Ja niin, että työnteko alkaa jälleen kannattaa..Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:Eiku joo, ihan hyvä juttuhan tää toisaalta on...kaikki palvelut toimimaan yksityisellä fyrkalla vaan, kyllä se siitä! Suomi nousuun!!!!
Ja niin, että työnteko alkaa jälleen kannattaa..Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:Eiku joo, ihan hyvä juttuhan tää toisaalta on...kaikki palvelut toimimaan yksityisellä fyrkalla vaan, kyllä se siitä! Suomi nousuun!!!!
Onko mielestäsi hyvä asia ottaa noin paljon lainaa? Harva varmaan kovin mielellään ottaisi...opiskelijat tekisi entistä enemmän töitä ja valmistuminen vain lykkääntyisi. Ja joidenkin harvojen opinnot maksaisi vanhemmat.Alkuperäinen kirjoittaja Team Switzerland:No jokainenhan voi ottaa lainan.. Tai no ainakin se pitäisi olla ihan jokaiselle opiskelemaan tahtovalle mahdollista..
Kannattamaan..siis ketä? :saint:Alkuperäinen kirjoittaja Team Switzerland:Ja niin, että työnteko alkaa jälleen kannattaa..Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:Eiku joo, ihan hyvä juttuhan tää toisaalta on...kaikki palvelut toimimaan yksityisellä fyrkalla vaan, kyllä se siitä! Suomi nousuun!!!!
Britanniassa ollaan yliopistosta ulos siinä vaiheessa, kun moni suomalainen vasta aloittaa yliopisto-opinnot. Muutenkin kaikki tuntemani britit ovat valmistuneet todella nopeasti. Juuri sen takia, ettei tarvi maksaa lukukausimaksuja monelta vuodelta.Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:Onko mielestäsi hyvä asia ottaa noin paljon lainaa? Harva varmaan kovin mielellään ottaisi...opiskelijat tekisi entistä enemmän töitä ja valmistuminen vain lykkääntyisi. Ja joidenkin harvojen opinnot maksaisi vanhemmat.
Miten mahtaisi nopeus vaikuttaa laatuun...Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:Britanniassa ollaan yliopistosta ulos siinä vaiheessa, kun moni suomalainen vasta aloittaa yliopisto-opinnot. Muutenkin kaikki tuntemani britit ovat valmistuneet todella nopeasti. Juuri sen takia, ettei tarvi maksaa lukukausimaksuja monelta vuodelta.Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:Onko mielestäsi hyvä asia ottaa noin paljon lainaa? Harva varmaan kovin mielellään ottaisi...opiskelijat tekisi entistä enemmän töitä ja valmistuminen vain lykkääntyisi. Ja joidenkin harvojen opinnot maksaisi vanhemmat.
Itse olen toki tyytyväinen, ettei ole niskassa 25 000 punnan opintolainaa niin kuin monella kaverilla.
(En missään tapauksessa kannata lukukausimaksuehdotusta.)
Juu, en mäkään mikään supernopea opiskelija ole - töiden ohessa -, mutta tarkoitin kommentillani sitä, että pitkittyneistä opinnoista voisi ehkä jo jotain lukuvuosimaksua periäkin, jollei ole hyviä perusteita opintojen venymiseen. Mutta mitä tarkoitit tuolla ov-määrällä? Että tuon enempää ei tueta vai tuon määrän (normiov:n jälkeen) ylittymisen jälkeen, jos ei ole valmistunut ei saisi opintoetuuksia?Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:Mä en jaksa kahlata ketjua läpi mut vastaan nyt tähän ikiopiskelijan (?) roolissani..ei se yhteiskunta tuekaan pitkittyneitä opintoja, vain 55-65ov, muistaakseni. Noilla ovareilla (nyk. opintopisteitä) olen opiskellut itseni päivähoitajaksi ja hum.kandiksi. Mutta maisteriksi täytyy vetää omilla tuloilla... :wave:Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:Mutta siis oikeasti, eihän tuo esitys tuollaisenaan voi mennä läpi. Esityksessä on mielestäni pointtinsa siltä osin, että en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi tukea ylipitkittyneitä opintoja (ilman erityisiä perusteita opintojen pitkittymiseen) tai sitä, että opiskellaan useampi ylempi korkeakoulututkinto. Toisaalta sama koskee kylläkin mielestäni myös kaikkien muiden tasojen opiskelijoita. Ehkä lukuvuosimaksua oleellisempaa olisi porrastaa opintoetuuksia nykyistä enemmän. :/
miksi kaikki ottavat näihin esimerkkeiihin hyväosaiset ja varakkaa duunarit, joilla varma työ? esim nyt sairaanhoitajat.Alkuperäinen kirjoittaja Chala:En vaan jaksa ymmärtää mitä tuollaisella järjestelyllä voitettaisi, jos siis oletetaan että runtattaisiin läpi vaikka ehdotus että lukuvuosimaksuksi tulisi järjestään se 1000e ja opintolainan valtiontakausta korotettaisiin sen verran. Jos tämä koskisi kaikkia korkeakouluja niin jes, siinähän esim. sairaanhoitajaksi opiskellessa, tiedossa vajaa 30ke vuositulot, opintolainaa pätkätöihin päästessä lukuvuosimaksut 4000e plus muut siihen päälle, mahdollisesti opintotukien takaisinmaksuja odottamassa liiallisten tulojen takia kun on tullut töitäkin tyhmänä tehtyä, tai sitten vielä enemmän lainaa jos työtulot on pidetty minimissä..
Mitenkäs tässä kuviossa otetaan huomioon ne opiskelijat jotka lähtevät opiskelemaan korkeakouluun vasta perheellisinä? Opintolainaa vaan ja velkavankeus odottaa valmistujaislahjana tai rikas mies joka elättää. Kaikki eivät tosiaankaan voi valmistua tienaamaan kuusinumeroisia summia vuodessa eikä kaikilla ole rikasta perhettä taustalla jotka voivat sponssata opiskelut.
Harva suoraan lukiosta tuleva on ehtinyt tai edes pystynyt säästämään lukuvuosimaksuja etukäteen, saati sitten perheellinen ihminen joka tuskin on järjettömän hyvätuloinen valmiiksi jos opiskelemaan haluaa vielä lähteä, mahdollisesti asuntolainaa alla joka taas tekee opintolainan asumistuen saamisesta mahdotonta jne. kivoja pieniä jippoja odottamassa.
Mikään variaatio tästä ehdotuksesta joka alkuperäisen linkin takana oli ei oikeasti aja opiskelijoita kuin isompaan ahdinkoon ellei takana ole rikasta vanhempaa tms. sponsoroimassa. Eli saavutettu lopputulos: yhä harvempi lähtee opiskelemaan ja siitä tulee rikkaiden etuoikeus. Mikä muu on realistinen vaihtoehto? :attn:
Ne eläkeläiset on kuitenkin jo kustantaneet sun lapsilisäsi, neuvolassakäyntisi, rokotuksesi,peruskoulusi, lukiosi, korvatulehduksesi, ammatilliset opintosi, hoitovapaasi ja jos työskentelet julkisella sektorilla, myös kesälomasi, sairaspäiväsi ja äitiyslomasi. ja paljon muuta.Alkuperäinen kirjoittaja hm:hm. Jos tällaista ajetaan niin mielestäni sitten veronmaksu pitää lopettaa kokonaan ja jokainen pitäköön huolen itsestään ja suvustaan. ei ole oikein että köyhiltä jotka yrittävät hankkia elannon, korkeakoulutetut, elättävät ja maksavat isto verot eivätkä saa mitään. elättävät kuitenkin eläkeläisten armeijan, jotka mökkeilevät ja matkustelevat köyhien työssäkäyvien rahalla jopa monta kymmmentä vuotta.
Hyväosaiset ja varakkaat duunarit kuten sairaanhoitajat.. Jotenkin tää ei nyt istu mun ajatusmaailmaan miten nämä termit kulkee käsikkäin *tässä olisi sellainen päätä raapiva hämmentynyt hymiö*.Alkuperäinen kirjoittaja hm:miksi kaikki ottavat näihin esimerkkeiihin hyväosaiset ja varakkaa duunarit, joilla varma työ? esim nyt sairaanhoitajat.
entä köyhät akateemiset tutkijat ym. joilla kkpalkka jotain 2000 euroa eikä välttäättä kerry eläke jne. ja sekin tulee ehkä 3 kk vuodessa.
Juu, anteeksi, mutta mäkään en ymmärrä yhtälöä hyväosainen ja varakas duunari kuten sairaanhoitaja.Alkuperäinen kirjoittaja Chala:Hyväosaiset ja varakkaat duunarit kuten sairaanhoitajat.. Jotenkin tää ei nyt istu mun ajatusmaailmaan miten nämä termit kulkee käsikkäin *tässä olisi sellainen päätä raapiva hämmentynyt hymiö*.Alkuperäinen kirjoittaja hm:miksi kaikki ottavat näihin esimerkkeiihin hyväosaiset ja varakkaa duunarit, joilla varma työ? esim nyt sairaanhoitajat.
entä köyhät akateemiset tutkijat ym. joilla kkpalkka jotain 2000 euroa eikä välttäättä kerry eläke jne. ja sekin tulee ehkä 3 kk vuodessa.
Mä tunnen monta tutkijaa jotka ihan korkeakoulun käyneinä tekevät erittäinkin hyväpalkkaisia duuneja, enpä ole törmännyt siihen että tutkijat olisi järjestään matalapalkkaisia pätkätyöläisiä joilla ei edes eläkettä kerry. Onpas mulla aukko sivistyksessä.
Lääkärit, sairaanhoitajat ja ahtaajat ovat olleet tämän vuosikymmenen voittajia ansiotulokehityksessä. Mutta näin se toki on - ja jossain aiemmassa ketjussa jo asiasta mainitskinkin - , että sairaanhoitajat ovat olleet iät ja ajat hyvä- ja huonotuloisuuden mittari. Jos jonain päivänä sairaanhoitaja tienaa 5000 euroa kuussa bruttona, sairaanhoitaja on edelleenkin pienituloinen, koska muut haluavat tienata enemmän.Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:Juu, anteeksi, mutta mäkään en ymmärrä yhtälöä hyväosainen ja varakas duunari kuten sairaanhoitaja.
Lepsan sisälukutaito kaipaa vähän lisää "tonnin vuosi"- opiskelua.. Tai ehkä se tonni on käypä hinta siitä, että menet opiskelemaan mikä on maa ja mikä maailma.. Aivan eri asiat kyseessä..Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:Vai on kokoomus ajanut koko maailmantalouden kuralleAlkuperäinen kirjoittaja vieras:Viime lamankin aikaan oli kokoomus hallituksessa,ja nyt taas sama eikö tämä kansa koskaan opi,kookomus ajaa tämän maan talouden kuralle.
Kokoomus nyt vain yrittää pelastaa mitä pelastettavissa vielä on. Odottakaahan vain kun seuraava hallitus aloittaa etujen leikkaukset. Siinä heiluu kirves eikä juustohöylä.
Mutta siltikin - paperikoneen käynnistäjä tienaa bruttona enemmän kuin sh. Korkeintaan parin vuoden koulutuksella (tai jopa ilman koulutusta), ilman vastuuta ihmishengistä. Älytöntä. Mielestäni on älytöntä, että eräiden liittojen jäsenet nauttivat älyttömiä palkkoja, jotka eivät ole millään lailla suhteessa työn vastuuteen.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Lääkärit, sairaanhoitajat ja ahtaajat ovat olleet tämän vuosikymmenen voittajia ansiotulokehityksessä. Mutta näin se toki on - ja jossain aiemmassa ketjussa jo asiasta mainitskinkin - , että sairaanhoitajat ovat olleet iät ja ajat hyvä- ja huonotuloisuuden mittari. Jos jonain päivänä sairaanhoitaja tienaa 5000 euroa kuussa bruttona, sairaanhoitaja on edelleenkin pienituloinen, koska muut haluavat tienata enemmän.Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:Juu, anteeksi, mutta mäkään en ymmärrä yhtälöä hyväosainen ja varakas duunari kuten sairaanhoitaja.
Niin tienaavat. Ja alkavat tienata sairaanhoitajatkin heti, kun ollaan valmiita maksamaan terveyskeskuskäynnistä tai sairaalahoidosta enemmän. Me kansalaiset vaan emme halua maksaa niistä yhtään enempää, mieluiten emme maksaisi mitään. Jos paperista ei maksettaisi mitään, paperityöläislläkin olisi paskat palkat. Laitetaan neuvolakäynnit ja kouluterveydenhoidolle vaikka 40 euron käyntimaksu ja korotetaan tk-maksuja 20 eurolla ja sairaalahoitopöäiviä 50 eurolla, niin jo vain on hoitajillekin mahdollisuus maksaa enemmän.Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:Mutta siltikin - paperikoneen käynnistäjä tienaa bruttona enemmän kuin sh. Korkeintaan parin vuoden koulutuksella (tai jopa ilman koulutusta), ilman vastuuta ihmishengistä. Älytöntä. Mielestäni on älytöntä, että eräiden liittojen jäsenet nauttivat älyttömiä palkkoja, jotka eivät ole millään lailla suhteessa työn vastuuteen.
Jos ajattelee vain sitä yhteistä hyvää äänestyspäätöstä tehdessään niin silloinhan pitää äänestää kakuntekijöitä (=porvareita) eikä kakunjakajia =punavihreitä).Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:Mä olen tämän ennenkin todennut, mutta sanon taas. On vaikea ajatella että sinä (= fiksu) äänestät aina sen mukaan, mikä sinulle yksilönä on paras ratkaisu. Minä jotenkin (= tyhmää ehkä ) ajattelen aina yhteiskuntaa kokonaisuutena, mitä tämä yhteiskunta tarvitse (= pehmeitä arvoja). En muista koskaan tehneeni äänestyspäätöstä vain sen perusteella, kuka ajaa juuri minun etuani.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Kyllä mä siinä mielessä peesaan tätä vierasta, että tähän asti kaikki vasemmalle kallellaan olevat puolueet eivät ole tippaakaan kiinnostuneet siitä, jos mä väsymystäni yössä itkien painan töitä elättääkseni lapseni. Kovin ahnaasti ovat olleet mun ruokapöydässäni ja viis veisanneet siitä, että yrittäjän leipä ei tule 38,5 tunnin työviikosta. Nyt, kun kuopuskin on täysi-ikäinen, voin jo halutessani heittäytyä vaikka elämäntapaintiaaniksi ja alkaa äänestää vasemmalla olevia puolueita.
Totta Ja mulle on äänestyspäätöstäni tehdessäni ollut aina tärkeää myös se, mistä rahat luvattuihin yhdeksään hyvään ja kymmeneen kauniiseen on tarkoitus ottaa. Ts keneltä otetaan pois, jotta jollekin toiselle saadaan annettua. Sellaiset harkinnassani olevat ehdokkaat, jotka joko jättävät vastaamatta tähän kysymykseen tai vastaavat jotain ympäripyöreetä, poistan ehdokaslistaltani.Alkuperäinen kirjoittaja X:Jos ajattelee vain sitä yhteistä hyvää äänestyspäätöstä tehdessään niin silloinhan pitää äänestää kakuntekijöitä (=porvareita) eikä kakunjakajia =punavihreitä).
Minä ajattelen useimmiten heikoimpien asemaa. Mielestäni mikään poliittinen taho ei ole toista enempää kakuntekijä, kaikki jakavat sitä. Pointti on siinä, miten kakku jaetaan.Alkuperäinen kirjoittaja X:Jos ajattelee vain sitä yhteistä hyvää äänestyspäätöstä tehdessään niin silloinhan pitää äänestää kakuntekijöitä (=porvareita) eikä kakunjakajia =punavihreitä).
Suomen talous on kuralla koska vienti ei vedä. Siitä tämä lama johtuu ja kokoomuksella ei ole osaa eikä arpaa nykyisen miinusmerkkiseen talouskasvuun, koska K ei pysty vaikuttamaan vientimaidemme talouteen.Alkuperäinen kirjoittaja Einäin:Lepsan sisälukutaito kaipaa vähän lisää "tonnin vuosi"- opiskelua.. Tai ehkä se tonni on käypä hinta siitä, että menet opiskelemaan mikä on maa ja mikä maailma.. Aivan eri asiat kyseessä..Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:Vai on kokoomus ajanut koko maailmantalouden kuralleAlkuperäinen kirjoittaja vieras:Viime lamankin aikaan oli kokoomus hallituksessa,ja nyt taas sama eikö tämä kansa koskaan opi,kookomus ajaa tämän maan talouden kuralle.
Kokoomus nyt vain yrittää pelastaa mitä pelastettavissa vielä on. Odottakaahan vain kun seuraava hallitus aloittaa etujen leikkaukset. Siinä heiluu kirves eikä juustohöylä.