Miten jotkut pärjää ilman omaa aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaipaan omaa aikaa, mut siihen ei ole mahdollisuutta.. :(
Mies tekee pitkää työpäivää ja sukulaiset asuu kaukana, eikä heistä kukaan kyllä avuksi edes ehtis. Ja miehen työ on niin epäsäännöllistä, ettei mitään harrastusta edes voi aloittaa!
Olen ollut kotiäitinä viimeiset 6v ja yksin en ole missään ollut yötä, tai no synnyttämässä tieten ja sairaalassa sitten pari yötä, mut sitä ei taideta laskea :D
Talvella nautin siitä kun vien 2 vanhinta päiväkerhoon ja menen pienimmän kanssa asioille. :) Pienestä siis olen tyytyväinen! Ja miehen vapaa päivinä yleensä touhuillaan kotiasioita ja lasten kanssa, en silloin edes halua mennä minnekään!
Nyt odotan kuin kuuta nousevaa, sillä miehen loman aikana pääsen päiväksi huilimaan, lähden ostosreissulle päiväksi ystäväni kanssa... :)

Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Onko töissäkäynti omaa aikaa?

Kyl mä ainakin lasken, kun mun työ nyt ei niin työltä oo koskaan tuntunukaan :)

Niinno se on khyl totta! :D

Minä oon kyllä aina ajatellut, et se on mun omaa aikaa kun käyn parina iltana viikossa töissä. Mutta en kyllä tod. saa/ehdi roikkua työaikana netissä tai tehdä mitään "omaa"..

Alkuperäinen kirjoittaja Pinna kirraa väliin :):
Ja miehen työ on niin epäsäännöllistä, ettei mitään harrastusta edes voi aloittaa!

Pakko sanoa eriävä mielipide. On paljonkin sellaista, minkä ei tarvitse olla sidottu tietyyn päivään ja kellonaikaan: Lenkkeily/ulkoilu, kuntosalilla käyminen, lukeminen, uimahallissa käynti (jos sellainen paikkakunnalla on), kirjastossa/kirjastoautolla käyminen, käsitöiden tekeminen tmv. käsillä tekeminen, maalaus, piirustus, kirjoittaminen, musiikinkuuntelu.... Harrastaa voi monenlaista, jos vaan on halua ja intoa kokeilla uusia asioita :)

Samaa olen miettynyt. Mulla hajoais kuuppa jos pääsisi harrastamaan yms. Omaa aikaa saa kun sitä järjestää. Esim. miehen sisko on kotiäitinä mutta ei muka ikinä pääse/ehdi lenkille, vaikka miehellään on normaali päiväduuni, lapsia heillä on neljä joista kolme jo koulussa.
Ei luoteta mieheen lastenhoitajana vai mikä siinä mättää?? Ollaan niin kiinni lapsissa ettei elämässä ole mitään muuta???!! Mun mielestä pitää olla omia menoja vaikka olis perhettäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Maniac:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Ja se yksi lapsi kulkee muutenkin helpommin mukana jne.

Ok mut mun vanhemmat ovat ainoita jotka suostuvat olemaan pojan kanssa.Kulkee helpommin mutta joskus sitä haluaa mennä jonnekkin ilman lasta.

Kaikilla ei ole sitten edes niitä isovanhempia jotka ottais lasta/lapsia.. Kaikki on suhteellista! Nyt kolmatta viikkoa yksin 1v9kk ja 3kk kanssa. Todella kaipaisin omaa aikaa mut minkäs teet..

mä käyn 4kertaa viikossa salilla, lisäksi puolen tunnin koiralenkki päivittäin, se vasta on sitä omaa ihanaa laatuaikaa, harrastuksistani en enään luopuisi. miehen kanssa vietetään 4kertaa vuodessa laatuaikaa kahden. ja lapset 3 ja 5

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinna kirraa väliin :):
Ja miehen työ on niin epäsäännöllistä, ettei mitään harrastusta edes voi aloittaa!

Pakko sanoa eriävä mielipide. On paljonkin sellaista, minkä ei tarvitse olla sidottu tietyyn päivään ja kellonaikaan: Lenkkeily/ulkoilu, kuntosalilla käyminen, lukeminen, uimahallissa käynti (jos sellainen paikkakunnalla on), kirjastossa/kirjastoautolla käyminen, käsitöiden tekeminen tmv. käsillä tekeminen, maalaus, piirustus, kirjoittaminen, musiikinkuuntelu.... Harrastaa voi monenlaista, jos vaan on halua ja intoa kokeilla uusia asioita :)

En lue, en vain jaksa keskittyä tässä hulinassa :)
Uimahallia ei ole. Käsitöitä teen mielelläni, mut sillekin on aivan liian vähän aikaa ja allergia estää sitäkin.
Kai tää palstailu on sitten sitä mun OMAA aikaa :D
Ja lenkillä mä käyn kärryjen kanssa :)
Mut mä luulen, että ap tarkoitti omalla ajalla sitä, milloin voi olla aivan yksin, ilman lapsia, jotain mikä on aivan ikioma juttu, vai ymmärsinkö väärin????

Varmaan jossakin määrin. Ainakin rauhassa vietetty lounastauko on minulle omaa aikaa. Muuten on kyllä niin kiire, että ei se varmaan töihin palattua omalta ajalta tunnut.

Minulle oma aika on tärkeää. Onneksi siihen on mahdollisuus, kun mies tekee tällä hetkellä suht normaalia työpäivää. Välillä hän oikein patistelee lenkille, kun näkee, että olen sen tarpeessa. Muutenkin urheilu näyttelee suurta osaa meidän elämässä. Välillä mies saattaa olla kolme viikkoa työmatkalla, jolloin kyllä jo polttelee päästä lenkille. Ymmärrän siis myös sitä, jos kaikilla ei ole esim. miehen työn takia mahdollisuutta omaan aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:

Kyl mä ainakin lasken, kun mun työ nyt ei niin työltä oo koskaan tuntunukaan :)

Niinno se on khyl totta! :D

Minä oon kyllä aina ajatellut, et se on mun omaa aikaa kun käyn parina iltana viikossa töissä. Mutta en kyllä tod. saa/ehdi roikkua työaikana netissä tai tehdä mitään "omaa"..

Joo en pysty miekään roikkua netissä työaikana, mutta mikä parasta mä saan laulaa :D Ja jos en ehi laulaa kun on niin paljon asiakkaita niin saan ainakin kuunnella musiikkia :D

Alkuperäinen kirjoittaja pkv :):
Mut mä luulen, että ap tarkoitti omalla ajalla sitä, milloin voi olla aivan yksin, ilman lapsia, jotain mikä on aivan ikioma juttu, vai ymmärsinkö väärin????

Varmaankin, mutta mä kritisoinkin sitä, että omaa aikaa ei voisi olla muualla kuin poissa kotoa. Jos ei pysty järjestämään aikaa kodin sienien sisäpuolella, niin sitten kannattaa nauttia joka hetkestä jolloin kotona voi hengäthää. Lapset kuitenkin jossain välissä nukkuu, tai jopa keskittyy omiin leikkeihinsä yksin/keskenään. Niistä hetkistä kannattaa opetella nauttimaan ja hengähtämään silloin. Ja etsiä niitä vaihtoehtoja, joita voi tehdä kotona esim. illalla tai päiväuniaikana - ja nauttia siitä hetkestä vaikka se kestäisi vaan 15 minuuttiia. Mun pointti on siis se, että oman ajan ei tarvitse välttämättä olla mitään superhienoa ja suunniteltua joka ikinen kerta :)

Alkuperäinen kirjoittaja kehnis:
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
Omaa aikaa... se on vähän sellanen käsite että kaikki sen omalla tavallaan kokee... aika ilman lapsia ja tekemättä mitään mikä liittyy kotiin/perheeseen on toisille omaa aikaa toisille se on sitä kun saa tehdä vaikka kotihommiin ilman että lapset pyörii jaloissa.. meitä on moneksi.... mä koen oman ajan just tuollai ettei lapset ole samassa tilassa... et ne on vaik isännän kanssa kaupungilla... itte en osaa sitä aikaa käyttää vaik sohvalla makaamiseen teen yleensä jotain sellasta mikä onnistuu vähän heikommin jos poju on kotona.... esim: lakanoiden viikkaus... ilman pojuu se on nopeeta kun hää ei ole hyppimässä lakanan päälle koko aikaa

Tuo oli kuin minun suustani !

Aika lailla kuin mun suustani myös. Ehkä se on se iso ikäero lapsilla, että tosiaan ymmärttää sen miten aika kuluu, sitä vaan nauttii niin täysillä joka hetkestä pienen kanssa. Se on mulle sitä, mistä energiaa tähän arkeeni ammennan, olo lasten kanssa :heart:

Kuumimmat

Yhteistyössä