hyväksyttävää??koira..

..näyttää hampaita siskolleni.
itse en voi hyväksyä missään tilanteessa!
päätimme eristää koiran vieraiden aikana.ettei satu mitään.
koira on sakemanni.Sinänsä hyvä että koira ei hirveästi välitä muista ihmisistä ts ei loukkaannu jos eristetään.tälle piskille tärkeintä on ruoka!
meillä on vauva jota en hetkeksikään jätä kahden koiran kanssa.koira on koko ajan käskyn alla tai siis omalla paikalla.
uskaltaako näin jatkaa?
en oikein usko sitäkään,että koira olisi suojellut meitä,koska minulla ja koiralla ei ole tunnesidettä,eikä koira välitä vauvastakaan.
se on enemmän isännän hauva,eikä hän ollut kotona silloin kun koira irvisteli.
 
leijonamuori
et voi pitää koiraa koko ajan käskytyksen alla. Suosittelisin että hankkiudutte koirasta eroon ennen kuin jotain sattuu... Meillä oli myös aikaisemmin sakemanni joka hyökkäili toisten koiriemme päälle. Yhdelle syntyi pennut, tuloksena yksi kuollut 7 viikon ikäinen pentu. En uskaltanut jättä sakemannia perheeseemme, koska itse olin tuolloin raskaana.... Leikit tulella...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 09:48 leijonamuori kirjoitti:
et voi pitää koiraa koko ajan käskytyksen alla. Suosittelisin että hankkiudutte koirasta eroon ennen kuin jotain sattuu... Meillä oli myös aikaisemmin sakemanni joka hyökkäili toisten koiriemme päälle. Yhdelle syntyi pennut, tuloksena yksi kuollut 7 viikon ikäinen pentu. En uskaltanut jättä sakemannia perheeseemme, koska itse olin tuolloin raskaana.... Leikit tulella...
Minusta kanssa pelottavaa, sakemanni vaatii melkoisen koulutuksen muutenkin ja jos on jostain vahvasta työlinjasta, ei koirasta välttämättä ole kotikoiraksi lainkaan.
 
Koiralla on pelkoagressiivisuutta tai dominassisgressiivisuutta. Kannattaa heti tilata koira-asiantuntija kotiin arvioimaan tilanne ja antamaan ohjeet koiran käsittelyyn. Ainakin kivatkoirat.net ja kontaktikoirat.com sivuilta löytyy. Hinnat ei päätä huimaa.

Tietoa aiheesta esim koiramme-lehti 12/2003, löytyy kirjastosta.
 
Koiralle löytyy varmaan parempikin koti jossa se saa myös "tunnesiteen" isäntänsä välille ja oppii kunnioittamaan häntä. Mitähän teillä koira tekee, jos se on aina käskyn alla ja on aina omalla paikalla. Meillä sakuja ja mielestämme maailman parhaita koiria. Oppivat hienosti kaikki mitä vaaditaan. Kotona koiran on saatava olla myös vapaana. (Aina yleensä on joku syy miksi jotain tapahtuu)

Eikä todellakaan ole ihme jos AIKUINEN KOIRA TAPPAA pentueesta pennun.
 
Minä kyllä olen samaa mieltä kuin banskukin. Ihmetellä todella täytyy minkä ihmeen takia teillä on ylipäätään koira.. Meillä on sakuja ollut nyt 13 vuotta ja rotua en vaihtaisi, on ylivertasia perheenjäseniä sekä harrastuskavereita. Ja vaikka ite enempi niiden kanssa touhuan niin kyllä meillä kaikilla on tunnesiteet koiriin sekä toiste päin.. :heart: Meillä koirat ovat meidän seurassa eikä käskyn alla kotona, ei sovi mulle. Kyllähän niitä tietty komennetaan, mutta ei tarvi olla koko päivää omalla paikalla, sinne menevät kun ite haluuvat.. :heart:
 
KariK
Kannattaa kysyä apua koirien käyttäytymisen asiantuntijoilta, mutta oma hantsi on, että pääsääntöisesti ongelma ei ole koirassa vaan toisessa päässä. Sorry.

Tod.näk. pitäisi kehittää luottamuksellista suhdetta ja positiivista johtajuutta ei käskytystä. Koiraa alistamalla ja siihen perustuvalla käskytyksellä ei yleensä kovin pitkälle pääse -ainakaan kovin pitkään. Jos ei tunne riittävästi koiraansa tai on epävarma, eikä koiralle ole kehittynyt postitiivisella tavalla ymmärrystä, että olet se joka tekee päätökset, koira tekee itse omat johtopäätöksensä sopivasta toiminnasta. Tämä ei välttämättä ole omistajan mieleinen sopiva toiminta, joten muutos on tarpeen.

Rohkeasti hakemaan ratkaisuja, sillä saksanpaimenkoirat ovat hyvin koulutettavia. Positiiviset, oikeisiin tuloksiin johtavat lähestymistavat ovat lähempänä kuin luuletkaan, kunhan annat sille mahdollisuuden!

Ks. esim. http://www.rakkaathaukut.fi/

Lycka till!
 
uusi kuumeilija
Kuten aikaisemmat ovat jo sanoneet kannattaisiko pohtia onko teidän perheessänne oikeasti tilaa koiralle?

Koirat voivat näyttää hampaita aika monestakin syystä ja jatkuva käskyttäminen ja koiran eristäminen saavat aikaa stressaantumista. Ja stressaantuminen oikeasti tosi paha juttu.

Joko teidän täytyy luopua koirasta tai sitten sinun täytyy alkaa luoda koiraan sitä tunnesidettä. Hampaiden näyttäminen ei itseasiassa vielä ole mitään, mutta jos koira muuten käytäytyy uhkaavasti. Ja kannattaakin sekin muistaa, että paimenkoirilla on laumavaistot. Te olette sen lauma ja se puolustaa laumaansa. Joskus hampaiden näyttäminen johtuu myös ihmisen käyttäytymisestä koiraa kohtaan. Jos lähes vieras ihminen rientää silittämään koiraa heti päästä, antamatta sen ensin haistella ja tutustua, niin siinä sitä ollaan.

Koiraongelmissa pitää ensi katsoa peiliin ja sitten pohtia onko koirassa jotain vikaa. Niin ikävää kuin se onkin yleisin syy koiraongelmiin löytyy ihmisestä.
 
Ihmeneuvoja kun koirissahahn ei muka ikinä voi olla vikaa...? \|O Onhan ihmisiäkin luonnevikaisia niin miksei koiriakin sitten? Ihmisille on hullujen huone mutta mitä koirille on? ANtaa koirien vaan näytellä hmapaita ja murista, purra ja vaikka tappaa niin ihmisen vikahan se on! Tolla periaatteella kaikki susien kanssa käyneet vahingotkin on ihmisten mokia, eihän sudetkaan voi syyttä tehdä pahaa muille...

Haloo... Koira nyt ei ole verrattavissa kuitenkaan ihmiseen ja jos koiraan ei voi luottaa niin eipä se saa sillon vapaasti liikkua ja irvistellä muille ihmisille vaikka oltaiskin koiran kotona!

Ja täällä on puolustettu sakemanneja, mutta henkilökohtaisesti en tunne yhtään mukavaa saksanpaimenkoiraa. Ovat pelottavia ja inhottavan oloisia... :(
 
jahas
tottakai on hyviäkin hetkiä,ehkä kirjoituksestani sai väärän kuvan..
koira yksinkertaisesti on enemmän isännän koira,se tuntuu jotenkin olevan ns.1 ihmisen koira.on meillä muitakin koiria joilla ei tämmöistä käyttäytymistä ole olmennyt.koirat ovat todella hyvässä hoidossa.koska vauva on noin pieni,pidän tarkasti huolen että sisällä ollessa sakemanni pysyy omalla paikallaan jos lapsi on esim.lattialla.
eipä teistä tietenkään apua ollut... :eek:
 
Ehkäpä se juuri siksi käyttäytyy noin kun aina laitat sen omalle paikalle mököttämään.. Oletko edes antanut koiran tutustua lapseen? Meillä on sakut heti kun vaavi tulee kotiin niin saaneet toivottaa tervetulleeksi sekä myöskin ollut vaavin lähellä alusta asti, mutta meillä kyllä onkin aina ollut "tunneside".. No, kaikkihan niin koirat kuin ihmisetkään eivät voi olla samanlaisia. Toivottavasti saatte asian kuitenkin jotenkin järjestymään ja tietty parhain päin kaikille.. :flower:
 
Jade123
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2006 klo 15:41 Mörkö kirjoitti:
Ihmeneuvoja kun koirissahahn ei muka ikinä voi olla vikaa...? \|O Onhan ihmisiäkin luonnevikaisia niin miksei koiriakin sitten? Ihmisille on hullujen huone mutta mitä koirille on? ANtaa koirien vaan näytellä hmapaita ja murista, purra ja vaikka tappaa niin ihmisen vikahan se on! Tolla periaatteella kaikki susien kanssa käyneet vahingotkin on ihmisten mokia, eihän sudetkaan voi syyttä tehdä pahaa muille...
Koirat on kuule tänäpäivänä jalostunut jo hyvin kauas susista niin elintavoiltaan kuin myös luonteeltaan ja käyttäytymiseltään. On aika tietämätöntä ja vanhanaikasta ajattelua alkaa enää kauheasti vertailemaan koiria susiin.

Tietenkin on myös olemassa joitain käytöshäiriöisiä tai dominanssiongelmasta kärsiviä koiria, mutta valitettavan usein ihminen itse aiheuttaa tai vahvistaa tietämättömyydellään näitä ominaisuuksia. Saksanpaimenkoiralla on tietääkseni aika suuri luontainen miellyttämisen halu, joka tekee sitä aika helpon koulutettavan, kunhan ihminen osaa REILULLA ja johdonmukaisella johtamisellaan osoittaa koiralle olevansa luman johtaja, johon koira voi luottaa, mutta jota ei tarvitse pelätä. Kuten jo joku aikaisemmin sanoi, kannattaa ottaa yhteyttä ongelmakoirien koulttajaan, jos ei itse pysty ratkaisemaan ongelmaa. Sieltä ap. saa varmasti hyviä neuvoja ja apua.
Tässä myös muutama hyvä kirja, joista voisi ola alkup. kysyjälle apua:

Jan Fennel: Kuuntelen koiraani

Dodman: Koira joka rakasti liikaa

Tuire kaimio: Pennun kasvatus

Eiköhän se ongelma ratkea kun viitsitte nähdä hieman vaivaa sen eteen. Onhan jo kyvä alku se,että olet kiinnostunut tekemään asialle jotain kun kyselet neuvoja ja olet aloittnut tidon etsimisen ongelman ratkaisemiseksi. :)
 
Jade123
Pakko vielä jatkaa, kun tuli vielä yksi juttu mieleen. Sanoit koiran olevan enemmän isännän koira, niin ehkä koiralle isäntä on arvoasteikkolla koiran mielestä ykkönen, itse kakkonen ja sinä vasta kolmantena. Ja kun isäntä oli poissa, koira koki, että sen täytyy suojella sinua ja vauvaa siskolta, kun sinä et sen mielestä "alempi arvoisena" pysty. Olisiko tämä mahdollista? Tämäkin on vain yksi arvailu, syitähän tällaiseen voi olla monia, kunhan nyt vain heitin kun tuli tällainen mahdollisuus mieleen.

En usko, että kukaan järkevä ihminen ajatteleekaan, että koira ei olisi hyvässä hoidossa tms. ja se sen takia käyttäytyy noin. Nämä kun eivät ole aina niin yksinkertaisia nämä asiat ja aina voi olla monia syitä sekä ratkaisuja.:)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2006 klo 15:41 Mörkö kirjoitti:
Ihmeneuvoja kun koirissahahn ei muka ikinä voi olla vikaa...? \|O Onhan ihmisiäkin luonnevikaisia niin miksei koiriakin sitten? Ihmisille on hullujen huone mutta mitä koirille on? ANtaa koirien vaan näytellä hmapaita ja murista, purra ja vaikka tappaa niin ihmisen vikahan se on! Tolla periaatteella kaikki susien kanssa käyneet vahingotkin on ihmisten mokia, eihän sudetkaan voi syyttä tehdä pahaa muille...

Haloo... Koira nyt ei ole verrattavissa kuitenkaan ihmiseen ja jos koiraan ei voi luottaa niin eipä se saa sillon vapaasti liikkua ja irvistellä muille ihmisille vaikka oltaiskin koiran kotona!

Ja täällä on puolustettu sakemanneja, mutta henkilökohtaisesti en tunne yhtään mukavaa saksanpaimenkoiraa. Ovat pelottavia ja inhottavan oloisia... :(
Juu ihme neuvoja täällä tosiaan saa, kun näitä juttuja lukee, niin ei voi kun toivoa että kukaan ei usko näitä ja toimi näiden mukaan..noin yleisellä tasolla..joitain oikeitakin neuvoja joukkoon eksyy, mutta suurin osa täysin vääriä!!!! Ensinnäkin suurin osa ongelmista koirien kanssa on ihmisten itsensä aiheutettuja, tietyt käyttäytymiset tietyissä tilanteissa, yleensä johtuu koulutuksesta tai sen puutteesta sekä omistajien omasta käytöksestä...harmi vaan kun yleensä ihmiset herää miettiin näitä koulutus juttuja vasta sitten kun tulee ongelmia, ja kun ne pitäis miettiä niin päin että mitä tehtäis että ei tulis ongelmia. Ja sitten toinen moka on se että ei v..ttu vahingossakaan myönnetä omaa osaamattomuuttaan tai sitä että koiraa ei mahdollisesti ole koulutettu mitenkään, vaan vika on aina koirassa!!! En tiedä vielä yhtään sellasta tapausta että kun omistaja pilaa koiransa, niin hän myöntäis itse oman virheensä! Ei kannattais ottaa koko koiraa, jos ei riitä aikaa ja intoa siihen. Ei saksanpaimenkoira todellakaan sovi sohvakoiraksi ja se vaatii koulutusta ja kuria, mutta oikein pidettynä on aivan mahtavia koiria!!
 
Ja täällä on puolustettu sakemanneja, mutta henkilökohtaisesti en tunne yhtään mukavaa saksanpaimenkoiraa. Ovat pelottavia ja inhottavan oloisia...

Pakko puolustaa vähän saksanpaimenkoiria.. Tunnen parikin yksilöä, enkä yksinkertaisesti ole tavannut hienompia koiratuttavuuksia. Kyseessä ovat olleet tosin työkoirat (rajavartioston palveluksessa) ja heillä koulutuksen saaneet kouluttajat. Myös itse kuuluin aikaisemmin saksanpaimenkoiran pelkääjiin ja mielikuviini olivat vaikuttaneet ne lukuisat tapaamani huonosti koulutetut murisijat.. Suosittelisinkin sinulle, jonka kokemukset ovat noin epämiellyttäviä, tutustumista vaikkapa rajavartioston/ poliisin palveluskoiriin. Mielipiteesi saisi varmaan hieman eri sävyn.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 23:16 minä vain kirjoitti:
Minä kyllä olen samaa mieltä kuin banskukin. Ihmetellä todella täytyy minkä ihmeen takia teillä on ylipäätään koira.. Meillä on sakuja ollut nyt 13 vuotta ja rotua en vaihtaisi, on ylivertasia perheenjäseniä sekä harrastuskavereita. Ja vaikka ite enempi niiden kanssa touhuan niin kyllä meillä kaikilla on tunnesiteet koiriin sekä toiste päin.. :heart: Meillä koirat ovat meidän seurassa eikä käskyn alla kotona, ei sovi mulle. Kyllähän niitä tietty komennetaan, mutta ei tarvi olla koko päivää omalla paikalla, sinne menevät kun ite haluuvat.. :heart:
Sulla kun on sakemanneista noin pitka kokemus, niin osaatko kertoa miten parhaiten voi lapset koiraan tutustuttaa.
Meidän haukku on kohta kuusi vuotias ja on ollut meidän "ainokainen" kunnes syntyi kaksoset. Lapset on nyt puoltoista vuotiaita. Koira pyörii täällä meidän kanssa valvonnan alla. Joskus se nostaa karvoja pystyyn kun lapset tavallaan piirittää sen ja ilmiselvästi koiraa ahdistaa/pelottaa. Ollaan sanottu silloin koiralle EI ja näytetty koiralle "vapaampi" reitti omalle petille mikä on eteisessä oven takana että koira saa nukkua rauhassa.
Muuten se aina häntä heiluen haistelee ja nuolee lapsia mut en itse siitä nuoleskelusta niin pitäisi.
Viikko sitten koira otti sellaisen väijy asennon kun lapsi meni luokse ja minä säikähdin kovasti ja varattiin jo aika piikille. Kuitenkin kun asiaa pohdittiin päätettiin koira pitää ja varattiinkin aika ongelmakoira kouluttajalle. Meidän toiminnasta tai toimimatta jättämisestähän tässä on kyse, emmekä tosiaan halua koirasta luopua kun on niin hyvä kaveri ja nopea oppimaan. On tosiaan ollut meille aina kiltti kun tietää vaan oman paikkansa. Nyt se on vähän pihalla kun nuo tenavat ei enää vain pötkötä lattialla.
Sitä vain mietin kun lapsille tulee leikkeihin vauhtia lisää ja esim pihalla juostaan niin koiralla on tapana vahtia niin tarkkaan että pelkään sen napsivan lapsia vaikka nilkoista. En tiedä..... mennään nyt sinne koulutukseen ensin ja katsotaan mitä ohjeita saadaan.
Silti on koko ajan vähän huoli puserossa mutta myönnän kyllä sen että isännästä se koiran toiminta on kiinni ja kaikki sakemannit mitä olen tuntenut aikaisemmin on olleet aivan ihania. Meidän koirassa on kyllä hiukan kuulemma pystykorvaa, se on löytöeläinkodista pelastettu kun oli kolme viikkoisena ojaan heitetty. :ashamed:
 
Viima
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 02:07 Jade123 kirjoitti:
Pakko vielä jatkaa, kun tuli vielä yksi juttu mieleen. Sanoit koiran olevan enemmän isännän koira, niin ehkä koiralle isäntä on arvoasteikkolla koiran mielestä ykkönen, itse kakkonen ja sinä vasta kolmantena. Ja kun isäntä oli poissa, koira koki, että sen täytyy suojella sinua ja vauvaa siskolta, kun sinä et sen mielestä "alempi arvoisena" pysty. Olisiko tämä mahdollista? Tämäkin on vain yksi arvailu, syitähän tällaiseen voi olla monia, kunhan nyt vain heitin kun tuli tällainen mahdollisuus mieleen.

En usko, että kukaan järkevä ihminen ajatteleekaan, että koira ei olisi hyvässä hoidossa tms. ja se sen takia käyttäytyy noin. Nämä kun eivät ole aina niin yksinkertaisia nämä asiat ja aina voi olla monia syitä sekä ratkaisuja.:)
Peesaan. Aivan selvä merkki, että koira on pomo talossa, kun isäntä poissa. Kun lauman johtaja ei ole paikalla, ottaa arvoasteikolla seuraava johtajan paikan lauman suojelijana. Koira siis käyttäytyy aivan luonnollisesti, eikä sillä viiraa päässä millään tavoin. Ongelmahan onkin siinä, että koiran pitäisi olla se alin matonen laumassa. Siinä riittääkin tekemistä. Keskustelkaapa miehesi kanssa ongelmasta tosissaan, koska koira on ilmeisesti hänen. Jaksatteko panostaa tällä hetkellä koulutukseen ja loppujen lopuksi pystytkö sinä koskaan luottamaan koiraan pätkän vertaa? Töitä riittää paljon. Ensimmäiseksi suosittelen, että SINÄ painelet makkarapalojen kanssa tokokentälle juttelemaan kouluttajan kanssa ja kysyt onko alueellasi ketään erikoiskouluttajaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2006 klo 18:28 vieras kirjoitti:
Ja täällä on puolustettu sakemanneja, mutta henkilökohtaisesti en tunne yhtään mukavaa saksanpaimenkoiraa. Ovat pelottavia ja inhottavan oloisia...

Pakko puolustaa vähän saksanpaimenkoiria.. Tunnen parikin yksilöä, enkä yksinkertaisesti ole tavannut hienompia koiratuttavuuksia. Kyseessä ovat olleet tosin työkoirat (rajavartioston palveluksessa) ja heillä koulutuksen saaneet kouluttajat. Myös itse kuuluin aikaisemmin saksanpaimenkoiran pelkääjiin ja mielikuviini olivat vaikuttaneet ne lukuisat tapaamani huonosti koulutetut murisijat.. Suosittelisinkin sinulle, jonka kokemukset ovat noin epämiellyttäviä, tutustumista vaikkapa rajavartioston/ poliisin palveluskoiriin. Mielipiteesi saisi varmaan hieman eri sävyn.
Aivan. Sakemannien huono maine johtunee enemmänkin siitä, että koiraa hankittaessa ei oteta tarpeeksi selvää rodun vaatimuksista. Saksari on TYÖKOIRA ja ellei se saa tarpeeksi tekemistä, aivojumppaa, liikuntaa ja tarpeellista koulutusta- ongelmia syntyy. Poikkeuksia koirien luonteessakin on, joku hyväksyy kotikoiran ja sohvashamppioonin roolin, mutta yleensä niistä valitettavasti tulee niitä "ongelmakoiria" joista sitten rotu sen huonon kaiun saa :'(

Itselläni on ollut saksareita toistakymmentä vuotta sitten, tervepäisiä ja kilttejä, uskollisia harrastuskavereita olivat. Tällä hetkellä rotu on toinen, mutta jahka taas aikaa olisi enemmän keskittyä kokonaisvaltaiseen harrastamiseen, tervetuloa sakumaanikko :D
 
Ymmärrän kyllä että tuossa tilanteessa tulee pelko ja luottamuksen pula jos aikuinen koira nostaa karvat pystyyn pienille taaperoille, täytyy myöntää että niin kävisi kyllä mullekkin. Mä en oikeesti osaa neuvoa sua tossa asiassa alkuunkaan, meillä kun ei vastaavaa ole koskaan käynyt. Lapset kun tulleet kotiin laitokselta niin koirat ottaneet heti iloisin hännänheilautuksin heidät vastaan ja heidän kasvaessaankin, ovat olleet koirille erittäin tärkeitä :heart:
Jos muistan oikein kerroit että ongelmakouluttajalle aika varattu, joko kävitte siellä, mitä sanottiin?
Yksi olisi myös jos soittaisit jollekkin spl-liiton sivuilta löytyvälle sakukasvattajalle ja kysyisit sieltä kautta neuvoa..
Toivottavasti asiat suttaantuvat parhain päin.
voima :hug:
 
joo käytiin koira ongelma neuvolassa ja meidän koira on lauman alfa naaras (sitä kyllä itsekkin epäiltiin) Mieheni on alempi uros, minä vielä alempi narttu (kiva) ja lapset siis alemman nartun pentuja. Ei kovin hyvä paikka lapsille!!
Ilmeisesti teillä "Minä vain" on lauman järjestys ollut aina selvä koirille ja se on kiva kuulla.
Me ollaan itse käyttäydytty epäjohdonmukaisesti.
Nyt saatiin hyviä neuvoja tälle viikolle ja ensi viikolla on taas koulutus kerta ja silloin saadaan lisää ohjeita. Eli me otetaan tällä viikolla koiralta johtajuus pois kohtelemalla sitä kuin ilmaa. Ei kosketusta, käskyjä, katsekontaktia, puhumista..... Ruokaa annettaessa istu käsky ja sama ulos mennessä. Ei muuta.
Jos koira tulee luo hakemaan huomiota tai koskee meitä niin me murahdetaan, jos ei auta, heitetään koiraa tyhjällä tölkillä missä on metalliprikkoja sisällä. (meteli ja epämukavuus). Vielä on pelkkä murahdus toiminut, koira menee pois vähän ihmeissään.
Jos koira haukkuu, ei saa huomioda mitenkään. Negatiivinenkin huomio on koiralle huomio ja siksi tekee sen uudestaan.
Lenkillä ei myös käskyjä, siellä saa kyllä vähän rapsutella mutta remmistä ei saa kiskoa. Eli jos on haukulla hyvä haju jossain niin annetaan haistella. Siksipä kuulemma fleksi on pahasta. kunnon nahka remmi missä ei koira liian pitkälle pääse.
Kun saadaan johtajuus itselle koirankin olo helpottuu koska johtajan paikka on stressi sille, ja sen jälkeen lapset ei ole koiralle " ongelma / uhka" ne on vain alfaparin pentuja ja koira niiden alapuolella.
HELPPOA eikös vaan! (hehheh) Eli eipä tässä koiraa kouluteta vaan itseä ja omaa käytöstä.
Kyllä suosittelen kaikille joita oman koiran käytös mietityttää, niin menkää ihmeessä hakemaan neuvoa ammattilaiselta. Maksaahan se, mutta toivottavasti saadaan lapsille turvallinen koti ja koiralle mukavat vanhuudenpäivät. (maksaa se lopetus piikkikin n.100?)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2006 klo 12:58 sara kirjoitti:
joo käytiin koira ongelma neuvolassa ja meidän koira on lauman alfa naaras (sitä kyllä itsekkin epäiltiin) Mieheni on alempi uros, minä vielä alempi narttu (kiva) ja lapset siis alemman nartun pentuja. Ei kovin hyvä paikka lapsille!!
Ilmeisesti teillä "Minä vain" on lauman järjestys ollut aina selvä koirille ja se on kiva kuulla.
Me ollaan itse käyttäydytty epäjohdonmukaisesti.
Nyt saatiin hyviä neuvoja tälle viikolle ja ensi viikolla on taas koulutus kerta ja silloin saadaan lisää ohjeita. Eli me otetaan tällä viikolla koiralta johtajuus pois kohtelemalla sitä kuin ilmaa. Ei kosketusta, käskyjä, katsekontaktia, puhumista..... Ruokaa annettaessa istu käsky ja sama ulos mennessä. Ei muuta.
Jos koira tulee luo hakemaan huomiota tai koskee meitä niin me murahdetaan, jos ei auta, heitetään koiraa tyhjällä tölkillä missä on metalliprikkoja sisällä. (meteli ja epämukavuus). Vielä on pelkkä murahdus toiminut, koira menee pois vähän ihmeissään.
Jos koira haukkuu, ei saa huomioda mitenkään. Negatiivinenkin huomio on koiralle huomio ja siksi tekee sen uudestaan.
Lenkillä ei myös käskyjä, siellä saa kyllä vähän rapsutella mutta remmistä ei saa kiskoa. Eli jos on haukulla hyvä haju jossain niin annetaan haistella. Siksipä kuulemma fleksi on pahasta. kunnon nahka remmi missä ei koira liian pitkälle pääse.
Kun saadaan johtajuus itselle koirankin olo helpottuu koska johtajan paikka on stressi sille, ja sen jälkeen lapset ei ole koiralle " ongelma / uhka" ne on vain alfaparin pentuja ja koira niiden alapuolella.
HELPPOA eikös vaan! (hehheh) Eli eipä tässä koiraa kouluteta vaan itseä ja omaa käytöstä.
Kyllä suosittelen kaikille joita oman koiran käytös mietityttää, niin menkää ihmeessä hakemaan neuvoa ammattilaiselta. Maksaahan se, mutta toivottavasti saadaan lapsille turvallinen koti ja koiralle mukavat vanhuudenpäivät. (maksaa se lopetus piikkikin n.100?)
:LOL: :LOL: Nyt on pakko kommentoida fanaattisille koiraihmisille jotka kauhuissaan jos koiraa ei huomioida yms. ja ehdottelee tällasia terapiajuttuja - niin kyllä kohtelu meni entistä huonommaks kun ennen :LOL: :LOL:

Mut Saralle hienoa et saitte asian hoitoon :) Taitais tehdä meilläkin ihaa hyvää ton koiran "kouliminen" mä meinaan taidan olla ihan sen arvoasteikon nollalukemissa! Onneks on helppo luonne (kuten lapukat yleensä onkin) ja lapsia ja isäntää kohtaan on aivan ihana... Ei mulla niin väliks...
 
Sara: Hienoa että näette vaivaa asian eteen :flower: Liian usein tuossa tilanteessa koira viedään suoraan piikille...

Noista teidänkin saamistanne neuvoista (huomio tyhjiön käyttö) on moni saanut apua. Joskus taannoin oli tv:ssä koiraterapeutti asiakkaineen, kyseisen perheen koiran oli Irlannin setteri, eikä perheellä ollut mitään otetta sinänsä muuten kilttiin koiraan. Koira karkaili, kiskoi remmissä, ei totellut ym.

Terapeutinkin mukaan tavallaan koulutettiin perheen ihmisiä, jolloin arvojärjestys saatiin perheessä vihdoin kohdilleen. Ohjelmassa vieraillut isäntä koirineen olivat todella tyytyväisiä molemmat. Koira oli erittäin mallikelpoinen yksilö kaikin puolin ja omistajat onnellisia muutoksesta =)

Kouluttajan mielestä ehkä n. 1 koira tuhannesta on oikeasti ns. ns. "luonnevikainen" eikä koulutus auta. Pääsääntöisesti ongelmat johtuvat kommunikointivaikeuksista ihmisen ja koiran välillä ja oikeilla toimenpiteillä ovat korjattavissa ;)

Tsemppiä ja pitkää pinnaa :whistle:
 
Jade123
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2006 klo 13:59 Champion kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2006 klo 12:58 sara kirjoitti:
:LOL: :LOL: Nyt on pakko kommentoida fanaattisille koiraihmisille jotka kauhuissaan jos koiraa ei huomioida yms. ja ehdottelee tällasia terapiajuttuja - niin kyllä kohtelu meni entistä huonommaks kun ennen :LOL: :LOL:
Öööö, fanaattisimmat koiraihmiset luultavasti kohtelee jo koiraansa noin hyvin ja oikein kuten Saraa olikin neuvottu. Ei se ole koiralle yhtään huonoa kohtelua, jos se tietää paikkansa laumassa ja voi luottaa varmaan ja johdonmukaiseen lauman johtajaansa, joka tietää aina mitä pitää tehdä. Tällöinhän koiran ei tarvitse stressaantua, kun johtajuus on selvää.
;)
ja yksi vinkki vielä: lelut pois kokonaan lattioilta ajelehtimasta.
 
Leluja meillä ei ole ollut ajelehtimassa enää pariin vuoteen, kun koiralla oli tapana omia ne. Leikkiin ollaan ryhdytty meidän aloitteesta. Nyt siis tämän viikon aikana ei kyllä leikitä. Ei se koira ole kyllä noihin lasten leluihinkaan kertaakaan koskenut. Ihme juttu =)
 
Hieno juttu, tulipa hyvä mieli lukea tuo viimeisin viestisi.. :D Ei meilläkään aina ole helppoa ollut, mutta kaikesta on selvitty, toivottavasti siis myös tekin!! :flower:
Kerrothan miten koira suhtautuu tuohon ja muutenkin kuulumisia. Odottolen mielenkiinnolla sekä innoissani. :wave:
 

Yhteistyössä