Ihmiset ovat laumasieluja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutta eikö kaste olekin symbolinen asia? Jolla tunnustetaan usko ja samalla saadaan synnit anteeksi?

Jos jeesusta kuvataan kasteeksi, niin puhutaan juurikin siitä symbolisesta merkityksestä, eihän kastetta voikaan kirjaimellisesti ajatella, vaikka moni niin tekeekin.

Toki tämä on vain ateistin pähkäilyjä, mistäpä minä näitä tietäisin.

Mä oon aatellut, että kaste symboloi oikeestaan Jeesuksen sitä sovitustyötä ja sen vastaanottamista. Että se koko kasteytäntö on vasn heijastus sille asialle, joka tapahtuu ihmisessä kun ottaa jeesuksen vastaan. :) mutta ollaanhan tosta eri mieltä uskovienkin keskuudessa ja sitten kasteasia painottuu eri tavalla eri "seuroissa".

Ihminen todella on mitä suurimmassa määrin laumasielu. Meillä on hyvin kehittyneen kielemme ansiosta mahdollisuus saada lajitoverista tietoa joutumatta tutustumaan häneen itse ja tätähän juoruilu on :) Stereotypiat auttavat jäsentämään maailmaa ja joukkoon kuuluminen luo turvallisuudentunnetta sekä yhteinen vihollinen tai päämäärä yhteenkuuluvuuden tunnetta. Laumaeläimille joukkoon kuulumisen tarve on niin suuri, että kollektiivisen mielipiteen vastustaminen vaatii yksilöltä paljon. Lapsissa tämä näkyy erityisen selvästi.

Mä oon aatellut, että kaste symboloi oikeestaan Jeesuksen sitä sovitustyötä ja sen vastaanottamista. Että se koko kasteytäntö on vasn heijastus sille asialle, joka tapahtuu ihmisessä kun ottaa jeesuksen vastaan. :) mutta ollaanhan tosta eri mieltä uskovienkin keskuudessa ja sitten kasteasia painottuu eri tavalla eri "seuroissa".

Ok.

Sehän varmaan aiheuttaakin juuri aika monelle harmaita hiuksia näissä uskontoon ja uskomiseen liittyvissä keskusteluissa, kun halutaan ryhmittyä joidenkin ajatusten taakse, mutta ne ajatukset onkin sitten melkein jokaisella vähän omat, eikä oikeasti yhtenäistä punaista lankaa olekkaan, kuin esimerkiksi vaikka sen suhteen että jeesus oli jumalan poika tai jeesus oli profeetta. Jne.

Ok.

Sehän varmaan aiheuttaakin juuri aika monelle harmaita hiuksia näissä uskontoon ja uskomiseen liittyvissä keskusteluissa, kun halutaan ryhmittyä joidenkin ajatusten taakse, mutta ne ajatukset onkin sitten melkein jokaisella vähän omat, eikä oikeasti yhtenäistä punaista lankaa olekkaan, kuin esimerkiksi vaikka sen suhteen että jeesus oli jumalan poika tai jeesus oli profeetta. Jne.

Todellisuudessa ne on paljon enemmän yhtenevät, kuin miltä ulospäin vaikuttaa. Netistä vaan helposti löytää just sellaset tosi marginaalisetkin mielipiteet. Esimerkiksi toi pelastumisen kysymys ei oo ollenkaan vaikea. Tuo, että kaste pelastaisi, on tosi marginaalinen mielipide ja tulkinta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;28907318:
Ei kaikki ole laumasieluja. Jotkut tykkää olla siellä missä on vähän väljempää.

Niinpä, muotissa on ahdasta.

Mutta muottejakin tarvitaan, ja mä toisaalta ihailen niitä (hivenen aivottomia, soooriii) muotissaeläjiä jotka pystyy semmoiseen itsekuriin etteivät sano tai tee mitään poikkeavaa. Monet sellaiset on hyviä ja tehokkaita pyörittämään tätä yhteiskuntaa.

Elämäkin on silloin varmaan kauhean helppoa kun aina tekee vain yleisesti hyväksyttyjä juttuja.

Mikä siinä on, että ihmiset eivät voi arvioida asioita ja muita henkilöitä omilla aivoillaan?

En minäkään tähän vastata osaa, mutta olen aika paljon joutunut asiaa pohdiskelemaan. Minullahan tuo ajatus kulkee vähän omia latujaan, mikä on sekä hyvä että huono asia. On hirveästi asioita, joita ei sovi kyseenalaistaa vaikka niissä ei olisi järjen hiventä. On hirveästi asioita, joista ei saa keskustella vaikka niitä ei tyrmäisikään suoriltaan. Ja meikäläinen joutuu opettelemaan ne kaikki yksitellen, kantapään kautta.

Toisaalta olen saanut paljon kiitostakin. On sanottu, että olen hirveän älykäs ja hyvällä tavalla kriittinen, osaan nähdä asioiden ytimeen ja niin edelleen. Ei sillä, en minä tunne itseäni mitenkään kovin älykkääksi tai muutakaan hienoa, mutta jotkut siis kokevat minut näin. Toisaalta taas...noh, kukaanhan ei yleensä sano suoraan mutta kyllä sen vaistoaa. Astun varpaille, olen liian itsenäinen, mitä milloinkin. Pelottavakin kuulemma olen :O Ja tosiaan useasti aika yksinäinen, vaikka olen yleisesti pidetty ja pyrin aina olemaan ystävällinen.

Jos nyt suoraan sanon, niin kyllä vakavasti harkitsisin laumasieluiseksi ryhtymistä jos aivoistani löytyisi siihen tippaakaan edellytyksiä.

Todellisuudessa ne on paljon enemmän yhtenevät, kuin miltä ulospäin vaikuttaa. Netistä vaan helposti löytää just sellaset tosi marginaalisetkin mielipiteet. Esimerkiksi toi pelastumisen kysymys ei oo ollenkaan vaikea. Tuo, että kaste pelastaisi, on tosi marginaalinen mielipide ja tulkinta.

No ulkomailla tuo käsitys on hyvin vahvasti voimassa, aika isolle määrälle ihmisiä ihan "itsestäänselvyys".

Mutta niin, eipä minulla muuta tähän hätään :D

En minäkään tähän vastata osaa, mutta olen aika paljon joutunut asiaa pohdiskelemaan. Minullahan tuo ajatus kulkee vähän omia latujaan, mikä on sekä hyvä että huono asia. On hirveästi asioita, joita ei sovi kyseenalaistaa vaikka niissä ei olisi järjen hiventä. On hirveästi asioita, joista ei saa keskustella vaikka niitä ei tyrmäisikään suoriltaan. Ja meikäläinen joutuu opettelemaan ne kaikki yksitellen, kantapään kautta.

Toisaalta olen saanut paljon kiitostakin. On sanottu, että olen hirveän älykäs ja hyvällä tavalla kriittinen, osaan nähdä asioiden ytimeen ja niin edelleen. Ei sillä, en minä tunne itseäni mitenkään kovin älykkääksi tai muutakaan hienoa, mutta jotkut siis kokevat minut näin. Toisaalta taas...noh, kukaanhan ei yleensä sano suoraan mutta kyllä sen vaistoaa. Astun varpaille, olen liian itsenäinen, mitä milloinkin. Pelottavakin kuulemma olen :O Ja tosiaan useasti aika yksinäinen, vaikka olen yleisesti pidetty ja pyrin aina olemaan ystävällinen.

Jos nyt suoraan sanon, niin kyllä vakavasti harkitsisin laumasieluiseksi ryhtymistä jos aivoistani löytyisi siihen tippaakaan edellytyksiä.

:laugh: Mäkin joskus ihmettelen että olenko jäänyt jotain aivojen osasta vaille siinä vaiheessa kun niitä palikoita jaettiin.

"Millaset takit teidän ekaluokkalaisilla on?", "Millanen kännykkä tokaluokkalaisella?", "Onko hyvät tarjottavat 6-vuotissynttäreille?", "Mitä olette ostaneet joululahjaksi lapsillenne ja iät?"... jossain olen lukenut tällaisia kysymyksiä ;) Mitä sillä on väliä, mitä muilla on? Ah niin joo, että omallakin olisi, jotta kuuluisi ryhmään, saisi kavereita ja olisi suosittu. Kun jo lapsetkin kasvatetaan tähän, ei kai ole ihme, jos tätä ryhmään kuulumisen tarvetta esiintyy vielä aikuisenakin?

:laugh: Mäkin joskus ihmettelen että olenko jäänyt jotain aivojen osasta vaille siinä vaiheessa kun niitä palikoita jaettiin.

Mä taas en vielä vuosien jälkeenkään ole osannut päättää, oliko lause "sulla on niin erikoisia ajatuksia" kohteliaisuus vai loukkaus.

Mutta joo. Yleisesti kai pidetään itsekehuna, jos sanoo että ei ole laumasielu. Mutta jos se ei ole oma valinta, niin ei se kuulkaa aina ihan herkkua ole. En minä taputtele iltaisin itseäni selkään, että olitpas taas virkistävän erilainen tänään. Ei, minä märehdin kaikkea mitä ehkä taas saatoin sanoa väärin kun en tajunnut ajoissa, mietin miksen opi koskaan ja hakkaan päätä seinään.

• Tykkää
Reactions: Echo
Mä taas en vielä vuosien jälkeenkään ole osannut päättää, oliko lause "sulla on niin erikoisia ajatuksia" kohteliaisuus vai loukkaus.

Mutta joo. Yleisesti kai pidetään itsekehuna, jos sanoo että ei ole laumasielu. Mutta jos se ei ole oma valinta, niin ei se kuulkaa aina ihan herkkua ole. En minä taputtele iltaisin itseäni selkään, että olitpas taas virkistävän erilainen tänään. Ei, minä märehdin kaikkea mitä ehkä taas saatoin sanoa väärin kun en tajunnut ajoissa, mietin miksen opi koskaan ja hakkaan päätä seinään.

Niin, mäkin jotenkin tiedostan että on olemassa semmoinen sapluuna "kuinka pitää sanoa ja tehdä kussakin tilanteessa". Joskus mulla toimii tuo sapluuna ja kaikki nyökyttelevät hyväksyvästi, joskus multa pirskahtelee semmoisia hajatelmia että huhhuh.

no kyllä toi Moraalinvarijan ja Echon omaperäiseksi julistautuminen aika omahyväiseltä kuulostaa

vaan saattaahan sille olla katettakin että eipä sillä

En mä pidä itseäni erinomaisempana, jos olenkin erilainen. Mä myös kärsin näistä asioista omassa elämässäni.
Justhan tässä olen miettinyt että elämä olisi varmasti helpompaa jos hallitsisi sen The Kaavan.

no kyllä toi Moraalinvarijan ja Echon omaperäiseksi julistautuminen aika omahyväiseltä kuulostaa

No minä en ainakaan suinkaan ole tästä "omaperäisyydestä" mitenkään järin onnellinen tai ylpeä. Kärsin ominaisuudesta, joka sosiaalisten suhteiden lisäksi vaikuttaa suuresti kaikkiin muihinkin elämän osa-alueisiin niin paljon, että sille on olemassa oma diagnoosi.

Ihminen todella on mitä suurimmassa määrin laumasielu. Meillä on hyvin kehittyneen kielemme ansiosta mahdollisuus saada lajitoverista tietoa joutumatta tutustumaan häneen itse ja tätähän juoruilu on :) Stereotypiat auttavat jäsentämään maailmaa ja joukkoon kuuluminen luo turvallisuudentunnetta sekä yhteinen vihollinen tai päämäärä yhteenkuuluvuuden tunnetta. Laumaeläimille joukkoon kuulumisen tarve on niin suuri, että kollektiivisen mielipiteen vastustaminen vaatii yksilöltä paljon. Lapsissa tämä näkyy erityisen selvästi.

Ihana juoruilun määritelmä. :heart:
Mun pitäisi printata tuo sun teksti, laminoida se ja laittaa huoneentauluksi. Opettelisin sitä joka päivä. Ehkä sitten voisi oppia jotain tästä kaikesta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Viikate
Laumasieluisuuden ongelmia koen myös työpaikan ruokailussa. Jos en tahdo mennä syömään seurassa, menen tuntia myöhemmin, jotteivät muut katso että mitä tuo yksin tuolla istuu, onkse joku hylkiö? Tämä ajattelutapa juontaa varmaan jostain ala-asteen koulukiusaantumisajoilta. Miksei sitä voi vaan syödä rauhassa, itsevarmana yksin??

Sen jotenkin yritän ymmärtää, että ihmisten suuntaukset ja yhteiset tykkäämiset vie tavallaan kulttuuria eteenpäin ja uudistaa sitä. Ja eri näkemykset saa jalansijaa.

Siis esimerkkinä: ennen tykättiin esim. taiteessa pikkutarkasta realismista ja kelpuutettiin vain tarkan työn tekijät, mutta sitten joku alkoi maalata tauluja joihin lätkäistiin vain 2x2 m pelkkää yhtä väriä ja kauheat analyysit/tulkinnat päälle, niin kun tarpeeksi kehuttiin niitäkin, niin nekin sai suosiota.

Tuon seurauksena on useita eri maalaussuuntia ja tyylilajeja, mikä on hyvä juttu.

Hyvä juttu tässä on myös se, että taiteilijaksi ryhtyminen ei edellytä enää taiteellista lahjakkuutta. Kuka vaan pystyy tekemään taidetta, kun vain valitsee sellaisen tyylisuunnan, johon omat taidot riittää.

• Tykkää
Reactions: Echo
Laumasieluisuuden ongelmia koen myös työpaikan ruokailussa. Jos en tahdo mennä syömään seurassa, menen tuntia myöhemmin, jotteivät muut katso että mitä tuo yksin tuolla istuu, onkse joku hylkiö? Tämä ajattelutapa juontaa varmaan jostain ala-asteen koulukiusaantumisajoilta. Miksei sitä voi vaan syödä rauhassa, itsevarmana yksin??

Tässäkin on eroja että ketä pidetään hylkiönä ja ketä ei. Muistan opiskeluajoilta yhden naisen joka melkein aina istui luennoilla yksin (eipä silti, hän oli toisen pääaineen ryhmästä) mutta kukaan ei silti pitänyt häntä säälittävänä, vaan siitä naisesta huokui sanoittakin semmoinen sosiaalisuus ja vahvuus. Eli kaikki tiesivät että vaikka tuo nyt palloilee yksin, niin tuolla silti kavereita on.

Kun taas sitten saattaa porukan keskelläkin olla semmoinen vähän ns. epätoivoinen tyyppi josta näkee että oikein janoaa huomiota ja seuraa, ja mä luulen että jos hän menisi johonkin yksin istumaan niin jo alkaisi muilla ivaaminen.

Myös jos on liian kärkevä ja kriittinen ihminen niin helposti hänestä halutaan tekemällä tehdä yksinäistä, heittää jotain ylpeän tai oudon leimaa häneen.

Semmoistakin vielä olen ollut huomaavinani että niistä tykätään ehkä enemmän jotka edustaa jotain tiettyä kategoriaa ja tyyppiä, ja sen takia ovat helposti ennakoitavia ihmisiä.
Jos on semmoinen sekoitus vähän kaikkea niin se aiheuttaa ihmisissä hämmennystä kun ihmiset eivät saa kiinni että onko tuo lintu vai kala.

Ehkä, luulen ma.

Joo, siis epävarmat ihmiset joutuvat kiusatuksi, itsevarma ihminen voi olla yksin ilman ivailuja. Silti ne epävarman usein liittoutuu naljailemaan muita epävarmoja vastaan, joita se yks vahva kanaemo sitten kaitsee ja lietsoo.

Voihan laumaihmiset.

Kaikista parhain olla vain yksin omissa oloissaan ja haalia ympärilleen sellaisia ystäviä, joiden kanssa voi oikeasti keskustella asioista ilman, että toinen mielistelee ja myötäilee tai teilaa mielipiteet, koska vain hän on aina oikeassa.

Kyse ei ole marginaaleista vaan jokaisen kristityn taivas näyttää erilaiselta ja jokaisella on eri käsitys siitä miten pitää elää ja olla jotta pelastuu. Jokaisen jumala on erilainen eikä ole yhteisymmärrystä siitä millaisia ihmeitä jumala osaa tai ei osaa tehdä. Onneksi yksityskohdista ei tarvitse välittää, siistin identiteetin saa kunhan osaa toistaa tietyt sanat ja fraasit.

[QUOTE="vieras";28907775]Kyse ei ole marginaaleista vaan jokaisen kristityn taivas näyttää erilaiselta ja jokaisella on eri käsitys siitä miten pitää elää ja olla jotta pelastuu. Jokaisen jumala on erilainen eikä ole yhteisymmärrystä siitä millaisia ihmeitä jumala osaa tai ei osaa tehdä. Onneksi yksityskohdista ei tarvitse välittää, siistin identiteetin saa kunhan osaa toistaa tietyt sanat ja fraasit.[/QUOTE]

Minkä ihme "siistin identiteetin"? Kuulostaa kyllä tosi kummalliselta toi sun saamas vaikutelma.

Silläkin on väliä että rakastaako jossain tietyssä tilanteessa enemmän ihmisiä vai asioita. Ja tarkoitan tuolla asioiden rakastamisella sitä että älähtää melkein aina kun joku asia menee omasta mielestä pieleen jossain yhteisössä, omien ihmissuhteiden kustannuksella, mikä menee ehkä jo vähän yli.

Jotkut (ei kaikki) asperger-ihmiset rakastavat enemmän asioita kuin ihmisiä...mä mietin, että mikä on aspergerin täydellinen vastakohta, joku yltiösosiaalinen joka ei koskaan sano eriävää mielipidettä?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä