ihmettelisittekö, uusperheelliset, jos miehen lapsi olisi aina teillä jouluaaton, eikä koskaan äidillään?

• Viestiketjun aloittaja "ninni"
  • Ensimmäinen viesti
"ninni"
Äidinkin puolella on (puoli)sisaruksia, niin kuin meilläkin, mutta miehen lapsi ei ole saanut viettää vielä ainuttakaan aattoa heidän kanssaan. Jo neljäs jouluaatto meillä ja perustelun se että lähteevät joulupäivänä reissuun ja sinne lapsi otetaan mukaan.

Olenko outo kun ihmettelen miksi lasta ei haluta aatonjuhlintaan mukaan? Sitä kuulemma juhlitaan normaalisti joulupukin, jouluperinteiden ja lahjojen merkeissä? Mieskin myönsi että olisi hurja ajatus jos lapsi ei olisi koskaan viettänyt meidän lasten kanssa yhteistä aattoa...
mies ei osaa ajatella asiaa lapsen kannalta että saattaa joskus iskeä ja kovaa lapselle ettei ole yhteisiä joulu muistoja kaikkien sisarusten kanssa...asuu kuitenkin yhtä paljon kaikkien kanssa.

tatti otsassa
[QUOTE="ninni";30403185]Äidinkin puolella on (puoli)sisaruksia, niin kuin meilläkin, mutta miehen lapsi ei ole saanut viettää vielä ainuttakaan aattoa heidän kanssaan. Jo neljäs jouluaatto meillä ja perustelun se että lähteevät joulupäivänä reissuun ja sinne lapsi otetaan mukaan.

Olenko outo kun ihmettelen miksi lasta ei haluta aatonjuhlintaan mukaan? Sitä kuulemma juhlitaan normaalisti joulupukin, jouluperinteiden ja lahjojen merkeissä? Mieskin myönsi että olisi hurja ajatus jos lapsi ei olisi koskaan viettänyt meidän lasten kanssa yhteistä aattoa...
mies ei osaa ajatella asiaa lapsen kannalta että saattaa joskus iskeä ja kovaa lapselle ettei ole yhteisiä joulu muistoja kaikkien sisarusten kanssa...asuu kuitenkin yhtä paljon kaikkien kanssa.[/QUOTE]

Mitä harppu oikein sekoilet?
Tietenkin kuka tahansa vanhempi haluaisi viettää joulun lastensa seurassa!
M i k s i se ainainen äiti olisi taas kerran tässäkin parempi kuin isä, miksi?

"ninni"
Kiitos kommentista :) tietysti isä haluaa ja saa halutakin viettää joulua lapsen kanssa, minähän ihmettelenkin miksi äiti haluaa jättää yhden lapsistaan aina aattona pois? Luulen että kaikkien sisarusten kanssa saadut joulumuistot ovat yhtä arvokkaita...

dsas
No jos lapsi olisi aaton äitinsä luona ja lähtisi joulupäivänä reissuun isänsä kanssa, ei isä näkisi lastaan koko jouluna. Ei olisi kivaa lapselle eikä isälle sekään.

voi voi
Mä ihmettelen että miten ihmeessä se jouluaatto on niin erikoinen, että juuri silloin lapsen pitää olla äidin luona. Ymmärtääkseni lapsi on melko pieni ja vanhemmat ovat luoneet hänelle jouluperinteet: aatto isän luona ja sen jälkeen äidin perheen kanssa reissuun. Jos lapsi vanhempana kyseenalaistaa tuon niin sitten hän voi vaikuttaa asiaan. Mun mielestä ihan järkevä ratkaisu nyt.
Mä en vaan ymmärrä näitä jouluaatto on nyt pilalla juttuja.

vierassss
Onhan sillä muistoja toisenkin perheen kanssa, kun kerran joulupäivänä lähtevät reissuun. Ei se joulu pelkästään aattoa tarkoita. Minusta mukavasti ajateltu myös äidiltä, että saa isäkin olla joulun aikaan lapsen kanssa ja toisinpäin. Tämä nyt vaan on heidän perinteensä.

Älkää nyt vaan menkö lapsen kuullen näitä miettimään. On todennäköisesti aivan tyytyväinen tilanteeseen, mutta jos teiltä kuulee tuollaista mustamaalausta, tyyliin "miksi se äiti ei koskaan halua viettää aattoa sun kanssa??", niin on siinä trauman ainekset valmiina.

• Tykkää
Reactions: Inanna
Onhan sillä muistoja toisenkin perheen kanssa, kun kerran joulupäivänä lähtevät reissuun. Ei se joulu pelkästään aattoa tarkoita. Minusta mukavasti ajateltu myös äidiltä, että saa isäkin olla joulun aikaan lapsen kanssa ja toisinpäin. Tämä nyt vaan on heidän perinteensä.

Älkää nyt vaan menkö lapsen kuullen näitä miettimään. On todennäköisesti aivan tyytyväinen tilanteeseen, mutta jos teiltä kuulee tuollaista mustamaalausta, tyyliin "miksi se äiti ei koskaan halua viettää aattoa sun kanssa??", niin on siinä trauman ainekset valmiina.
:attn:

"ööh"
Enemmän ihmettelisin isää, joka ei halua nähdä lastaan ollenkaan jouluisin. Eikös ole ihan hyvä tapa olla isällä aattona jos joulupäivänä lapsi lähtee aina äitinsä kanssa reissuun. Näin lapsi saa olla jouluisin molempien vanhempien kanssa. Häiritsikö tämä järjestely nyt enemmän isää vai isän uutta?

no huh
Mun mielestä tää äiti on fiksu ja ajattelee myös isää: Lapsi saa olla jouluna isänkin kanssa, kun reissuun lähtevät joulupäivänä. Joskus pitää ajatella asioita lapsen kannalta, ei omalta.. Olisiko sinusta kivaa olla pieni lapsi, joka ei nää koko lomalla isäänsä?

• Tykkää
Reactions: Inanna ja AivanSama
vierass
[QUOTE="ööh";30403615]Enemmän ihmettelisin isää, joka ei halua nähdä lastaan ollenkaan jouluisin. Eikös ole ihan hyvä tapa olla isällä aattona jos joulupäivänä lapsi lähtee aina äitinsä kanssa reissuun. Näin lapsi saa olla jouluisin molempien vanhempien kanssa. Häiritsikö tämä järjestely nyt enemmän isää vai isän uutta?[/QUOTE]

Luit ajatukseni.

Minustakin tuo kuulostaa fiksulta järjestelyltä,
Lapsella on mahdollista viettää joulunpyhinä aikaa molempien perheidensä kanssa.

En oikein ymmärtänyt sitä suurta ongelmaa mikä tässä on?

Uusperheviidakoissa ei ole aina helppoa järjestää noita asioita kaikkia miellyttävällä tavalla, varsinkaan juhlapyhinä. Mutta tuossa on minusta onnistuttu aika hyvin.

jbmm
Me teemme myös aina niin, että lapsi on aaton minun kanssani ja lähtee sitten isänsä kanssa reissuun sukulaisille jne.

Isälle ei ole niin tärkeää, että justiinsa aattona lapsi on hänen luona (ei ole ikinä ollut) ja meille taas jouluaatto on se joulu eikä käydä sukulaisissa tms.

"ninni"
Aikaisemmin oli että joka toinen aatto toisella. Ei häiritse minua että lapsi on meillä mutta itse en osaisi kuvitella etten vuosiin ole lasteni kanssa jouluaattona kun tulee joulupukki yms...äitinä varmaan osaa katsoa asiaa niinkin päin.

vierass
Olisiko nsitten parempi, josei tulisi lainkaan teille jouluksi?

Voi niitä lapsiraukkoja, joiden äiti joutuu olemaan jouluaattoiltana töissä, ei heistäkään varmaan äiti välitä lainkaan tuolla logiikalla.

Ajattelen, jotta jos lapsen äiti mieltää miehen perheen joulutraditiot lapselle antoisemmaksi, niin on vain rakastavaa sallia ne lapsille - oman ikävän kustannuksellakin...

Yksi vävyistäni (entisistä vävyistä) tekee noin ja rankkaa se joka vuosi hänelle on.
Mutta lapsiaan, kun rakastaa... niin lasten parasta tavoitteleekin.

"Vilukissa"
Meillä on ollut uusperhe n. 10 vuoden ajan, ja etälapsi on viettänyt meillä jokaisen jouluaaton. Eikä siinä vielä kaikki - myös jokaisen juhannuksen, vapun ja kaikki uudet vuodet paitsi yhden. Mitäs ajatuksia tämä herättää?

vie ras
Mun mielestä joulua on muukin kuin aatto. Jos se lapsi siis joulupäivänä lähtee aina äitinsä perheen kanssa reissuun niin kyllähän hän kerkeää viettää joulua kummankin perheensä kanssa.

Tietty voisi joskus vaihtaa sitten niinpäin että lapsi olisi aaton äidillään ja äidin perheen lähtiessä sinne reissuun hän jäisi loppujouluksi isän perheen luo. Mutta jos äiti kokee heillä tuon reissun tärkeämmäksi kuin aaton ja haluaa tarjota lapselle mahdollisuuden viettää aattoa isän perheen luona. Ehkä ne tutut joulurutiinitkin on lapselle paremmat kuin se että joka joulu heitellään erilailla paikasta toiseen?

Parilla mun kaverilla on käytäntö just päinvastoin eli lapsi viettää sen aaton äidin perheen luona ja sitten joulupäivänä lähtee isälleen. Enkä ole kuullut kenenkään kyseenalaistavan sitä etteikö isä haluaisi viettää joulua lapsensa kanssa. Heidän joulut vaan jakautuu näin.

käytäntö
Meillä on mennyt niin, että lapset ovat äidillään aaton, koska äidin puolella on traditiona iso perhejuhla jossa serkukset saa viettää yhteistä joulua. Isälle menevät sitten uudenvuoden seutuun, koska isä ei ole koskaan välittänyt joulusta sen kummemmin - heidän juttu on sitten ampua raketteja yhdessä. Kaikki on tyytyväisiä.

"..."
[QUOTE="ninni";30403196]Kiitos kommentista :) tietysti isä haluaa ja saa halutakin viettää joulua lapsen kanssa, minähän ihmettelenkin miksi äiti haluaa jättää yhden lapsistaan aina aattona pois? Luulen että kaikkien sisarusten kanssa saadut joulumuistot ovat yhtä arvokkaita...[/QUOTE]

Ehkä kysessä on ihminen, joka osaa ajatella myös toisia. Jos hän jokatapauksessa saa viettää lapsen kanssa joulupäivän, haluaa hän ehkä suoda isälle sen ilon, että tämä saa olla lapsen kanssa aaton.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
En ihmettelisi, jos kerran asiaan on noinkin hyvä ja järkevä selitys.

Enkä nyt ymmärrä sitä, että miksi ap tätä asiaa edes ihmettelee. Kun KERRANKIN näyttäisi siltä, että uusperhekuvioissa vanhemmat osaavat ajatella myös toisiaan ja lasta (eli lapsi saa olla molemmilla jouluna ja molemmat saavat siis olla lapsen kanssa jouluna) niin eikö sitten joku keksi tästäkin jotain "väärää".

Ei saatana. Onneksi olen välttynyt (ja toivottavasti vältyn vastaisuudessakin) moisilta kuviolta.

Kaverilla on joka toinen vuosi lapset aattona isällä ja joka toinen vuosi äidillä. Niinä jouluina, kun lapset ovat aaton isällään, äiti "siirtä" joulua päivällä. Heillä joulua juhlitaan siis 25.12...ja koska lapset ovat juhlineet jo aattona isällään, saavat he 2-päiväisen "jouluaaton" pukkeineen, lahjoineen jne.

Mutta kaipa tuostakin joku jotain väärää keksii...

• Tykkää
Reactions: AivanSama

Yhteistyössä