hyväksytkö kristillisten aikeet kieltää wicca-kirjat nuorilta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Kansanedustaja+haluaa+kielt%C3%A4%C3%A4+wicca-aiheiset+uutuuskirjat/1135257396343

En tiedä ainuttakaan wiccan nimeen tehtyä ruumista, mutta montakin kristinuskon vaatimaa.

En todellakaan hyväksy, aivan sairasta puuhaa. Tuon mukaan pitäisi kieltää kaikki kirjat, jotka sisältävät viittauksia muuhun, kuin ev.lut. uskontoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Ncm:
Olin paheellinen nuori ja luin Millerini ja Bukowskini ilman siistimisiä.

Ja minä jopa Salman Rushdien kirjoja, myös Saatanalliset säkeet. Eikö sekin ole huolestuttava kirja nuorison kannalta? :saint: Nimeäkään ei ole siistitty...

O:n tarinakin pitäisi polttaa ja hävittää... vaikkei wiccaa sisällä.

Minusta asiat ovat aika heikosti jos toisella uskonnollisella ryhmällä olisi noin iso niskalenkki toiseen, huomattavasti pienempään uskontoon. :( Wicca ei ole pahimmasta päästä (kunnioitus kaikkea ja kaikkia kohtaan, ei saa tehdä pahaa kellekään jne.), mutta ehkäpä kristillisiä porvarimiehiä pelottaa ajatus noitanaisesta? :D

Alkuperäinen kirjoittaja aijai:
Minusta asiat ovat aika heikosti jos toisella uskonnollisella ryhmällä olisi noin iso niskalenkki toiseen, huomattavasti pienempään uskontoon. :( Wicca ei ole pahimmasta päästä (kunnioitus kaikkea ja kaikkia kohtaan, ei saa tehdä pahaa kellekään jne.), mutta ehkäpä kristillisiä porvarimiehiä pelottaa ajatus noitanaisesta? :D

Naisethan ne tuolla kristillisissä olivat sensuuria hösäämässä, ei siellä miehistä puhuttu.

Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Mikä olisi seuraava looginen askel? Netin sensurointi? Ei-toivottujen kirjojen joukkotuhonta? Kirjailijoiden painostaminen? Ajatuspoliisi?

Vai kenties historia, olihan asteekit ja mayat aika raakalaisia :whistle:

Ristiretketkin pitäisi kirjoittaa uusiksi ja painottaa laupeudentyön osuutta... Ja evoluutioteoria kieltää.

Maailmasta tulisi paljon parempi paikka Pohjois-Korean malliin.

Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Alkuperäinen kirjoittaja aijai:

Naisethan ne tuolla kristillisissä olivat sensuuria hösäämässä, ei siellä miehistä puhuttu.

Nainen ei ole hyvä ihminen, ellei ole kova jätkä... :whistle: Ja silloin hän on huono nainen tai ainakin "huono nainen".

Taas kerran naurettava ajatus kristillisiltä.

Tekopyhää paskanjauhantaa ja sitä rataa. Yöks.

Miten eräät saavatkin tavaallan ihan okei uskonnon kuulostamaan niin vitun ahdasmielieseltä ja typerältä? :o

Olen kristitty ja en kannata, en hyväksy että valehdellaan vaikkapa nyt wiccalaisuudesta että se on muuta kun on. Toki pidän harhaoppina wiccalaisuutta, ja lapset on opetettava kriittisiksi kaikkea lukemaansa kohtaan. Jos on niin pieni lapsi ettei tajua niin ei ole toki hyvä lukea ja katsoa mitä sattuu. Raamatussakin on hyvin raakoja kohtia etenkin vanhassa testamentissa, se on totta. Tuo tempaus kuulostaa poliitikon vaalitempulta. Varmasti useimmat kristityt hyväksyvät sensuurin...mutta sensuuri on vaikeaa, mihin vetää raja...ainakin asiallista tietoa kaikista uskonnoista on saatava, se ei tarkoita oman uskon hylkäämistä...

Olisi mielenkiintoista kuulla palstalla pyörivien kristsittyjen näkökantaa, että kannattavatko he tällaista sensuuria? Vai onko tämä vain jonkun yksittäisen poliitikon huomionkeräyskampanja?

Minä luulen että nämä yrittää tällä tavalla hillitä nuorten eroamista kirkosta,"syitä"etsitään ihan joka paikasta. Vaikka totuus taitaa olla että nykyään se jumalan pelko ei ole enää niin vallitsevaa, vaan ihmiset uskaltaa olla uskomatta.

Minä en usko, että tulee päivää jolloin hyväksyisin minkäänlaisten kirjojen kieltämisen. Voi olla eri mieltä kirjan sisällöstä, mutta se ei oikeuta rajoittamaan eriäviä näkemyksiä.

mä haluaisin tietää onko tuo ko henkilö edes lukenut tuota..vai onko kaverin kaverin isoveljen kaveri kertonut :saint:

enkä hyväksy kirjan kieltämistä.

aika heikoilla tuo ihminen pitää muiden uskoa, tai pitää ihmisiä aika uskomattoman tyhminä, et kirjan luettuaan kaikki vaihtaa wiccalaisuuteen..

koska tuo ilmestyy? pitänee mennä ostamaan se :D

(taitaa muuten käydä just näin, et toi kirja pomppaa top seller listan kärkeen heti :laugh: )

Olisi mielenkiintoista kuulla palstalla pyörivien kristsittyjen näkökantaa, että kannattavatko he tällaista sensuuria? Vai onko tämä vain jonkun yksittäisen poliitikon huomionkeräyskampanja?

En kannata, mut mä oonkin perus ev.lut. joka pitää myös luomiskertomusta enemmän vertauskuvallisena. Ärsyttää kun kaiken maailman hihhulien takia meitä kaikkia pidetään ihan hörhöinä. :(

ja muuten JOS (siis todellakaan en usko et noin käy ) tuo kirja poistetaan myynnistä sen takia et se on lapsille haitallinen koska siinä puhutaan jostain uskonnosta ja lapset on alttiita ja heitä pitää suojella uskonnoista kertovista kirjoista, niin sithän raamattukin pitää pistää k-18 kirjaksi, uskonnon opetus lopettaa jne

"Wicca-uskonnosta olemme huolissamme. Fiktio on fiktiota, mutta saimme kuulla, että wicca-uskonto on oikeasti olemassa. Lapset ovat herkkiä ja haluamme olla varovaisia, oli kyseessä mikä tahansa uskonto, vaikka kristinusko."

Aika upeata yleissivistystä muista uskonnoista tällä henkilöllä.
Itse wiccaa harjoittavana tekisi mieli syyttää kunnianloukkauksesta, mutta sen verran se kristittyjen uskonto on jalka oven välissä lakia säätävien keskuudessa, että wicca ei ole rekisteröity uskonto edelleenkään.
Itse reilusti yli kolmikymppisenä uskon ja toivon sen päivän näkeväni kun niin käy, kymmenen vuotta minua nuorempien keskuudessahan wiccahan on jo arkipäivää monelle ja näitä wiccalaisten ryhmiä ja tapaamisia järjestetään aktiivisesti.
Eikä se tunnu jäävän pelkäksi nuoruuden vaiheeksi, kuten ei minullekaan käynyt vaan jää seuraamaan elämää ja kun ikä karttuu ehkä joku wiccalainen aktivoituu yhteiskunnallisesti ja ottaa asiakseen raivata wiccan tunnustetuksi uskonnoksi.
Ps. vaikeinta on tuossa uutisessa ymmärtää miten wicca luontoa ja toista ihmistä kunnioittavana uskontona vahingoittaa nuoria

Alkuperäinen kirjoittaja candiia:
"Wicca-uskonnosta olemme huolissamme. Fiktio on fiktiota, mutta saimme kuulla, että wicca-uskonto on oikeasti olemassa. Lapset ovat herkkiä ja haluamme olla varovaisia, oli kyseessä mikä tahansa uskonto, vaikka kristinusko."

Aika upeata yleissivistystä muista uskonnoista tällä henkilöllä.
Itse wiccaa harjoittavana tekisi mieli syyttää kunnianloukkauksesta, mutta sen verran se kristittyjen uskonto on jalka oven välissä lakia säätävien keskuudessa, että wicca ei ole rekisteröity uskonto edelleenkään.
Itse reilusti yli kolmikymppisenä uskon ja toivon sen päivän näkeväni kun niin käy, kymmenen vuotta minua nuorempien keskuudessahan wiccahan on jo arkipäivää monelle ja näitä wiccalaisten ryhmiä ja tapaamisia järjestetään aktiivisesti.
Eikä se tunnu jäävän pelkäksi nuoruuden vaiheeksi, kuten ei minullekaan käynyt vaan jää seuraamaan elämää ja kun ikä karttuu ehkä joku wiccalainen aktivoituu yhteiskunnallisesti ja ottaa asiakseen raivata wiccan tunnustetuksi uskonnoksi.
Ps. vaikeinta on tuossa uutisessa ymmärtää miten wicca luontoa ja toista ihmistä kunnioittavana uskontona vahingoittaa nuoria

mua huvitti tuossa lauseessa toi "saimme kuulla, että wicca-uskonto on oikeasti olemassa"
joten ei hänellä taida olla juurikaan käsitystä koko wicca asiasta :whistle:

Yhteistyössä