Ihanko tosi on olemassa perheitä, joissa äiti elää kotihoitovuosina vain kotihoidontuella ja mies sillä palkallaan? :o

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Osat voisi tietysti olla toisinpäinkin, mutta yleensä se menee noin. Vasta palstalta olen tällaisesta järjestelystä kuullut enkä voi kuin ihmetellä. :eek: :eek: Siis äiti hoitaa perheen yhteisiä lapsia kotona ja joutuu sillä kotihoidontuella maksamaan puolet maksuista (tai niin paljon kuin pystyy) ja kituuttamaan samalla kun mies käyttää palkkansa, miten haluaa? Muistan, kun joku esim. valitti, ettei ole varaa edes kampaajalla käydä, kun taas mies tuhlailee isoja summia omiin juttuihinsa. Eikö tosiaan kaikilla ole rahat yhteisiä edes silloin, kun toinen on hoitovapaalla??
 
Juuh, nää on just niitä tapauksia kun on pakko mennä töihin heti kun ä-loma loppuu, kun ei ole varaa olla kotona sillä kotihoidontuella. Jos ei ole säästöjä, ja mies vaatii maksamaan puolet, niin........ |O Itse en elelisi päivääkään tuollaisessa suhteessa.
 
poo
Joo näin meillä, tosin niin että prosentuaalisesti maksetaan tuloistamme menot, mies tietenkin maksaa enemmän kun saa enemmän rahaa. Mutta kyllä hänelle jää sitä käyttövaraakin enemmän kuin minulle.
 
g
meillä on aina ollu yhteiset rahat. ihan seurustelun alusta asti. musta tuntu tosi omituiselta kun veljeni riiteli avokkinsa kanssa että olet mulle 20e velkaa jne.

kun on menotki yhteiset niin miks ei tulotkin. se ylimääräinen mitä jää, niin ostetaan jotain kivaa molemmille jos tekee mieli.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poo:
Joo näin meillä, tosin niin että prosentuaalisesti maksetaan tuloistamme menot, mies tietenkin maksaa enemmän kun saa enemmän rahaa. Mutta kyllä hänelle jää sitä käyttövaraakin enemmän kuin minulle.
Oletko oikeasti tyytyväinen tilanteeseenne? Kai mies maksaa sinulle sitten myös palkkaa lastensa hoidosta, jos kerran noin tarkkaa on? Antaako mies oikeasti sinun kituuttaa vieressä, kun hän itse tuhlailee?

 
höh
Alkuperäinen kirjoittaja toottaa:
joo meillä oli aikoinaan juuri tuollain! epä ollu yhteiset rahat miehen tienaamat,ja tasan puoliksi piti laskut maksaa jopa vuokra!
Niin oli meilläkin, kun olin vuosia kotiäiti. Mä en kyllä nähnyt järjestelyssä mitään outoa. Itse mä halusin olla kotiäiti. Mies taas oli joku aika sitten pitkään sairaslomalla ja tulot tippuivat hänellä rutkasti. Kyllä hän joutui kuitenkin yhtä lailla osallistumaan yhteisiin menoihin kuin minä, joka tienaan töissä ollessa ihan hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja toottaa:
joo meillä oli aikoinaan juuri tuollain! epä ollu yhteiset rahat miehen tienaamat,ja tasan puoliksi piti laskut maksaa jopa vuokra!
Ihan mielenkiinnosta: miten tuo on edes mahdollista? Nimim. kotihoidontuellani en maksaisi edes kolmasosaa asuinkuluista, on se sen verran pieni!
 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poo:
Joo näin meillä, tosin niin että prosentuaalisesti maksetaan tuloistamme menot, mies tietenkin maksaa enemmän kun saa enemmän rahaa. Mutta kyllä hänelle jää sitä käyttövaraakin enemmän kuin minulle.
Oletko oikeasti tyytyväinen tilanteeseenne? Kai mies maksaa sinulle sitten myös palkkaa lastensa hoidosta, jos kerran noin tarkkaa on? Antaako mies oikeasti sinun kituuttaa vieressä, kun hän itse tuhlailee?
Näin minäkin ajattelisin. Josko mun pitäis maksaa puolet menoista mun kotihoidontuesta, niin vaatisin mieheltä palkkaa hänen lapsensa hoitamisesta!
 
Poo
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poo:
Joo näin meillä, tosin niin että prosentuaalisesti maksetaan tuloistamme menot, mies tietenkin maksaa enemmän kun saa enemmän rahaa. Mutta kyllä hänelle jää sitä käyttövaraakin enemmän kuin minulle.
Oletko oikeasti tyytyväinen tilanteeseenne? Kai mies maksaa sinulle sitten myös palkkaa lastensa hoidosta, jos kerran noin tarkkaa on? Antaako mies oikeasti sinun kituuttaa vieressä, kun hän itse tuhlailee?
Näin minäkin ajattelisin. Josko mun pitäis maksaa puolet menoista mun kotihoidontuesta, niin vaatisin mieheltä palkkaa hänen lapsensa hoitamisesta!
Minun palkkani on se kotihoidontuki. En tietenkään ole tyytyväinen mutta mitä voisin tehdä?
 
vieras
Jos lasten kotihoito on ollut yhteinen päätös niin miksi ihmeessä äitiä rankaistaan siitä? Hän tekee tärkeää työtä kotona, kotihommia ja lastenhoitoa. Hoitaa parin YHTEISIÄ lapsia. Käsittämätön ajatus, että se pieni kotihoidontuki on sitten äidin palkka ja mies voi käyttää melkein koko palkkansa, miten haluaa. Eipä kuulosta onnelliselta perheeltä/parisuhteelta. Eikös ainakin avioliitossa puolisoilla ole elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan? Kyllä mä ainakin elättäisin mieheni, jos hän olisi työtön/opiskelija/hoitovapaalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja toottaa:
joo meillä oli aikoinaan juuri tuollain! epä ollu yhteiset rahat miehen tienaamat,ja tasan puoliksi piti laskut maksaa jopa vuokra!
Niin oli meilläkin, kun olin vuosia kotiäiti. Mä en kyllä nähnyt järjestelyssä mitään outoa. Itse mä halusin olla kotiäiti. Mies taas oli joku aika sitten pitkään sairaslomalla ja tulot tippuivat hänellä rutkasti. Kyllä hän joutui kuitenkin yhtä lailla osallistumaan yhteisiin menoihin kuin minä, joka tienaan töissä ollessa ihan hyvin.
No kai kaikki, jotka kotiin jää haluaa olla kotiäiteinä. Ei kai se saa olla mikään rangaistus puolisolta, että mitättömällä summalla pitäisi maksaa puolet kaikista kuluista, edelleen en ymmärrä miten se on mahdollistakaan?

Ei mahdu mun kaaliin tämä. Meillä minä oon ollu välillä töissä (siis ennen lasta ja jälkeen lapsen tulon) ja välillä mies, ja tottakai sen tulot laitetaan yhteen ja siitä maksetaan kaikki yhteisen elämän menot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Alkuperäinen kirjoittaja toottaa:
joo meillä oli aikoinaan juuri tuollain! epä ollu yhteiset rahat miehen tienaamat,ja tasan puoliksi piti laskut maksaa jopa vuokra!
Ihan mielenkiinnosta: miten tuo on edes mahdollista? Nimim. kotihoidontuellani en maksaisi edes kolmasosaa asuinkuluista, on se sen verran pieni!
Se toimii varmaankin niin, että jos sulla itselläsi ei ole säästöjä niin menet sitten töihin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja toottaa:
joo meillä oli aikoinaan juuri tuollain! epä ollu yhteiset rahat miehen tienaamat,ja tasan puoliksi piti laskut maksaa jopa vuokra!
Niin oli meilläkin, kun olin vuosia kotiäiti. Mä en kyllä nähnyt järjestelyssä mitään outoa. Itse mä halusin olla kotiäiti. Mies taas oli joku aika sitten pitkään sairaslomalla ja tulot tippuivat hänellä rutkasti. Kyllä hän joutui kuitenkin yhtä lailla osallistumaan yhteisiin menoihin kuin minä, joka tienaan töissä ollessa ihan hyvin.
No todellakin on outoa, että perhe-elämää vietettäessä toinen elää muutamalla sadalla ja toinen mahd. jopa monella tonnilla kuussa. Uskomattoman itsekästä siltä enemmän tienaavalta, ei arvosta pätkääkään lasten kotihoitoa. Jos mun mies olisi tommonen, en takuulla pesis sen pyykkiä tai tekisi sille ruokaa. Kotona oleva hoitaa lapset ja kodin eikä ansaitse todellakaan mitään kituuttamista kiitokseksi siitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kylmät kyyneleet:
Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Alkuperäinen kirjoittaja toottaa:
joo meillä oli aikoinaan juuri tuollain! epä ollu yhteiset rahat miehen tienaamat,ja tasan puoliksi piti laskut maksaa jopa vuokra!
Ihan mielenkiinnosta: miten tuo on edes mahdollista? Nimim. kotihoidontuellani en maksaisi edes kolmasosaa asuinkuluista, on se sen verran pieni!
Se toimii varmaankin niin, että jos sulla itselläsi ei ole säästöjä niin menet sitten töihin.
No mutta kysyinkin näissä esimerkeissä, joissa nainen on kotona ja ainoa tulo on kotihoidontuki. Ja ei ihan tosissaan, onko oikeesti niin, että joku säästää omalle tilille rahaa, että voi sitten hoitaa lapset kotona, kun mies käyttää oman palkkansa itseensä? En voi uskoa, mutta kai niitäkin perheitä sitten on.
 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja Poo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poo:
Joo näin meillä, tosin niin että prosentuaalisesti maksetaan tuloistamme menot, mies tietenkin maksaa enemmän kun saa enemmän rahaa. Mutta kyllä hänelle jää sitä käyttövaraakin enemmän kuin minulle.
Oletko oikeasti tyytyväinen tilanteeseenne? Kai mies maksaa sinulle sitten myös palkkaa lastensa hoidosta, jos kerran noin tarkkaa on? Antaako mies oikeasti sinun kituuttaa vieressä, kun hän itse tuhlailee?
Näin minäkin ajattelisin. Josko mun pitäis maksaa puolet menoista mun kotihoidontuesta, niin vaatisin mieheltä palkkaa hänen lapsensa hoitamisesta!
Minun palkkani on se kotihoidontuki. En tietenkään ole tyytyväinen mutta mitä voisin tehdä?
No sanoa ukolle suorat sanat? Onpas hyvä parisuhde :D
 
niin
Näköjään on olemassa sellaisia perheitä. Kuten myös sellaisia perheitä, joissa äidit tekevät kaiken lastenhoidosta kodinhoitoon ja ukko vetelee lonkkaa sohvalla tai viettää kaiken ajan kavereidensa kanssa. Samoin kuin sellaisia, että ukko katoaa baari-illan jälkeen omille teilleen useammaksi päiväksi.

Kaikkea tällä palstalla on oppinut. Ja moneen kertaan on tullut juttuja lukiessa mieleen se, mikä kultakimpale itselläni on miehenä.
 
katumus
Seurustelin miehen kanssa jonka bruttotulot oli 2500 e/kk ja minä olin tuolloin opiskelijana ja pienet rahta. Mies oli joka kerta lainaamassa multa rahaa ja syömässä jääkaappiani tyhjäksi. (Asuttiin siis eri paikoissa, koska oli seurusteluvaihe kyseessä). Mihinkään mies ei voinut ottaa osaa, kun mentiin ravintolaankin syömään heitti laskun mulle. Mietin silloin, että minkälaistahan olisi perheen perustaminen kyseisen miehen kanssa. NIIN EI IKINÄ SEN KANSSA! Suhde loppui minun puoleltani ja mies oli vielä ihmeissään. Minä kadun yhä nykypäivänä, että annoin hyväksikäyttää itseäni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja viikate:
mä maksan puolet kiinteistä kuluista,ruoka on yhteisistä rahoista. Ihan mun oma periaate.. siksi ei ookaa varaa jäädä hoitovapaalle.
Eli oman periaattees vuoks viet mielummin lapsen/lapset heti äippäloman jälkeen töihin?
 

Yhteistyössä