ihmiset joilla on erityisruokavalio...vaaditteko

  • Viestiketjun aloittaja kukka
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
en vaadi. olen oppinut että on ruokia joiden tekeminen esim maidottomana tai munattomana tai ilman pitkää listaa kiellettyjä mausteitani voi olla hankalampi juttu. itseltäkin on vienyt aikaa ennen kuin olen oppinut monipuoliseen maidottomaan ruuanlaittoon meidän maidottoman vuoksi. osaan tehdä maidottoman lasagnen mm mutta en vaadi että vaikka äitini tai siskoni osaisi sen tuosta vaan tehdä. ja itse vieläkin opin kaiken aikaa jotakin uutta ja saan uusia ideoita.
ei me nuorimman kanssa valituskonserttia aloiteta jos juhlissa jäädään ilman täytekakkua jos siinä on kermakuorrutus ja vieläpä mangosose välissä. syödään muuta sitten. Ja vei se minulla itselläkin aikaa ennen kuin kehittelin maistuvan maidottoman täytekakun johon tulee jotakin muuta kuin pelkkiä hedelmiä tai marjoja päälle.
meillä kyllä tuttavat tietää nämä ja varmistaa vielä koko pitkän listan ennen kuin mennään, mutta en minä viitsi alkaa esim joistakin salaateista mainitsemaan (kun on perheessä sellaisia ketkä ei saa tomaattia, kurkkua, porkkanaraastetta tai selleria esim syödä ) jätän itse tomaatillisen salaatin ottamatta (jos ei pelkät salaattibileet ole) ja kakkonen syö sitten sitä ja minä porkkanaraastetta kahden edestä.
Nyt on pakko ihan mielenkiinnosta kysyä että miten teidän lapset ovat noin allergisia? Oletteko molemmat vanhemmat todella allergisia kaikelle mahdolliselle ja lapset perineet yliherkkyyden molemmilta vanhemmilta? Miten käy jos lapsenne valitsevat myös superallergiset puolisot ja saavat lapsia? Alkaako allergiat ja sairaudet kertautua? Tällaisia tuli mieleen.

 
En vaadi, eikä tarvitse ottaa huomioon tuota keskimmäistäkään. Yleensä varustaudun ainakin keksipaketilla tuolle keskimmäiselle. Tosin, minulla on allergiat helpottaneet niin paljon, että nykyään voin syödä vaikka mitä.

Terveisin joku, joka pystyy syömään tuoreitakin tänä kesänä vaikka koivu kukkii :D (sanat eivät riitä kuvamaan kuinka onnellinenolen!)
 
Mun mielestä se on ihan ok jos rehellisesti ei ole laitettu mitään erikoista. Ei siinä mitään. Se taas on tosi p****stä jos sanotaan juuri tyyliin "tossa on vaan vähän pähkinää et voit kai vähän ottaa". Niinkuin joku tuolla ketjussa aiemmin mainitsi.

Sit olen törmänny jopa niihin, jotka mielestään tietää paremmin ja joiden mielestä allergiat on korvien välissä. Pahimmillaan saatetaan jopa kylmästi valehdella ruuan sisältämistä aineista. Eihän ole kenenkään muun asia tuomita tai kommentoida toisen varsinkaan aikuisen ruokavaliota. Jos joku on esim allerginen kalalle ei sitä pidä tuputtaa tai kyseenalaistaa, jos ei pidä kalasta on ihan yhtäläinen oikeus olla sitä syömättä. Ei kuitenkaan pidä vaatia automaattisesti muuta inhokkiruuan tilalle varsinkaan juhlissa.

Juhlissa on käynyt myös niin, että on pyydetty ilmoittamaan etukäteen erikoisruokavalioista. Sitten kun olen soittanut sinne ja kertonut asioista, on vastassa ollut todella negatiivinen asenne ja valitus. Jos pyydetään ilmoittamaan niistä allergioista, niin eikö siloin voi olettaa, että halutaan varautua heille sopivilla tarjottavilla. Joskus valitettavasti taitaa olla kuitenkin tavan vuoksi laitettu se maininta sinne kutsuun, eikä ole aikomustakaan varautua kuin laktoosittomaan ja gluteenittomaan....

No enpä ole ite valinnu allergioitani, mutta asenteeni voin valita. Jos mulle ei ole ruokaa niin sitten ei. Varaudun yleensä siten, että syön ennen juhlia kotona, niin tarvittaessa pärjää ilman törsäyksiä siellä. Ainoa aika jolloin on oikeasti hermot menny kun ei sopivaa ruokaa ole ollut oli raskaana ollessa opiskelijaruokalan tätien kanssa :LOL:
 
En oleta enkä vaadi. Mulla on aina joku oma ruokavalio menossa enkä todellakaan vaadi et immeiset olis siitä perillä....otan tarjottavista sitä mitä voin hyvällä omallatunnolla syödä.
Omenalla ja pähkinälle olen kyllä todistettavasti allerginenkin, mutta voin omppua vetää käsiteltynä..eikä pähkinä aiheuta mitään hengitystie oireita.

MUTTA kyllä mä sen verran vaadin, silloin kun tytöllä todettiin maitoproteiini-allergia, että mummi ottais sen huomioon...allergia ilmeni ihottumana joka oli todella kutiseva. Ihan vieraisiin paikkoihin menetäessä ei noita huomioonottamisia voi vaatia..etenkään jos ei ole tavannut ko. väkeä aiemmin. Mut omat eväät messiin vaan. =)
 
ap
Meillä on kyllä aina jotain tarjolla,mutta alotuksessa olikin kyse siitä,että vaaditko että on täsmälleen samat sulle tarjolla kun muille ja onko naama rutussa,jos ei ole.

Kyseletkö vielä kovaan ääneen esim pakettien perään,vaikka sulle on ilmotettu,että esim näissä ei ole kanamunaa? ja kyseltkö kovaan ääneen,että näissä muissa varmaan sitte tietysti on?
 
kiilusilmä harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Oman lähisuvun juhlissa oletan,että on kasvisruokaa varattuna, varsinkin, kun suvussa on muitakin kasvissyöjiä. Jos kyseessä on jotkut muut pippalot, niin syön mitä voin, enkä valita. Esim. miehen sedän juhlissa en voinut syödä mitän, join vain kahvia ja kiittelin vain kovasti tarjoilusta. Tod.näk. eivät huomanneet, että en syönyt mitään :) en nimittäin halua aiheuttaa ihmisille vaivaa tai pahaa mieltä.
No kai siellä nyt sentään leipää oli tarjolla, jos kerran ruoka oli. Ja salaattia yms. Ja kahvin kanssa kastettavaa.
Tarjolla oli kinkkuvoileipäkakkua ja karjalanpiirakoita, pullaa, keksejä ja kakkua, ja kaikissa tarjottavissa oli todennäköisesti maitoa. Kahvi oli oikeasti ainoa, jota pystyin ottamaan.
 
Siis kyllä kysyn paketin perään jos kaupan juttuja tarjolla ja emäntä ei tarkkaan tiiä mitä sisältää. Jos mulle sanotaan että tässä ei oo phkinää ja voit näitä syödä, niin en mä sitten kysele että entä noi toiset sitten.

Mutta eihän kukaan voi olla nyrpeä, jos toiset syövät kinkkupiirakkaa jossa on laktoosia ja toisille on tarjolla juustopiirakkaan joka on laktoositon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä on kyllä aina jotain tarjolla,mutta alotuksessa olikin kyse siitä,että vaaditko että on täsmälleen samat sulle tarjolla kun muille ja onko naama rutussa,jos ei ole.

Kyseletkö vielä kovaan ääneen esim pakettien perään,vaikka sulle on ilmotettu,että esim näissä ei ole kanamunaa? ja kyseltkö kovaan ääneen,että näissä muissa varmaan sitte tietysti on?
Eihän sitä täsmälleen samoja ruokia voi vaatia jos on jolleen allerginen..silloinhan se allergian aiheuttaja on toki poistettava siitä safkasta, eikä se ole enää täsmälleen samaa.. :saint:
Mutta kyllä mä joskus muistan kun olen nähnyt näitä erityisruokavalioita korvattavan esim. lapsille pk:ssa tyyliin muille lättyjä ja hilloa, maidottomalle vaikkapa pari hapankorppua. On joskus käynyt kyllä mielessä et MELKO EPÄREILUA!

Mutta mä luulen et jos huutelee ääneen niitä paketteja tarkistettavaksi niin saattaa olla et allergia on vasta huomattu ja haetaan itsekin vasta niitä syötäviksi kelpaavia safkoja..tai sitten haluaa vaan tehdä itsensä tärkeäksi allergian avulla???? :whistle:
 
kukka
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Siis kyllä kysyn paketin perään jos kaupan juttuja tarjolla ja emäntä ei tarkkaan tiiä mitä sisältää. Jos mulle sanotaan että tässä ei oo phkinää ja voit näitä syödä, niin en mä sitten kysele että entä noi toiset sitten.

Mutta eihän kukaan voi olla nyrpeä, jos toiset syövät kinkkupiirakkaa jossa on laktoosia ja toisille on tarjolla juustopiirakkaan joka on laktoositon.
No kyllä voi.Aina jää pahamaku juhlista,kun on otettu ruokavalio huomioon,mutta aina nyrpistellään ja kysellään kaikki läpi,että näitähän mä en voi syödä kun niissä on kuitenkin sitä ja tota.
 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyseletkö vielä kovaan ääneen esim pakettien perään,vaikka sulle on ilmotettu,että esim näissä ei ole kanamunaa? ja kyseltkö kovaan ääneen,että näissä muissa varmaan sitte tietysti on?
En kovaan ääneen kysele, mut jos ei ole kerrottu etukäteen, niin saatan sivusta kysäistä emännältä, et onko tässä sitä ja sitä ainetta mukana.

Jossain häissä ja pyöreillä synttäreillä en kysele, vaan syön jos syön, mutta esim jossain biletyyppisissä illanistujaisissa (vaput ja juhannukset yms.) kysyn kyllä ihan reilusti (jos ei ole selvillä).
Mutta nytkin vappuna bileiden ihana emäntä sanoi heti mulle, et "toi ja toi" on tehty niin, et niis on käytetty "niitä" aineita, muut on ilman. Oli ihana huomata, et joku oli huomioinu rajoitteet.
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja kukka:
kun tulette kylään tai juhliin,että teille on täsmälleen samat tarjoilut kun ns.normaaleillekkin ja jos ei ole onko naama nurinpäin??
En vaadi, enkä oleta, enkä totisesti ole naama nurinpäin. Olen iloisesti yllättynyt, jos kyläpaikassa on nähty vaivaa ja ostettu vaikka keksipaketti. Toki kaikissa kyläpaikoissa ei tiedetä sairauttani, mutta niissä joissa tiedetään niin toki toivoisin huomioonottamista. Mutta siis en vaadi/oleta saati murjota. Olenhan aikuinen ihminen.

Ja mulla on aina omat eväät mukana...
 
Työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä on kyllä aina jotain tarjolla,mutta alotuksessa olikin kyse siitä,että vaaditko että on täsmälleen samat sulle tarjolla kun muille ja onko naama rutussa,jos ei ole.

Kyseletkö vielä kovaan ääneen esim pakettien perään,vaikka sulle on ilmotettu,että esim näissä ei ole kanamunaa? ja kyseltkö kovaan ääneen,että näissä muissa varmaan sitte tietysti on?
Oletko vetänyt herneen nenään jostain? Kysymyksen asettaminen on hieman agressiivisesti tehty.

Voisin kuvitella kysyväni tarkennusta, jos lapsellani olisi vaikea allergia ja isäntäväki ihan selvästi pihalla asioista. Mutta harva ihminen ihmisen varmaan KOVALLA äänellä KAILOTTAISI sitä. Kukas sinua on nyt kiusannut?
 
Koska mulla ei ole allergia kyseessä niin en edes oleta että kukaan muistais mitä syön tai en syö. Syön mitä voin syödä ja muut jätän syömättä. Ei tulisi mieleenkään kommentoida kylässä sitä etti mulle kelpaa.

Jos olisi allergiat kyseessä niin olettaisin että lähipiiri ainakin olisi tietoinen siitä ja toivonmukaan tarjoilukin sellaista että voisin jotain syödä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä on kyllä aina jotain tarjolla,mutta alotuksessa olikin kyse siitä,että vaaditko että on täsmälleen samat sulle tarjolla kun muille ja onko naama rutussa,jos ei ole.

Kyseletkö vielä kovaan ääneen esim pakettien perään,vaikka sulle on ilmotettu,että esim näissä ei ole kanamunaa? ja kyseltkö kovaan ääneen,että näissä muissa varmaan sitte tietysti on?
lapsen allergian kohdalla saatan paketin perään kysyä jos tämä juhlan emäntä on sellanen joka ei aivan tosissaan ota allergiaa tai ei aivan tarkalleen tiedä/muista että olikos siinä sitä vehnää jne. en kysele kovaan ääneen,mutta haluan varmistaa koska se on lapsi joka siitä sitten kärsii...
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä on kyllä aina jotain tarjolla,mutta alotuksessa olikin kyse siitä,että vaaditko että on täsmälleen samat sulle tarjolla kun muille ja onko naama rutussa,jos ei ole.

Kyseletkö vielä kovaan ääneen esim pakettien perään,vaikka sulle on ilmotettu,että esim näissä ei ole kanamunaa? ja kyseltkö kovaan ääneen,että näissä muissa varmaan sitte tietysti on?
Siis, ihan oikeastiko joku murjottaa, jos ei ole _täsmälleen_ samoja ruokia allergiselle. Sulla ilmeisesti jääny paskanmaku suuhun jostain tyypistä, joka pitää kutsua tuleviin juhliin?

Ja jos esim. joku keliaakikko haluaa lukea keksipaketin sisällön itse, niin se ei ole hankaluutta vaan ihan vaan varmistuksen varmistusta. Jos keliaakikko saa vaikka hitusen vehdää tms, niin se voi olla sairaalareissu, samoin pähkinäallergiselle pähkinämuru. Ihmiset haluavat vaan selvitä hengissä vierailuista. Ei sinunkaan kannata olla naama nurinpäin ;).
 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinä-:
Koska mulla ei ole allergia kyseessä niin en edes oleta että kukaan muistais mitä syön tai en syö. Syön mitä voin syödä ja muut jätän syömättä. Ei tulisi mieleenkään kommentoida kylässä sitä etti mulle kelpaa.

Jos olisi allergiat kyseessä niin olettaisin että lähipiiri ainakin olisi tietoinen siitä ja toivonmukaan tarjoilukin sellaista että voisin jotain syödä.
Vaikka itse olenkin allergikko, niin olen samaa mieltä, että jos joku ei vaan halua syödä jotakin, on eri asia kuin että ei voi syödä jotakin.

Meillä on ystäväpiirissä yksi kasvissyöja, mutta pyrin siihen, että hänellekin on aina jotain suolaistakin (onneksi syö maitoa ja munaa kuitenkin).
Sitten on taas näitä mieshenkilöitä, jotka ei tykkää esimerkiksi tomaatista, mutta eivät ole sille allergisia, niin olen itsekkäästi ajatellut, että ne voi nyppiä pois (esim piirakasta tai salaateista) kun ei kerrran siitä mehusta tule oireita, toisin kuin tulisi allergikolle.
 
en jos joku vähän vieraampi paikka, otan jotain omaa pientä evästä mukaan

tutut kyllä tietää ja tuttavapiirissä on paljon muitakin kasvissyöjiä

mutta on kyllä hyvä olla olemassa kasvisvaihtoehtojakin, mutta kala ei ole kasvis ja liivatekakut eivät ole kivoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyla:
Minä en ainakaan edes korvaani lotkauta jos jokuu kertoo että hänen täytyy syödä hyla-ruokia. Siihen on olemassa apu ihan apteekista, tai sitten pierasee kerran ja se on siinä.
No olipas ajattelematonta. Taidat olla aika omanapainen ihminen. :( Ei se kuule kaikilla ole niin yksinkertaista, että pieraisee kerran ja se on siinä. Eikä kaikilla nuo laktoosipillerit auta. Joillain esimerkiksi tulee mielettömät vatsakivut, mihin ei p*skalla käynti tai pieraisu auta.

 
Keittiönoita
En oleta, en vaadi eikä naama ole nurinpäin. Mulle riittää ihan pelkkä musta kahvikin. Olen tutuille sanonut, että mua varten ei tarvitse ruveta erikseen mitään laittamaan. Lähipiiri taas laittaa muutenkin aina sellaista, mikä mulle ja junnulle sopii.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
No olipas ajattelematonta. Taidat olla aika omanapainen ihminen. :( Ei se kuule kaikilla ole niin yksinkertaista, että pieraisee kerran ja se on siinä. Eikä kaikilla nuo laktoosipillerit auta. Joillain esimerkiksi tulee mielettömät vatsakivut, mihin ei p*skalla käynti tai pieraisu auta.
Mulle tulee laktoosista ripuli. Koska kuljen aina julkisilla, ei ole kiva istua paskat housussa bussissa tai junassa. En mielelläni syö mitään vieraassa paikassa, mutta täällä pk-seudulla olen kuitenkin oppinut valitsemaan matkareittini siten, että vessa on lähes aina saatavilla.

 
vieras
Itsellä ei ole, mutta odotan vieraitteni huomauttavan asiasta. Pakastimesta tai viimeistään kaupasta löytyy sitten sopivaa tarjottavaa. Kun en minä aina muista muiden ruokavalioita, vaikka he olisivat asiasta maininneet. Tutuissa on ainakin diabeetikkoja ja keliaakikkoja sekä laktoosittomia.
 
ei niiden tarvi olla tismalleen samoja kuin muille vieraille, mutta olis tosi jees jos sitä omenaa ja tavallista maitoa ei olis tungettu jokapaikkaan. elisiis, haluan että mulle on purtavaa, mutta en vaadi että se on samaa kuin muilla. jos tiedän etukäteen että ei ole, niin otan omat mukaan.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hyla:
Minä en ainakaan edes korvaani lotkauta jos jokuu kertoo että hänen täytyy syödä hyla-ruokia. Siihen on olemassa apu ihan apteekista, tai sitten pierasee kerran ja se on siinä.
Saako se sun laktoositon vieras pieraista sun sohvallasi istuessaan? Mulla ainakin rujahtaa laktoosin syönnin jälkeen pieraistessa puoli litraa ruskeaa nestettä housuihin :D

 
ongelmia kerrakseen
Valitettavasti joudun viemään joka paikkaan nykyisin omat eväät mukana. Ongelmana on se, että en kestä Hyla tai Into tuotteita tai laktoosittomaksi käsiteltyjä tuotteita. Tavallinen maito käy, mutta eihän kukaan enää tee siitä mitään!! Vaikka päiväkotiin sanottiin äitienpäiväkahveille, että pitäisi olla jotain muuta, kuin vähälaktoosista niin eipähän siellä ollut kuin hyla-kermavaahtokakkua! Onneksi oli ne omat eväät mukana. Hankaluushan on siinä, että jos syö tuota vähälaktoosista mömmöä joutuu menemään vessaan, eikä sieltä pääse puoleen vuorokauteen pois.

Jos meillä on juhlat, niin jokaiselle kyllä löytyy jotain. Vaikkapa äitini 65v bileet. Siellä piirakat ja muu pikkusuolainen oli korvattu keitolla, johon sai sitten perusliemeen (kaikille sopivaa omista kasviksista keitettyä lientä) lisätä erilaisia lisukkeita ja mausteita. Makeana oli kokoelma erilaisia itsetehtyjä jäätelöitä, joissa oli munatonta, maidotona, hylatonta, hylaa, erilaisia marjoja jne jne. Moni erikoisruokavalioinen oli ihan ihmeissään kun heille oli tarjolla monia ei vaihtoehtoja.
 

Yhteistyössä