ihmeissään??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ankku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ankku"

Vieras
Huomenta kaikille. Leikitäänkö teillä muilla muuta kun lusikan piilotusta tärkeillä esineillä kuten mokkula? Meillä muutaman kerran vanhemmat ollaan jouduttu piilottamaan nyt luultavasti 9 vuotias on piilottanut mutta ei myönnä että on piilottanut. Olen ihan varma että juuri hän on sen ottanut. Sitten kun löytyy niin annanko rangaistuksen ja mikä se olis?

Toinen juttu mikä selvis tai ainakin epäilen on rahan ottaminen. Viime viikolla samalla lapsella oli 20 euroa ja kysyin mistään saanut. Sanoi että isoveli antoi, kysyin isoveljeltä ja hän sanoi että antoijonkun verran. Kysyinmikä on se jonkunverran ja ei osannu vastata. Kyseisestä kympin vai kaks, vastasi kympin. Tiedän että ei arkipäivänä antaisi rahaa kun karkin antaminen on vaikeaa.

Vanhempi poika lähti eilen viikoksi leirikoulu ja esitteli että paljonko ottaa rahaa mukaan ja huomasin sillä olevan yli 150 euroa. Mietin että onhan ollu säästäväinen ja otti 100 euroa mukaan, en antanut itse lisää kun oli omia noin paljon. Yleensä kaikki menee heti kun saa jotain.

Nyt palataan mokkulaan, aamulla soitin pojalle ja kysyin missä mokkula on, ei tietoa, nuorempi ei tiedä ja meni ihmeen vaikeaksi, valehtelee ihan selvästi.

Kävin lastenhuoneessa ja katselin kaapeista ja laatikoista ja löysin nuoremman laatikosta 50 euron setelin. Mitään synttäreitä ei ole ollut joten on ottanut meiltä vanhemmilta.

Kysymys kuuluu onko kumpikin ollu asialla vaivainen toinen?
Sitten kun selviää, miten rankaisee?

Tulee sellainen fiilis että ollaanko tosiaan noin huonoja vanhempia että näin käy. Lapset yleensä saa jos pyytää, kohtuuden rajoissa kuitenkin. Itse en ole lapsena saanut juuri mitään ja sillä olen itse aika herkkä lupaamaan muutakin kun viikkorahan 5 euroa.

Rahan ja tavaran varastaminen on sen verran vakava asia, että ennen kuin mietit rangaistusta järjestä kunnon keskustelu ja selitä, miten yhteiskunnassa käy kun niistä teoista jää kiinni. Eloisa kuvaus vankilasta vielä mukaan, niin käytte läpi sitten niitäkin tunteita kun ei ole äiti auttamassa siinä tilanteessa.

Joten ota pois pojalta sellaista, mitä hän arvostaa. Perustele, että siltä tuntuu kun itselleen jotakin arvokasta varastetaan. Anna hänen tuntea se kunnolla ja sitten palautat.Pyörä? Joku haaveilemansa retki?

Minä ihmettelen tuota, kuinka ette ole huomanneet, että 50 on kadonnut? Kyllä ihmisen pitäisi nyt tietää edes suunnilleen paljonko käteistä on.

Samaten voisin epäillä, että kiristävätkö ehkä muita lapsia, anna rahaa tai saat turpiin. Esikoinen sai aikoinaan moisen uhkauksen.

[QUOTE="vieras";28468859]Rahan ja tavaran varastaminen on sen verran vakava asia, että ennen kuin mietit rangaistusta järjestä kunnon keskustelu ja selitä, miten yhteiskunnassa käy kun niistä teoista jää kiinni. Eloisa kuvaus vankilasta vielä mukaan, niin käytte läpi sitten niitäkin tunteita kun ei ole äiti auttamassa siinä tilanteessa.

Joten ota pois pojalta sellaista, mitä hän arvostaa. Perustele, että siltä tuntuu kun itselleen jotakin arvokasta varastetaan. Anna hänen tuntea se kunnolla ja sitten palautat.Pyörä? Joku haaveilemansa retki?[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta. Pitää odotella että toinenkin tulee kotiin ja että pysyis vaan itte rauhallisena. Laitoin aamulla kouluun ovelle viestin että kysyy mokkula sta ja ope soitti että missä missä pitäisi olla. Olihan se siellä.

[QUOTE="vieras";28468887]Minä ihmettelen tuota, kuinka ette ole huomanneet, että 50 on kadonnut? Kyllä ihmisen pitäisi nyt tietää edes suunnilleen paljonko käteistä on.

Samaten voisin epäillä, että kiristävätkö ehkä muita lapsia, anna rahaa tai saat turpiin. Esikoinen sai aikoinaan moisen uhkauksen.[/QUOTE]

Kiristämiseen en usko kun asutaan pienellä paikkakunnalla. Meillä nyt sattuu olemaan ajoittain suuriakin summia rahaa kotona kun on pitkä matka pankkiin enkä viitsi lompakossa kuljettaa mukana.

Se rahamäärän suuruus ei minua harmita vaan se että on ottanut.

Niin ja mokkulakin löytyi. Laitoin aamulla opelle viestiä että kysyy, oli mennyt hiljaiseksi ja ekalla välitunnia oli kysyny uudestaan ja oli vastnnu. Itse ei tohtinu soittaa vaan ope ilmoitti.

Nyt menee kyllä mokkula todella piiloon, pelaaminen on niin tärkeetä ja nyt kun velikin on poissa kuvioista koko viikon. Harmi vaan että meillä venhemmilla on tämä viikko vapaata, muuten olis ollu aina koko iltapäivät vain koneella.

Yhteistyössä