Ihminen on pohjimmiltaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja harmis:
mun kohdalla raha ei ole minkään arvoinen jos joutuisin tekemään jotain, josta jollekulle muulle koituisi pahaa.se on varmaan muutenkin henkilön taustasta kysymys kuka tekee ja kuka ei.
mutta tähän ikään asti olen ymmärtänyt sen että mitään pahaa ei voida tehdä ilman huonoa omatuntoa ja syyllisyyttä..joten jos kysymys olis että tekisinkö näin vai eläisinkö ilman näitä tunteita niin..tekisin mitä parhaaksi katson itseni ja toisten kannalta,ja siten että siitä ei jää sitä syyllisyyttä jne..

jos taas tätä vastausta tarkistelee niin kyllä olen pohjimmiltani itsekäs jos ajattelen sitä millainen olo itsellä olisi jonkin "tempun" jälkeen.

Eli jos ei tule huonoa omaatuntoa niin voi tehdä mitä tahansa.Tähänhän juuri esim.propaganda Saksassa 40-luvulla tähtäsi ja siinä myös onnistui.

Tässä ketjussa oli kyse pahuudesta ja sit puhuttiin rahan vaihtamisesta ihmishenkeen.
Aika epis kysymys tää viimesin.

Mutta vastauksena kuites, en hyväksys tappamista, vaikka se pelastais lapseni elämän. Elinten luovuttaminen on sit ihan eri asia.

Mua on katottu kieroon, ku oon hankkinu lapsilleni (täysikäisille) elinluovutustestamentin. Pidetty julmana. Eli kai mä sitteski on paha.[/quote]

Ja tällä kysymyksellähän voi aivan hyvin "jeesustella" samoin kuin sillä että antaisitko henkesi lapsesi puolesta.Näihin vastaa juuri niinkuin ajattelee että oikein eikä niinkuin oikeasti tekisi.

joo olen lukenut kirjan josta sain sen käsityksen että ne naiset jotka lähti saksalaisten perään olivat"hutsuja" jne...
mutta se kirja myös kertoi siitä että KAIKKI saksalaiset sotilaat eivät koskaan edes tappaneet/joutuneet edl.main. asiaan mukaan.ja että he olivat suomessa olessaan erit. hyväkäytöksisiä ja ns normaaleja...
ja se että ei tuu huono omatunto tämmösestä niin se menee sairauden piikkiin minun mielestä eikä sillon voi oikein tuomitakkaan sellaisia ihmisiä täysin.koska kukaan meistä tuskin tervejärkisenä haluaa pahaa toiselle..mutta mitä natsiuteen tulee..sitä on ollut ihmiset sinisilmäisiä..vietävissä...

Alkuperäinen kirjoittaja edell.:
joo olen lukenut kirjan josta sain sen käsityksen että ne naiset jotka lähti saksalaisten perään olivat"hutsuja" jne...
mutta se kirja myös kertoi siitä että KAIKKI saksalaiset sotilaat eivät koskaan edes tappaneet/joutuneet edl.main. asiaan mukaan.ja että he olivat suomessa olessaan erit. hyväkäytöksisiä ja ns normaaleja...
ja se että ei tuu huono omatunto tämmösestä niin se menee sairauden piikkiin minun mielestä eikä sillon voi oikein tuomitakkaan sellaisia ihmisiä täysin.koska kukaan meistä tuskin tervejärkisenä haluaa pahaa toiselle..mutta mitä natsiuteen tulee..sitä on ollut ihmiset sinisilmäisiä..vietävissä...

Sitä se propaganda teettää jopa kymmenille miljoonille ihmisille.Ja ei se ainoa sota ollut : muistakaa myös Jugoslavia ja siitä ei ole kuin reilut kymmenen vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Tässä ketjussa oli kyse pahuudesta ja sit puhuttiin rahan vaihtamisesta ihmishenkeen.

Mutta vastauksena kuites, en hyväksys tappamista, vaikka se pelastais lapseni elämän. Elinten luovuttaminen on sit ihan eri asia.

Mua on katottu kieroon, ku oon hankkinu lapsilleni (täysikäisille) elinluovutustestamentin. Pidetty julmana. Eli kai mä sitteski on paha.

Ja tällä kysymyksellähän voi aivan hyvin "jeesustella" samoin kuin sillä että antaisitko henkesi lapsesi puolesta.Näihin vastaa juuri niinkuin ajattelee että oikein eikä niinkuin oikeasti tekisi.[/quote]

Mä en haluis jeesustella ees lainausmerkeissä, ku en siitä hepusta niin tiiä... Mutta totta kai näihin vastaa niin kun ajattelee.
Onneksi ei oo kokemusta, enkä tiiä, miten oikeesti toimisin. Toivottavasti en saa koskaan tietääkkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mukamaspipsa:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Mua on katottu kieroon, ku oon hankkinu lapsilleni (täysikäisille) elinluovutustestamentin. Pidetty julmana. Eli kai mä sitteski on paha.

Ja tällä kysymyksellähän voi aivan hyvin "jeesustella" samoin kuin sillä että antaisitko henkesi lapsesi puolesta.Näihin vastaa juuri niinkuin ajattelee että oikein eikä niinkuin oikeasti tekisi.

Mä en haluis jeesustella ees lainausmerkeissä, ku en siitä hepusta niin tiiä... Mutta totta kai näihin vastaa niin kun ajattelee.
Onneksi ei oo kokemusta, enkä tiiä, miten oikeesti toimisin. Toivottavasti en saa koskaan tietääkkään.
[/quote]

Niin toivon minäkin.

Mie kyllä väitän että ihminen ja elämä on pohjimmiltaan HYVÄ. Huonon tästä elämästä tekee se, että joku ei ole joskus saanut sitä mitä on halunnut, eikä se raasu tajua sitä, että se mitä se on jäänyt paitsi, on ollut loppujen lopuksi sen omaksi parhaakseen. Uskon sodat on asia erikseen, myö Suomessa ollaan niin kaukana siitä maailmasta tänä päivänä, että yrittäkää nyt ihmiset olla onnellisia siitä, että ainakin meillä on ruokaa, mitä syödä, sitä ei miun isovenhemmilla oikeesti ollu. Elämä on hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja katkarapu:
Mie kyllä väitän että ihminen ja elämä on pohjimmiltaan HYVÄ. Huonon tästä elämästä tekee se, että joku ei ole joskus saanut sitä mitä on halunnut, eikä se raasu tajua sitä, että se mitä se on jäänyt paitsi, on ollut loppujen lopuksi sen omaksi parhaakseen. Uskon sodat on asia erikseen, myö Suomessa ollaan niin kaukana siitä maailmasta tänä päivänä, että yrittäkää nyt ihmiset olla onnellisia siitä, että ainakin meillä on ruokaa, mitä syödä, sitä ei miun isovenhemmilla oikeesti ollu. Elämä on hyvä.

No, just olin laittamassa konetta kiinni, mut pitää kommentoida vielä tähän...
=)

Totta kai elämä on hyvä(kin). Mutta ku ketju alkoi noilla sanoilla, sitä kommentoitiin vain siihen pahuuteen.

Yhteistyössä