Ihan uusia vauvahaaveita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pauliina35
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No voi kurjuus, kun Talitinttisella tätiä pukkaa :-( Vetää kyllä mielen masentuneeksi, mutta kuten Alice sanoi, keksi vaikka joku kiva juttu lohdutukseksi. Suklaakakku kuulostaa hyvälle! Onko sulla Talitinttinen ollut edelleen yhtä kovat kivut kuin aikaisemmin? Joudutko paljon särkylääkkeitä syömään? Mä jouduin ennen raskautta usein syömään särkylääkkeitä migreeniin ja silloin luinkin jostain, että lääkkeet saattavat vaikeuttaa raskautumista. Sitten kun ruvettiin tosissaan yrittämään vauvaa, niin lopetin lääkkeet ja kärsin vaan ilman lääkkeitä, jos migreeniä tuli päälle. Nyt ei ole onneksi ollut yhtään migreeniä!

Kävin tänään verikokeessa (veriseula ja tarttuvat taudit). Yök, inhoan kaikenmaailman neuloja ja pistoksia...

Pauliina, joko oot aloittanut uusia neulomisia/virkkaamisia?

Heip!
Voi Tinttistä. Onpa kurjaa, kun täti taas alkaa ilmoittelemaan tulostaan. :/ Suklaakakku kyllä kuulostaa varsin toimivalta piristyskeinolta. Ihan tekisi itsekin mieli leipoa kakku. Shoppailu varsinkin jonkun kaverin kanssa on kyllä kanssa sellainen juttu, jolla saa melko tehokkaasti ajatukset muualle. Voih, kyllä harmittaa niin puolestasi.

Kun nyt Tinttinen puhui tuosta pelostaan, että endo voisi hankaloittaa raskautumista, Niin minä puolestani olen vähän huolissani omalla kohdallani siitä, että mitä laihuus on voinut saada aikaan... Olen kärsinyt jonkin sortin syömishäiriöstä alkuaikoina Jyväskylässä, eli aika vanhana siis. En koskaan ole ollut mikään huippu laiha, mutta laiha kumminkin. En tiedä minkä diagnoosin olisin edes saanut, jos olisin lääkäriin tuosta mennyt. Luulen, että ongelmani syömisen kanssa liittyivät samaan aikaan päällä olleeseen alakuloisuuteen. Onpas taas surkeat aiheet.

Uskomaton tilanne: minulla ei ole mitään neuleprojektia kesken. Hih, ihan hassua. :) Pitää kehitellä jotain kesäistä.

Pre:lle pahoittelut. Kurja täti. Miten se aina löytää meidän luo?

Kivut on ajoittain edelleen kovat. Sen lapsettomuuslääkärin kanssa juttelin noista lääkkeistä ja sehän ne mulle määräskin. Joten luotan hänen arvostelukykyyn. Kysyinkin häneltä, että eikö nämä tulehduskipulääkkeet voi vaikeuttaa ovista. lääkäri sanoi, että jotain tutkimusta aiheesta jo on, mutta että vastaavasti se taas voi positiivisesti vaikuttaa kiinnittymiseen. Kouristuksiin ei vain oikei nuo pilleritkään auta. Välillä meinaa edelleen taju lähteä kun ne iskee.

Eikös liika laihuus voi stopata kuukautiskierron. Mutta jos kuukautiset tulee normaalisti, niin ei luulis hätää olevan. Tää on ihan mutu-tietoa, asiantuntijahan en ole. =)

Kiitos teille taas myötätunnosta. Se tulee tarpeeseen.

Joo, kyllähän kuukautiset loppuu, jos on liian laiha. Mutta entäs jos syö Cerazettea, joka pitää menkat poissa. Nyt ei ole mitään vertailupohjaa. Ja kun tuostakin on niin tolkuttoman ristiriitaista tietoa. Joissakin sanotaan, että laihuus heikentää mahdollisuuksia, ja taas toisaalta tulee sellaista tietoa, että se on niin yksilöllistä. Noh, kaippa se on vähän turhaa tuotakin nyt alkaa stressaamaan. Aika näyttää. Kyllä minä sillälailla luottavainen olen, kun tuo ei koskaan ole mennyt liiallisuuksiin tai laihuuden ihannointiin. Ruoka ei vaan juuri maistunut. Voi kamala, kyllä tuo kuulostaakin jälki käteen kamalalta.

Ruoasta puheen ollen. Kohta olis ruoka-aika. :)

Suuri myotatuntohali Talitinttiselle, Prelle ja Alicelle! Ensi kuussa sitten uudet kujeet tammivauvan 2010 alullepanoon.

Flox, multa on paassyt unohtumaan, etta mikas se teidan lastentekotilanne onkaan? Sua kun ei loydy meidan listalta edes aloitusta odottavana. Oliko teilla joku aie opiskelujen paattamisen jalkeisesta yrityksesta? Millois tuo on ajankohtaista? Ala suotta etukateen pelkaa laihuuden vieneen lastensaantimahdollisuuksiasi. Itsekin olen koko ikani ollut luokiteltuna alipainoiseksi, tosin nyt kolmenkympin jalkeen ihan siina alipainon ja normaalipainon rajalla, ja eipa se nayttanyt raskautumista vaikeuttavan. Oletan Talitinttisen tavoin, etta mikali kuukautiset toimii normaalisti, ei huoleen ole aihetta. Itse soin tauotta e-pillereita noin 13 vuoden ajan, joten niiden lopettamisen jalkeen olin todella iloinen, kun kuukautiset tulivat heti saannollisesti.

Lenaki, sa kun olet mua viikon 'edella' - onko sulla turvotusta tai nakyyko jotain vauvamasua jo tassa vaiheessa? Mulla on pari viimeista paivaa ollut joko kamalaa turvotusta, tai sit alkaa jotain nakymaan jo. Aiemmin vatsa oli aamuisin palautunut iltaturvotuksen jaljilta littanaksi, mutta nyt on aamuisinkin kumpua... En jaksa uskoa, etta viela olisi oikea vauvamasu. Arsyttaa vaan, kun toissakin istuessa sattuu vatsaan niin paljon, etta pidan yleensa huomaamattomasti farkkujen nappia/vetoketjua auki... En ole viela ollenkaan valmis ostelemaan aitiysvaatteita, tai kertomaan toissa raskaudesta.

Taas pitaa selventaa omia kirjoituksiaan - siis en tietenkaan tauotta syonyt pillereita 13 vuoden ajan, vaan toki aina oli kuukausittainen viikon tauko, jolloin kuukautiset tuli. Ei noita pillerikuukautisia voi kuitenkaan luomukuukautisiin verrata, jolloin oman kehon hormonit aikaansaavat vuodon.

Siis ihan älytöntä turvotusta on mullakin ollut! Pahenee aina iltaa kohden. Iltaisin maha on sellainen, että jos johonkin täytyy mennä, niin täytyy oikeasti miettiä mitä vaatteita voi laittaa päälle, ettei herätä liikaa huomiota... Nyt vielä viime aikoina oon huomannut, että vatsan kohoaminen alkaa jo tuolta tosi alhaalta, heti lonkkaluiden vierestä. Mä oon ajatellut sen niin, että se vauvamasu on siellä alhaalla (pieni pinkeä kohouma) ja toi muu maha navan tienoilta on sitten turvotusta. Mistä kohtaa Ms. Feelgood sun masus tuntuu turvonneimmalta? Onko alhaalta asti? Luin noista neuvolaesitteistä, että suolan vähentäminen ja nesteiden (veden) juominen auttaa. Mutta toi turvotuskin mulla vaihtelee. Jonain päivinä ei ole kauheasti turvotusta ja jonain toisena oon kuin mikäkin ilmapallo. Tulipas pitkä sepustus turvotuksesta :-S

Pre:lle pahoittelut! :-(

Moi, ja Pre:lle pahoittelut ja uusia myötätuulia!
Me käytiin np ultrassa tänään eli siis sikiö seulonnassa. Kaverilla kaikki on ok, on jalat ja kädet ja iho kunnossa, sekä napanuorassa kaikki tarvittavat suonet, eikä turvotusta liikaa, nyt sit tosiaan ootellaan verikokeiden tuloksia että oisko mitään poikkeemia. Saatiin monta kuvaa, ja mieli jäi oikein hyväksi mukavan hoitajan jäljiltä.
nyt palaan pikaisesti töihin, sori että vaan tällainen pikainen omanapa.
vointeja kaikille!

Mun turvotus on pahimmillaan navasta 5cm alaspain. Sivuprofiili tasmaa sellaisen viidennella kuukaudella raskaana olevan masua. Saahan sen vedettya sisaan, jos on tarvetta, mutta kivuliasta se on pidemman paalle. Pitaakin alkaa katsella raskausarpirasvoja, koska tallainen venyminen varmaan tulee jossain nakymaan. Onko muilla kokemusta raskausarvista ja rasvoista?

No se meidän lapsentekotilanne on se, että ensin minun opinnot loppuun ja sitten katsotaan tilannetta, että mikä se sitte on. Minä olen ajatellut, että valmistuttuani olisi kiva saada vähän oikeaa työkokemusta. Mutta katsotaan nyt, että onko töitä, kun taloustilannetta taitaa olla aika vaikea ennustaa. Elikkäs, jos en saa hommia, niin sittenhän niitä hommia voisi itse kehitellä mukelon muodossa. Minä siis olen tällainen hangaround -jäsen täällä.

Vitsit, kun ostin liian vähän lankaa... Ostin vain 4 kerää, kun halvalla sai ja nyt löysinkin kivan neuletakin ohjeen, ja sellaiseenhan tarvitsisi varmaan 7 kerää. Täytyy katsoa, että jos vaikka sais lisää yhtä halvalla. Tai vaikka kalliimmallakin, oli sen verran kivan näköinen takki.

Iso rutistus tinttiselle.

Kiva kuulla matkailijarouvan ultrakuulumiset ja se että kaikki on kunnossa. Sitten taas ikävältä kuulostaa nuo vatsan turvottelut Lenakilla ja Ms. Feelgoodilla, tekee varmasti tukalan olon ja kipeää.
Minkälaisia viikonloppusuunnitelmia naisilla on tiedossa? Mulla olis lauantaina valmennustunti mutta taidan sen perua, se on tällä kertaa kauheen kallis kun opettaja on tullut Espanjasta asti, halukkaita sinne meinaan löytyy. Huomenna on vaihtoehtona pumppi tai k-sali ja jos valmennustunnille en mene niin sitten taidan mennä lauantaina uimaan. Sunnuntaina onkin pikkuihmisten syntymäpäiviä eli pitäisi käydä 3- ja 5-vuotisjuhlissa.

Se on itse asiassa ihan kiva, kun täällä on monenlaista väkeä: plussanneita, yrittäjiä, yrittämisen aloittelijoita ja haavelijoita. Sekalainen seurakunta ollaan, mutta jollakin lailla kuitenkin samanhenkisiä :-)

Mulla on myös se pahin turvotus vähän navan alapuolella. Mutta siitä se ei silti kipeää tee, vaan pahimman turvotuksen aikana sattuu eniten kyljistä! Tuntuu, että leviää leveyssuunnassakin. Mä oon nyt ruvennut rasvaamaan vatsaa päivittäin, ettei noita raskausarpia niin tulisi (tulee varmaan tästä turvotuksestakin jo). Perusvoidetta oon käyttänyt, mutta ajattelin ruveta käyttämään sitten manteliöljyä tms, kun vatsa rupeaa toden teolla kasvamaan. Oon kuullut, että se ois hyvä raskausarpien ehkäisemiseen.

Eipä tässä kummempia viikonloppusuunnitelmia ole. Kerrankin voi ottaa rennosti kotona ja tehdä mitä huvittaa :-)

Matkailijarouva, mitä verikokeiden tuloksia vielä odottelet? Oman veriseulan tuloksiasi? Mun verikokeiden tulokset lähetetään kuulemma suoraan lääkäriin, jonne menen NP-ultraan. Katsovat siellä sitten tulokset samalla. Kiva juttu, että kaikki oli kunnossa teillä ultrassa!

Olin eilisen reissussa, enkä siksi "linjoilla". Olipas tänne tullutkin monta viestiä!

Pahoittelut, Pre ja Tinttinen, tädistä. Kurjaa, että se löysi tiensä teidän luokseen! Mites Alice - vatsanväänteitä oli, mutta onko täti kuitenkin pysynyt poissa?

Lenaki, kudon tällä hetkellä vauvan villahaalaria. Löysin myös ohjeen todella kivan näköiseen alpakkalangasta kudottuun vauvan kietaisunuttuun, sellaisen ajattelin tehdä seuraavana. Se kudotaan jännästi toisesta etureunasta toiseen, ei siis perinteisesti alhaalta ylös.

Matkailijarouva, hienoa, että ultrassa kaikki kunnossa!

Se on tosiaan sitten viikonloppu edessä. Sain liput Lapsimessuille ja ajattelin houkutella miehen sinne kanssani huomenna. Muuten ei ole mitään kummosia suunnitelmia.

Pope, kerroitteko vauvauutisista tuleville isovanhemmille?

Lenaki;
Varmaan samasta seulasta on kyse, meillä se vaan tehdään samaan aikaan:
Meillä on äitiyspolilla ilmaista ja vapaaehtoista siis toi np ultra, ja siihen halukkailla yhdistetään veriseulonta (verestä mitattavat merkkiaineet)(1. trimester seulonta) ultratuloksiin, ja tämä ultra ja veriseulonta tehdään samana päivänä jotta tulos vastaisi mahassa olevaa tilannetta.
Eli käytännössä se tarkoittaa sitä, että vaikka ultrassa sikiöllä kaikki oli nyt hyvin, voi tuosta vkolla 11-12 otetusta veriseulonnasta siis vielä paljastua 21-trisomia, tai muita kehityshäiriöitä. Ja ne lääkärit kysyy sen siinä np-ultrassa meillä monta kertaa että otetaanko myös veriseula (ei tule automaattisesti), koska kaikki ei halua tietää mahdollisista ongelmista, koska sitten voisi olla vaikean päätöksen teko edessä, jos jotakin selviää. Me kuitenkin haluttiin tää seula. Ja Lääkäri nimenomaan painotti, että tästä veriseulonnasta tulee tieto puhelimitse suoraan äidille, ja neuvolaan vasta myöhemmin.eli on varmaankin erilaisia käytäntöjä tässäkin asiassa :-)

Huomenta

Juu, täällä on KP1. Nyt kun laskee taaksepäin 14 vuorokautta, niin mehän pupuiltiin päivää ennen ovista. Eli periaatteessa mahdollisuudet oli olemassa. Joskus on vaikea ymmärtää miksi raskaaksi tuleminen on niin vaikeeta. Ennen vanhaan lapsia synty yksi/ vuosi, ilman mitään ovistikkuja, multivitamiinejä, greippimehuja jne.

Noh, mies vie mut illalla ulos syömään. Ja sit kahden viikon kuluttua mennäänkin sinne Wieniin. Nyt on taas niin paljon actionia luvassa, ettei raskautumista kerkee edes miettimään. Tosin kevätaurinko saa hormoonit hyrräämään ja lapsen tekotapa on taas useammin mielessä :)

Pre 3.4. YK5
Talitinttinen 6.4, YK 5
Haaveileva Pu 11.4, YK4
Alice76, 27.4, YK4
Papunen84 (yritys alkaa huhtikuussa)
Liinuska81 (yritys alkaa kesällä/syksyllä)
Wilhe

Plussanneet:
Pope (YK2) 21.9.
Laureli
matkailijarouva 17.10
Lenaki (YK2) 1.11.
Ms. Feelgood (YK1) 08.11
Pauliina35

Plussanneet:
Pope (YK2) 21.9.
Laureli
matkailijarouva 17.10
Lenaki (YK2) 1.11.
Ms. Feelgood (YK1) 08.11
Pauliina35

Alicelle pahoittelut tädin saapumisesta. Mie olen kans miettiny, että miten raskautuminen voi olla niin hankalaa. Mekin on monessa kierrossa pupuiltu just päivää ennen ovista ja parin päivän välein siinä ympärillä. Ja ei tärppää. Mulla on tosiaan nyt vähän masentunu olo tästä.

Kiva oli kuulla matkailijarouvan ultrakuulumisia! Ihanaa, että kaikki oli hyvin!

Mutta onneks tosiaan kevätaurinko paistaa ja ilma lämpenee. Kohta saa alkaa puutarhassa möyrimään maata. Se pitää ajatukset kasassa ja mielen parempana. Ajattelin istuttaa muutamia uusia kukkapenkkejä ja pensaita. Ja ajattelin tehdä itselleni pienen kasvimaan, johon laittas vähän porkkanaa, salaattia ja mansikkaa. Ja sitten istutan varmaan vadelmaa, punaviinimarjaa ja pensasmustikkaa. Mustaviinimarja ja karviainen mulla on. Jos karviaisparka on selvinnyt talvesta. Istutin taimen syksyllä ja koirat on saattaneen sen ottaa hengiltä talven aikana.

Mulla tiputtelu on lisääntyny ja saa nähä kääntyykö kp1:ksi vielä tänään. Aamulla olin taas tosi kipeä, mutta torppasin itteni täyteen mömmöjä ja nyt vain vähän jomottaa. Pienessä lääkepöhnässä koitan selvitä työpäivästä. Viikonlopun saakin sitten ottaa rennosti kotosalla. Mennään miehen kans leffaan ja sitten treenaan koiria. Toivottavasti vaan sää pysyy hyvänä.

Kivaa perjantaita!
Äh, melkein unohtui... Hienoa juttu, että matkailijarouvan ultrakuulumiset oli noin kivoja. Hyvä aina kuulla, että kaikki on niin kuin pitääkin. Mukavaa, mukavaa! :)

Eilen oli ystävän kanssa juttua lapsettomuudesta. Heillä on siis yritystä takana jo reilu vuosi eikä mitään ole tapahtunut. Minä olen jotenkin ollut niin surullinen hänen puolestaan ja vielä kun hänen läheinen ystävänsä on nyt raskaana, niin olen pelännyt, että hänellä on vaikea tilanne päällä. Ja välillä ystäväni on ollut todella surullinen menkkojen alkaessa. Oli hyvä jutella tuosta asiasta. Hän on selvästi viime keskustelumme jälkeen ajatellut ja pohtiunut heidän tilannettaan tarkasti. Hän sanoi että ei halua mihinkään tutkimuksiin asian takia. Hän ei siis halua tietää, että onko vikaa tai ei. Hän ei siis myöskään halua hoitoja. Eli jos vauvaa ei kuuluu, niin sitten ei kuulu ja jos vauva tulee, niin saa tulla ilman apukeinoja tai sitten adoption kautta.

Eipä ole mitään erikoisempia viikonloppu suunnitelmia. Mies on reissussa koko viikonlopun. Ja minulla olisi taas koulujuttuja tahtävänä vaikka kuinka.

Oi oi oi, alice pääsee Wieniin!! Minäkin haluaisin jonnekin matkalle, en vaan yhtään tiedä että minne.

Hauskaa perjantaita kaikille!

Oletteko odottajat huomanneet, etta uusi aitiyspakkaus julkaistiin tanaan?
http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH?OpenDocument
Musta tuo vaikuttaa ihan kivalta, en valita vareistakaan, silla onhan sille vauvalle ostettava muitakin vaatteita, jolloin voi sit itse valita omaa silmaa miellyttavia vareja.
Mina en tuota pakkausta ilmaiseksi saa, mutta olen saanut ystavallisen tarjouksen eraalta toiselta odottajalta, joka lahettaa minulle oman pakkauksensa, kunhan maksan hanelle ne vaihtoehtoiset 140euroa ja postikulut. En sit tieda miten paljon marrasvauvalle on hyotya esim toppahaalarista, joka on kokoa 60-80cm? Helmikuun jalkeen kun saat alkaa olla taalla jo niin lampimat, ettei siina vaiheessa enaa toppahaalaria tarvitse. Satutteko tietamaan sopisiko tuo koko marrasvauvalle viela toisena talvena? Itsella ei harmainta aavistusta vauvojen kasvusta ja vaatekoista eri ikaluokissa :-)

Viikonloppuna ei ole (onneksi) tiedossa mitaan ihmeempaa, mieskin on ihan poikki raskaasta tyoviikosta, joten varmaan nukutaan pitkaan ja kaydaan taydentamassa ruokavarastoja. Yritan myos Alicen vinkkia, eli mies viekoon minut syomaan, sen verran olen turpeana lapsemme edesta karsinyt viime viikkoina :) Sain muuten tulokset niista labrakokeista (ripulin johdosta), mutta en osaa niita itse tulkata, joten menen varmaan kaymaan laakarilla. Jotain kolibakteeria siella nayttaisi olleen, mutta sita on kaiketi aina jonkin verran. Salmonellaa tms ei loydetty, hyva niin.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Ihan pikaisesti palavereiden välissä Talitinttiselle tiedoksi, että sain käsiini uusimman (tänään ilmestynyt) Vauva-lehden, ja kannen mukaan siinä on artikkeli "raskaaksi endometrioosista huolimatta". En ehtinyt vielä edes avata koko lehteä, mutta ajattelin, että sua varmaan kiinnostaa tuo. Nyt on pakko mennä palaveriin. Luen sitten sen jälkeen ajan kanssa tänne taas tulleet viestit. Palaillaan!

Kiitos Flox! Menee nuo koot vahan niinkuin pelkasinkin, eli toppahaalari saattaa olla liian pieni toisena talvena, riippuen kasvaako vauva keskimaaraisesti vai ei... Mutta enkohan sen aitiyspakkauksen kuitenkin hommaa, siihenhan sisaltyy myos tarkea psykologinen tekija. Taitaa omalla aidillani olla vielakin minun pakkaukseni tallessa jossain varastossa.

hei Alice ja muut yritteliäät!
Luin tossa urakalla postejanne, ja tuli mieleen antaa vinkki (ihan ku oisin muka joku konkari) että kokeiltaa pupuilua jo 3 päivää ennen ovista, koska meillä varmistu vauvan mitoista toi ns. tärppäyspäivä ja se oli siis mun laskuihin verrattuna 3 päivää ennen "virallista" 14 pvän mukaan laskettua ovista. Mulla tosin on aina kierrossa ollu heittoa, mut me siis pupuíltiin jo huvikseen 3 pvä ennen, ja sitten siitä kahdenpvän jälkeen, eli virallisena ovis päivänä.ja siis tärppäs heti ekalla yrittämällä, enkä tosiaan halua kerskua tai aiheuttaa tällä mitään pahaa mieltä. mutta haluun vaan tuoda esille, että mun 24-26 pvän kierrolla toi 14 päivän sääntö olikin joku 11. se tärppäys päivä varmistu tos vauvan mittaukses, ja laskettu aika muuttu kolmee päivää aiemmaks, muta sitä ei muuteta, koska vasta jos heittää viikolla ni sit muutetaan virallisesti.

Yhteistyössä