Hyvin runsas lapsivesi

Lääkäri totesi ultratessaan minulla olevan hyvin runsaasti lapsivettä (rv 35) johtuen diabeteksestä. Tätä ennen n. 3 vkoa sitten oli ihan normaali määrä.

Haluaisin kuulla kokemuksia heiltä joilla ollut sama tilanne. Onko synnytys käynnistynyt aikaisemmin kohdussa olevan paineen takia, runsaan lapsiveden takia? Lapsivesien menolla vai? Mikä rv? Millä rv on todettu lapsiveden määrän olevan runsas?

Eikai se kohtu loputtomiin veny vaan kyllä kai kohdunkaula ja kalvot antavat jossain vaiheessa periksi? Jos siis edelleen lisää lapsivettä kerääntyy kohtuun.. :O

En siis tajunnut enempää kysellä kun sanoi sen olevan vaaratonta vauvalle. Sanoi kyllä että itsellä saattaa olla aika tukala olo kun maha on niin pinkeä.
Minulla kyllä viikon päästä uudelleen ultra joten silloin viimeistään saa vastauksia =)

"Minna"
Mulla oli liikaa ja lääkäri sanoi, että sitä voi punkteerata loppuvaiheessa vähemmäksi, niin oma olo keventyy.
Mulla oli runsas rv 33 ja sitä edellisellä nla käynnillä normaali. Syykin löytyi tarkemmassa ultrassa. Lapsi syntyi 2 päivän kuluttua, edelleen rv 33, mutta se ei johtunut lapsiveden määrästä eikä vedet menneet ennen kuin salissa puhkastiin kalvot. Meillä ei ollut mitään keskosuuteen liittyviä ongelmia.

"nyyti"
mulla poistettiin ylimääräistä lapsivettä rv 36.Letku kuitenkin tukkeentui ja loppujen lopuksi sitä saatiin vain 7dl pois.Rv.37 lapsivedet sitten meni ja synnytys käynnistyi.Vettä tuli lorisemalla.Runsaan lapisveden takia vauva oli pystynyt kieppumaan kohdussa melko pitkään ja napanuora oli kiertynyt kahdesti kaulan ympäri,hätäsektiolla syntyi.

Oli kuulema runsaasti lapsivettä, 35+2 siitä on näköjään tehty merkintä että sitä on reilusti. Mulla oli raskausdiabetes. Vauva syntyi vasta viikolla 41 ja sairaalassa puhkaistiin kalvot joten lapsivesi meni vasta silloin.

JONSERED Karhunkantaja
AlQaidalla oli mukanaan lapsivettä ihan ylenmäärin. Ei viitsinyt synnytyskään käynnistyä, kun epeli kellui kitarisoissani... ja väänsi napanuoransa puneelle tuhanteen venkuraan. Käynnistyksen ja kalvojen puhkaisun jälkeen kiireelliseen sektioon.

Mutta kyllä tuosta vielä ihminen tulee. :D

"minä"
Minulla lapsi oli sairas ja sen vuoksi lapsiveden määrä oli valtava. Synnytys käynnistyi vesien menolla rv 34. Missään vaiheessa minulle ei sanottu, että lapsivettä liikaa.... ja sitä kyllä oli!!! :D

..
Mulla oli runsaasti lapsivettä, mutta sitä ei neuvolassa huomattu. Synnytys käynnistyi pienelllä lorauksella lapsivettä rv 38, mutta ei edistynyt siitä, joten parin päivän päästä käynnisteltiin. Lapsiveden määrä tuli esille vasta, kun menin synnärille näytille ekojen vesien jälkeen. Vauva oli pienikokoinen ja terve, raskausdiabetestä ei ilmennyt, olin sokerirasituksessa joskus rv 25 vaiheilla.

jadal harmaana
Mulla oli edellisessä raskaudessa vettä runsaasti, syynä todennäköisesti raskauden aikana sairastamani myyräkuume, näin ainakin lääkärit epäilivät.
Vauva syntyi rv 41+1. synnytys päätyi kiireelliseen sektioon, kun ipanalla oli runsaan vesimäärän takia tilaa vielä synnytyksen aikana kääntyillä ja vääntyillä. Oli siis lopulta virhetarjonnassa.

"riituvaan"
Vo kauhee, nyt alkaa kaikki kauhukuvat tulemaan uniin tosta napanuoran kiertymisestä :O Lääkäri sanoi että ei liity vauvaan tai vauvan sairauteen vaan siis melko varmasti diabeteksestä johtuvaa.. Vaan eihän sitä varmaksi tiiä.

Mutta tuo napanuoran kiertyminen kaulan ympärille kyllä alkoi tosissaan huolestuttamaan.. APUA :D

Mulla on ollut tuhottomasti vettä molemmissa kahdessa raskaudessa. Ekassa en jäänyt rasituksessa kiinni mutta olen varma että loppuvaiheessa, niinkuin tokassakin raskaudessa oli diabetes. Lapsilla ei ollut mitään sairautta. Kumpikaan ei päässyt kiinnittymään eli kun kelluivat kurkussa alas pyrkimisen sijaan, ei kohdunsuulla tapahtunut mitään ennenkuin lääkkeillä käynnisteltiin. Molemmat heitti volttia pitkään. Eka kiepsahti vielä rv38 sivuttain ja toka rv39 ihan kunnon volttia. Kalvot kun puhkastiin, piteli toinen kätilö vielä vauvaa oikein päin. Kätilö ei uskonut että vauva syntyy silloin kun syntyi koska ponnistusvaiheeseen asti pysytteli ihan ylhäällä. Isoimmillaan afi-arvo tais ollaa 33. Olo oli kuin valtamerialtaalla.

[QUOTE="riituvaan";23875934]Vo kauhee, nyt alkaa kaikki kauhukuvat tulemaan uniin tosta napanuoran kiertymisestä :O Lääkäri sanoi että ei liity vauvaan tai vauvan sairauteen vaan siis melko varmasti diabeteksestä johtuvaa.. Vaan eihän sitä varmaksi tiiä.

Mutta tuo napanuoran kiertyminen kaulan ympärille kyllä alkoi tosissaan huolestuttamaan.. APUA :D[/QUOTE]

Yleensä ei haittaa jos se on kaulan ympäri, mutta Jonseredin vauvalla se oli kierteellä. Mua kammoksutti ihan sama ja lopulta napanuora olikin kaulan ympäri löyhästi, mutta se oli niin pitkä että olis ollut varaa olla toiseenkin kertaan ja vaikka vähän jengallakin. Yli metrinen kun oli. Ultrassakaan ei pysty oikein näkemään missä se menee.

Mulle sanottiin että on hyvin runsaasti lapsivettä. Mutta asialle ei tehty mitään. Mulla ei ollut RD:tä mut loppuvaiheessa verenpaine kohosi (ei kumminkaan raskausmyrkytys kun ei muita oireita) niin paljon eikä lääkitys auttanut, että synnytys käynnistettiin rv 38+0 ja vauva syntyi 38+4.

Napanuora oli kaulan ympärillä melkoisen tiukasti, mutta synnytyksessä sitä ei tarvinnut katkaista vaan saivat irrotettua muuten. Sydänäänet vauvalla heikkenivät vähäksi aikaa ja pää oli sinertävä. Ekat Apgar-pisteet olivatkin 8. Mutta sitten 9 ja 10.

Viimeksi muokattu:
"..."
[QUOTE="riituvaan";23875934]Vo kauhee, nyt alkaa kaikki kauhukuvat tulemaan uniin tosta napanuoran kiertymisestä :O Lääkäri sanoi että ei liity vauvaan tai vauvan sairauteen vaan siis melko varmasti diabeteksestä johtuvaa.. Vaan eihän sitä varmaksi tiiä.

Mutta tuo napanuoran kiertyminen kaulan ympärille kyllä alkoi tosissaan huolestuttamaan.. APUA :D[/QUOTE]

se mahdollinen kiertyminenhän on riski vasta synnytyksessä, ja jos sillon tuee vauvalle hätä niin se huomataan sydänkäyrässä, joloin sitten nopea sektio.

Elähän murehdi, ei välttämättä ole sairas lapsi kyseessä tai kaulan ympärille kiertynyt napanuorakaan...

Itse olen 2 lasta pyöräyttänyt ja molemmilla kerroilla olen kuullut kommentin, että lapsivettä olisi ollut vaikkapa kaksosillekin riittävästi.

Ensimmäinen syntyi 2 päivää etuajassa, salissa kalvot puhkaistiin ja puolivälissä oltiin.. toinen syntyi 38+4 ja samoin salissa puhkaistiin ja puolivälissä synnytystä silloinkin oltiin. Molemmat ovat terveitä, uhmaikäisiä ja rakkaita lapsosia.

Kaikilla nämä jutut on yksilöllisiä, muista, sinäkin olet oma yksilösi ja synnytys, yms. menee oman kaavansa mukaan! :hug:

riivaan
Kiitos paljon palautteesta :)

Olin/olen varma että viikonloppuna vauvan liikkeet ovat muuttuneet tai siis ei liiku niin paljoa kuin ennen. Voikohan se johtua tuosta liiallisesta lapsivedestä että kaikki liikket eivät tunnu niin helposti? (tai vainoharhasuudesta).

Soitin siis kyseisestä asiasta tuonne äitiyspolillekkin että pitääkö huolestua... Sanoivat siellä vaan että täytyy tehdä liikelaskentaa ja jos se 10 liikettä tulee niin ei ole pelkoa. Jos tätä 10 ei saa laskettua niin sitten voi lähteä äitiyspolille tarkastuttamaan.

Yleensä en kauheasti panikoi enkä todellakaan sairaalaankaan lähde itseäni vain "tarkastuttamaan" vaan tosiaan pää kainalossa mennään jos pakko on mennä..

Nyt sitten tekis mieli asua siellä sairaalassa kunnes vauva syntyy :p (Asutaan n. 3km synnäriltä).

Tähän asti kaikki mennyt todella hyvin mutta nyt tuo "tuomio" : runsas lapsivesi, saa kaikki vainoharhasuudet pinnalle. Ja tietysti se lähestyvä synnytys se vasta stressaa ja kauhea huoli miten vauvan käy...

Voisina vain hypätä siihen päivään kun vauva on sylissä synnytyksen jälkeen :)

"vieras"
Edellisessä raskaudessa mulla oli kans liikaa lapsivettä ja sitä poistettiin pari kertaa. Nyt olen kärvistellyt kipeitten supistusten kanssa pari kuukautta ja alkaa hiljalleen pää hajoamaan.

påk娨l¨å
Minä koitin kans soitella sinne polille ja kysellä tosta ylimääräisten vesien punktiosta mutta ei ne kai mulle halua sitä tehdä kun kuitenkin käynnistetään parin viikon sisällä. (riippuen lapsivesipunktiosta saatujen joidenki keuhkokypsyyden perusteella).

Yhteistyössä