Ierapetra, Kreeta

Minä oon käynyt :wave: .
Paikalliset uimarannat oli surkeita...ei sellaisia hienohiekkaisia biitsejä ollenkaan!! Kuljettiin bussilla paremmille rannoille. (Rakastan uimarantoja nääs)
Ei erityisen "sykähdyttävä" kohde.

Tjäreborgilla oli joskus tuo myynnissä, mutta ei tainnut vetää kovin hyvin. Oon ymmärtänyt, että ierapetra on jollain lailla monipuolisempi kreikan kohde, koska ei elä pelkästä matkailusta. Että se olis enemmän eurooppalainen kaupunki kuin kreikkalainen kaupunki. Jostain kyllä luin, että siellä pitäisi olla todella hyvä uimaranta, mutta netin kuvien mukaan tosiaan ranta näyttää kovin kivikkoiselta.

Minä olen käynyt päiväseltään vuosia vuosia sitten skootterilla Agios Nikolaokselta. Silloin kyllä kohde vaikutti todella viihtyisältä ja idylliseltä. Suurin osa turisteista oli tuolloin ranskalaisia ja brittejä. Rannasta huolimatta sen 90-luvun puolella saamani käsityksen mukaisesti taitaisin kovin mielelläni mennä Ierapetraan.

Tuolla Kreetan pohj.puolellakin käyneenä voin kehaista vaikkapa Rehtymonia ja Georgiopolista. Pieniä idyllisiä paikkoja ja ne rannat on ainakin siellä Hanian lähistöllä (esim. Georgiopolisissa) parempia ;) .

Ankan tahtiin mainitsemat paikat ovat ihan kivoja, Rethymnon tosin ei kyllä ole enää pieni idyllinen paikka, vaan kovasti kasvanut, ranta täyttyy koko ajan, rakennetaan lisää ja lisää, sama pätee Hanian seutuun ja Plataniakseen. Mutta ainakin muutama vuosi sitten Georgiopoli oli tosi kivan tuntuinen paikka, tosin tunnelmaltaan aivan erillainen kuin Ierapetra, se tuntui jotenkin romanttiseltä paikalta. Hersonissos oli sitten taas siellä idässä aivan täysin bailupaikka.

Rethymnon on oikeastaan suosikkini Kreetalla, mutta vanhan kaupungin lähellä on vähän perhehotelleja, Hanian ympäristössä niitä on sitten huomattavasti enemmän.

En ole itse käynyt koskaan kreetalla. Nyt olemme menossa ja kreikkalainen tuttumme on varannut meille jo majoituksen ierapetrasta
http://www.nakoutradition.gr/

Tuolla ja "nakou village" puoli. Jos joku tuota kurkkaa, niin voi pistää merkille, että siellä on sisustuksessa marimekkoa! =)

Olipa ihanan näköinen paikka. Mulla on ollut jo kuukausitolkulla kreikkakuume, ei yhtään helpottanut. Olen reissannut aika monessa paikassa kreikassa, ja jopa opiskellut kieltäkin 3-4 vuotta, tosin vaikea kieli, joten kielitaito ei kummoinen ole. Mutta jotain siinä maassa vaan on, en tiedä. Edellisestä matkasta on ihan liian pitkä aika, sais tulla lottovoitto tai jotain niin päästäisiin reissuun. Ukko kun on työttömänä, niin ei ole ihan helppoa tämän järjestäminen.

Joo, tuon pitäis olla ihan hyvä majapaikka. Tämä kreikkalainen, joka sen on meille varannut, on itsekin hotellin omistaja. Kävimme joku vuosi taapäin mykonoksella ja jälleen tämän herran suosittelemassa paikassa. Se oli aivan upea.

Vietämme tuolla kreetan reissulla pari päivää myös ateenassa. Kreikka on kyllä mukava maa. Itse aikoinaan reilasin sinne kahtena kesänä, kiersin sitä peloponnesoksen niemimaata. Rodoksella on myös tullut käytyä. Kielenopiskelu ei ole kyllä tullut mieleen, sen verran vaikealta kuulostaa! =) Toivottavasti pääsette pian kreikkaan tekin. =)

Minä olen kolunnut Kreikkaa useana vuotena, olen lomaillut Kefaloniassa, Naxoksella, Rhodoksella, Mytilinillä ja neljästi Kreetalla (Agios Nikolaos, Agia Marina, Platanias ja Rethymnon). Lisäksi olen matkoillani kierrellyt niin, että olen käynyt Ateenassa, Zakyntoksella, Lefkaksella, Paroksella, Santorinilla, Hioksella, Ioksella, Kossilla, Mykonoksella ja Leroksen museosaarella.

Kreikka on kyllä vaikein kieli mitä olen opiskellut, Venäjän opinnoissa on vähän apua aakkosten kanssa, muuten kyllä kaiken joutuu ihan itse opiskelemaan.

Sinähän oikea kreikka-fani olet! =) Minne haaveilet seuraavaksi, vieläkö on paikkoja näkemättä? Pargaa ei sulla tuossa listassa ollut, eikö se ole sellainen vähän erilainen ja sinänsä mielenkiintoinen kohde? =)

Meillä on mennyt viime vuodet lähinnä espanjassa lomaillessa, kun mun vanhemmat asuvat siellä =)

Seuraavaksiko, voisin mennä pidemmäksi aikaa Parokselle. Se oli tosi ihana ja kaunis saari. Lisäksi mantereella on paikkoja, jotka kiinnostavat kovasti. Samoin voisin käydä esim. Skiathoksella ja Skopeloksella. Myös Naxos oli ihana paikka, hankalamman matkan päässä tosin, eli lento ja lautta.

Luulen, että seuraavaksi päädymme kuitenkin Kreetalle, sillä siellä on lasten kanssa hyvät hotellit ja rannat. Kun lapset vähän kasvavat, niin sitten voi suunnata vähän muuallekin.

Kreikan kaltainen on myös Kypros, rauhalliseen aikaan sen Naxos on aivan ihana paikka.

Paljon olen matkustellut muutenkin, mutta Kreikka on ehdoton suosikkini. Noiden tulipalojen aikaan tuli melkein itku, kun olivat niin lähellä Olympiaa, sielläkin olen käynyt.

Footballers wife, missäpäin Espanjaa sun vanhemmat asuu? Ihan vakkaristi?! ...Oon vaan hieman utelias !
Me (minä, mies ja lapset) käytiin kesällä Espanjassa, Benalmadessa (torremolinoksen ja fuengirolan välimaastossa)...
Ihan mukava reissu!

Fuengirolassa, kuten niin moni muukin suomalainen... =) Taitaa olla yhdeksäs vuosi nyt menossa ja ilmeisesti viimeinen. Miehen vanhemmat asuivat vuosia Sotograndessa, mutta ovat jo myyneet talonsa siellä.

Benalmadenassa on sellainen kiva lintupuisto, missä on vuohia, kaneja jne. Kävittekö siellä? Entä tivolissa? Me ollaan vuokrattu asunto aina jostain fuengirolan lähistöltä, eteläpuolelta. Aurinkorannikko on helppo ja hyvä kohde.

Juu, käytiin puistossa. Mukava paikka. Kanat, kukot, kanit, vuohet, strutsit (?) siellä villistää... =) .
Tivolissa (World:kö se on?!) kans käytiin yhtenä päivänä.
Suomalaisten suosima paikka taitaa tosiaan olla se Fuengirola...
Minäkin voisin sinne (tai ihan minne tahansa muuallekkin lämpimään)
suunnata elakepäiviksi!!

Tuo FW:n mainitsema Parga on kuulemma ihana paikka. Äitini on todellinen Kreikka-fani, joka vuosi käy. Käynyt jo yli 25 vuotta. Opiskellut Kreikkaa 25 vuotta, tanssiin kreikkalaisia kansantansseja, sitäkin tehnyt 25 vuotta.

Tuonne Pargaan aiomme itsekin mennä seuraavaksi kun Kreikkaan pääsemme. Rhodoksella on miehen kanssa tavattu, siellä olen ollut 8 kertaa, Kreetalla Hersonissoksessa 2 kertaa, Plataniaksessa 2 kertaa.

Aurinkosäästäjiä olemme, ehkä ensi kesänä olisi aikaa ja lomaa lähteä...

Ollaan sieltä juuri palailtu ja lyhyt kommentti kokemuksista. Ensinnäkin tuo majoituksemme sijaitsi ierapetran ulkopuolella Koutsounari nimisessä pikku kylässä. Paikka oli saksalaisten valloittama. Halpaa ja idyllistä. Pari kivaa rantaravintolaa. Tuo yllä antamani majoituslinkki oli ihan perushuoneistohotelliin. Ei ollut mitenkään kummoisen tasoinen, mutta kaikki perusjutut löytyivät.

Ranta oli aika tuulinen ja äkkijyrkkä ja hiekka oli pientä mustaa sirua, ei kovin mukavaa jalan alla. Lapset kyllä tykkäsivät ja kieriskelivätkin märkinä hiekassa ja olivat kuin mustaan kaviaariin verhoutuneita =) Ajelimme parina päivänä saaren tyynemmälle pohjoisrannalle noin 20 km ja siellä hiekka oli perinteistä hienoa ja vaaleaa. Löysimme kivan pienen poukaman, jonne ei myöskään tuullut. Mutta saaren vuoret peittivät etelästä paistavan auringon jossain vaiheessa iltapäivällä.

Itse ierapetra oli oikein viehättävä pikku kaupunki. Rannalla sijaitsivat perinteisen rantakohteen turistiravintolat ja matkamuistomyymälät. Kaupungista löytyi monipuolisesti liikkeita ja mm. useita lastenvaateputiikkeja ja leivoskahviloita.

Yhteistyössä