Ihanko tosi on olemassa perheitä, joissa äiti elää kotihoitovuosina vain kotihoidontuella ja mies sillä palkallaan? :o

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Otsikon asiasta nimenomaan keskusteltiin, et vain jaksanut lukea pitkää ketjua.
Sitä paitsi tiedät sinäkin että keskustelu aina rönsyää. =D
Niin no, kuten sanottua, en ymmärrä miksi minun pitäisi lukea muita ketjuja, kun keskustelen tässä tämän ap:n aloittamasta aiheesta. Aika monta muuta pitkää ketjua pitäisi sitten jokaisen lukea voidakseen kommentoida tätä, jos tolla logiikalla mennään. Suurin piirtein samat aiheethan täällä pyörii. Rönsyily nyt on ihan selvää, mutta tarvitseeko sitä lisätä linkittämällä useita eri ketjuja taas toisiin ketjuihin, se ei keskustelua ainakaan edistä tai helpota?
 
saara
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Itse asiassa mun kaverilla on vähän tällainen tilanne, kotihoidontuesta ja lapsilisistä ostaa ruuat ja lasten kaikki kulut on hänen kulujaa, koska lapsilisät tulee hälle. Ei jää käteen mitään, koska pitää maksaa myös omat laskut. Loppukuusta on sit helisemässä aina, että mistä taikoo ruuat...

Ja sit tämä samainen kaveri laskeskelee kaiken aikaa sitä, että miten paljon sitä rahaa jäisi, jos hän vaan lähtisi kävelemään... Niinpä. Olen sanonut, että näyttäisi ne laskelmansa ukkelilleen niin josko sekin paskiainen heräisi :D
Tuossa tilanteessa laittaisin lapsilisät tulemaan miehen tilille ja hänet huolehtimaan lasten tarpeista. Siinäpä sitten näkisi mihin ne lapsilisät riittää!
 
Tulipa vaan tässä mieleen, että onkohan noissa perheissä, joissa äiti elää kthtuella ja isä porskuttelee palkallaan, isä alunperin edes halunnut lapsia ja perhettä?
Koska kuulostaa kovin omituiselta, että lapsiaan rakastava isä ei tahtoisi pistää palkkaansa koko perheen hyvinvointiin ja panostaa lapsiensa kotihoitoon niin pitkälle kuin mahdollista.

En kyllä koskaan olekaan ymmärtänyt näitä perheen sisällä olevia "minun rahat ja sinun rahat" juttuja. Eikö niistä yhteisistä rahoista sitten pystytä hankkimaan kummallekin mitä halutaan? Pitääkö ne rahat olla vain toisen nimissä jotta tämä toinen saa hankkia itselleen jotain.
 
hui
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja muista myös itsesi:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Meillä menee miehen palkka asumiskuluihin ja hänen omiin menoihin. Nyt kun olen kotihoidontuella ruokin, vaatetan ja maksan kaikki lasten koulu sekä harrastuskulut. Juu ei todellakaan tule mieleeni tuhlata niitä rahoja kampaamoihin, leikkaan itse lasten tukat ja oma saa kasvaa kasvamistaan... äitini olen joskus laittanut leikkaamaan.
mutta muista, että sinäkin joskus ansaitse hemmottelua esim. menemällä parturiin jne.


Kyl mä muistan. Mä vaan olen tällainen, että ensin hoidan pakolliset kulut ja sitten vasta raaskin käyttää loput itselleni. Nyt ei vain niitä loppuja ole ollut kohta puoleen vuoteen... Mies taas käyttää rahansa heti kun sen saa (onneksi ensin maksaa laskut) ja mä sitten joudun maksamaan miehenkin pakollisia menoja niistä omista säästöistäni..., joita ei vain näistä rahoista saa kertymään muutenkaan
:/
Argh..kuullostaa pahalta..
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Milli Mehiläinen:
Tulipa vaan tässä mieleen, että onkohan noissa perheissä, joissa äiti elää kthtuella ja isä porskuttelee palkallaan, isä alunperin edes halunnut lapsia ja perhettä?
Koska kuulostaa kovin omituiselta, että lapsiaan rakastava isä ei tahtoisi pistää palkkaansa koko perheen hyvinvointiin ja panostaa lapsiensa kotihoitoon niin pitkälle kuin mahdollista.

En kyllä koskaan olekaan ymmärtänyt näitä perheen sisällä olevia "minun rahat ja sinun rahat" juttuja. Eikö niistä yhteisistä rahoista sitten pystytä hankkimaan kummallekin mitä halutaan? Pitääkö ne rahat olla vain toisen nimissä jotta tämä toinen saa hankkia itselleen jotain.
Meillä on minus ja sinun rahat ihan siitä syystä, että mies on yrittäjä jonka tulot vaihtelevat rajustikin vuoden aikana. Minä taas palkkatyöläinen, joka saan säännöllistä tuloa. On minusta itsestäni helpompi, että tiedän mitä minulla on käytettävissä kuukauden aikana.
 
mellan
ihan oikeesti on olemassa. Tytön isä laitto rahahanat kiinni kun tyttö synty. Yritin kolme vuotta maksaa vuokran ja muut pakolliset menot kotihoidontuesta ja välillä kävin töissä. Sitten mulle riitti ja sanoin, että jos ei voi turvata lapselle kattoa pään päälle mie lähen ja sillä tiellä olen edelleen. Ja nyt ei oo mitään ongelmia rahan kanssa, hyvin ollaan pärjätty
 
samoin
Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen vaimo:
En olis tuollaisessa suhteessa päivääkään! En ymmärrä naisia jotka tekee tuollaisille miehille lapsia! Kyllä nuo sovinismin, epätasa-arvon ja pihiyden merkit on näkyvissä jo seurusteluvaiheessa!

Miehellä parempi koulutus & palkka, joten oli luonnollista että minä jäin kotiin. Kummallekin oli selvää, ettei pieniä lapsia laiteta kodin ulkopuolelle hoitoon ellei olisi pakko. Mieheni mielestä teen korvaamatonta työtä, kun hoidan lapset kotona. Olen samaa mieltä. Aion olla kotona kunnes kuopus 3-5v.

Meillä yhteinen tili, sinne menee kaikki rahat; miehen palkka, lapsilisät ja minun hikinen kotihoidontukeni. Kummallakin omat kortit yhteiselle tilille enkä IKINÄ ole saanut kuulla mitään negatiivista ostoksistani.

PEESI!

Ei äidin tarvitse vähillä rtuilla pärjätä kun mies tienaa rahaa. Ne on yhteiset lapset ja vain äiti voi synnyttää. Usein miehen työ on parempipalkkaista, joten on luontevaa että äiti jää kotiin. Äiti & isä on tiimi, ja varsinkin naimisissa on itsestäänselvää, että on yhteiset rahat! VARSINKIN jos yhteisestä sopimuksesta äiti jää kotiin hoitamaan yhteisiä lapsia.
 
minävaan
Minä kaksivuotiaan kanssa hoitovapaalla ja osa-aikatöissä n. 10h/vko, mies käy töissä.

Mies hoitaa asuntolainan (yhteinen), vakuutukset, auton, veneen, sähkölaskut jne., monesti myös mun laskuja ja esim. perheen yhteiset reissut, matkaliput, ravintolat...

Minä ostelen lapsen vaatteet ja hoitotarvikkeet (paitsi suurimmat), suurimman osan ruoista (se ostaa joka kauppaan ehtii, yleensä minä, paitsi jos käydään yhdessä niin mies maksaa). Ostan vaatetta myös miehelle välillä.

Eli käytännön syistä jako mennyt näin, ja hyvin toimii. Rahat periaatteessa aivan yhteisiä vaikka ovatkin eri tilillä. Jos omat loppuu niin mies siirtää mulle lisää. Kumpikin ostaa välillä omaa kivaa (vaatetta tms.) toiselta sen suuremmin kysymättä, kuitenkin neuvotellaan jos isompi hankinta. En esimerkiksi menisi ostamaan 100 euron kenkiä tuosta vaan, mutta 20 euron paidan voisin ostaa.

Neuvotella siis pitää kun ei kumminkaan olla mitään rikkaita vaan normaalituloisia.

Ikinä ei olla 'tasattu' tilejä tai laskettu kuitteja, edes seurustelun alussa. Mies oli tosin aina silloinkin 'herrasmies' eli maksoi ravintolat ja bensat jne. vaikka molemmat kävi töissä. Eli minä kai tässä olen 'hyötynyt' koska hän tienaa enemmän. Ikinä ei ole kuitenkaan itsekkäästi käyttänyt rahaa itseensä, mitä nyt vene imee sitä kuin sieni, mutta siitähän nautitaan sitten kesällä koko perhe.

Karseinta on kuulla että kotihoidontuesta pitäisi maksaa tasan puolet elämisestä - miten se on edes mahdollista? Ainakin sitten pitäisi saada käypä palkka kodinhoidosta ja lapsen kaitsannasta, jos tuolle linjalle lähdetään.

Yksi entinen työkaveri piti 'parisuhdetiliä' aviomiehensä kanssa, sinne kirjattiin jokainen voipakettikin ja sitten kuun lopussa toinen maksoi toiselle tasoitusta. Sairasta.
 
tt
Meillä mies hoitaa lapsia kotona kotihoidontuella ja minä käyn töissä. Eipäs tulisi mieleenikään elellä itse leveästi ja antaa miehen kituutella parilla satasella kuussa sen takia, että hoitaa yhteisiä lapsiamme. Kaikille paljon helpompaa ja mukavampaa näin ja yhteisillä rahoilla elellään. Se on itsestään selvyys. Kaikkeen sitä jotkut suostuu....
 
Miina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä murjuissa te oikein asutte kun kotihoidotuki riittää puolikkaisiin asumiskuluihin ja puoleen laskuista ja ruuista?
ei asuta murjussa eikä tarvitse kituutella. Mistä ihmeestä ihmiset on saaneet päähänsä, että jos nainen jää kotiin niin hän elää jollain parilla sadalla kuussa. Kun tietää, että kotiin jää niin kai sitä jokainen tajuaa laittaa sukan varteen rahaa ja paljon. Minä elin erittäin mukavasti kotihoidontuella + kaikilla säästämilläni rahoilla ja ostelin mitä halusin ja nautin vauvoistani ja niitä tulikin pari putkeen. Ei ollut kiire töihin eikä mies ikinä sanonut mitän negatiivista kotona olemisestani tai että pitäisi töihin mennä.
 
yhy
Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä murjuissa te oikein asutte kun kotihoidotuki riittää puolikkaisiin asumiskuluihin ja puoleen laskuista ja ruuista?
ei asuta murjussa eikä tarvitse kituutella. Mistä ihmeestä ihmiset on saaneet päähänsä, että jos nainen jää kotiin niin hän elää jollain parilla sadalla kuussa. Kun tietää, että kotiin jää niin kai sitä jokainen tajuaa laittaa sukan varteen rahaa ja paljon. Minä elin erittäin mukavasti kotihoidontuella + kaikilla säästämilläni rahoilla ja ostelin mitä halusin ja nautin vauvoistani ja niitä tulikin pari putkeen. Ei ollut kiire töihin eikä mies ikinä sanonut mitän negatiivista kotona olemisestani tai että pitäisi töihin mennä.
Tässäpä tämä juuri, ei PITÄISI tarvita säästää, jotta voi jäädä kotiin hoitamaan YHTEISIÄ lapsia.
 
täti
Alkuperäinen kirjoittaja miehellä päävastuu:
Alkuperäinen kirjoittaja www:
Meilläkin on vastaavanlaisesti (tosin nykyään elän opintotuella), ja asiaa ihmetelleille, että meillä homma hoituu niin että saan "lainaa" mun mieheltä että saan oman puolikkaani esim. vuokrasta maksettua, ja sit maksan takaisin kun saan rahaa. Usein olen satasiakin velkaa, ja olen itseasiassa nytkin.
olen sitä mieltä, että miehellä pitäisi olla päävastuu perheensä elättämisestä. Onhan miehillä paremmat palkatkin.
Niin onko teillä lapsiakin siis yhteisiä?
Täh?
Entäs jos miehellä EI ole parempi palkka?
Tai palkkaeroa on vain muutamia satasia? Onko miehellä silloinkin "päävastuu" perheensä elättämisestä? Mitä nainen rahoillaan tekee? Shoppaa jotain kynttilöitä ja lastenvaatteita vai?
 
nvcp
Alkuperäinen kirjoittaja yhy:
Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä murjuissa te oikein asutte kun kotihoidotuki riittää puolikkaisiin asumiskuluihin ja puoleen laskuista ja ruuista?
ei asuta murjussa eikä tarvitse kituutella. Mistä ihmeestä ihmiset on saaneet päähänsä, että jos nainen jää kotiin niin hän elää jollain parilla sadalla kuussa. Kun tietää, että kotiin jää niin kai sitä jokainen tajuaa laittaa sukan varteen rahaa ja paljon. Minä elin erittäin mukavasti kotihoidontuella + kaikilla säästämilläni rahoilla ja ostelin mitä halusin ja nautin vauvoistani ja niitä tulikin pari putkeen. Ei ollut kiire töihin eikä mies ikinä sanonut mitän negatiivista kotona olemisestani tai että pitäisi töihin mennä.
Tässäpä tämä juuri, ei PITÄISI tarvita säästää, jotta voi jäädä kotiin hoitamaan YHTEISIÄ lapsia.
Mutta kun haluaa säästää eikä halua kenenkään rahoja missään muodossa, vaikka naimisissa olisikin. Onko tämä niin vaikea tajuta? Ihmiset/avioliitot/perheet on erilaisia ja tapoja on monia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja muista myös itsesi:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Meillä menee miehen palkka asumiskuluihin ja hänen omiin menoihin. Nyt kun olen kotihoidontuella ruokin, vaatetan ja maksan kaikki lasten koulu sekä harrastuskulut. Juu ei todellakaan tule mieleeni tuhlata niitä rahoja kampaamoihin, leikkaan itse lasten tukat ja oma saa kasvaa kasvamistaan... äitini olen joskus laittanut leikkaamaan.
mutta muista, että sinäkin joskus ansaitse hemmottelua esim. menemällä parturiin jne.
niin joo, että mies saa kyllä käyttää rahaa omiin menoihinsa, mutta marttyyriksi heittäytynyt äiti ei raaski mennä edes kampaajalle...!!


Mistä päättelit, että olen marttyyriksi heittäytynyt? Kun ei ole rahaa niin ei ole, jos mulla olisi rahaa, voisin silloin tällöin (kerran vuodessa) kampaajalla käydä, mutta kun sitä rahaa ei yksin kertaisesti ole.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja muista myös itsesi:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Meillä menee miehen palkka asumiskuluihin ja hänen omiin menoihin. Nyt kun olen kotihoidontuella ruokin, vaatetan ja maksan kaikki lasten koulu sekä harrastuskulut. Juu ei todellakaan tule mieleeni tuhlata niitä rahoja kampaamoihin, leikkaan itse lasten tukat ja oma saa kasvaa kasvamistaan... äitini olen joskus laittanut leikkaamaan.
mutta muista, että sinäkin joskus ansaitse hemmottelua esim. menemällä parturiin jne.
niin joo, että mies saa kyllä käyttää rahaa omiin menoihinsa, mutta marttyyriksi heittäytynyt äiti ei raaski mennä edes kampaajalle...!!


Mistä päättelit, että olen marttyyriksi heittäytynyt? Kun ei ole rahaa niin ei ole, jos mulla olisi rahaa, voisin silloin tällöin (kerran vuodessa) kampaajalla käydä, mutta kun sitä rahaa ei yksin kertaisesti ole.
No miehelläsi on ja sinulla on oikeus niitä rahoja käyttää. Etenkin, kun hoidat kotona lapsianne, eli hoidat oman osasi.
 

Yhteistyössä