Ihanitse.com, onko edelleen yhtä naurettava foorumi?

Huh, luulin olleeni ainoa joka ei "osannut käyttäytyyä" kyseisellä forumilla! Palstan sääntöviidakko ja hysteerinen moderointi oli minusta todella erikoista, ja karkoitti minut tehokkaasti kävijöiden joukosta. Ehdin kirjoittaa ehkä 5 viestiä, kun 2 niistä oli jo poistettu ja yksi siirretty Tavarataivaaseeen, mitä en päässyt edes lukemaan. Muistaakseni kuvan lisääminen vaatteesta oli yllytystä mallin kopiointiin, eli potentiaalinen tekijänoikeusrikos! Kommentti siitä, että erään lehden mallit eivät miellyttäneet, oli liian negatiivinen, palstalle ei kaivattu riitelyä. Öh, kuka riiteli?

En ymmärrä miten sääntöjen puitteissa edes pystyy käydä keskustelua käsitöistä. Esimerkiksi neuloessa langan merkki on aika oleellinen asia, kun lankavalinta käytännössä määrittää koko työn. Jos tuotemerkkejä ei saa mainita, miten voi keskustella neulomisesta? Jos ei voi kysyä, mistä liikkeestä jotain tilpehööriä löytää, miten voi puhua käsitöistä, kun koko homma pyörii eri materiaalien ja työkalujen ympärillä!

Tuon moderoinnin takia siellä kaikki kunnon keskustelu kuoli. Aikoinaan kirjoittelin paljonkin, mutta kyllä se vähitellen hiipui, kun vaikka kuinka yritti vastata yleislluontoisesti ilman mitään merkkejä tai nimiä, niin aina oli liian kaupallista. Mitä asiallisesti yritettiin asiallisesti tuosta ylimoderoinnista keskustella, niin ne sitten poistettiin. Oli liian kaupallista vastata tyyliin, että 'nauloja saa rautakaupasta'. Joku noissa poistetuissa arvosteluissa kyselikin, että onko tarkoitus, että kaikki tehdään alusta alkaen iltse, naulojen tapauksessa varmaan olisi pitänyt malminkaivamisesta lähtien tehdä itse.

Massailun osalta sai kummasti pyöriä niin tuotemerkit yms mukana, mutta langoista tai muista ei kyllä merkkiä saanut mainita.

Pakko vielä jatkaa että on tosiaan harmttanut, kun mesta kaatui omaan mahdottomuuteensa, koska suomenkieliselle käsityöfoorumille olisi ihan tilausta, neule- ja lastenvaateblogejakin on pilvin pimein. Ulkomaisilla foorumeilla luovuus saa kukkia, neulonta-asioille paras paikka on ravelry.com, kaikenlaista muuta hauskaa olen löytänyt craftster.org:sta, missä on sopivan pirteä meininki. Facebookissa on kaiketi myös harrastajaryhmiä, mutta en ole perehtynyt.

tule äänestämään tämän palstan perustajaa.
Vaalipuheissa ollaan niin maireaa ja asiallista kuin vain voi. Todellisuus on ihan toista. Sen sain kokea kirjoitettuani kaksi viestiä ko. palstalle, jotka sisälsivät sanat "rautakauppa" ja "paikallinen elintarvikemyymälä"

Moderaattoreilta tuli heti kolme viestiä, kaikki olivat samansävyisiä. Täyttä törkyä ja haukkumista.

Epäilin jo silloin, että palstalla ei itse asiassa ole kuin yksi ainoa ylläpitäjä / moderaattori. Viestit, jotka sain, olivat samankaltaisia keskenään. Luulen että yksi ihminen on kaiken sen takana.
Katsotaan, onko taas kerran ehdokkaana seuraavissa vaaleissa?

Tämäpä hyvä ketju, koska IhanItse-foorumi jäi mieleeni sen moderaattoiden vuoksi ja miten heillä oli selvästikin aikaa vahdata jokaista viestiä tai sanaa. Oletin niin kuin jotkut muutkin olleeni poikkeuksellisen hankala ja lopulta erosin, koska en vaan jaksanut sitä Stasin meininkiä.

Huh!

Lisää ko. foorumista ja perustajasta:

https://groups.google.com/forum/#!topic/sfnet.harrastus.askartelu/Dwmu2Di1zxI

Ihanoikeasti, äänestäisitkö? Meinaan, jos kehtaa olla ehdolla ensi vaaleissa?

Mitä netissä touhuat, sen edestäsi löydät.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24339222:
Juu, piti olla jokin tietty viestimäärä että sai avattua jotain osioita (tavarataivas tms) mutta kun ei tahtonut saada niitä viestejä kun mitään ei saanut nimeltä mainita, ei voinut tiedustella että mistäköhän löytyis jotain tiettyä - ja monta muuta asiaa. Ei kertakaikkiaan mun sielläoloaikana selvinnyt, mistä siellä ylipäätään voi puhua, jolloin koodikielellä varmaan.
.

Täysin samaa mieltä. Aivan käsittämätön moderointilinja, ja kutakuinkin mahdotonta kirjoittaa yhtään mistään, koska säännöt olivat kertakaikkiaan mahdottomat. Sääli, aihealueet olisivat olleet ihan kiinnostavia, mutta pikkuhitlermäinen moderointi tappoi kaiken kiinnostukseni.

Allekirjoittaneen ensimmäinen blogi oli ihanitsen päiväkirja-osiossa. Pari moderaattoria ärsytettyäni sain bannit ko alueelle, enkä päässyt poistamaan omaa päiväkirjaanikaan. Ja moderaattorin ärsyttämiseen jo vuonna 2007 riitti että kertoi kysyjälle että Novitalta saa jonkun tietyn väristä Nallea, ja toinen moderaattori suuttui siitä hyvästä kun kysyin mitä yhdestä viestistäni oli moderoitu kun en itse sitä osannut sanoa, vaikka viestissä luki että poistettu kaupallinen osuus. Ensimmäiseen esimerkkiin palatakseni, ei ollut modejen mielestä sopivaa kertoa että Nalle, jota saa jokaisesta marketista, saa tietyssä värissä, sen sijaan kaikkien harvinaisempien lankojen mainitseminen oli ihan okei.
Pääsin joskus kirjoittamaan jollekin mode-palstalle (liekkö lukko unohtunut auki muutamaksi tunniksi), kerroin omasta mielestäni ihan asiallisesti moderoinnin huonoista puolista, ja sain vastaani hirveän ryöpytyksen kuinka kaikki ovat vapaaehtoisia ja tekevät moderointia omalla ajallaan... so what, niin tein minäkin useita tunteja päivässä eräällä toisella palstalla, eikä se estänyt minua kirjoittamasta omaa nimeäni moderoidun viestin perään, tai kertomaan YV:llä henkilölle kenen viestiä moderoin miksi sitä moderoin...

Kuulostaapa jännältä tuo viestimääräjuttu per kuukausi. Mun tunnuksia ei poistettu, vaikka olin jäsenenä monta vuotta, enkä todellakaan kirjoitellut aktiivisesti joka kuukausi.

Mutta törmäsin pariin otteeseen tähän mainontaan, että viestiäni oli muokattu, koska olin maininnut ostaneeni kankaat kirpputorilta. Siis vain kirpputorilta, en mistään tietystä paikasta. Tämä ihmetytti suuresti, mutta annoin olla. Mulle huomautettiin ihan asiallisesti tästä. Ehkä mulla on ollut vaan hyvä säkä moden kanssa? :D

'Suljetulla osastolla' sai kyllä kysellä mistä voi hankkia sitä ja tätä, mutta se ei innostanut samalla tavalla, kun sinne ei ollut pääsyä niin monella. Pääsin kyseiselle alueelle ihan pyytämällä.

Nyt kiinnostaisikin, että onko tällä hetkellä muuta suomalaista käsityö-foorumia? Kävin joskus pienemmällä foorumilla, mutta se oli niin epäaktiivinen, ettei enää huvittanut käydä, vaikka ilmapiiri oli ihan mukava.

alalta haet foorumia? Lankajutuissa Ravelry on ykkönen, puutyöjutuille on omia foorumeja jne. Ihanitse oli laajuudessaan hyvä, mutta pilattu totaalisesti k***päisellä moderointilinjalla.

Mä jo luulin olevani tyhmä tai jotenkin yli-materialisti, kun tuntui, että piti oikein keksimällä keksiä vastaus niin, ettei siinä ole mitäään kiellettyä.
Kerran sain tosi tylyn ja vihaisen vastauksen modelta, kun olin rikkonut sääntöjä. Vastauksessa oli just joku kirpputorin kaltainen väärä sana. Uhattiin määräaikaisella bannauksella. Olin niin pöyristynyt viestistä, että laitoin modelle vastausviestin, missä selitin etten todella pitänyt viestiäni sääntöjen vastaisena ja koin tulleeni kohdelluksi väärin. Mode vastasi selvästi leppyneenä, mutta uhka jäi voimaan.

Että noin hyvän idean meni sössimään, tuo perustaja.
Ei julkisuudessa paljoa puhu enää tästä aiheesta, tiedän kyllä, millä foorumeilla nykyään pyörii. Säälittävää, ettei ihminen osaa käyttäytyä ja samaan aikaan esiintyy politiikassa.

No huh, en olekaan ainut joka ajattelin noin. Olin itsekin sillä foorumilla, mutta kirjoittelu oli sen verran haastavaa että lopetin siellä käymisen. Ihan älyttömät säännöt tukehdutti kirjoittelun.

Yhteistyössä