Ihmettelettekö suomenruotsalaisia, jotka eivät osaa puhua suomea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suomessa on kaksi virallista kieltä: suomi ja ruotsi!
Jos kerran ruotsinkielisten pitäisi osata suomea, niin silloin myös suomenkielisten ruotsia! Ja näinhän ei todellakaan ole!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suomenkieli on aika vaikea oppia. Itse asunut ruotsinkielisellä paikkakunnalla ja luokallani oli monta joiden vanhemmat ovat ruotsinkileisiä. Monella oli hyvin vaikeaa oppia suomea.
Ei se aina siitä tahdosta ole kiinni.
Jos sitä kieltä ei kuule eikä tarvii päivittäisessä käytössä niin en yhtään ihmettele jos sitä ei osaa. Eri asia niillä jolla valmiiksi kielipää niin oppii kielen kuin kielen vaikka ei käyät sitä.

Tuosta tuli mieleen. Mieheni sisko löysi miehen Meksikosta, menivät naimisiin ja asuvat nyt täällä. Tämä Jose sanoi että jos hän oppii suomenkielen niin sen jälkeen hän voi ruveta opiskelemaan kiinaa, vaikeustaso sama hänen mielestään. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Juu en, satun asumaan aika ruotsipitoisella seudulla. :D

Mulla siis kyllä on tunne et ne osaa esim. palvelualalla ollessaankin et osaavat mutta yrittävät ensin etteivät osaa mut kyl kuiteski loppujen lopuksi osaavat.

Mä olin kerran töissä puutarhamyymälässä ja aina sinne tuli porukkaa mitkä alkoivat sönkkäämään mulle ruottia.Sitten kun ite vastasin suomeksi takas niin johan kummasti kielikin vaihtu mulle ymmärrettäväksi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Mä olin kerran töissä puutarhamyymälässä ja aina sinne tuli porukkaa mitkä alkoivat sönkkäämään mulle ruottia.Sitten kun ite vastasin suomeksi takas niin johan kummasti kielikin vaihtu mulle ymmärrettäväksi. :D
Tietysti sitä ensin yrittää omalla kielellään, vai yritätkö sinä ensin ruotsiksi, kun menet kauppaan? :)

En ihmettele, yksi suomenruotsalainen ystävä on viettänyt lapsuutensa täysin ruotsinkielisellä alueella, käynyt koulut tällä äidinkielellään ja parhaansa yrittää, mutta ei hyvin suomea puhu. Ymmärrän tämän kyllä ihan täysin. Ja miten voisin muilta vaatia enemmän kuin itseltäni, enhän itsekään hyvin ruotsia puhu. Tosin se kyllä harmittaa....

Miksi pitäis ihmetellä? Itellä ihan lähisuvussa ko henkilöitä ja kaikki kunnoitus heille. Eikä oo elämänsä helppoa. Palvelut pitäs saada omalla äidinkielellä (esim. lääkäri, pelastuslaitos) mutta niin vaan ei saa.

Ihme juttu miten paljon suomenkieliset jaksaa nähdä vaivaa tästä asiasta ja vielä laitetaan sen piikkiin että ruotsinkieliset ei vaan TAHDO puhua suomea. Mä voisin panna pääni pantiksi että ruotsinkielisten keskuudessa ei kyllä samoja asioita mietitä. Siis että miksei suomenkieliset opettele ruotsia ja että varmaan ne osaisi mutta ei vaan TAHDO puhua ruotsia :headwall: :headwall: .

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
En ihmettele, enemmän pidän heitä sinisilmäisinä (hölmöinä ) kun kuvittelevat että pärjää vain ruotsilla. Siskoni perhe kuuluu näihin, pojat tosin jossain vaiheessa tajusivat ettei Jeppiksen ulkopuolelle ole asiaa ellei osaa toista kotimaista.

Mun lasten luokilta löytyy muutama jotka ovat täydellisesti ykskielisiä ruotsalaisia. Siinä on koululle haastetta kun toiset tarvitsevat lisää syventäviä ruotsinopintoja ja toiset suomen tukiopetusta.

Millä luokalla ns. pakollinen toinen kotimainen (suomi) teillä alkaa. Vasta yläasteen 7. luokallako?

Suomessa on kaksi virallista kieltä: suomi ja ruotsi!
Jos kerran ruotsinkielisten pitäisi osata suomea, niin silloin myös suomenkielisten ruotsia! Ja näinhän ei todellakaan ole!

Hiukan eri asia kun ruotsinkielisiä on alle 6%! Ruotsinkielisten asema johtuu vain ja ainoastaan siitä että he ovat olleet täällä herraskansaa ja riistäneet suomenkielisiä satoja vuosia!

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
En ihmettele, enemmän pidän heitä sinisilmäisinä (hölmöinä ) kun kuvittelevat että pärjää vain ruotsilla. Siskoni perhe kuuluu näihin, pojat tosin jossain vaiheessa tajusivat ettei Jeppiksen ulkopuolelle ole asiaa ellei osaa toista kotimaista.

Mun lasten luokilta löytyy muutama jotka ovat täydellisesti ykskielisiä ruotsalaisia. Siinä on koululle haastetta kun toiset tarvitsevat lisää syventäviä ruotsinopintoja ja toiset suomen tukiopetusta.

Millä luokalla ns. pakollinen toinen kotimainen (suomi) teillä alkaa. Vasta yläasteen 7. luokallako?

Me ollaan kaksikielinen perhe. Terveisiä vain Huuhkajattarelle Kokkolasta. Lasten koulussa alkoi suomenkielen opetus ummikoille/huonosti sitä osaaville ekalla luokalla. On ensin sellaista "suihkuopetusta". Opettaja puhuu tunneilla näille muutamalle lapselle vain suomea. Samalla aikaa taas näille kaksikielisille lapsille opetetaan omaa äidinkieltään (ruotsia), jotta oppisivat sen paremmin.

Enkä todellakaan ihmettele, että löytyy sellaisia, jotka ei suomea osaa. Onhan paikkakuntia, joissa asuvat eivät ole välttämättä kuulleet suomenkieltä juuri koskaan. Siellä pikkupaikkakunnalla kun asuvat, saavat kaikki palvelut omalla kielellään, kun suomenkielisiä ei siellä asu kuin pari korkeintaan. Jos sitäkään. Mistä oisivat suomenkielen oppineet silloin?? Eihän meille suomenkielisillekään jää kouluopetuksesta juuri mitään ruotsinkielestä päähän. Ainakaan suurimmalle osalle.
Itse olin aivan nolla ruotsinkielessä. Sitten mieheni tavattua opein ruotsinkin vain kuulemalla sitä joka päivä.

Yhteistyössä