Lapsettomuushoitoketjussa plussanneet

@Mollama Mulle tää Prednisolon ei oo sinänsä yhtään tuttu ja luinkin kyllä jotain ihan jonkun sairaanhoitopiirin ohje vähentämiseen oli yhdeltä päivältä vähennys viikossa, siis että viikottain vain yhdeltä päivältä vähennetään lääkettä, mulla oli siis tää ohje, kuulemma ihan perusohje, kokeneelta Felicitaksen lääkäriltä että neljän päivän välein puolitetaan annos, sama ohje tuli alunperin myös Viron klinikalta🤷‍♀️ No selkeesti liian nopee tahti ainakin mulle, ja mulla oli myös annostelu x 2/pvä, joka lukemani mukaan myös lisää sitä oman tuotannon lamaantumista myös🤷‍♀️

Haha ihana kuulla että vielä pikkukoululaisellekin menee tuo että äiti on vähän kipeä, mäkin oon jo ihan ihmetelly että mitähän lapset ajattelee kun viikkokaupalla oon täällä makoillu, kysyinkin jo kerran että onko 5 v ollu huolissaan mutta totesi vaan ihmeissään että ei että miksi olisi😅 Normaalisti en siis yhtään mitään makoile kotona, nyt ollaan oltu siis ihan normaalisti harrastus- ja kaverikuviot liikkeellä kyllä mutta kaiken kotonaoloajan olen vaan makaillut😅 No nyt onneksi vointi parempi, kaikenkaikkiaan koen että Prednisolon joten vaikutti muhun lamaavasti, ihan kuin olisi energia palannut nyt!

@Ovum93 Onpa ihanaa että kohta on äitiysloma ja ihanasti kuvaat tuota raskautta ja onnellisuutta<3 Tosi kiva kuulla sun kuulumisia! Kurjaa jos nukkuminen on huonoa, mikähän siihen sitten vaikuttaa? Mulla molemmissa raskauksissa matala ferritiini (hb ollu hyvä) tehny nukkumisongelmia; nukahtamisvaikeutta, heräilyä, aamuheräämistä ja sitä että päivällä olen nukahtanut kyllä mutta herännyt 10-20 min päästä, normaalisti nukun hyvin päivällä ja yöllä). Ihanasti myös kuvaat tuota että miten upeaa on näin naisena saada ja pystyä vauva masussa kasvattaa <3 Muistan myös hyvin ja tavoitan edelleen ne varsinkin esikoisen raskauden upeat fiilikset <3 Olin myös suunnattoman onnellinen ja musta ihan jokainen päivä tuntui erityiseltä, oli ihanaa tehdä kaikkia asioita vihdoin raskaana olevana ja koin tosi ihanana sellasen ”normaaliuden kokemuksen” kun se lapsettomuusaika oli ollut niin järisyttävän vaikeaa ja olin kokenut tosi vahvasti sellaista ulkopuolisuutta niin vihdoin sai olla raskaana ”niin kuin” kuka tahansa😍

Toisaalta nyt olen sinänsä ollutpaljon ”rennompi” - tai no ehkä vähemmän neuroottinen on osuvampi ilmaisu - mutta siis esikoisen ja vielä enemmän toisen lapsen raskaudessa olin erittäin neuroottinen ja pelkäsin listeriaa ym, pestä hinkkasin käsiä jatkuvasti, monet kerrat esim töissä heitin eväät roskiin kun jos epähuomiossa jätin ne keittiön pöydälle käväistäkseni vaikka vessassa ja jos joku oli sillä aikaa käynyt keittiössä niin ajattelin olevan mahdollista että tämä olisi esim roiskuttanut likaista tiskialtaan vettä tai vaikka pöllytellyt yläkaapeista vaikka jotain gluteenijauhoja minun gluteenittomien eväiden päälle (mulla ei siis ole keliakiaa mutta olen ollut yli 10 v gluteenittomalla), pyysin neuvolasta toksoplasmoosikokeen kun kauhistutti esikoisen hiekkalaatikkohiekan viskominen jne jne.

Toisen lapsen raskaudessa oltiin 3 viikkoa Espanjassa ja en syönyt kertaakaan ravintolassa, kuorin kasviksia vain kumihanskat kädessä, en syönyt mitään kypsentämättömiä kasviksia ja join vain pullovettä vaikka hanavesikin on alueella juomakelpoista. Kerran paikallisen Prisman kahviossa tilasin janoisena epähuomiossa hana-kokiksen, otin siitä pari kulausta ennen kuin hokasin mahdollisen ”listeria-riskin” ja heitin juoman roskiin. Koin myös Suomessa lähes kaikki hedelmät listeria-riskiksi ja esim rusinoita en syönyt ollenkaan niiden ”listeria-riskin” takia. Tuommoinen en ole nyt nyt ollut, tosin se ei ehkä johdu sinänsä rentoudesta vaan muusta, en kyllä mitenkään kovin rentona ole😅

Toivon niin että jos kaikki menee hyvin että saisin myös vielä tässä raskaudessa kokea tuon onnellisuuden, tämä kolmas lapsi on mun ihan tosi selvä unelma jo melkein kymmenen vuoden takaa ja kolmet pikkujalat olis niin unelmien täyttymys <3

@Keltainenkukka Joo siis tammikuun puolesta välistä oon ensin viikon lomalla ja sitten meen töihin kolme viikkoa ennen kuin nuorempi lapsi täyttää kolme. Tämä siksi että kun jos kaikki menee hyvin niin jäisin äitiyslomalle kesäkuun alussa (LA 25.6.2026), jolloin Kela laskisi vanhempainrahat uudelleen helmi-, maalis- ja huhtikuulta, joka kolme kuukautta on se minimi jolta vuositulo voidaan laskea. Olen vakkari mutta osa-aikainen ja tuntipalkalla (tuntimäärät vaihtelee 50-100 vähän oman toiveenkin mukaan) joten pitää mennä töihin jo tammikuussa että saan helmikuulle sitten täydet palkat. Alkaako sulla äitiysloma sitten maaliskuun lopussa? Onpa ihanaa😍😍😍😍😍

Karhurouvanen 12+2

Viimeksi muokattu:
Miten nopeasti aika meneekään, tuntuu että ihan kohta tekin pääsette mammiksille @Keltainenkukka92 ja @Karhurouvanen 😍😍😍 varmaan vielä spesiaalimpaa mammis kun muutkin lapset pääsevät siitä nauttimaan ❤️

Todella toivon että pääset kokemaan raskausajan onnellisuuden @Karhurouvanen ja tietysti kaikki muutkin. Varmaan nää hormonit on ekaa kertaa elämässä vihdoin tasapainossa (erittäin epäsäännöllinen/olematon kierto taustalla) ja tasot sopivat mulle. Paras ystäväni on nyt raskaana odottamassa toista lasta ja taas kokee että se on elämänsä hirveintä aikaa, muuttuu ihmisenä enemmän kireämmäksi ja parisuhde kärsii. Jännä miten niin eri tavalla koetaan/vaikuttaa.

Unettomuudesta, mulla ihan kohtuu ok Hb ja ferrit kun syönyt kolmea eri rautalisää (sideral, YA apteekin liposomaalinen ja ns perusrauta). Mutta voi toki vaikuttaa ja sit varmaan nämä ihanat hormonit ja vessassa käyminen. Nukahdan erinomaisesti mutta vessassa käyntien jälkeen vaikea nukahtaa enää uudelleen.

Ihanaa etten ole yksin pelkojeni ja neuroottisuuteni kanssa 😅 onneksi ruokaan olen onnistunut suhtautumaan yllättävän rennosti. Mulle hedelmät on ollut koko raskauden aikana oikein obsessio joten jo alkuraskaudessa lopetin niiden kuorimisen. Pessyt vaan hyvin ja ilmeisesti tämä riittänyt. Muuten ollut perus varovainen, ei leikkeleitä, ei valmis sämpylöitä yms. Pari kertaa salaattibaareista tosin syönyt ja muutaman kerran vahingossa pastöröimättömästä maidosta tehtyä juustoa.

35+5 ja LA 13.1 👶

Hauskaa miten voi olla erilaista, itse olen tyyliin jätännyt alkoholin pois ja jos joskus syön lihaa katon että on kypsytetty tarpeeksi, muuten syön aikalailla tavalliseen tapaan, toki kasvisruokailu helpottaa tässä. Niin ja joo graavilohi ja briet yms saa jäädä.

Itse jään virallisesti pääsiäisen jälkeen mutta asiakkaita en meinannut ottaa 26.3 jälkeen :) Tuntuu hullulta että voi (ja uskaltaa) miettiä tällaista!

@Ovum93 Miksei sämpylöitä saa syödä? 😱

Mä olen aika tarkka ruoan suhteen kans. Toki mulla aika helppo, kun en käytä alkoholia, en syö punaista lihaa, kalalle olen allerginen enkä tykkää juustoista. 😁 Siemenet olen jättänyt pois sekä mustat karkit. Hedelmät, vihannekset ja oikeastaan kaikki kasvikset yököttää pahoinvoinnin takia ja ainut mitä olen syönyt on oikeastaan yöbanaani (yöpahoinvointiin jos herään yöllä) sekä klementiinit. Muutaan porkkanan rouskutin yks päivä, mutta tuli tunnin päästä ylös niin ei ole sen koomin tehny mieli. (Tmi, mutta suolisto ei muuten liiku minnekään tällä ruokavaliolla ilman lääkettä kun ei saa mitään vihanneksia ja kilppariarvokin hiukan vajaalla, mutta tiedän että tämä helpottaa kun pahoinvointi menee ohi, joten näillä mennään. 😅) Se mikä ero edellisten lasten raskauksiin on että liha myös kuvottaa. Esikoisen raskauden alkaessa olin kasvissyöjä, mutta otin kanan takas ruokavalioon koska himo. Tytön raskaudessa himoitsin taas punaista lihaa ja oikeastaan mitä vain lihaa. Nyt ei mene oikeen mikään proteiini alas paitsi raejuusto. Eli lapsiraukka kasvaa pullamössöllä, soijajukurtilla ja alprokaakaolla tällä hetkellä. 😆😅 Hauskoja nämä mieliteot kyllä.

Mä en ole edes vielä perehtynyt, millon äitiyslomalle jäädään. Aikaisemmilla kerroilla oon ollut opiskelija niin ollut helppo vaan jäädä pois jossain kohtaa koulusta. Pitää joskus paneutua tähän uuteen järjestelmään, jossa puoliso voi antaa noita päiviä vai miten se nyt meneekään.. Ja ilmeisesti äitiyslomalle jääminenkin on jotenkin vapaammin valittava?

Rv10+

Viimeksi muokattu:
@Ovum93 Miksei sämpylöitä saa syödä? 😱

Mä olen aika tarkka ruoan suhteen kans. Toki mulla aika helppo, kun en käytä alkoholia, en syö punaista lihaa, kalalle olen allerginen enkä tykkää juustoista. 😁 Siemenet olen jättänyt pois sekä mustat karkit. Hedelmät, vihannekset ja oikeastaan kaikki kasvikset yököttää pahoinvoinnin takia ja ainut mitä olen syönyt on oikeastaan yöbanaani (yöpahoinvointiin jos herään yöllä) sekä klementiinit. Muutaan porkkanan rouskutin yks päivä, mutta tuli tunnin päästä ylös niin ei ole sen koomin tehny mieli. (Tmi, mutta suolisto ei muuten liiku minnekään tällä ruokavaliolla ilman lääkettä kun ei saa mitään vihanneksia ja kilppariarvokin hiukan vajaalla, mutta tiedän että tämä helpottaa kun pahoinvointi menee ohi, joten näillä mennään. 😅) Se mikä ero edellisten lasten raskauksiin on että liha myös kuvottaa. Esikoisen raskauden alkaessa olin kasvissyöjä, mutta otin kanan takas ruokavalioon koska himo. Tytön raskaudessa himoitsin taas punaista lihaa ja oikeastaan mitä vain lihaa. Nyt ei mene oikeen mikään proteiini alas paitsi raejuusto. Eli lapsiraukka kasvaa pullamössöllä, soijajukurtilla ja alprokaakaolla tällä hetkellä. 😆😅 Hauskoja nämä mieliteot kyllä.

Mä en ole edes vielä perehtynyt, millon äitiyslomalle jäädään. Aikaisemmilla kerroilla oon ollut opiskelija niin ollut helppo vaan jäädä pois jossain kohtaa koulusta. Pitää joskus paneutua tähän uuteen järjestelmään, jossa puoliso voi antaa noita päiviä vai miten se nyt meneekään.. Ja ilmeisesti äitiyslomalle jääminenkin on jotenkin vapaammin valittava?

Rv10+

Ihania noi sun mieliteot ja tosiaan eiköhän noilla vauva hyvin muutaman viikon kasva😅 Mulla useamman viikon pahoinvointiruokavalio niiden aiemmin jo useasti mainittujen mehujäiden lisäksi on ollut appelsiinimehu, puolukat, sipulia kilokaupalla raakana ja kypsänä ja jalopenoja purkkikaupalla ja tumma leipä ja kasvistäytteiset tortillat joiden päällä ja sisällä tietysti sitä sipulia ja jalopenoja, ah siis kaikkea tulista voisin kaataa vaan suoraan purkista suuhun! Edelleen on jkv kuvotusta mutta alkaa kaikenlainen ruoka kyllä jo maistua👍

Karhurouvanen 12+4

Mä en oo ollut kovin tarkka ruuan suhteen. Raakaa kalaa tai lihaa en syö, yhden pihvin mediumina oon nauttinut, siemenet jättänyt pois ja lakua en oo syönyt enkä oo juonut kahvia, kun se ei maistu. Pari salmiakkia on tullut maisteltua ja aurajuustoa myös satunnaisesti, leikkeleet kuuluneet normaalisti ruokavalioon. Oon yrittänyt mennä maalaisjärjellä. Suomessa ruokapuolta onneksi valvotaan tarkasti. 😊 Jouluksi ostan pästoroitua mätiä, koska se on must! 😍

15+3

Yhteistyössä