Ihan uusia vauvahaaveita

  • Viestiketjun aloittaja Pauliina35
  • Ensimmäinen viesti
Flox
En nyt ole kyllä huomannut, että täällä oltaisiin ns. pilkattu muun Euroopan äitiyslomien pituutta. Kaippa se pitkä äitiysloma vain on todettu niin hyväksi asiaksi, että lyhyemmistä tulee puhuttua vääränlaiseen sävyyn, mutta pilkkaamatta kuitenkaan. Eihän Suomen pitkä äitiysloma ole oikeastaan mitenkään kovin vanha juttu. Koulussa uskonnon opettajamme jaksoi aina kertoa siitä, kuinka silloin kun hänen lapsensa olivat pieniä, niin äitiysloma oli niiiiiiin lyhyt ja oli niin kamlaa, suorastaan äidille traumaattista laittaa pieni lapsi hoitoon. Ehkä me olemme sitten kuulleet tällaisia juttuja liikaa, ja jospas sitten nämä esimerkit heijastuvat näihin meidän juttuihimme.
 
euroopasta
Alkuperäinen kirjoittaja Lenaki:
euroopasta: kovin erilaiset kokemukset sinulla on suvun osallistumisesta lapsen hoitoon kuin itselläni, mutta ehkä tämä osoittaa vaan sen, että eri maissa on vähän eri systeemit, eikä voida yleistää "eurooppalaiseksi" tai "etelä-eurooppalaiseksi" tavaksi jotakin. Ja ehkä tietyn maankin sisällä on eroja: Kasvukeskuksissa asuvien ihmisten ei tarvitse lähteä opiskelun tai työn perässä pois synnyinseudultaan.

Ei täällä kukaan ole pilkannut muiden maiden äitiyslomia. Mutta varmasti herättää tunteita monissa tuo 4 kk äitiysloma. Minua kiinnostaisi ainakin tietää, että aiotko palata ihan kokopäivätyöhön heti 4 kk äitiysloman jälkeen? Ja millainen julkinen hoito lapsella tulisi olemaan (onko verrattavissa suomalaiseen päiväkotiin ja kuinka iso ryhmä hoitopaikassa on)?
En varsinaisesti tarkoittanutkaan, etta tassa keskustelussa olisi pilkattu, mutta olen kylla lukenut tallaisia kommentteja muualta, ja ihan kuullut suoraa puhetta ihmisilta asian tultua joskus esille.

En ole viela suuremmin miettinyt omalta kohdaltani vauvan saannin jalkeista tilannetta, luultavasti palaan kokopaivatyohon tai saattaisin pystya jarjestelemaan osan toistani etatyoksi, jonka hoitaisin kotoa, saa nahda. Tietaakseni mitaan lakisaateisia vaihtoehtoja osa-aikatyohon tai pidempiin lomiin (vaikkakin palkattomiin) ei ole olemassa. Oman tyonantajan kanssa uskoisin pystyvani neuvottelemaan, kunhan tilanne tulee ajankohtaiseksi. En tosin nae mitaan suurempaa syyta sille, etta minun tarvitsisi haikailla pidemman aitiysloman peraan (vain sen vuoksi etta olen suomalainen ja Suomessa sattuu saamaan lomaa enemman), eihan kukaan muukaan taalla lomaile kauempaa eika sita koeta mitenkaan rasitteena.

Tiedoksi kaikille, etta esim Yhdysvalloissa on lakisaateinen 6 viikon aitiysloma, joka on muistaakseni viela palkaton. Tuo 4kk taalla asuinmaassani lienee aika keskitasoa maailman mittakaavassa.

En ole viela tutustunut suuremmin paikalliseen julkiseen lapsienhoitojarjestelmaan, mutta eikohan tuo ole ihan pateva ja suomalaiseen paivakotiin verrattavissa, koska siita en ole mitaan negatiivista kuullut. Sinne ne vauvat viedaan ja niita ihan hyvin hoidetaan. Kun lapsi alkaa olla vahan vanhempi, olen ajatellut suomalaisen au pairin hankkimista, jotta lapseni kuulisi suomen kielta muualtakin kuin minulta. Tama tietysti taloudellisen tilanteen mukaan, mutta uskoisin tuon olevan mahdollista.
 
Lenaki
Tiedätkö, kuinka paljon päivähoito julkisella puolella tulee sinulle maksamaan asuinmaassasi? Ihan mielenkiinnosta kyselen...

Itse olen Suomen systeemissä miettinyt sitä, että kunnillehan tulee maksamaan paljon jokaisen lapsen päiväkotipaikka. Miksi siis ei osaa siitäkin rahasta kohdennettaisi perheelle eli hoitovapaan maksua korotettaisiin? Näinhän ne äidit, joiden taloudellinen tilanne on heikko ja jotka haluaisivat jäädä vähän pidemmäksi ajaksi kotiin, voisivat tehdä niin saamalla enemmän tukea. Ja samalla kunta säästäisi, kun maksu olisi kuitenkin vähemmän kuin mitä päivähoitoon menevä maksu on. Mutta nämä ovat taas niitä prioriteettikysymyksiä: mitä päättäjät nyt sitten pitävätkään tärkeinä asioina... Muutenkin äitiysloman/hoitovapaan pituus on paljolti mielipidekysymys (jos unohdetaan taloudellinen puoli). Toiset ovat sen kannalla, että mahdollisimman pian takaisin työelämään ja lapsi hoitoon, toiset taas kaipaavat enemmän lapsen kasvattamista itse kotona. Mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Siksi olisikin paras, jos kaikille löytyisi sopiva vaihtoehto ja joka olisi myös taloudellisesti mahdollista toteuttaa. Mutta ehkä en edes puhuisi mistään hoitovapaarahan korotuksista tai muustakaan, jos olisin tottunut siihen, että äitiysloma on muutaman kuukauden ja ettei avustuksia muutenkaan olisi. Silti aina voi toivoa parannuksia ;-)

En tiedä saitteko yhtään ajatuksestani kiinni...
 
Emmi31
Käsittääkseni, ja mitä olen kuullut, niin eurooppalaiset mammat voivat olla kotona lapsen kanssa pidempäänkin kuin 4kk, siis menettämättä työpaikkaansa. Tosin rahaa siitä ei saa kovin paljon tuon 4kk jälkeen, jotain valtion avustusta ilmeisesti kuitenkin. Lasten päivähoito taas on kuulemma joissakin maissa erittäin kallista. Jopa niin kallista, että esim. kolmen lapsen kanssa kannattaa olla kotona, ellei tienaa todella hyvin.
Suomen valtion on kai pakko tukea rahallisesti lasten tekemistä, koska syntyvyys on alhainen. Ts. kuka maksaa meidän eläkkeet?

Lenakilla oli hyviä ajatuksia päivähoidosta ja avustuksista. Nythän on kunnallisvaalit tulossa...
 
Flox
Heippa vaan kaikille!

Lenakin ajatukset päivähoidosta jne. olivat kyllä ainakin minun mielestäni käyttökelpoisia. Kyllä varmaan näihinkin juttuihin tulee ajan kanssa muutoksia, koska aika ajoin päivä- ja kotihoidosta nousee "metakkaa".
 
matkailijarouva
hei taas!'
Miten taikauskoisia, tai varovaisia olette vauvakrääsän ostamisen kanssa ennen raskaaksi tuloa?

Mulla pinna kireellä laihduttamisesta... oliko täällä porukassa muita jotka oli keventämässä? mulla ois 10 kg yritys saada pois. Voi että on heikko pullaan, makeaan ja viiniin... kannattaisin kyllä kanssa että kotona hoitajia tuettaisiin paremmin, mutta kannatan myös päiväkoteihin pienempiä ryhmiä, yksilöllisempää palvelua ja vanhemmillekin neuvolaa että selvitään sitten uudesta perheenjäsenestä ja jaksettaisiin rakastaa vielä toisiakin!
hauskaa loppuviikkoa, täällä on satanut koko ajan, joten toivotan kaunista syyssäätä!
 
Leena
Alkuperäinen kirjoittaja matkailijarouva:
hei taas!'
Miten taikauskoisia, tai varovaisia olette vauvakrääsän ostamisen kanssa ennen raskaaksi tuloa?

Mulla pinna kireellä laihduttamisesta... oliko täällä porukassa muita jotka oli keventämässä? mulla ois 10 kg yritys saada pois. Voi että on heikko pullaan, makeaan ja viiniin... kannattaisin kyllä kanssa että kotona hoitajia tuettaisiin paremmin, mutta kannatan myös päiväkoteihin pienempiä ryhmiä, yksilöllisempää palvelua ja vanhemmillekin neuvolaa että selvitään sitten uudesta perheenjäsenestä ja jaksettaisiin rakastaa vielä toisiakin!
hauskaa loppuviikkoa, täällä on satanut koko ajan, joten toivotan kaunista syyssäätä!
Samma här... =) Ainakin sen 10kg sais pudottaa...eikä haittaa jos lähtee enemmänkin.Peevelin vaikeaa, kun aina sortuu makeaan. =( Kasviksia ja vihanneksia olen lisännyt ruokavalioon ja rasvaa vähentänyt kovasti...liikuntaa kun vielä jaksan lisätä niin luulen että alkaa hieman tapahtumaan. =) Kunhan ei tulisi kovin liukasta talvea, silloin ei uskalla kävellä.

Tuohon vauvakrääsään en ole törmännyt, niin kaukana se asia vielä ettei jaksa kiinnostaa.

Synkeää, kylmää ja märkää on täälläkin.Siitä huolimatta aurinkoista päivää kaikille!
 
Flox
Oi voi! Nyt täällä sataa oikein kaatamalla. :(( Hoh.

Tämä seuraava ei sitten todellakaan ole mitään kökköilyä. Mulla on tuon painon kanssa toisin päin: sitä pitäis saada lisää. Olen ollut "lihotuskuurilla" jo jonkin aikaa. Joskus saan panostettua enemmän joskus vähemmän. Siis, en kärsi mistään syömishäiriöstä tai sellaisen jälkijutuista. Painoa ei vaan ole omasta mielestä tarpeeksi. Viisaat on sanoneet, että lihominen tarkoituksellisesti on ihan yhtä hankalaa kuin laihduttaminenkin. No, mene ja tiedä, mutta vaikeaa tämä on. Omia tottumuksia on niin vaikea muuttaa.

Tänään on ensimmäinen päivä ilman sellaisia vatsahappoja laimentavia lääkkeitä kahden kuukauden lääkekuurin jälkeen. Voi että, nyt jänskättää kyllä niin tolkuttomasti, että palaako ne tyhmääkin tyhmemmät ja ärsyttävät ja ikävät oireet takaisin. Saamarin vatsakatari. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että en olis yhtään hämmästynyt vaikka ne tulis takaisin. :(( Noh, katsotaan nyt. Mietityttää sekin, että mitä seuraavaksi sitten tutkitaan. Helikobakteeri nyt ainakin, mutta mitä muuta. Ei kyllä todellakaan ole nyt mikään voittaja fiilis. Oliskos jollain mulla jotain hauskaa kerrottavaa?
 
Pauliina35
Moi,

munkin pitäisi tiputtaa painosta vielä sellainen 7-10 kg. BMI on nyt 26, eli olen lievästi ylipainoinen. Vielä vuosi sitten painoin yli 10 kg enemmän kuin nyt, joten tulosta on kuitenkin tullut. Käyn lenkillä ja salilla, josta onkin tullut suosikkiliikuntaharrastukseni. Toivottavasti samalla menolla saan vielä loputkin ylikilot karistettua ennen mahdollista raskautta, onhan siinä vauvamasussa jo tarpeeksi "painolastia" :)

Mitään vauvakrääsää en ole ostanut enkä varmaan ostakaan ennen raskautumista. Pidän kovasti kutomisesta, ja tässä yhtenä päivänä käsityölehteä selatessani osui silmiini ihana neulottu kastepuku. Hieman jo harkitsin lankojen ostoa, mutta jätin kuitenkin väliin, liekö taikauskoa vai ei...Toisaalta, mekko oli kyllä melko suuritöinen, joten voisihan sen jo nyt aloittaa. Jos sitten jostain systä niitä omia lapsia ei kuulukaan, voinhan aina antaa puvun lahjaksi tai sitten säilyttää muistona vauvahaaveajoista...

Kuulin puolella korvalla radiosta tänään uutiset, ja siellä puhuttiin foolihapon tärkeydestä raskaana oleville naisille. Harmi, että en kuullut uutista kokonaisuudessaan.

Oikein mukavaa viikonvaihdetta teille kaikille!
 
Pauliina35
Tylsä juttu Flox tuo sun vatsavaiva. Mullakin on taipumusta närästykseen, ja se on kyllä inhottavaa. Just yhtenä iltana, kun miehen kanssa puhuttiin näistä vauvajutuista ja minä hörpin Samarinia, sanoin hänelle, että kuinkahan kovaksi närästys yltyy sitten raskausaikana. Kerroin miehelle "kauhujuttuja", joita olen lapsen saaneilta kavereiltani kuullut loppuraskaudenaikaisista öistä: ensin vääntelehdit sängyssä tunnin löytääksesi itsellesi ja masullesi asennon, jossa on hyvä olla. Kun asento vihdoin löytyy, onkin pissahätä ja pitää mennä vessaan. Sängystä ylös pääsemiseen tarvitaan melkein Pekka Niskan poikia avuksi. Sitten vaaput vessaan ja takaisin, ja sama rumba hyvän asennon etsimisen kanssa jatkuu. Ja kun se hyvä asento löytyy, pitääkin taas mennä pisaalle. Ja kaiken tämän lisäksi närästääkin koko ajan! Huh huh!
 
Flox
Pauliina35, mä olen kanssa pohtinut, että kun jo tällaista taipumusta, niin mitäköhän se on sitten raskaana ollessa. Hmph! Voihan olla, että silloin ei ole sitten mitään. Turha kai sitä on itseään pelotella jo valmiiksi.

Mä olen muuten kanssa tykästynyt tuohon neulomiseen. Mä olen kovasti miettinyt, että mitä kivaa mä neuloisin tälle ystäväni tytölle. Löysin sellaisen ihanan neulotun mekon ohjeen, mutta sitten ajattelin järjellä, että ei sellaiselle mekolle ole varmaankaan oikeasti paljoakaan käyttöä. Sitten pohdin ponchoa, mutta päädyin samaan ajatukseen. Viimeksi neuloin hänelle neuletakin. Minun äitini kyllä sanoi, että poncho voisi olla käytännöllinen rattaissa istuvalle lapselle jo senkin takia, että se on helppo pukea, eikä tarvitse "taistella", mutta ei sillä taida näin syksystä enää mitään tehdä. Ideoita?
 
Pauliina35
Miten ois ihan perinteiset villahousut? Mä olen kutonut sellaiset muutaman ystävän vauvalle (joko sellaiset, missä on vyötäröllä kuminauha tai sitten lappuhaalarimallin mukaan). Ystävät ovat kovasti niistä kiitelleet, ovat kuulemma hyvät etenkin, jos vauva nukkuu vaunuissa ulkona päiväunia. Mutta kyllähän villahousut ovat tarpeelliset isommallekin lapselle. Näin jossain ohjeen, jossa takapuoleen oli kirjottu pupun pää, ja ne olivat aika veikeän näköiset!
 
Flox
Hyvä idea Pauliina35! Täytyykin alkaa katselemaan, että joskos vaikka löytyisi omaa silmää miellyttäviä ohjeita. Ei minusta ainakaan nuo ole vaan pikkuisten juttu, kyllähän 2 vee lapsi tarvitsee syksyllä/talvella pitkät kalsarit. Ja siis tyttö nukkuu vielä makoisasti päikkäreitä parvekkeella vaunuissa. Jee! Nyt ohjetta etsimään!
 
Emmi31
Flox pyyteli jotain hauskaa juttua, niin tässä tulee. Viime yönä nimittäin alkoi supistelut ja synnytys käynnistyi! Siis unessa tietty. ;) Hieman omituinen uni kerrassaan, ja siinä mies vei mut sairaalaan aamulla ennen töihin menoa ja jätti mut sinne syömään herkkuja ja suklaata. Tuli sitten töiden jälkeen mukaan synnytykseen.
Heräsin onneksi jossain kohtaa ennen varsinaista synnytystä.

Luin myös just tänään foolihaposta ja sitä pitäisi siis aloittaa ottamaan jo ennen aiottua raskautta ja jatkaa raskauden ilmeisesti 3 ekaa kuukautta, 400 mikrogrammaa päivässä.

Kutojille suosittelen torkkupeittoa, jonka voi myös virkata. Monikäyttöinen, eikä jää pieneksi.
Olen itse miettinyt myös, että alkaisin kutoa jotain vauvanvaatteita, mut ei pysty vielä. Sitten vasta, kun testi plussaa, voin aloittaa. Ja sama koskee kaikkea muutakin vauvakrääsää. Ja tämä siis ihan vain siksi, että jos ei heti tärppää, niin ei ala ahdistaa liikaa.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)
 
Lenaki
Mitäs hyvää sen foolihapon pitäisi tehdä? Auttaa tulemaan raskaaksi vai?
Minä en uskalla ostaa mitään vauvan krääsää, ennen kuin olen varma raskaudesta. Jotenkin se olisi liian konkreettinen asia, ja toiveiden romuttuminen vielä kauheampaa, jos ei tulisikaan raskaaksi. Mutta jos joskus raskaaksi tulen, niin olisi ihan ruveta vaikka neulomaan torkkupeittoa tai villavaatteita vauvalle. Voisi myös ompelukoneella ommella kaikkea kivaa. Äitini aikoinaan teki itse paljon minulle vaatteita ym, kun olin vauva, ja näin jälkeen päin niitä on aivan ihana katsella! Mm. 1-vuotiaana minulla oli virkattu mekko ja virkattu myssy... Että jotain semmoista voisi itsekin tehdä, jos vauva olisi tulossa.
 
Papunen84
Mulla sama juttu kuin Floxilla, painoa lisää kiitos! Aina olen ollut todella hoikka, sama mitä suuhun pistää niin ei se missään näy.. Nykyään onneksi kuitenkin hiukan kiloja tullut lisää, mutta muutama sais vielä tulla. Suvussa meillä on tuo hoikkuus, kaikki naispuoleiset nuorena olleet sellasia rimppakinttuja. Jospa sitä iän myötä lihoisi sopivaksi. :)

Tämä viikko on ollut kovinkin liikuttava. Olen ollut keskolassa harjoittelussa ja siellä hoidellut pienen pieniä vauvoja. <3 On se vain ollut ihanaa niiden kanssa touhuta, vaippoja vaihdella ja syötellä. Osa vauvoista on jo vähän isompia, nuorimmat syntyivät 2 päivää sitten ja ovat keskolassa kasvamassa. Onneks kaikki vauvat voi todella hyvin ja nyt vain kasvatellaan vauvoista vähän isompia niin pääsevät sitten vanhempien kanssa kotiin. Eihän tää vauvakuume kuin kasva vaan. :)
 
matkailijarouva
foolihappo taisi olla se aivojen ja muiden rakenteiden "aine", jota tarvitaan sikiölle, ja jos sitä ei ole, ei sikiötä tule, tai se menee kesken, jos sille ei oo rakennusainetta, eli tota foolihappoa tarvitaan ihan varhaisimmassa vaiheessa,,,sanokaa jos oon vääräs, tää on ihan muistin varasta!

 
Emmi31
Papunen84, harjoittelu keskolassa sulattaisi varmaan sydämeni. Kuume nousisi kattoon! :)

Piti vielä tutkia lisää tuota foolihappoasiaa. Tässä copy/pastella mitä löysin mielestäni ihan luotettavalta saitilta:
"...foolihappolisä vähentää sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön eli NTD:n syntymistä. Suomessa NTD-raskaudet ovat harvinaisia, niiden esiintyvyys on 7,7/10.000 raskautta kohden."

Ja sitten:
"Ravinnossa [foolihapon] lähteitä ovat vihreät vihannekset, paprika, leseet, naudan maksa ja munankeltuainen. Vihreistä vihanneksista erityisesti parsa on hyvä foolihapon lähde."

Näen asian niin, että foolihappolisä on monipuolista ravintoa syövälle, terveelle naiselle turha lisä, mutta että eipä siitä ainakaan haittaakaan ole.
Tärkeämpää taitaa olla se, että ei tupakoi, ei käytä liikaa alkoholia eikä ole liikaa ylipainoa.
Tällaisen mielenkiintoisen sivun löysin myös:
www.nhs.uk/pregnancy
 
Leena
Voi voi voi...sorruin taas ja söin suklaalevyn. =( ensin se maistuu niin hyvälle ja sitten kun sen on syönyt iskee mahdoton morkkis. =( =( =( Ja aamulla kävin lenkilläkin...(huokaus) Minulta kyllä liikenisi teille riisitautisille...siis liian laihoille muutamia lisäkiloja...sellaiset 5-10kg per lärvi...Tuleeko kauppoja? =)
 
matkailijarouva
moi, kiva että muutkin on painoa pudottelemassa, voidaan täällä tsempata!
Mulle sanoi lääkäri viimeeks, et se suosittelee kaikille raskautta aikoville foolihappokuuria, että kuulemma suomalaiset ei saa tarpeeks... mut en sit tiiä, ja ite löysin vielä jonkun jutun, että se auttaisi raskaaksi tuloa myös..mut ota näistä nyt sit selvää :)
 
Haaveileva Pu
Hei taas kaikille.

Tuo Emmi31 :n linkki johti oikein mukaville sivuille.

Niistä foolihapoista oli puhetta. Mulle linkitetiin tänään sivu, jossa sanotaan, että uusimpien tutkimusten mukaan myös isäksi haluavien miesten olisi hyvä huolehtia riittävästä foolihapon saannista.
http://www.health24.com/Man/Sex/748-751-758,11647.asp

Henkinen ja fyysinen valmistautuminen mahdolliseen tulevaan raskauteen jatkuu... Kävin siellä yksityisellä gynellä. Kk-kierto, paino ja elämäntavat näyttävät olevan kunnossa ja säännölliset. Suositteli (iän vuoksi) lisääntymispuuhia pikapuoliin, jos jälkikasvua olen aikeissa hankkia. Eli ei mitään uutta tietoa siltä reissulta, mutta tulipahan varmistettua että kaikki on ainakin periaatteessa edelleen mallillaan (ja otatettua se papa).
 
OM,
Huomenta!
Tässä aamulla ihmettelin taas, että on tuo ihmisluoto ihmeellinen. Meillä on ollut superrasittava kaksi päivää tämän esikoisen kanssa ja silti, vaikka raskasta on, mieli haluaa sitä uutta vauvaa. Toivottavasti vain se mahdollinen toinen raskausaika menisi yhtä ihanasti kuin ensimmäinen. Olisi kyllä ihana kokea taas kaikki alusta. Tosin tää ikä mietityttää. Kaksoisraskaudetkin kun lisääntyy iän myötä ja sitä en tosiaan kyllä toivo. Se se vasta rankkaa olisikin.
Mä oon nyt kuntoutunut liikunnan suhteen pitkä flunssan jäljiltä. Mä muuten en syönyt mitää ravintolisiä ennen raskautta (tosin en edes ajatellut tulevani raskaaksi), mutta sitten raskausaikana söin monivitamiinia ja lisärautaa. Mulla raskaus teki sen, että heti kun tiesin olevani raskaana, muutin ruokavalion täysin. Määrällisesti (kaloreita) söin saman verran kuin ennen, mutta kasvikset, hedelmät, täysjyvätuotteet ruokavaliossa sekä limujen, herkkujen, mehujen kokonaan poisjättäminen pudotti mun painoa ensin 3-4kg, ennen kuin aloin lihoa raskaudesta, vaikka siis olin normaalipainoinen.
Tällaista tällä kertaa.....
 
Lenaki
Lueskelin hieman lisää foolihaposta ja sain samanlaista tietoa kuin Emmi31.. Wikipedian mukaan foolihappoa lisätään jauhoihin mm. USA:ssa, Kanadassa ja Unkarissa, ja sinä aikana hermostoputken sulkeutumishäiriöihin liittyvien sikiövaurioiden määrä on vähentynyt merkittävästi. Mielenkiintoista tietoa. Täytynee itsekin ruveta tarkkailemaan foolihapon saantia ruokavaliossa. Tuskinpa foolihappolisää tarvitsee kuitekaan ruveta ottamaan, jos muuten ruokavalio on monipuolinen ja sisältää foolihappoja. Vaikka eipä kai tuo lisäkään pahitteeksi olisi.

Eilisessä lehdessä oli juttua kemikaalien vaikutuksesta sikiöön ja miesten siittiöihin. Artikkelissa kehoitettiin välttämään muoviastioissa kuumentamista mikroaaltouunissa, koska vaikka materiaaleja on tutkittu, niistä saattaa kuumentaessa irrota haitallisia aineita. Sitten kehoitettiin varjelemaan sikiöitä ja lapsia turhilta kemikaaleilta, joita on mm. shampoossa, saippuassa ja rasvassa.
Artikkelin luettuani mietin yleensäkin kemikaalituotteiden käyttöä esim. raskausaikana. Vaikken mikään neuroottinen yleensä tällaisten asioiden kanssa ole, niin ei välttämättä olisi huono idea käyttää mielummin jotain kevyempiä kempparituotteita, kuin niitä vahvasti hajustettua ihovoiteita sun muita. Ihosta kuitenkin imeytyy aineita elimistöön. Ja toisaalta voi vähän miettiä, minkälaisia voiteita/saippuoita vauva yleensäkään tarvitsee.
 
Pope28
Hei!
Tuli mieleen, että olisi kiva laatia vähän listaa siitä, ketä tässä ketjussa on mukana. Nimen perään olisi kiva laittaa ikä, niin tiedetään vähän toisistamme. Mitä mieltä ootte? Jos ehdotus saa kannatusta niin eikun vain nimeä minun nimeni alle ja copy +past :lla eteenpäin.

Pope28
 
Pope 28
Hei!
Viisastuin hetken mietittyäni ja aloitin ketjulaisten listaamisen itse, palstalta löytämilläni tiedoilla... heh!
Siis lisää itsesi, jos puutut listasta ja laita ikää perään?

Pope 28
Leenaki
OM
Haaveileva pupu
Papunen 84
Flox
Emmi 31
Matkailijarouva
Tömps29
Syksymielessä
Leena
Pauliina 35
Sivustaseurailija
Talitinttinen

Ja pahoittelut, jos puutut listalta, lisää itsesi!
 

Yhteistyössä