Hyvällä tasolla on pk-hoitajien ruoka-aineallergiaosaaminen ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkupiikkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
:D joo paitsi että en ollu. Puhut läpiä päähäsi muka asiantuntijana :D mutta eipä mitään sun vastausten lukemisesta saa aina illan huvit kun nauraa masu kippurassa (ei laktoosin vuoksi vaan kakkapuheiden)

Muka asiantuntijana? Miten?

Miten minun kertomani siitä, mitä koulussa opetettiin, on asiantuntijana esiintymistä, jos sinun "No ei todellakaan sairastu keliakiaan jos altistuu laktoosille ja on laktoosi-intoleranssi :D ripuli tulee juu ja vatsan väänteitä, mutta ei siitä mitään muuta tautia kehity" on vaan....mielipide, ajatus vai? :)
(tai esim. jonkun julistus siitä että alle 7-vuotiaalla ei voi olla laktoosi-intoleranssia vaan maitoproteiiniallergia)

Missään, koskaan, en ole tainnut väittää olevani lääkäri.

Alkuperäinen kirjoittaja tosi!:
alle 7 vuotiaalla ei voi olla laktoosi-intoleranssia. vaan maito proteiini allergia! ottakaa selvää ennenkuin väitätte.

Silloinhan lapsi ei sietäisi edes laktoosittomia tuotteita? En ole tällaisesta kuullut aiemmin. Miksi ei voi olla?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Eikös:
Eikös se mee niin päin, että KELIAAKIKOILLE kehittyy usein väärästä ruokavaliosta LAKTOOSI-INTOLERANSSI, josta voi parantua jos ruokavalio ja sitä myötä suolinukka paranee.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Laktoosi-intoleranssi

"noin 50 %:lla keliaakikoista on laktoosi-intoleranssi, joka useimmiten aiheutuu gluteenin tuhoaman suolinukan sivuoireeksi, kun suolinukka on palautunut voidaan siirtyä jälleen maitotuotteisiin."

Sekä että kuulemma.
Sanoi, että virheellisiä keliakia/laktoosi-intoleranssidiagnooseja on tässä maassa todennäköisesti satoja.
(ja että moni "laktoosi-intoleranssi" on sitä, että ei siedä homogenoitua maitoa)
Mutta virheellinen diagnoosihan ei tarkoita että oikean diagnoosin myötä "parantuu" vanhasta diagnoosista.

Jos laktoosi-intolerantikko on virheellisesti diagnisoitu keliaakikoksi, niin toki hänen "keliakiansa" parantuu laktoosittomalla ruokavaliolla. Ja kääntäen.

Joskus pk:ssa tosiaan saa muistuttaa itsestäänselvyytenä pitämistään asioista.

Esim. siitä, että meidän lapset eivät syö leivän päällä kinkkua. Sitä ei olla erikseen ilmoitettu, mutta neuvolasta saadussa terveystodistuksessa lukee että "ei sianlihaa" ja sama lukee myös pk:n seinällä :whistle:

Ennen luultiin noin, mutta se on nyt todistettu vääräksi. Esim. oman diagnoosini aikaan käsitys oli, että kun kasvu loppuu, niin tämä vaiva puhkeaa.

On harvinaista, mutta esim. neuvolassakin sanottiin, että on usempi lapsi samasta neuvolasta.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja tosi!:
alle 7 vuotiaalla ei voi olla laktoosi-intoleranssia. vaan maito proteiini allergia! ottakaa selvää ennenkuin väitätte.

Korjaan viestiäsi. Harvinaista, mutta ei mahdotonta.

Niin näemmä saa... Tuonkin luulisi olevan ns. itsestäänselvää. Vaan jos siinä kinkkumakkarassa ei ole kuin 10 % sianlihaa niin eihän se haittaa :).

Kaverini kertoi, että hänen päiväkodissaan on kysytty saako antaa karkkia. Oli laittanut rastin ei-kohtaan. Suklaata oli silti syötetty, kun eihän se ole karkkia (tosin suklaasta ei kysytty erikseen) :)

Esim. siitä, että meidän lapset eivät syö leivän päällä kinkkua. Sitä ei olla erikseen ilmoitettu, mutta neuvolasta saadussa terveystodistuksessa lukee että "ei sianlihaa" ja sama lukee myös pk:n seinällä :whistle:

No mutta tämä sinun esimerkkisi on aivan eri asia kun oman lapsesi tilanne! EI sianlihaa lainkaan= ei yhtään sianlihaa.TÄYSIN laktoositon ruokavalio=ei yhtään laktoosia.Mutta sinun lapsellesi käy vähänlaktoosiset tuotteet=sietää pieniä määriä laktoosia,eli vallan mainiosti sen suklaanapin.
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Niin näemmä saa... Tuonkin luulisi olevan ns. itsestäänselvää. Vaan jos siinä kinkkumakkarassa ei ole kuin 10 % sianlihaa niin eihän se haittaa :).

Kaverini kertoi, että hänen päiväkodissaan on kysytty saako antaa karkkia. Oli laittanut rastin ei-kohtaan. Suklaata oli silti syötetty, kun eihän se ole karkkia (tosin suklaasta ei kysytty erikseen) :)

Mä olen ihan pihalla näiden laktoosijuttujen kanssa :ashamed:

Mutta miten ihminen ketä ei voi syödä yhtään laktoosia voi syödä hyla-tuotteita? Eikö niissäkin ole laktoosia, mutta huomattavasti vähemmän? Tätä en nyt tajunnut. Mä olen luullut, että heille pitää ruuan olla laktoositonta, ei hylaa.

Josko joku osaisi selventää :flower:

Tuota, musta on kuitenkin eri asia, että jos sinä et tiedä ystävästäsi kuin jos päiväkodin hoitaja ei tiedä ryhmän lapsesta, kun asiasta on toimitettu hoitoon todistus, jossa lukee laktoosi-intoleranssi (vähälaktoosinen käy) ja näyttää siinä hoitajien päydän ilmoitustaulullakin lukea lapseni nimi ja laktoosi-intoleranssi (hyla käy).

Kovat juustot ovat laktoosittomia ja vain tumma suklaa käy kuten after eight + on yksi pikkupatukka, jossa lukee hyla (tai mä en oo nähnyt).

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Ihan asiallinen kysymyshän tuo on. Minulle ainakin on hyvinkin epäselvää mitä laktoosi-intolerantikko voi oikein syödä, kun esim. juustoa ei saa hylaversiona. Ystävälläni on paha laktoosi-intoleranssi, mutta kyllä hän saa syödä kaikki juustoja ja myös maitosuklaata. kai siinä sitten maito on jotenkin eri muodossa.

Laktoosi-intoleranssi miulla on itselläni,ja voin kyllä syödä noita maitosuklaita.Tosin,eri asia on sit että onko se sutoava määrä muutama pala vai koko levy....maidottomaikin suklaita on mm.brunbergin tumma,sit on maidottomai suklaanappeja, pandalla on tumma ja peach jotka on maidottomia,ja wiener nougat on maidoton.Näin niinku äkkiä mieleen tulevat joita ihan perusmarketista löytyy....meilllä on siis pari maitoallergista.

Joten,ihan hyvä kysyä,jos ei ole varma käykö kyseiselle lapselle.Laktoositon/vähälaktoosinenhan ei oo olenkaan sama kuin se ettei maitoa saisi olla ollenkaan.

Eihän nuokaan lapset siihen sianlihaankaan kuole, tietääkseni, vaan on joku uskonnollinen syy...

Miksi turhaan rasittamaan suolta ja sekoittamaan 4-vuotiaan päätä, kun välillä saa ja välillä ei ja yhden saa ja sitten taas ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No mutta tämä sinun esimerkkisi on aivan eri asia kun oman lapsesi tilanne! EI sianlihaa lainkaan= ei yhtään sianlihaa.TÄYSIN laktoositon ruokavalio=ei yhtään laktoosia.Mutta sinun lapsellesi käy vähänlaktoosiset tuotteet=sietää pieniä määriä laktoosia,eli vallan mainiosti sen suklaanapin.

Meillä ei lapsi syö jogurttia, kun ei siitä tykkää, kuten jo kirjoitin.

Musta on turhaa saivarrella siitäkin, paljonko laktoosia saa siitä, jos se on kielletty, se on kielletty.

Jos vetää päiväkodissa suklaanappeja 20 kertaa vuodessa, on lapsen vaikempaa tajuta, miksi ei saa jouluna kaikkia konvehteja, miksi ei voi valita vapaasti minkä jäätelän ottaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä en oikein edelleenkään ymmärrä. Tuntuu monille laktoosi-intolerantikoille aiheuttavan oireita se maito-sana tuotteessa. Monien tuoteselosteiden mukaan maitosuklaassa tuntuisi olevan laktoosia n. 10g/100g, jolloin olettaen, että yksi maitosuklaanappi painaa korkeintaan 10g, siinä olisi sitä laktoosia n. 1g. Silloin se on suunnilleen saman verran kuin esim. Hyla-jogurtissa/100g. Varmasti saa ap sun lapsi enemmän laktoosia päivän aikana ihan jogurtista, maidosta tms (jos kerran vähälaktoosinen käy) kuin yhdestä maitosuklaanapista.

Mie en nyt tajua,että missä kohtaa se on kielletty,jos kerta tosiaan HYLA- ja INTO-tuotteetsopii?Molemmissa on laktoosia joka tapauksessa. Eli mikä nyt on se kielletty ainesosa?

Voi se lapsi syödä yhtään, syö hylaa, mutta miksi syödä jotain maitosuklaata, ja ottaa riski, että laktoosin määrä meni sietokyvyn yli, kun on omatkin herkut? Tänään oli ruokanakin maitopohjaista ja varmaankin ruokailun jälkeen on nuo napit syöty.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:

Mutta miten ihminen ketä ei voi syödä yhtään laktoosia voi syödä hyla-tuotteita? Eikö niissäkin ole laktoosia, mutta huomattavasti vähemmän? Tätä en nyt tajunnut. Mä olen luullut, että heille pitää ruuan olla laktoositonta, ei hylaa.

Sinullakin lienee painoa enemmän kuin 14 kg ja sietokykyä sen mukaan.

Ja jos luit ketjua, asiaa on jo kysytty aiemmin, siis kuinka tiukka ruokavalio on.

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Tuota, musta on kuitenkin eri asia, että jos sinä et tiedä ystävästäsi kuin jos päiväkodin hoitaja ei tiedä ryhmän lapsesta, kun asiasta on toimitettu hoitoon todistus, jossa lukee laktoosi-intoleranssi (vähälaktoosinen käy) ja näyttää siinä hoitajien päydän ilmoitustaulullakin lukea lapseni nimi ja laktoosi-intoleranssi (hyla käy).

Kovat juustot ovat laktoosittomia ja vain tumma suklaa käy kuten after eight + on yksi pikkupatukka, jossa lukee hyla (tai mä en oo nähnyt).

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Ihan asiallinen kysymyshän tuo on. Minulle ainakin on hyvinkin epäselvää mitä laktoosi-intolerantikko voi oikein syödä, kun esim. juustoa ei saa hylaversiona. Ystävälläni on paha laktoosi-intoleranssi, mutta kyllä hän saa syödä kaikki juustoja ja myös maitosuklaata. kai siinä sitten maito on jotenkin eri muodossa.

Laktoosi-intoleranssi miulla on itselläni,ja voin kyllä syödä noita maitosuklaita.Tosin,eri asia on sit että onko se sutoava määrä muutama pala vai koko levy....maidottomaikin suklaita on mm.brunbergin tumma,sit on maidottomai suklaanappeja, pandalla on tumma ja peach jotka on maidottomia,ja wiener nougat on maidoton.Näin niinku äkkiä mieleen tulevat joita ihan perusmarketista löytyy....meilllä on siis pari maitoallergista.

Joten,ihan hyvä kysyä,jos ei ole varma käykö kyseiselle lapselle.Laktoositon/vähälaktoosinenhan ei oo olenkaan sama kuin se ettei maitoa saisi olla ollenkaan.

Päiväkodissa oli tänään erään lapsen synttärit. Aamulla hoitaja kysyi, että tämän lapsen äiti oli tuonut maitosuklaanappeja, niin saako mun lapsi ottaa sellaisen. Mun lapsella on laktoosi-intoleranssi, josta on lääkärin todistus. Ja on ihan oikeasti, eli ripuloi kun mummo salaa multa (!) syötti lapselle 3 pätkispalaa kesällä :headwall: .

Sanoin, että ei saa syödä maitosuklaata, kun siinä on sitä maitoa. Ei tietenkään saa! Luuleeko hoitaja, että vain maito juomana on ongelma? Vai miksi kysyi?

hohhoijaa. minä minä minä ja multa tulee pieru jos syön suklaanapin ja KAIKKIEN Pitää tietää ja muistaa MINUT.

On kielletty syöttämästä muita maitotuotteita kuin hyla/into- tai kokonaan laktoosittomia tuotteita. Siinä kohtaa se maitosuklaa on kielletty. Laktoositon tai vähälaktoositon maitosuklaa on eri asia, mutta niitä on tosi vähän , ilmeisesti tuo yksi uutuustuote Brunbergilta. Muu sallittu suklaa on tummaa tai esim. wiener nougat, jossa ei ole maitoa ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Meillä ei lapsi syö jogurttia, kun ei siitä tykkää, kuten jo kirjoitin.

Musta on turhaa saivarrella siitäkin, paljonko laktoosia saa siitä, jos se on kielletty, se on kielletty.

Jos vetää päiväkodissa suklaanappeja 20 kertaa vuodessa, on lapsen vaikempaa tajuta, miksi ei saa jouluna kaikkia konvehteja, miksi ei voi valita vapaasti minkä jäätelän ottaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä en oikein edelleenkään ymmärrä. Tuntuu monille laktoosi-intolerantikoille aiheuttavan oireita se maito-sana tuotteessa. Monien tuoteselosteiden mukaan maitosuklaassa tuntuisi olevan laktoosia n. 10g/100g, jolloin olettaen, että yksi maitosuklaanappi painaa korkeintaan 10g, siinä olisi sitä laktoosia n. 1g. Silloin se on suunnilleen saman verran kuin esim. Hyla-jogurtissa/100g. Varmasti saa ap sun lapsi enemmän laktoosia päivän aikana ihan jogurtista, maidosta tms (jos kerran vähälaktoosinen käy) kuin yhdestä maitosuklaanapista.

Mie en nyt tajua,että missä kohtaa se on kielletty,jos kerta tosiaan HYLA- ja INTO-tuotteetsopii?Molemmissa on laktoosia joka tapauksessa. Eli mikä nyt on se kielletty ainesosa?

Jos nyt rauhottuisit? Eihän lastasi laitettu ottamaan mitään riskiä, kerran sinulta kysyttiin asiasta!!!

Voi se lapsi syödä yhtään, syö hylaa, mutta miksi syödä jotain maitosuklaata, ja ottaa riski, että laktoosin määrä meni sietokyvyn yli, kun on omatkin herkut? Tänään oli ruokanakin maitopohjaista ja varmaankin ruokailun jälkeen on nuo napit syöty.

Ei minä, vaan lapseni, joka on tuolla hoidossa. Kaikkien ei tarvitse tietää. Mutta kyllä, päiväkodin hoitajien tulee tietää tuo lapsi ja hänen ruokavaliorajoitteet. Onhan ne lääkärintodistukset sinne toimitettu ja myöskin asiasta keskusteltu.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Päiväkodissa oli tänään erään lapsen synttärit. Aamulla hoitaja kysyi, että tämän lapsen äiti oli tuonut maitosuklaanappeja, niin saako mun lapsi ottaa sellaisen. Mun lapsella on laktoosi-intoleranssi, josta on lääkärin todistus. Ja on ihan oikeasti, eli ripuloi kun mummo salaa multa (!) syötti lapselle 3 pätkispalaa kesällä :headwall: .

Sanoin, että ei saa syödä maitosuklaata, kun siinä on sitä maitoa. Ei tietenkään saa! Luuleeko hoitaja, että vain maito juomana on ongelma? Vai miksi kysyi?

hohhoijaa. minä minä minä ja multa tulee pieru jos syön suklaanapin ja KAIKKIEN Pitää tietää ja muistaa MINUT.

Ymmärrän ärtymyksesi, toisaalta oli silti hyvä että kysyi että jos olisi jostain syystä sopinutkin ottaa yhden niin ei lapsi loukkaantunut. Meillä reagoidaan myös jo yhteen palaan tai esim. keksiin joka sisältää laktoosia, pahimmillaan haettu reaktiona jostain piikki tk:sta kankkuun että ne ei todellakaan ole leikin aiheita :wave:

Olen ihan rauhallinen, toisin kuin täällä eräät harmaat joilla on 3 huutomerkkiä...

Selitin vaan miksi sitä laktoosia ei kannata väkisin syödä, vaikka voikin vähissä määrin syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos nyt rauhottuisit? Eihän lastasi laitettu ottamaan mitään riskiä, kerran sinulta kysyttiin asiasta!!!

Eihän nuokaan lapset siihen sianlihaankaan kuole, tietääkseni, vaan on joku uskonnollinen syy...

Kulttuurisyy. Mutta he ovat täysin sianlihattomia, eivät osittain sianlihattomia vrt. Hyla-tuotteet ja vähälaktoosisuus/laktoosittomuus.

^miuta nyt ihan kiinnsotaisi selalnen,että jos ruokana on sanotaanko nyt vaikka maitopohjaista puuroa+ruuan aknssa juustoleipä,ja leipäkin on viel ävoideltu maitopohjasiella rasvaseksella. Saako lapsi siis esim ottaa tätä ruokaa toisen annoksen,vai meneekö siitä jo sit sietokyvyn yli?

Virallsien tiedon mukaanhan tosiaan nykyään mieluusti altistetaan pienille määrille allergiaa aihetutaa,ellei siis tuu vaaralsia/kovin hankalai reaktioita.Näin siis lapsia hoitavan allergialääkärin mukaan.

No mä en tarkoittanut mitään riskien ottamista vaan sitä, että olen luullut että ne ketkä eivät voi syödä yhtään laktoosia eivät voi myöskään käyttää hylaa. Puhuit kahdella eri tavalla tuossa alussa niin sekosin.

Eli nille ketkä eivät voi käyttää yhtään laktoosia niin hyla ei käy vaan ruuan pitää olla täysin laktoositonta? Maitoallerginen ei voi käyttää hylaa, mutta intolerantikko voi? Nämä on mulla hukassa, perustermit siis =)

Yhteistyössä