyyppi nyt on kaveri ja niistä nyt vaan pitää tykätä. Ihan typeristä jutuista / mitäänsanomattomista kuvista. Sitten toisia ihan toden teolla syrjitään ja ei tykätä sitten ei millään :D Mä en tykkää, jollen oikiasti tykkää.

Kristinusko on hieno esimerkki laumakäyttäytymisestä. Otetaan vaikuitteita muilta uskovaisilta ja päätetään että hei mä haluun olla tuollainen koska jeesustelu näyttää siistiltä.

Yhteistyössä