hyvää joulua vaan meillekin :'( :'(

• Viestiketjun aloittaja itkettää ihan kamalasti
  • Ensimmäinen viesti
No hei, me on ketkuteltu 5 vuotta mun palkalla (n.1700e käteen), kun mies opiskeli. Ja olin vielä hoitovapaallakin, kunnes lapsi oli 2-vuotias (sain kyllä kuntalisää, mutta siitä jäi käteen 169e eli ei me nyt sillä juhlittu). Nyt mies on valmistunut, mutta vakitöiden saanti on vähän huonoa, talokin rakenteilla, mutta me on tultu niin vähällä toimeen, ettei mua oikeastaan pelota, vaikka olen äitiyslomalla itse. Eikä mies ole ollut tarpeeksi kauan edes työttömyyskassan jäsen, jästipäisyyttään...
Kyllä jotain hommia aina tekevälle löytyy. Meillä mies tekee nyt huonopalkkaista hommaa ajoittain ja välillä ajattelen, että siitä saa niin vähän liksaa, että olis senkin ajan kotona mua auttamassa ja isompaa hoitamassa, kun sille ei meinaa aika riittää. Mutta työhakemuksissa ei varmaankaan arvosteta koti-isänä oloa, ikävä kyllä.
Riippuu tietysti perheen koosta ja asumiskuluista, mutta kyl mä uskon, että te pärjäätte. Itseen ei mulla kyllä ole ollut vuosiin käyttää rahaa eli kampaajalla käynnit on harvinaista ylellisyyttä ja uusia vaatteita ei tule huvin vuoksi osteltua. Järkevästi kun käyttää rahansa niin eiköhän se siitä.

Ryöstösaalis
Kyllä pankinjohtaja meille paperit antoi, joissa sanottiin ihan selvästi mitä papereita pitää täyttää ja toimittaa Finarefille, jotta lainavakuutus astuu voimaan... Eihän muuten koko vakuutuksesta mitään hyötyäkään oo, jos sen on ottanut niin, että se korvaa myös työttömyydestä aiheutuvat kulut...

Ap:lle :hug:

Tosiaan liitolta saa 500 päivää ansiosidonnaista jos kuuluu liittoon. Tiukillehan se voi vetää mutta koittakaa ajatella positiivisesti, varmasti se uusi työpaikka löytyy aikanaan ja ehkä on kivempi kuin edellinen. =) Ja ainakin mies ehtii nyt viettämään aikaa sun ja vauvan kanssa, jos työnsaanti hiukan kestää. Tsemppiä teille. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuinka paljon on ansiosidonnainen? Mistä voin lukea jotain tietoa? kummallakaan meistä ei mitään tietoa mitä pitää tehdä.
Liiton sivuilla on usein laskuri millä voi laskea ansiosidonnaisen määrän omalla kohdalla. Ekana on ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon, sieltä kyllä neuvotaan miten kannattaa toimia. =)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ryöstösaalis:
Kyllä pankinjohtaja meille paperit antoi, joissa sanottiin ihan selvästi mitä papereita pitää täyttää ja toimittaa Finarefille, jotta lainavakuutus astuu voimaan... Eihän muuten koko vakuutuksesta mitään hyötyäkään oo, jos sen on ottanut niin, että se korvaa myös työttömyydestä aiheutuvat kulut...
Niin eikös se ole niin, että vakuutus tietenkin täytyy ottaa jo silloin, kun ei ole irtisanottu ja on normaalisti töissä. Jos tällaista lainavakuutusta ei ole vielä ottanut, niin eihän ne sitä enää irtisanomisen jälkeen tietenkään myönnä.

ap
en voi käsittää miten tämä ilmoitettiin puhelimitse ja vielä aatonaattona?!
Oli tiedossa että firmassa on yt neuvottelut päällä, mutta miehen pomokin oli sanonut että tuskin niiden osastoa koskevat.

Joo joulu ei kiinnosta nyt pätkääkään. Olisivat edes odottaneet joulun yli.

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:

Tosiaan liitolta saa 500 päivää ansiosidonnaista jos kuuluu liittoon. Tiukillehan se voi vetää mutta koittakaa ajatella positiivisesti, varmasti se uusi työpaikka löytyy aikanaan ja ehkä on kivempi kuin edellinen. =) Ja ainakin mies ehtii nyt viettämään aikaa sun ja vauvan kanssa, jos työnsaanti hiukan kestää. Tsemppiä teille. =)
Millasia tuoja ja kuluja teillä on, jos vetää tiukille ansiosidonnaisella ja äitiyspäivärahalla? Kun me eletään ihan normaalia elämää 2000e:lla/kk ja siitä jää jo säästöönkin 100-500e kuukaudesta riippuen. Paitsi että rakennekynsiä mulla ei ole ja hiuksetkin on vähän sinne päin.. Osa kalliimmista lastenvaatteista ostetaan käytettynä. Omat vaatteet ei ole ihan kuluvan kauden mallistoa.
Niin ja meillä on auto ja työmatka-ajoakin.

vieras
Kyllä te selviätte :hug: Nauttikaa nyt ensin rauhassa joulusta, ehditte murehtia käytännön asioita sitten ensi viikollakin, eikö niin? Vietätte oikein mukavan joulun.

sitten, liittoon yhteys ja tarkistus, oliko tuo irtisanominen ihan laillisesti hoidettu ja mitenkä jatkossa päivärahat. Kyllä te selviätte, ajattele positiivisesti, että joitain kuluja vähenee kun ei käy työssä. Sinulla on kuitenkin vakityö, se on hyvä. Ja onhan hyvin mahdollista että miehesi saa piankin uuden työn, pidetään sille peukkuja! :)

Ja jos ei saa, niin teillä on enemmän aikaa yhdessä perheenä.

Mutta selviätte te, ihan varmasti. Ketään ei heitteille jätetä :flower: Tsemppiä ja hyvää joulua!

ap:lle :hug: :hug:

toivottavasti ei ollu mikään läppä keltään puoltutulta ja pirulliselta työkaverilta :/ meinaan tiiän tapauksen edelliseltä lama-ajalta ku oli kanssa firmassa yt-neukkarit menossa ja sitte yks tuttu sai samanlaisen puhelinsoiton ja se oliki vaan pila. aika raaka semmonen vielä :/ ku joillain ei liikahda päässä ees kusi.

ja jos miehes on ollu koeajalla tämän 6kk (sieltä heinäkuun alusta) niin sillon ei ole irtisanomisaikaa. mietin vaan että ku normisti on se 14 vrk olitpa ollu kuukauden tai kaks. ja joillain firmoilla on nuinki pitkä koeaika.

Alkuperäinen kirjoittaja Mindre:

Millasia tuoja ja kuluja teillä on, jos vetää tiukille ansiosidonnaisella ja äitiyspäivärahalla? Kun me eletään ihan normaalia elämää 2000e:lla/kk ja siitä jää jo säästöönkin 100-500e kuukaudesta riippuen. Paitsi että rakennekynsiä mulla ei ole ja hiuksetkin on vähän sinne päin.. Osa kalliimmista lastenvaatteista ostetaan käytettynä. Omat vaatteet ei ole ihan kuluvan kauden mallistoa.
Tää on ihan turhaa ihmetellä muiden menoja.
Kaikki eivät asu halvalla vuokralla (enkä väitä että Mindrekään niin asuisi), voi olla asuntolainaa ynnä muuta.

Mae
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eipä kiva juttu tosiaan :(

Kait miehesi kuuluu sentään johonkin työttömyyskassaan tms että saisi päivärahat? Ja sukanvarressakin jotain kentien, että pärjää ainakin kuukauden pari?
joo liittoon kuuluu, kai sinne pitäisi nyt sitten jotenkin ottaa yhteyttä. Rahaa on jonkin verran säästössä - tarkoitus oli että olisin saanut olla vauvan kanssa pitkään kotona :(
Minulla vakituinen työpaikka odottamassa, kai sitä on sinne mentävä jos mies ei työllisty. Kokoajan kaikkialla lomautetaan niin saakohan mitenkään enää töitä :(

Puhelimitse oli vielä ilmoitettu, ei edes oma pomo vaan joku ihan tuntematon soittanut.
No mieshän jää sitten lapsen kanssa kotiin sun äitiysloman jälkeen? Eihän teillä asiat nyt niin huonosti ole jos sulla kerran kuitenkin vakituinen työ odottamassa. Älä heitä kirvestä kaivoon äläkä jää tuleen makaamaan. Kaikki järjestyy teillä ihan varmasti, jos olette valmiit sen eteen tekemäänkin jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

Tää on ihan turhaa ihmetellä muiden menoja.
Kaikki eivät asu halvalla vuokralla (enkä väitä että Mindrekään niin asuisi), voi olla asuntolainaa ynnä muuta.
En mä ilkeyttäni vaan siksi, koska toisilla ei ole rahankäyttö hallussa. Lehdistä saa lukea, että mm. kulutusluottoja otetaan nykyään pikaistuksissa ja toisten lainojen maksuun ja sit ollaan isossa ku**ssa. Yritin vain kertoa, että vähällä tulee toimeen, me on eletty vuosia pienillä tuloilla. Ja kuten sanoin niin talo on rakenteilla eikä me sitä ilman lainaa saada pystyyn.
Enkä todellakaan sano, että ap:llä on ongelmia kulutusluottojen kanssa, mutta täällähän ei kenenkään taustoista voi tietää, ellei niitä kerrota.
Kyllä mä luulen joka tapauksessa, että Suomessa ei pulaan jätetä ketään.

v
Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Onko laillista irtisanoa puhelimitse?? :eek:

Muoks. Työsopimuslain mukaiset työnantajan noudatettavat irtisanomisajat ovat seuraavat, jos työsuhde on jatkunut keskeytyksettä eikä muuta ole sovittu:
1) Irtisanomisaika on 14 vrk, jos työsuhde on jatkunut enintään vuoden.
2) Irtisanomisaika on kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli vuoden, mutta enintään neljä vuotta.
3) Irtisanomisaika on kaksi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut neljä vuotta, mutta enintään kahdeksan vuotta.
4) Irtisanomisaika on neljä kuukautta,jos työsuhde on jatkunut yli kahdeksan vuotta, mutta enintään 12 vuotta.
5) Irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta.

lähde: laki24.fi

No mun miehellä irtisanomisaika on merkattu työsopimukseen ja on 2kk. Ja työsuhde on kestänyt alle 4v.

Eli varmasti on myös eroja ja riippuu työehtosopimuksesta. Mulla mies it-alalla ja AINA ollut irtisanomisaika alusta saakka 2kk.

No meidän tulot on varmaan tällä hetkellä samaa luokkaa, mies on töissä ja mä kht:lla. Toimeen ollaan tultu vaikka kyllä tarkkaan saa miettiä mihin rahansa pistää. Saa nähdä mitä sitten jos mies lomautetaan, sitten vetää kyllä jo tosi tiukalle. Mutta se on sen ajan murhe, jos niin käy. =)

Mutta noin ylipäänsä, jos on tottunut elämään kahden ihmisen palkkatuloilla, niin varmasti vetää tiukalle yhtäkkiä elää äitiyspäivärahalla ja ansiosidonnaisella. Ja eihän sitä tosiaan voi tietää millaisia menoja ihmisillä on.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Munasoluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja Kokeiltu on:
Ryöstösaalille: tuota lainavakuutusta kikkailua aikoinaan mietittiin mutta lainahoitaja heti selvästi kertoi, että jos potku ilmoitus tulee niin on jo myöhäistä hakea sillä se vakuutus ei astu tuolla tavoin voimaan
Mitäs hyötyä moisesta vakuutuksesta sitten on?! Kerrotko tarkemmin, miten lv toimii?
Ei kait sitä oteta palovakuutustakaan sen jälkeen kun talo on palanut.. Ei ne vakuutuslaitokset sentään hyväntekeväisyyslaitoksia ole

Oli tiedossa että firmassa on yt neuvottelut päällä, mutta miehen pomokin oli sanonut että tuskin niiden osastoa koskevat.
Surullista kyllä, noihin sanoihin ei koskaan kannata tuudittautua, nimimerkillä kokemusta on.

Vaikka mitäpä sitä olisi sitten tehnyt jos vaikka olisi tiennytkin, että lähtö voi tulla, yhtä kurja juttu se olisi sittenkin ollut.

Jaksamista teille ap, ja uskoa tulevaan!

Yhteistyössä