Ihan itkettää, kun mulla ei ole ollenkaan omaa aikaa. Mies ei suostu hoitamaan vauvaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onneton

Vieras
Vauva jo 7kk ja pahimmat huudot olleet takana päin jo kuukausia sitten ja kiinteitä syö tosi hyvin, joten mieskin kyllä pärjäisi vauvan kanssa vaikka koko päivän, jos vaan haluaisi. Mutta ei halua.

Minulla ei ole OLLENKAAN omaa aikaa. Jos esim. istun tietokoneella mies valittaa ja syyllistää, että "ei se omasta lapsestaan välitä kun vaan netissä istuu". Jos en tee ruokaa, siivoa tai pyykkää, niin mies ei kyllä vapaaehtoisesti hoida lasta. Öisin ja aamulla aikaisin ei varmaan herää vauvan kanssa, että minä saisin nukkua pitempään.

Joskus vauvan päiväunien aikaan pääsen yksin esim. kaupungille. Ja jos vauva herää, mies kyllä hoitaa kun on pakko -kun minä en ole paikalla. Pitäisi siis vissiin aina lähteä jonnekin pakoon, jos haluaa olla rauhassa. Mutta ei aina huvita. Haluaisi rentoutua ihan omassa kotonaankin.

Mies vissiin kuvittelee, että nyt kun olen äiti minulla ei saa olla omia menoja. Hänellä puolestaan saa olla. Ja onkin. Ja annan käydä. Empä voi estääkään.

Äskenkin meinasi melkein itku tulla, kun mies taas syyllisti huonoksi äidiksi, kun hetkeksi olisin halunnut hengähtää ja antaa lapsen hänen hoitoonsa.

Lapsen kanssa on ihana olla kotona ja nautin joka hetkestä. Lapsi on ns. helppo tapaus, ei turhia itkuja tms. Mutta kyllä sitä silti kaipaa vähän omaakin aikaa tai aikuista seuraa. Mies ei tunnu sitä tajuavan. Miten saisin tajuamaan?

Onko sun mies kuitenkin vastuuntuntoinen?? eli hoitaa lastahyvin, silloin kun hoitaa??
Jos näin on niin sanot vaan että mä lähden nyt kaveritten kanssa kahville! Hoida lapsi!. Ja sitten lähdet ilman mitään kysymyksi että sopiiko tms...

No just. Kyllä nyt olisi pitkällisen puhumisen aika. Itse en kyllä alistuisi tuollaiseen kohteluun miehen puolelta. Ja jos ei mies ymmärtäisi niin alkaisin kyllä miettimään, että miksi tuollaista miestä katselisin, kun yksin muutenkin asioiden kanssa olisin niin varmaan alkaisi aikamoiselta riippakiveltä tuo mies tuntumaan...

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
No just. Kyllä nyt olisi pitkällisen puhumisen aika. Itse en kyllä alistuisi tuollaiseen kohteluun miehen puolelta. Ja jos ei mies ymmärtäisi niin alkaisin kyllä miettimään, että miksi tuollaista miestä katselisin, kun yksin muutenkin asioiden kanssa olisin niin varmaan alkaisi aikamoiselta riippakiveltä tuo mies tuntumaan...

Olen minä tässä jo eroakin miettinyt, mutta kun lapsi on niin pieni... :(

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Onko sun mies kuitenkin vastuuntuntoinen?? eli hoitaa lastahyvin, silloin kun hoitaa??
Jos näin on niin sanot vaan että mä lähden nyt kaveritten kanssa kahville! Hoida lapsi!. Ja sitten lähdet ilman mitään kysymyksi että sopiiko tms...

Juu, kyllä hän lapsen kuitenkin hoitaa jos on pakko. Mutta en vaan jotenkin viitsi lähteä noin vaan... Tuntuu, että lapsellekin jää siitä paha mieli, tajuaa riidaan tms...

kuin omaa tekstiäni lukisin. laita yv:tä jos haluaisit mailailla. olis kiva saada juttuseuraa sellasesta, joka kokee samoja mitä itse. Mullakaan ei ole kodin ulkopuolista elämää. laita tosiaan viestiä, jos kiinnostaa :)

sama taito kuin miehelläsi on jos et jo osaa siis syyllistäminen. samoissa tilanteissa kun miehesi sanoo sinulle, sinä sanot miehelle ja samoilla sanoilla, menisikö perille.

Alkuperäinen kirjoittaja Onneton:

Mitä sillä on väliä onko lapsi pieni vai iso. Entä sitten kun niitä lapsia on siinä kaksi tai kolme.. Onko se lähteminen sitten sen helpompaa?

Miten se ero sitä omaa aikaa lisää tuo?

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:

Ei se sitä omaa aikaa tuokkaan, mutta en minä vaan tuollaista miestä jaksaisi katsella joka ei ota vastuuva lapsestaan ja luulee, että se lapsen äiti on joku kone joka jaksaa ja jaksaa ja jaksaa ja jaksaa vaikka mitä kakkaa tuupataan niskaan, eikä sen tartte nähdä muuta kun ne talon sisäseinät ja jutella vauvalle että "guggugguu ja tättättää".

Vauvaryhmiin,perhekahviloihin,vauvajumppaan,muskariin... pääset juttelemaan muutakin kuin vauvakieltä...
Näillä olen itse saanut elitärkeää sosiaalista kodinulkopuolista elämää.Vauva näkee kavereita ja äiti muita äitejä...

Alkuperäinen kirjoittaja näillä saa aikuiskontakteja:
Vauvaryhmiin,perhekahviloihin,vauvajumppaan,muskariin... pääset juttelemaan muutakin kuin vauvakieltä...
Näillä olen itse saanut elitärkeää sosiaalista kodinulkopuolista elämää.Vauva näkee kavereita ja äiti muita äitejä...

ja miehen ei edelleenkään tarvitse hoitaa lasta ? :o |O

Edelleenkin ihmettelen näitä avuttomia, lapsellisia ja vastuuttomia miehiä, jotka itseään isäksi ja aikuiseksi kutsuvat. Palauttaakaa tuollaiset nahjukset mammalle takaisin! Kotoa lähtee tuollainen olettamus, että nainen ja äiti on kone, palvelija ja mies joku ylin passattava ja omien tarpeiden ja halujen mukaan toimiva. Ja jälleen kerran peräänkuuluttaisin myös pakollista "kasvatuskoulua" tai kurileiriä. Ja sulle alkuperäinen: miehesi syyllistää sinua siksi, että hän potee oikeasti itse syyllisyyttään, mutta yrittää puhua sen itsensä ulkopuolelle syyttäessään sinua huonoksi äidiksi. Lapsi ei traumatisoidu siitä, että hän jää välillä muidenkin kun äitinsä hoitoon - edellyttäen, että kyse on turvallisista aikuisista, jotka huolehtivat vauvasta. Älä syyllisty siitä, että haluat ja tarvitset omaa aikaa. Myös miehesi on vauvan vanhempi ja hänen on yhtä lailla luotava suhde vauvaan. Sinuna myös miettisin vakavasti moisen "isokokoisen lapsen" lähettämistä oman onnensa nojaan jos asiat eivät muutu.

Mä suosittelisin näyttämään vaikka tän viestiketjun tolaselle ukolle.Ehkä se sitten tajuais,että sä olet täysin normaali ja hyvä äiti vaikka et jaksa taikka suostukkaan kaikkea tekemään yksin.Ja että sä kaipaat muutakin kuin vauvan kanssa kokoajan kotona oloa..Se vois ehkä auttaa..Jos ei mikään auta niin mä laittaisin pihalle tommosen ukon..Sulla on oikeus omaankin elämään!Voimia! :hug:

Kun miehelläsi on vapaapäivä, lähde koko päiväksi jonnekin ( kaverille, kaupungille..minne vain ). Katso huomaako mies kuinka kiinni lapsessa sinä olet joka ikinen päivä ja joka ikinen tunti. Tarvittaessa väännä tuo ajatus miehelle vielä rautalangalla ja tee selväksi, että sinäkin tarvitset hengähdystaukoja myös kotona. Jatkossa kerro vaikka kellonaika, kun miehesi on vastuussa lapsesta ja sinua ei saa häiritä...käytätpä tuon hetken siten koneella, kirjaa lukien, lenkillä tai miten haluatkin. Äläkä tunne syyllisyyttä, vaan iskosta miehen päähän, että tarvitset oman hetkesi ja silloin on todella ala-arvoista moittia sinua huonoksi äidiksi tms.

:hug:

Kai se lapsi on välillä isälläänkin (tai niinhän tuo uhkailee, että haluaa tapaamisoikeudet tai yhteishuoltajuuden -tai jopa yksinhuoltajuuden!)

Kai se lapsi on välillä isälläänkin (tai niinhän tuo uhkailee, että haluaa tapaamisoikeudet tai yhteishuoltajuuden -tai jopa yksinhuoltajuuden!)

Se että mies haluaa yteishuoltajuuden jne ei takaa sitä että mies lasta oikeesti myös sen mukasesti hoitaa. Kyllä jokainen tapaus on erilainen mutta sen varaan ei kannata laskea.
nimim. se joka taistelee näistä asioista jatkusvasti ex-ukon kanssa joka välttämättä haluaa pitää yhteishuoltajuude mutta ei tee kakkaakaan sen eteen että lasta näkis.

Eilen oli keskustelua tästä asiasta ja melkein piti tosissaan itkeä. No, mies sitten lupasi, että herää yöllä hoitamaan, jos vauva herää (ei vaadi yleensä muuta kuin tutin takaisin suuhun) ja aamulla lupasi nousta vauvan kanssa puuron keittoon, että minä saan nukkua. No... toisin kävi. Minä heräsin kerran yöllä laittamaan tutin vauvalle. Ja minä heräsin aamupuuron keittoon. mies istahti sitten herättyään valmiiseen aamiaispöytään.

Olin kyllä koko aamun niin vihainen ja pidin mykkäkoulua. Nyt kun laitoin vauvan unille keskusteltiin asiasta ja mies pyysi anteeksi, ettei taaskaan jaksanut herätä hoitamaan vauvaa. Ja anteeksi syytöksistään, että olen huono äiti. Ja kehui hyväksi äidiksi jne jne... Ja lupasi tästä lähtien kunnostautua vauvan hoidossa. Nooo, se jää nähtäväksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm:
Alkuperäinen kirjoittaja näillä saa aikuiskontakteja:

ja miehen ei edelleenkään tarvitse hoitaa lasta ? :o |O

Kyllä se äiti tarivtsee omaa aikaa ja aikuiskontakteja ILMAN LASTA. Ei ne perhekerhot yms aja sitä samaa asiaa. Niissähän joutuu kuitenkin huolehtimaan lapsesta koko ajan, ja esim. minä henk.koht. olen kokenut kerhot jne paljon raskaammiksi kuin kotona olemisen.

no voi vittu! anteeksi nyt mutta tunnut sinäkin olevan aika nahjus. potkit sen miehen hereille. ei kaikki herää lapsen mölyyn,ei ainakaan mun mies,mutta nousee ja antaa mun nukkua kun sen tökin ylös. ja jos haluat vapaa aikaa itsellesi,ihan kotona,sanot sen painokkaasti ukolle. viet lapsen sille ja kerrot mitä sille pitää tehdä ja sanot että sinä menet koneelle,kattoon telkkua tai mitä sitten haluatkaan. mä en ymmärrä miksi tarvitsee alistua kohtaloon! miksi se mies tekisi mitään kun ei tarvi? vaadi,niin saat. ja näytä miltä tuntuu! jos itkettää niin itke ja jos huudattaa niin huuda. oothan säkin tunteva ihminen etkä mikään helvetin kone! eihän tuota voi parisuhteeksi sanoa,mutta ei se eroamalla muutu,sun pitää muuttua. turhaa tääsä miestä yksin syytetään.

Alkuperäinen kirjoittaja nimetönnä:
ei kaikki herää lapsen mölyyn,ei ainakaan mun mies,mutta nousee ja antaa mun nukkua kun sen tökin ylös.

ja jos haluat vapaa aikaa itsellesi,ihan kotona,sanot sen painokkaasti ukolle. viet lapsen sille ja kerrot mitä sille pitää tehdä ja sanot että sinä menet koneelle,kattoon telkkua tai mitä sitten haluatkaan.
miksi se mies tekisi mitään kun ei tarvi? vaadi,niin saat.

Tökin kyllä miestä, jos ei itse herää. Mutta kääntää vain kylkeä. Ja jos saan hereille, niin lapsi huutaa siinä vaiheessa ja suoraa huutoa (kun apu ei ole tullut riittävän nopeasti) ja aivan mahdoton saada taas rauhoittumaan. Olen siis nähnyt omien yöunieni kannalta parhaaksi käydä äkkiä laittamassa tutin suuhun ja saamme kaikki jatkaa unia (siis jos mies ei suosiolla herää, ja joskus näyttää, että hän vain teeskentelee nukkuvansa) .

Ja olen varsin painokkaasti sanonut haluavani omaa aikaa. Mutta ei siinä lapsen nähden ja kuullen viitsi kauheasti alkaa tappelemaan, jos mies tulee selän taakse kyttäämään lapsen kanssa mitä teen ja milloin joudun taas lasta hoitamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nimetönnä:
miksi se mies tekisi mitään kun ei tarvi? vaadi,niin saat.

Ja vielä tuohon, että MIKSI MIEHEN EI TARVITSE MITÄÄN TEHDÄ VAATIMATTA??

Eikö kennelläkään tosiaan mies tee YHTÄÄN mitään vauvaan liittyvää ilman että käskette?! Vaatimalla vaaditte??

Ymmärrän naisia, jotka erehtyy tekemään moisen mammanpojan kanssa yhden lapsen, mutta että monta... (Tää oli yleisesti, ei ap:lle!)

Mutta ap rakas. Oon samaa mieltä kuin useimmat täällä... Eli ukolle nyt kunnon herätys! Lähdet kaverin/äidin/siskon tms kanssa Ikeaan, kylpylään tai muuhun sellaiseen paikkaan, mistä et pääse tunnissa tai kahdessa pois. Sovit ja suunnittelet, innostut ja olet iloinen! Jos miehellä siinä vaiheessa on pokkaa sanoa että ET LÄHDE niin hohhoh!! Johan on markkinat. Yksinhuoltaja suhteessa jossa lapsi on molempien - uusi perhemuoto???

Yhteistyössä