hyvää joulua vaan meillekin :'( :'(

• Viestiketjun aloittaja itkettää ihan kamalasti
  • Ensimmäinen viesti
itkettää ihan kamalasti
Mies juuri soitti: TYÖPAIKKA MENI :(
voi helvetin helvetti. Onpa tosi joulu fiilis.

Ei tässä niin hätä olisi kädessä, mutta olen itse juuri jäänyt äitiyslomalle, laskettuaika tammikuussa.

Apua.

Mitä tässä nyt pitää tehdä?

Työt loppuu viimeinen päivä.

mie
Eipä kiva juttu tosiaan :(

Kait miehesi kuuluu sentään johonkin työttömyyskassaan tms että saisi päivärahat? Ja sukanvarressakin jotain kentien, että pärjää ainakin kuukauden pari?

Annu
Alkuperäinen kirjoittaja itkettää ihan kamalasti:
Mies juuri soitti: TYÖPAIKKA MENI :(
voi helvetin helvetti. Onpa tosi joulu fiilis.

Ei tässä niin hätä olisi kädessä, mutta olen itse juuri jäänyt äitiyslomalle, laskettuaika tammikuussa.

Apua.

Mitä tässä nyt pitää tehdä?

Työt loppuu viimeinen päivä.
No, saahan sitä ansiosidonnaista 500 päivää, jos kriteerit täyttyy ja ainahan voi hakea uutta työtä! Jos tästä jotain positiivista yrittää hakea.

Mutta voimia AP:lle, asiat järjestyy varmasti! Aika törkeä työnantaja kyllä ku ilmoittaa moisesta juuri ennen Joulua!!!

m
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
No, saahan sitä ansiosidonnaista 500 päivää, jos kriteerit täyttyy ja ainahan voi hakea uutta työtä! Jos tästä jotain positiivista yrittää hakea.

Mutta voimia AP:lle, asiat järjestyy varmasti! Aika törkeä työnantaja kyllä ku ilmoittaa moisesta juuri ennen Joulua!!!
Saa, jos on kuulunut liittoon tai kassaan.... kaikki ei kuulu. Nyt kannattais monen liittyä kyllä!

Taitaa olla valitettavan monella sama homma tänä jouluna. Mun miehen töissä tj oli vaan sanonut joulukahveella, että tiedätte varmasti kaikki mikä on tilanne, mutta palataan siihen sitten joulun jälkeen. Eli yt:t on sielläkin (taas) edessä. Sitä on sitten vaan elettävä sen mukaan. Onneksi Suomessa on aika hyvä työttömyysturva ja pankkienkin kanssa voi tarvittaessa aina neuvotella lyhennysvapaista jne. Tsemppiä ap ja koittakaa kuitenkin saada joulufiilis takaisin! :hug:

Positiivinen
Ajattele positiivisia puolia: miehellä enemmän aikaa perheen kanssa, rästiin jääneet projektit ja kaiken kukkuraksi yhteiskunnan tukea tulee ihan ikkunoista ja oven raosta ja ensi jouluna voitte jo saada 150e hyvän mielen joulukortit ynnä muut joululahjakassit...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eipä kiva juttu tosiaan :(

Kait miehesi kuuluu sentään johonkin työttömyyskassaan tms että saisi päivärahat? Ja sukanvarressakin jotain kentien, että pärjää ainakin kuukauden pari?
joo liittoon kuuluu, kai sinne pitäisi nyt sitten jotenkin ottaa yhteyttä. Rahaa on jonkin verran säästössä - tarkoitus oli että olisin saanut olla vauvan kanssa pitkään kotona :(
Minulla vakituinen työpaikka odottamassa, kai sitä on sinne mentävä jos mies ei työllisty. Kokoajan kaikkialla lomautetaan niin saakohan mitenkään enää töitä :(

Puhelimitse oli vielä ilmoitettu, ei edes oma pomo vaan joku ihan tuntematon soittanut.

jos miehesi kuuluu liittoon, niin hän saa kyllä liitosta rahaa. Kuulostaa vain hieman oudolta, että miten tosiaan voidaan näin lyhyellä varo-ajalla sanoa irti, koska eikös irtisanomisaika ole yleensä 2vko-1kk? Mutta kuitenkin, :hug: ja koittakaa saada joulumieli takaisin. Varmasti kaikki jotenkin järjestyy ja nyt ei muuta kun heti joulun jälkeen uutta työpaikkaa metsästämään.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja miten:
vasta nyt ilmotettiin jos työt loppuu viikon päästä?
mies aloitti työt heinäkuussa, kuulemma työsuhde niin lyhyt ettei juuri irtisanomis aikaa ole. Mies ensin sanoi että 14vrk on irtisanomis aika, mutta eihän tässä ole kun viikko. Ei se siinä puhelun tullessa ollut osannut mitään sanoa/kysyä.
On vielä kaiken lisäksi tällähetkellä työmatkalla toisella paikkakunnalla, eilen painoi töitä klo 21 asti, aloitti aamulla klo 7.

Kuinka paljon on ansiosidonnainen? Mistä voin lukea jotain tietoa? kummallakaan meistä ei mitään tietoa mitä pitää tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja miten:
vasta nyt ilmotettiin jos työt loppuu viikon päästä?
mies aloitti työt heinäkuussa, kuulemma työsuhde niin lyhyt ettei juuri irtisanomis aikaa ole. Mies ensin sanoi että 14vrk on irtisanomis aika, mutta eihän tässä ole kun viikko. Ei se siinä puhelun tullessa ollut osannut mitään sanoa/kysyä.
On vielä kaiken lisäksi tällähetkellä työmatkalla toisella paikkakunnalla, eilen painoi töitä klo 21 asti, aloitti aamulla klo 7.

Kuinka paljon on ansiosidonnainen? Mistä voin lukea jotain tietoa? kummallakaan meistä ei mitään tietoa mitä pitää tehdä.
Käy vaikka katsomassa sen liiton sivuilta, mihin miehesi kuuluu, että paljonko miten hänen liittonsa korvaa noita työttömyys/irtisanomis juttuja. Luulisi, että nettisivuilta löytyisi infoa

sama meillä
Meillä kans sama tilanne. Taitaa jäädä mun äitiysloma vaan muutaman kuukauden mittaiseksi. Yhteiset bruttotulot laskee pahimpina kuukausina 60%, joten kauan ei voida niin elellä.

Mutta pakko mennä asenteella "yksi ovi sulkeutuu, toinen avautuu". Tilannetta ei helpota se, että mieheni äidinkieli ei ole suomi ja ala on tietenkin IT. Ja sillä alalla yllättäen kaikki "unohti" kertoa miehelleni, miksi Suomessa pitäisi kuulua liittoon (kaikissa kulttuureissa kun tuo työttömyysraha ei ole tekemisissä minkään liiton / työttömyyskassan kanssa).. Itse en ollut silloin vielä kuvioissa mukana, enkä tuota asiaa tajunnut tarkistaa häneltä, kun laitoimme hynttyyt yhteen. No, sitä asiaa ei auta enää murehtia.

En tunne sinua, mutta minua auttoi 10 minuutin itku ja sitten "työhön" alkaminen. Katse kohti tulevaisuutta asenteella "kyllä tämä tästä". Eli ekana käytiin läpi työkkärin kurssit ja ilmoittauduttiin niihin hakijoiksi. Sitten käytiin läpi menot ja tulot. Päätettiin, mistä voidaan luopua (minä kauneusjutuista, mies ylimääräisistä tv-kanavista jne). Meillä seurataan nyt aika tarkasti menoja, jotta nähdää, mistä voidaan karsia.

Halaus sulle, kyllä kaikki hyväksi vielä muuttuu!

Ryöstösaalis
Moikkis! Mun mies lomautettiin tuos joku aika sitten, ja irtisanottiin sen jälkeen.
Kyllä te pärjäätte, nyt miehes saa lomarahat viimeiseen tiliin, ja sitten alkaakin jo päivärahat juosta. Karkea arvio on, että verojen jälkeen päiväraha on n. 60 prossaa palkasta, mutta bensakustannuksia ei sitten enää tuu... Sossusta saatiin jonkin verran ekana kuuna, kun ei ollut rahaa mihinkään.

Nyt kun on irtisanottu, niin kannattaa hakea lainavakutuuksesta lainaturva, jos on siis lainaa. Omavastuuaika on kylläkin joku 3 kk, mutta sen jälkeen lainan maksaa se vakuutus.
Vähän kannattaa budjetoida, ja miettiä kuinka rahaa käyttää, niin kyllä se siitä. Ja onhan se kuitenkin kivaa kun mies on kotona, kun vauva syntyy =)

Onko laillista irtisanoa puhelimitse?? :eek:

Muoks. Työsopimuslain mukaiset työnantajan noudatettavat irtisanomisajat ovat seuraavat, jos työsuhde on jatkunut keskeytyksettä eikä muuta ole sovittu:
1) Irtisanomisaika on 14 vrk, jos työsuhde on jatkunut enintään vuoden.
2) Irtisanomisaika on kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli vuoden, mutta enintään neljä vuotta.
3) Irtisanomisaika on kaksi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut neljä vuotta, mutta enintään kahdeksan vuotta.
4) Irtisanomisaika on neljä kuukautta,jos työsuhde on jatkunut yli kahdeksan vuotta, mutta enintään 12 vuotta.
5) Irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta.

lähde: laki24.fi

sama meillä
Niin ja mää ainakin hyödynnän tilanteen: mies imuroi nyt kotona =) Koita etsiä hyviä asioita tästä vaikka alussa vaikealta tuntuukin. Pahinta on katkeroitua ja räpeä kauaa itsesäälissä. Surra toki saa, mutta oikealla asenteella pääse pidemmälle.

Kokeiltu on
Ryöstösaalille: tuota lainavakuutusta kikkailua aikoinaan mietittiin mutta lainahoitaja heti selvästi kertoi, että jos potku ilmoitus tulee niin on jo myöhäistä hakea sillä se vakuutus ei astu tuolla tavoin voimaan

irtisanomisesta
Ei irtisanomista tehdä puhelimessa ( aina tultava myös kirjallinen ilmoitus ) ja kyllä lyhyessäkin työsuhteessa on irtisanomisaika, minimissään 14 vrk.
Ainoastaa koeaikana ja vakavassa rikkomuksessa ei ole irtisanomisaikaa ( mutta rikkomustapauksessakin on aika laatia vastine ). Tietty jos on loppu irtisanomisajan pitämässä kertyneitä vuosilomia.

Kaduttaa
Itselläni aikoinaan nuorempana sain potkut kun raflassa kävi asiakkaat vähiin. Mitään kirjallisia ilmoituksia en saanut vaan omistaja vaan tuli sanomaan, että sulla loppuu hommat ensi kuun jlk.

Alkuperäinen kirjoittaja Kokeiltu on:
Ryöstösaalille: tuota lainavakuutusta kikkailua aikoinaan mietittiin mutta lainahoitaja heti selvästi kertoi, että jos potku ilmoitus tulee niin on jo myöhäistä hakea sillä se vakuutus ei astu tuolla tavoin voimaan
Mitäs hyötyä moisesta vakuutuksesta sitten on?! Kerrotko tarkemmin, miten lv toimii?

Yhteistyössä