Ihmettelettekö suomenruotsalaisia, jotka eivät osaa puhua suomea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mä ihmettelen..jos kerran asuvat Suomessa ja ovat suomalaisia niin miksi kaikki heistä eivät osaa puhua ollenkaan tai lähes ollenkaan suomen kieltä? Suomi nyt kuitenkin on täällä pääkieli, vaikka Suomi onkin kaksikielinen maa. Miksi he eivät opettele/halua opetella puhumaan suomea? Kokemuksia?

Ihmettelen suuresti.
Oma siskoni ja tätini kuuluu siihen joukkoon, joille ei vaan ole opit menneet perille.
Tosin kaikilla ei vaan ole kielipäätä, eli se toisen kielen oppiminen ei todellakaan ole kaikille niin helppoa.
Mä ihmetteln samoin myös suomenkielisiiä, joilla ei ole mielenkiintoa opetella ruotsia eikä enkkua.

jos sillä ruotsinkielellä täällä pärjää ja haluaa sitä puhua niin mikäs siinä, omasta tahdostahan se on kiinni. Jos haluaa käyttää sitä kieltä mikä tuntuu itselle luontevalta ja paremmalta niin siitä vaan :)

En ihmettele, enemmän pidän heitä sinisilmäisinä (hölmöinä ) kun kuvittelevat että pärjää vain ruotsilla. Siskoni perhe kuuluu näihin, pojat tosin jossain vaiheessa tajusivat ettei Jeppiksen ulkopuolelle ole asiaa ellei osaa toista kotimaista.

Mun lasten luokilta löytyy muutama jotka ovat täydellisesti ykskielisiä ruotsalaisia. Siinä on koululle haastetta kun toiset tarvitsevat lisää syventäviä ruotsinopintoja ja toiset suomen tukiopetusta.

Alkuperäinen kirjoittaja PuPu 10-07:
mä en ainakaan suostu uskomaan että eivät osais puhua suomea.. varmasti osaavat, eivät vaan viiti...

No ihan oikeasti eivät osaa. Mietipä nyt, missä he sitä oppisivat? Omat koulut, omat terkkarit, omat päikkärit, omat työpaikat, omat kaverit, omat lehdet, omat tv-kanavat, omat radiokanavat......

Ei se Suomessa asuminen mitään takaa. Maitopurkista oppivat, että avataan tästä niin kuin suomalaislapset oppii, että öppnas här.

Alkuperäinen kirjoittaja PuPu 10-07:
mä en ainakaan suostu uskomaan että eivät osais puhua suomea.. varmasti osaavat, eivät vaan viiti...

Mun ukolla on sukulaisia, jotka on suomenruotsalaisia ja ne ei ihan tosissaan osaa tippaakaan suomea.

Mä en ymmärrä, miksei ne edes lapsilleen suomea opettaneet (tai siis laittaneet jotain muuta opettamaan, eihän ne itse voi kun eivät osaa).
Kuitenkin suomessa loppupeleissä on aika rajattu se alue jossa tosissaan pelkällä ruotsin kielellä pärjää.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
En ihmettele, enemmän pidän heitä sinisilmäisinä (hölmöinä ) kun kuvittelevat että pärjää vain ruotsilla. Siskoni perhe kuuluu näihin, pojat tosin jossain vaiheessa tajusivat ettei Jeppiksen ulkopuolelle ole asiaa ellei osaa toista kotimaista.

Mun lasten luokilta löytyy muutama jotka ovat täydellisesti ykskielisiä ruotsalaisia. Siinä on koululle haastetta kun toiset tarvitsevat lisää syventäviä ruotsinopintoja ja toiset suomen tukiopetusta.

Itsekkin ex-Jeppisläisenä ihmettelin kun treffasin mukavan pojan joka ei osannut sanaakaan suomea!En tiedä onko tyypillistä just Pietarsaaressa?

Välkommen till Österbotten :D olen viimeiset 8 vuotta asunut ruotsinkielisellä alueella. Edellisessä paikassa oli 60% suomenkielisiä ja loput ruotsinkielisiä, nykyään yli 90% on ruotsinkielisiä. Täällä se kyllä valitettavasti on tiettyjen ihmisten kanssa niin etteivät he vaan kerta kaikkiaa osaa suomenkieltä ja toisaalta on sama ilmiö kuin meillä suomenkielisillä ruotsinkielen kanssa. Eli ei uskalla puhua, kun ei osaa täydellisesti... mutta kyllä mä heidän kanssaan toimeen tulen, olen jäärä ja puhun suomea ja he puhuvat ruotsia. Toimeen tullaan, ymmärtämisestä en takuita anna :whistle:

Ihmettelen, itseäni ainakin ahdistaisi suunnattomasti jos en osaisi samaa kieltä yhtään kuin maan valtaväestö... luulisi että elämää rajoittaa.. muutenkin suomalaiset yhä vhemmän haluavat opiskella ruotsia ja monella ruotsin osaaminen kuten minulla ja ystäväpiirilläni on aika kehnoa kouluruotsi luokkaa.

Niitä en ymmärrä jotka osaavat myös suomea hyvin mutta puhuvat vain ruotsia vaikka näkevät että vastapuolelta ei oikein ruotsi suju vaikka kaikkensa yrittää.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
No, asuuhan Ruotsissakin suomalaisia jotka ei osaa ruotsia.

niin mutta ruotslainen on ruotsalainen,suomalainen suomalainen ja suomenruotsalainen suomenruotsalainen,en mäkään odota että ruotsalainen puhuu suomea,mutta kyllä suomenruotsalaisen pitäs osata molempia kieliä.

Alkuperäinen kirjoittaja neppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:

Itsekkin ex-Jeppisläisenä ihmettelin kun treffasin mukavan pojan joka ei osannut sanaakaan suomea!En tiedä onko tyypillistä just Pietarsaaressa?

Onhan niitä muitakin ummikkokuntia täällä rannikolla, täällä Kokkolassa kaksikielisyys on laajaa. Mutta, täältäkin löytyy sellaisia jotka eivät puhu suomea, tai hyvin huonosti.

Suomenkieli on aika vaikea oppia. Itse asunut ruotsinkielisellä paikkakunnalla ja luokallani oli monta joiden vanhemmat ovat ruotsinkileisiä. Monella oli hyvin vaikeaa oppia suomea.
Ei se aina siitä tahdosta ole kiinni.
Jos sitä kieltä ei kuule eikä tarvii päivittäisessä käytössä niin en yhtään ihmettele jos sitä ei osaa. Eri asia niillä jolla valmiiksi kielipää niin oppii kielen kuin kielen vaikka ei käyät sitä.

Yhteistyössä