ihmiset joilla on erityisruokavalio...vaaditteko

  • Viestiketjun aloittaja kukka
  • Ensimmäinen viesti
en vaadi. olen oppinut että on ruokia joiden tekeminen esim maidottomana tai munattomana tai ilman pitkää listaa kiellettyjä mausteitani voi olla hankalampi juttu. itseltäkin on vienyt aikaa ennen kuin olen oppinut monipuoliseen maidottomaan ruuanlaittoon meidän maidottoman vuoksi. osaan tehdä maidottoman lasagnen mm mutta en vaadi että vaikka äitini tai siskoni osaisi sen tuosta vaan tehdä. ja itse vieläkin opin kaiken aikaa jotakin uutta ja saan uusia ideoita.
ei me nuorimman kanssa valituskonserttia aloiteta jos juhlissa jäädään ilman täytekakkua jos siinä on kermakuorrutus ja vieläpä mangosose välissä. syödään muuta sitten. Ja vei se minulla itselläkin aikaa ennen kuin kehittelin maistuvan maidottoman täytekakun johon tulee jotakin muuta kuin pelkkiä hedelmiä tai marjoja päälle.
meillä kyllä tuttavat tietää nämä ja varmistaa vielä koko pitkän listan ennen kuin mennään, mutta en minä viitsi alkaa esim joistakin salaateista mainitsemaan (kun on perheessä sellaisia ketkä ei saa tomaattia, kurkkua, porkkanaraastetta tai selleria esim syödä ) jätän itse tomaatillisen salaatin ottamatta (jos ei pelkät salaattibileet ole) ja kakkonen syö sitten sitä ja minä porkkanaraastetta kahden edestä.

 
vieras
En oleta enkä vaadi. Olen kasvissyöjä ja kaveripiirissä se tietysti tiedetään. Jos menen vieraaseen paikkaan, jossa ei ole kasvisruokaa tarjolla, niin sitten en syö. Ei siinä sen kummempaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En oleta enkä vaadi. Olen kasvissyöjä ja kaveripiirissä se tietysti tiedetään. Jos menen vieraaseen paikkaan, jossa ei ole kasvisruokaa tarjolla, niin sitten en syö. Ei siinä sen kummempaa.
minä uskaltaisin heittää että aina jotakin syötävää vegetaristillekin löytyy. Tai sitten meidän perheessä syödään enemmän rehuja sitten, mutta aina jotakin kasvisjuttua pöydässä ja onhan se salaattikin ruokaa ja leipä eikä leivän päälle tarvi vetää makkaraa
 
Oman lähisuvun juhlissa oletan,että on kasvisruokaa varattuna, varsinkin, kun suvussa on muitakin kasvissyöjiä. Jos kyseessä on jotkut muut pippalot, niin syön mitä voin, enkä valita. Esim. miehen sedän juhlissa en voinut syödä mitän, join vain kahvia ja kiittelin vain kovasti tarjoilusta. Tod.näk. eivät huomanneet, että en syönyt mitään :) en nimittäin halua aiheuttaa ihmisille vaivaa tai pahaa mieltä.
 
Finttu
No en vaadi, mutta jos on henkilökohtaisesti kutsuttu johonkin tilaisuuteen, ni kyllä se vähän nyppii, jos ei ole tarjolla mitään suuhun pantavaa. Kyllä lähisuku tietää nää allergiat mitä mulla on.

Jos lähdetään johonkin pidemmälle, ni mulla on yleensä omat murkinat mukana.

Ja vielä sen verran, et meen häissä oli kyllä huomioitu allergiat, kaasoa oli pyydetty kysymään kaikilta ruoka-ainerajoitukset, jotka ilmoittivat tulevansa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja miritsu:
ei mulla kyllä erityisruokavaliota oo mutta minä pidän aina huolen siitä että on aina myös jotain erityisruokavalioiselle pöydässä.
ei välttis yhtä paljon kun muille mutta sentään jotain.
Mistä sinä ne tiedät tehdävai ilmottavatko etukäteen? Se on toki ihan eri asia.

Mulla on alan koulutus, joten yritän tehdä edes sinnepäin samanlaista kuin muillekin. Ellei helpolla onnistu sitten en tee.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Oman lähisuvun juhlissa oletan,että on kasvisruokaa varattuna, varsinkin, kun suvussa on muitakin kasvissyöjiä. Jos kyseessä on jotkut muut pippalot, niin syön mitä voin, enkä valita. Esim. miehen sedän juhlissa en voinut syödä mitän, join vain kahvia ja kiittelin vain kovasti tarjoilusta. Tod.näk. eivät huomanneet, että en syönyt mitään :) en nimittäin halua aiheuttaa ihmisille vaivaa tai pahaa mieltä.
No kai siellä nyt sentään leipää oli tarjolla, jos kerran ruoka oli. Ja salaattia yms. Ja kahvin kanssa kastettavaa.
 
Työäiti
jos mä kutsun ihmisen kylään, jolla on erityisruokavalio ja minä en huomioi häntä, niin kyllä toisen naama saisi olla mutrussa. Miksi sitten edes kutsuisin hänet kylään sitten? Jos mulle etukäteen varoitetaan ruokavaliosta niin kyllä varmasti varaudun siihen. Kasviruokavaliolle on oma kunnon ruoka tai jotain tiettyä ruoka-ainetta karttavalle on kunnolla valikoimaa (vaikka kiellettyä saattaakin olla tarjolla). Esim tarjoan kalaa osana, vaikka joku olisi sille allerginen, mutta kala ei silloin olle pääosassa vaan pienessä sivuosassa.

Jos on isot bileet, niin olettaisin että jokaisesta ruokatyypistä on jotain tarjolla minulle ja se on yhä kokonaisuus (alkuruoka, pääruoka, jälkiruoka tai suolainen ja makea...). Kunhan olen asiasta erukäteen varoittanut. Mulla oli joskus tuo laktoosin vahdinta tarkempaa. Eli kyllä harmittaisi, jos silloin olisin kertonut hylätoiveen ja isäntäväki tarjoisi pelkästään tavallista jäätelöä vierailleen. Kun ostamalla viereisen hyla-jäätelöpaketin, tämäkin ongelma olisi vältetty.
 
Riippuu ihan tilanteesta. Lähimmät tietää jo ja voisi kymmenen vuoden kokemuksella jo viitsiä....

Jos menen johonkin yleisempään paikkaan niin syön sen mukaan mitä voin niistä mitä on tarjolla, ilman sen kummempaa mielenosoitusta.

Joskus kyllä ottaa aivoon sellaset "ootpas kranttu" kommentit jos esim nostelee tomaatit pois leivältä, kun en niitä voi syödä. Eihän oudot ihmiset voi tietää miksi niin teen, mutta on aika tylyä sanoa noin kun ei kerran tiedä syytä. En minäkään valita, vaikka se tomaattimehu jää siihen leivällä kuiteskin...

Ei kun pipo vaan vähän löysemmälle ja allergialääkkeet naamaan ennen juhlaa, niin kyllä sitä aina vessaan asti ehtii :LOL:
 
Mulla
Mulla on vain muutama ruoka-aine allergia, mutta silti on välillä löytää pähkinätöntä/appelssiinitonta pöydästä, mutta ei se haittaa. Ei mee nokka nurinpäin. Ennemmin ärsyttää kun emäntä sanoo juu on niissä pähkinää, mutta kait sä nyt vähän voit ottaa.....????

Meille kun tulee vieraita, niin usein leivon laktoosittomista tuotteista, jotta se puoli tulee ainakin kuntoon. Lisäksi ikilaihduttaja sukulaisilleni teen jotain kevyttä herkkua ja toki tarjolla on JOS tiedän muista erityisruokavalioista niin heillekin jotakin.
 
meillä on tyttö keliaakikko ja minä maitoallergikko. enkä oleta että meille välttämättä mitään olis,ite voin jotain maitotuotteita syödä,yleensä jätän syömättä kun maha kipeenä on kylässä inhottava olla.
tytölle otan aina omat herkut mukaan kylään,syö niin huonosti muutenkin että ihan turhaan kukaan erikseen alkaa kalliita ja vaikeita gluteenittomia juttuja tekemään...
 
hyla
Minä en ainakaan edes korvaani lotkauta jos jokuu kertoo että hänen täytyy syödä hyla-ruokia. Siihen on olemassa apu ihan apteekista, tai sitten pierasee kerran ja se on siinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja miritsu:
ei mulla kyllä erityisruokavaliota oo mutta minä pidän aina huolen siitä että on aina myös jotain erityisruokavalioiselle pöydässä.
ei välttis yhtä paljon kun muille mutta sentään jotain.
Mistä sinä ne tiedät tehdävai ilmottavatko etukäteen? Se on toki ihan eri asia.

Mulla on alan koulutus, joten yritän tehdä edes sinnepäin samanlaista kuin muillekin. Ellei helpolla onnistu sitten en tee.
siis joo,minä pyydän yleensä jo kutsukorteissa ilmoittamaan ruokavaliostaan isommissa juhlissa,mutta jos meille tulee joku muuten vaan kylään niin yleensä tunnen ihmisen jo niin hyvin että tiedän myös ruokavalion.
ja yleensää pyrin tekemään myös erityisruokavalioiselle omatekemää niinku muillekkin.
 
Typerys
Alkuperäinen kirjoittaja hyla:
Minä en ainakaan edes korvaani lotkauta jos jokuu kertoo että hänen täytyy syödä hyla-ruokia. Siihen on olemassa apu ihan apteekista, tai sitten pierasee kerran ja se on siinä.
Se ei ole kaikille noin helppoa. Kaikille ei ne lääkkeet auta ja oikeesti se mah kipu voi olla ihan törkeen kova joillakin ja ei korjaannu millään pikku pierulla.

Mun mielestä tuo on lähinnä typerää käytöstä isäntäväeltä jos TIETÄÄ että toinen on hyla typpi niin silti olla siitä välittämättä!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Typerys:
Alkuperäinen kirjoittaja hyla:
Minä en ainakaan edes korvaani lotkauta jos jokuu kertoo että hänen täytyy syödä hyla-ruokia. Siihen on olemassa apu ihan apteekista, tai sitten pierasee kerran ja se on siinä.
Se ei ole kaikille noin helppoa. Kaikille ei ne lääkkeet auta ja oikeesti se mah kipu voi olla ihan törkeen kova joillakin ja ei korjaannu millään pikku pierulla.

Mun mielestä tuo on lähinnä typerää käytöstä isäntäväeltä jos TIETÄÄ että toinen on hyla typpi niin silti olla siitä välittämättä!
Jo se niin paha on niin sitten on syytä siirtyä laktoosittomiin ruokiin, ja se on taas semmonen juttu että minäkin teen. Vähälatoosisessa eli joille käy hyla, maitosokerin saantia on vain rajoitettu, ei kielletty kokonaan.
 

Yhteistyössä