Ihminen on pohjimmiltaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Timppa

Aktiivinen jäsen
17.11.2007
28 889
2
36
...paha!Jos joku on eri mieltä niin voi katsoa historiaa.Sieltä löytyy rajaton määrä esimerkkejä siitä että kun sääntöjä ei tarvitse enää noudattaa niin "hyväkin" ihminen tekee pahaa surutta.Esimerkiksi sota poistaa kaikki estot ja sen tuloksia voidaan tänäkin päivänä lukea lehdistä.

Mutta silti mä uskon perusluottamukseen, jokaista ihmistä kohtaan syntyy se perusluottamus jonka sitten joku menettää taikka se lisääntyy. Paskaa ei ole tarvis katsoa yhtään sormien läpi, maailmassa niin paljon tallaajia, valitsee vain ne parhaat päältä. Sen takia mullakin on kaveripiiri sellainen, että tuskin kukaan tuntee toistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nirppurotta laiskana:
Siltähän se vaikuttaa.... Mutta ne pahat ja julmat teot jäävät helpommin historiaan, kuin hyvät....

Mutta paljonko olisi jäänyt niitä hyviä tekoja tekemättä jos ei olisi ollut "sosiaalista" painetta siihen?Jos vaihtoehtona olisi ollut "kaikki-minulle-heti" ?

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Siltähän se vaikuttaa.... Mutta ne pahat ja julmat teot jäävät helpommin historiaan, kuin hyvät....

Mutta paljonko olisi jäänyt niitä hyviä tekoja tekemättä jos ei olisi ollut "sosiaalista" painetta siihen?Jos vaihtoehtona olisi ollut "kaikki-minulle-heti" ?

Kyllä mä (naivisti) uskon, että on olemassa vilpittömästi epäitsekkäitä ihmisiä.

Hyvä kysymys, koska siihen on aika helvetin vaikea vastata. Pahat teot->niiden selvittäminen->johtaa väkisin hyviin tekoihin.

Hetkinen. :/

Nyt olen eri mieltä.
Kun mä teen hyvää, teen sen koska siitä tulee mulle (välillisesti) hyvä mieli, en siksi, että joku vaatisi.

(on se joku sitten sosiaalinen paine tai muu)

Alkuperäinen kirjoittaja Pastori:

Hyvä kysymys, koska siihen on aika helvetin vaikea vastata. Pahat teot->niiden selvittäminen->johtaa väkisin hyviin tekoihin.

Mutta jos ei tule ulkoa päin mitään painetta selvittää tekoja niin silloinhan niitä hyviä tekoja ei tulekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mukamaspipsa:
Niin. Ja ei se pahuus ole vain tätä päivää. Iät ajat on puhuttu, että "nykyään" on tällasta. Ja kuitenkin aina ihminen on ollu paha, raaka ja julma :|

Ja kaikki tämä on usein vielä verhottu uskontoon.Ja sillä siitä on saatu hyväksyttyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mukamaspipsa:
Niin. Ja ei se pahuus ole vain tätä päivää. Iät ajat on puhuttu, että "nykyään" on tällasta. Ja kuitenkin aina ihminen on ollu paha, raaka ja julma :|

Ja kaikki tämä on usein vielä verhottu uskontoon.Ja sillä siitä on saatu hyväksyttyä.

MÄ olen kanssa todella pettynyt siihen, miten uskon nimissä tehdään eniten pahaa..... Ja tosiaan muka oikeutetusti....

Yhteistyössä