hyväksytkö kristillisten aikeet kieltää wicca-kirjat nuorilta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja candiia:
"Wicca-uskonnosta olemme huolissamme. Fiktio on fiktiota, mutta saimme kuulla, että wicca-uskonto on oikeasti olemassa. Lapset ovat herkkiä ja haluamme olla varovaisia, oli kyseessä mikä tahansa uskonto, vaikka kristinusko."

Aika upeata yleissivistystä muista uskonnoista tällä henkilöllä.
Itse wiccaa harjoittavana tekisi mieli syyttää kunnianloukkauksesta, mutta sen verran se kristittyjen uskonto on jalka oven välissä lakia säätävien keskuudessa, että wicca ei ole rekisteröity uskonto edelleenkään.
Itse reilusti yli kolmikymppisenä uskon ja toivon sen päivän näkeväni kun niin käy, kymmenen vuotta minua nuorempien keskuudessahan wiccahan on jo arkipäivää monelle ja näitä wiccalaisten ryhmiä ja tapaamisia järjestetään aktiivisesti.
Eikä se tunnu jäävän pelkäksi nuoruuden vaiheeksi, kuten ei minullekaan käynyt vaan jää seuraamaan elämää ja kun ikä karttuu ehkä joku wiccalainen aktivoituu yhteiskunnallisesti ja ottaa asiakseen raivata wiccan tunnustetuksi uskonnoksi.
Ps. vaikeinta on tuossa uutisessa ymmärtää miten wicca luontoa ja toista ihmistä kunnioittavana uskontona vahingoittaa nuoria

No itseasiassa wiccaa on jo aktiivisten wiccalaisten voimin kerran yritetty saada viralliseksi uskonnoksi Suomessa.. noin 5 vuotta sitten. Että kyllä tämän kansanedustajan tiedot on todella puutteelliset ja jälkeenjääneet! Ja jos wiccaa yhtään tuntee niin kukaan ei yhden luetun kirjan perusteella kutsu itseään noidaksi tai wiccaksi, kyllä vaaditaan paljon pidempi ja laajempi opiskelu asiasta..

Ja mistä tässä nyt oltiin huolissaan? Tupakasta ja huumeista, sadomasokismista..? Näiden käyttäjiä ja harrastajia varmaan löytyy jokaisesta uskontokunnasta aivan kuin homoja, pedofiilejä..

:headwall: :headwall: :headwall:

mä taidan alkaa kampanjoimaan että raamattuun lyödään k-18 leima. koko raamattu täynnä kidutusta, vääräuskoisten murhia, haureutta ja ahdasmielisyyttä. ja tätä sairasta kirjankuvatusta opetetaan peruskouluissa! :o

Alkuperäinen kirjoittaja trolli:

mä taidan alkaa kampanjoimaan että raamattuun lyödään k-18 leima. koko raamattu täynnä kidutusta, vääräuskoisten murhia, haureutta ja ahdasmielisyyttä. ja tätä sairasta kirjankuvatusta opetetaan peruskouluissa! :o

Ala keräämään täällä netissä adressia siihen, minä arvaan että alta vuorokausi niin se adressi on poistettu ja saat parhaimmillaan sakot tai varoituksen:D

oletteko muuten lukeneet yläkoulun 8lk uskonnon kirjaa, jossa puhutaan muista uskonnoista?

mä oikein odotin et lapsella alkoi uskonnon kurssi ja lukaisin sen kirjan läpi..ihan käsittämättömän pintapuolisesti käyty nää muut suuret uskonnot läpi.toki tietysti tunneilla käydään (ainakin toivottavasti ) paremmin läpi niitä..

mä muistelen et silloin "kultaisella 80-luvulla " meillä oli paljon laajemmin esitelty muut uskonnot.

muistan kyllä kun sitä yritettiin rekisteröidä mutta se hylättiin, eli toivon että uusi sukupolvi saisi asian läpi ajetuksi.

Olis kyllä melkoinen juttu! Mutta tuntuu ainakin vielä todella epätodennäköiseltä..

Alkuperäinen kirjoittaja hekate:
muistan kyllä kun sitä yritettiin rekisteröidä mutta se hylättiin, eli toivon että uusi sukupolvi saisi asian läpi ajetuksi.

Olis kyllä melkoinen juttu! Mutta tuntuu ainakin vielä todella epätodennäköiseltä..

Millä perusteilla se hylättiin? Mitä viralliselta uskonnolta vaaditaan?

Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:

Ala keräämään täällä netissä adressia siihen, minä arvaan että alta vuorokausi niin se adressi on poistettu ja saat parhaimmillaan sakot tai varoituksen:D

sanos muuta. raamattu on syynä suurimpaan osaan pahuutta, mitä historiassa on tapahtunut. wiccakirjat eivät tietääkseni ole täynnä kidutuksia ja murhia...

mutta raamattu on silti niiiiiin hyvä kirja, ja sovelias lapsille. :heart:

"Wicca-uskonnosta olemme huolissamme. Fiktio on fiktiota, mutta saimme kuulla, että wicca-uskonto on oikeasti olemassa. Lapset ovat herkkiä ja haluamme olla varovaisia, oli kyseessä mikä tahansa uskonto, vaikka kristinusko."

Aika upeata yleissivistystä muista uskonnoista tällä henkilöllä.
Itse wiccaa harjoittavana tekisi mieli syyttää kunnianloukkauksesta, mutta sen verran se kristittyjen uskonto on jalka oven välissä lakia säätävien keskuudessa, että wicca ei ole rekisteröity uskonto edelleenkään.
Itse reilusti yli kolmikymppisenä uskon ja toivon sen päivän näkeväni kun niin käy, kymmenen vuotta minua nuorempien keskuudessahan wiccahan on jo arkipäivää monelle ja näitä wiccalaisten ryhmiä ja tapaamisia järjestetään aktiivisesti.
Eikä se tunnu jäävän pelkäksi nuoruuden vaiheeksi, kuten ei minullekaan käynyt vaan jää seuraamaan elämää ja kun ikä karttuu ehkä joku wiccalainen aktivoituu yhteiskunnallisesti ja ottaa asiakseen raivata wiccan tunnustetuksi uskonnoksi.
Ps. vaikeinta on tuossa uutisessa ymmärtää miten wicca luontoa ja toista ihmistä kunnioittavana uskontona vahingoittaa nuoria

Erittäin hieno teksti candiialta. Kyllä nyt korpeaa. Minä olen eklektinen pakana ja otan uskooni elementtejä myös wiccasta.
Ikää on pian 30 vuotta, joten uskoni ei ole jäänyt teinihaihattelun asteelle.

Luulin, että uutinen käsittelisi jotain tieteellisempää teosta wiccasta kuin fantasiaa. Minkälaisessa tyhjiössä tämä ministeri on elänyt, kun wicca tulee nyt yllätyksenä. Kun wicca haki virallisen uskonnon asemaa (mikä sillä jo Amerikassa on), varmaan tuokin akka kähähti.

sanos muuta. raamattu on syynä suurimpaan osaan pahuutta, mitä historiassa on tapahtunut. wiccakirjat eivät tietääkseni ole täynnä kidutuksia ja murhia...

Niinpä.. noitavainot, ristiretket jne.. raamattu ja sen sanoma on aiheuttanu paljon pahaa ja vainoja vuosisatojen aikana.

Niinpä.. noitavainot, ristiretket jne.. raamattu ja sen sanoma on aiheuttanu paljon pahaa ja vainoja vuosisatojen aikana.

"rakasta lähimmäistä, niinkuin itseäsi", "siunatkaa vihamiehiänne, älkää kirotko", "älä tapa", "älä varasta" jne...todella paljon on pahaa juu...

Alkuperäinen kirjoittaja no:
"rakasta lähimmäistä, niinkuin itseäsi", "siunatkaa vihamiehiänne, älkää kirotko", "älä tapa", "älä varasta" jne...todella paljon on pahaa juu...

hemmetti kun kerrankin löytyis joku kristitty, joka oikeasti olisi lukenut tämän pyhän kirjansa, eikä vaan lempipätkiä. :headwall:

lues tarkemmin ennenkun kommentoit. lapsillesi hyvä lapsiystävällinen iltasatu löytyy esim. kuninkaiden kirjasta. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Minä olen kristitty, tunnustava ja uudestisyntynyt, enkä hyväksy tällaista wiccalaisuutta lasten kirjoihin.

miksi? mikä wiccalaisuudessa on niin pelottavaa?

Kerrotko sä myös, mikä wiccalaisuudessa on niin rakentavaa? Ihan kun googletin sanan wicca, löytyi tällainen http://www.peda.net/veraja/posio/lukio/oppiaineet/elina/uskonto/uue4/teemat/betty

Jännä, miten aiemmin ihmiset vielä ymmärsivät selkeesti hyvän ja pahan eron, mutta nyt jopa noituutta pidetään lapsille sopivana. Niinkuin Raamattu kertoo että lopun aikana ihmiset ovat hyvän vihollisia, taipuvaisia kaikkeen pahaan, ymmärrykseltään sumentuneet...

hemmetti kun kerrankin löytyis joku kristitty, joka oikeasti olisi lukenut tämän pyhän kirjansa, eikä vaan lempipätkiä. :headwall:

lues tarkemmin ennenkun kommentoit. lapsillesi hyvä lapsiystävällinen iltasatu löytyy esim. kuninkaiden kirjasta. :heart:

Joo, olen kyllä kirjani lukenut, ystävä hyvä :). Raamattu täytyy ymmärtää kokonaisuutena ja sen ydinsanoma esim Kuninkaiden kirjasta huolimatta on RAKKAUS. Jeesus kuoli, koska rakasti meitä. Hän uhrasi kaikkensa meidän tähtemme.

Joo, olen kyllä kirjani lukenut, ystävä hyvä :). Raamattu täytyy ymmärtää kokonaisuutena ja sen ydinsanoma esim Kuninkaiden kirjasta huolimatta on RAKKAUS. Jeesus kuoli, koska rakasti meitä. Hän uhrasi kaikkensa meidän tähtemme.

ja silti se on täynnä kidutuksia ja murhia. oletkos lukenut ainuttakaan wiccakirjaa? tiedätkö mikä sanoma niissä on?

kummassa on pahempaa tekstiä, raamatussa vai linkissä mainitussa kirjassa?

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Minä olen kristitty, tunnustava ja uudestisyntynyt, enkä hyväksy tällaista wiccalaisuutta lasten kirjoihin.

miksi? mikä wiccalaisuudessa on niin pelottavaa?

Kerrotko sä myös, mikä wiccalaisuudessa on niin rakentavaa? Ihan kun googletin sanan wicca, löytyi tällainen http://www.peda.net/veraja/posio/lukio/oppiaineet/elina/uskonto/uue4/teemat/betty

Jännä, miten aiemmin ihmiset vielä ymmärsivät selkeesti hyvän ja pahan eron, mutta nyt jopa noituutta pidetään lapsille sopivana. Niinkuin Raamattu kertoo että lopun aikana ihmiset ovat hyvän vihollisia, taipuvaisia kaikkeen pahaan, ymmärrykseltään sumentuneet...

no jos kaiken elävän kunnioittaminen ei ole rakentavaa, niin mikä on?

Kerrotko sä myös, mikä wiccalaisuudessa on niin rakentavaa? Ihan kun googletin sanan wicca, löytyi tällainen

Ei kuitenkaan tämä linkki käynyt silmään, mistä olisi ihan asiallista tietoakin löytynyt?
http://www.wicca.fi/svwy.htm

Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Alkuperäinen kirjoittaja hekate:

Millä perusteilla se hylättiin? Mitä viralliselta uskonnolta vaaditaan?

Tässä wicca.fi sivuilta lainattuna..

Suomen vapaa wicca-yhdyskunta (tai lyhenteenä SVWY) on rekisteröimätön uskonnollinen yhdyskunta, joka haki virallisen uskontokunnan asemaa Suomessa. Sen perustamiskokous pidettiin 3.2.2001. Tällöin perustamispapereita allekirjoittamassa oli 30 henkeä.

Joulukuussa 2001 opetusministeriö eväsi SVWY:n hakemuksen uskonnolliseksi yhdyskunnaksi. Yhdyskunnan puheenjohtaja ja tiedottaja Johanna Virtanen tukenaan 29 muuta allekirjoittamiskokouksessa ollutta lähettivät määräaikaan mennessä korkeimpaan hallinto-oikeuteen valituksen, jossa pyydettiin kumoamaan kielteiden päätös. OPM vastasi lähettämällä KHO:lle oman vastauksensa, jossa he luonnollisesti pitäytyvät kielteisessä päätöksessään.

Korkein hallinto-oikeus teki päätöksensä marraskuussa 2003. Seitsenhenkinen tuomaristo ei ollut päässyt asiasta yksimielisyyteen, joten asiasta järjestettiin äänetys. Äänestys päättyi äänin 4-3 opetusministeriön kannan hyväksi.

Niinpä Suomiwicca-projektinakin tunnettu yritys rekisteröidä Suomen vapaa wicca-yhdyskunta uskonnollisten yhdyskuntien rekisteriin päättyi 5.11.2003. Korkeimman hallinto-oikeuden päätös piti voimassa opetusministeriön kielteisen päätöksen. Tämä ei missään tapauksessa tarkoita, etteivätkö Suomen valtio ja hallintoelimet pitäisi wiccalaisuutta uskontona, Suomessahan ei rekisteröidä uskontoja vaan uskonnollisia yhdyskuntia. Kielteinen päätös perustui siihen, ettei opetusministeriö katsonut Suomen vapaan wicca-yhdyskunnan täyttävän uskonnonvapauslaissa määritellyn julkiseen uskonnonharjoitukseen tarkoitetun uskonnollisen yhdyskunnan tuntomerkkejä.

SVWY:n hallitus päätti olla valittamatta Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä EU:n ihmisoikeustuomioistuimeen määräaikaan (puoli vuotta) mennessä. Suomen vapaan wicca-yhdyskunnan wiccat eivät suinkaan olleet tyytyväisiä päätökseen, vaan suurin syy valittamatta jättämiseen olivat hallituksen jäsenten henkilökohtaiset kiireet.

Väitätkö ettei raamatun nimeen ole tehty murhia ja pahuutta?? Miksi jumala antaisi oman sanansa varjolla tappaa ihmisiä,kiduttaa ja vainota :o
Kyllä tuntuu että se opus on välillä itse"liekistä".

Eli syinä olivat wiccan harjoittajien moninainen joukkio, wicca pitää sisällään sekä coveneita että yksin harjoittajia, on eri suuntauksia yms. Ei ole yhtä "totuutta"/tapaa, jumalaa/jumalatarta jota palvotaan vaan todella kirjavasti sovellettua toimintaa. Näin ymmärtäisin tuon "ei täytä uskonnollisen yhdyskunnan tuntomerkkejä."

Ei muuta kun eduskuntatalon eteen iso rovio ja demokratian mukaan jokainen saa tuoda poltettavaks yhden kirjan joka loukkkaa omaa uskontoa. (katotaan kuinka moni raamattua palaa...)

Mites noin hyvä ja hurskas ihminen on ylipäätään tietonen mitä noin syntisessä kirjassa lukee?

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Taas kerran naurettava ajatus kristillisiltä.

Tekopyhää paskanjauhantaa ja sitä rataa. Yöks.

Miten eräät saavatkin tavaallan ihan okei uskonnon kuulostamaan niin vitun ahdasmielieseltä ja typerältä? :o

Samaa mieltä.

ja silti se on täynnä kidutuksia ja murhia. oletkos lukenut ainuttakaan wiccakirjaa? tiedätkö mikä sanoma niissä on?

kummassa on pahempaa tekstiä, raamatussa vai linkissä mainitussa kirjassa?

Niin , yhteiskuntamme pohjaa Raamttuun, tai on ainakin pohjautunut. Seurauksena on ollut laki ja järjestys. Nyt, kun Raamatusta on alettu luopua, on seuraukset nähtävillä.

Tässä suoran lainaus tuolta sivulta, jossa kyllä näkee, missä hengessä wiccat toimivat :(

http://www.wicca.fi/rituaalit.htm

"Täysikuun aikaan suoritettava jumalattaren kutsu "Drawing Down the Moon" on tavoista tunnetuin, mutta kutsuntatapa vaihtelee rituaalin tarkoituksen mukaan. Työskentelytavasta ja rituaalin tarkoituksesta riippuen voi rituaaliin kuulua meditaatiota, chanttaamista eli rituaalilaulantaa, magian harjoittamista ja yleensä jokaisen rituaalin päätteeksi viinin ja ruoan pyhitys, jonka jälkeen kehä puretaan."

Yhteistyössä