Ihmeelliset yhdyssanavirheet.

  • Viestiketjun aloittaja yhdys sana
  • Ensimmäinen viesti
v
En minäkään valita yhdyssanavirheistä, mutta tekstiä on huomattavasti helpompi lukea, jos se on suurinpiirtein oikein kirjoitettu. Ei tarvitse olla kirjakieltä, mutta puhekieltä kirjoitettuna on mielestäni hankalampi ymmärtää. Tai sitten olen vain hiukan tavanomaista yksinkertaisempi.
 
MyPoodlesin kaava on muuten hyvä, mutta asiaa tuntematonta se vain hämmentää. Enpä kuitenkaan tiedä, osaanko selittää sitä sen paremmin.

Itse mietin yhdyssanaehdokasta juuri tuolla -kin-säännöllä. Onko sateenvarjo yhdyssana? Voiko sanoa "sateenkin varjo" tyyliin "On monenlaisia varjoja. Tuulen varjo, hiekan varjo ja sateenkin varjo." Jos se kuulostaa luontevalta, niin kyseessä ei ole yhdyssana. Muuten oikea muoto on "sateenvarjokin". Taikka "Jäätelöjonossa oli iso tyttö, keskikokoinen tyttö ja pienikin tyttö." Se kuulostaa tosiaan paremmalta kuin "Jäätelöjonossa oli isotyttö, keskikokoinen tyttö ja pienityttökin." Eli jos yhdyssanaehdokkaiden väliin voi lisätä -kin-päätteen, niin kyseessä ei ole yhdyssana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
En minäkään valita yhdyssanavirheistä, mutta tekstiä on huomattavasti helpompi lukea, jos se on suurinpiirtein oikein kirjoitettu. Ei tarvitse olla kirjakieltä, mutta puhekieltä kirjoitettuna on mielestäni hankalampi ymmärtää. Tai sitten olen vain hiukan tavanomaista yksinkertaisempi.
Minulla taas on sellaisia ennakkoluuloja, että kieliopillisesti huonoa tekstiä kirjoittavan ajatuksetkin ovat huonoja. En ota häntä niin tosissani kuin pitäisi.
 
Mitäpä, jos ap ottaisi tehtäväkseen korjata kaikki yhdyssanavirheet omaan ketjuun ja lisäisi vielä siihen virheentekijän nimimerkin. Jokainen voisi käydä sitten tutkailemassa omia virheitään. Saisi ap sitten tarpeekseen päteä täällä palstalla, kun ei työelämä tarjoa tarpeeksi haasteita.
 
+
Minulla taas on sellaisia ennakkoluuloja, että kieliopillisesti huonoa tekstiä kirjoittavan ajatuksetkin ovat huonoja. En ota häntä niin tosissani kuin pitäisi.
Samoin! Jos vaikka päiväkodin kirjeissä olisi yhdyssanavirheitä, miettisin minkälaisia tietämättömiä tolloja siellä oikein onkaan töissä.
Mun mielessäni yhdistyvät yhdyssanavirheet ja yleinen tietämättömyys. En luota "asiantuntijaan", joka tekee niitä helpoimpia yhdyssanavirheitä (kumi ankka jne.).
Yhdyssanat ovat kielioppimme helpoimpia juttuja, joten jos ei tiedä, että kumiankka on yhdyssana, on vähän kuin henkilö, joka ei tiedä mikä on Suomen väkiluku noin suunnilleen tai kuka oli presidenttinä ennen Halosta. Eli ollaan jotakuinkin lapsen tasolla.

Ja sellaset sit hankkii lapsia :/
 
Nönnönnöö
Samoin! Jos vaikka päiväkodin kirjeissä olisi yhdyssanavirheitä, miettisin minkälaisia tietämättömiä tolloja siellä oikein onkaan töissä./
Mä olen töissä ip-kerhossa, ja pyrin aina nakittamaan itselleni kaikkien lippulappusten ja tiedotteiden kirjoittamisen. Mulla jotkut työkaverit kirjoittaa kieliasultaan niin ala-arvoisia tiedotteita, että mä en kehtais sellaisia laittaa eteenpäin. Vaan nehän kehtaa, kun ei ne näe niissä mitään vikaa. Mä taas en kehtaa ruveta muuten kivoille työkavereille nillittämään jostain oikeinkirjoituksesta, kun se ei kuitenkaan ole sellainen asia, mikä kauheasti merkitsisi näissä hommissa.

Yhdyssanavirheiden jälkeen lähestulkoon eniten ärsyttää se, että kun kirjoitetaan päivämäärä muotoon 22.3., jätetään kuukautta osoittavan järjestysluvun perästä piste pois.
 
+
Alkuperäinen kirjoittaja Nönnönnöö;23418970:
Mä olen töissä ip-kerhossa, ja pyrin aina nakittamaan itselleni kaikkien lippulappusten ja tiedotteiden kirjoittamisen. Mulla jotkut työkaverit kirjoittaa kieliasultaan niin ala-arvoisia tiedotteita, että mä en kehtais sellaisia laittaa eteenpäin. Vaan nehän kehtaa, kun ei ne näe niissä mitään vikaa. Mä taas en kehtaa ruveta muuten kivoille työkavereille nillittämään jostain oikeinkirjoituksesta, kun se ei kuitenkaan ole sellainen asia, mikä kauheasti merkitsisi näissä hommissa.

Yhdyssanavirheiden jälkeen lähestulkoon eniten ärsyttää se, että kun kirjoitetaan päivämäärä muotoon 22.3., jätetään kuukautta osoittavan järjestysluvun perästä piste pois.
Olen pk:ssa töissä ja minulla sama juttu.

Mielessäni on merkillisiä assosiaatioita...liekö niissä totuuspohjaa: yhdyssana- ja päivämäärävirheet + tupakoiva perheenäiti + epäterveellisen ruoan syöminen + sotkan huonekalut + satiiniset verhot + mäntyhuonekalut + muslimien kutsuminen patapäiksi + vittu vaikituisessa sanavarastossa...

Eli jos ei halua leimautua juntiksi, kannattaa opetella kirjoittamaan ne yhdyssanat oikein :D Pieni vaiva, iso hyöty! Jos taas haluaa profiloitua juntiksi, niin siitä vain yhdyssanavirheitä kirjoittelemaan.
 

Yhteistyössä