Hyvää päivää naiset!
Jos minulta kysytään, niin kyllä sitä koulua pitää käydä ihan aidosta kiinnostuksesta. Tietysti, onhan tässäkin poikkeuksia, mutta näkisin kyllä, että olet jo tämän tarkoittamani poikkeusajan jo ohittanut (eli mikään ei kiinnosta teiniaika... anteeksi... naapurin poika vaan tuli niin mieleen). Mutta mistäs sitä voi tietää, että jos vaikka kävisikin niin onnellisesti, että se "väkisin" valittu linja alkaa ihan oikeasti kiinnostaa. Mutta jos kerran sinulla on jo hyvä ammatti, niin mikäs sinua oikeastaan pakottaa opiskelemaan lisää, jos et itse varsinaisesti tarvetta siihen tunne. Jos nyt itseäni ajattelen, niin kyllä tämä opiskelu olisi ollut aivan mahdotonta, jos tämä digidigi-juttu ei olisi oikeasti kiinnostanut. Sen verran irtimaailmasta-juttuja olen kyllä saanut pohtia. Tuo kunnianhimokin on niin monitahoinen asia. Mitä se loppujen lopuksi on? Minun mies näkee kunnianhimon ennenkaikkea (ei nyt kokonaan kumminkaan, heh) ammatillisena asiana, minä taas en ole mitenkään kovin urasuuntautunut ihminen. Minusta myös tuntuu, että pienen lapsen äitinä ja opiskelijana voisi ollakin ihan hyvä olla. Tällaista kuvaa ainakin annetaan aika paljon. Usein kun kuulee juuri niitä juttuja, että opettajat joustavat aika hyvin ja tukevat opinnoissa, jos se vain on mahdollista. Sitä helppiä pitää vaan osata pyytää ja kysyä. Kukaan ei taida sitäkään apua väkisin tuputtaa.
Käväisin juuri kaupassa ja muistelin niitä kaupantäti aikojani ja alkoi kyllä hymyilyttää väkisin. Kaupassa oli loppujen lopuksi tosi mukavaa olla töissä. Siellä todellakin näki kauken, siis ihan kaiken. Kaikki kulissi jutut jne... Kuka yritti olla niin hienoa ja upeaa, mutta oli niin veloissaan kaupalle tai maksoi aina luotolla. Joo... ei se nyt ihan noin yksioikoista ole, mutta kyllä sen vaan joistain ihmisista niin näki.
Vielä näistä opinnoista... Minusta tuo oppisopimuskoulutus tuntuisi aika mielenkiintoiselta ja hyvältä valinnalta. Ja nämä aikuiskoulutuslinjat myös. Kaikkien ei todellakaan tarvitse olla maistereita, vaan hankkia juuri se ammatti, joka tuntuu itsestä hyvältä. Esim. yksi kaverini työskentelee rakennuksilla loppusiivoojana ja hän pitää työstään: järkevät ja säännölliset työajat ja ok palkka. Ja