hyvä keksintö tuo vessasta alas huuhdeltava vessapaperi rulla

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;25078606:
Kerta tämä hylsy on niiiiin pahasta, niin miksi ihmeessä sitten jotkut vetää väkisellä tamponit sun muut puhdistuspyyhkeet pöntöstä alas ja se on sitten suotavaa?
No ei todellakaan ole suotavaa, kuka niin on väittänyt tässä ketjussa?
Yhtä typerää on heittää sinne pönttöön tamponeja kuin vessapaperinhylsyjäkin, kumpikin on kiellettyä.
 
ristus sentään
omasta mielestäni aivan mahtava keksintö ja tuota luulisin että jätepuhdistamoilla olis aika päivittää vähän tietojaan! ja todellakin meinaan nakkoa ne pöntöön ja vielä suurella riemulla! laitan sinne myös satunnaisesti talouspaperia :eek: ja suodatinpusseja!
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja ristus sentään;25079006:
omasta mielestäni aivan mahtava keksintö ja tuota luulisin että jätepuhdistamoilla olis aika päivittää vähän tietojaan! ja todellakin meinaan nakkoa ne pöntöön ja vielä suurella riemulla! laitan sinne myös satunnaisesti talouspaperia :eek: ja suodatinpusseja!
Ei puhdistamolla luullakaan, että se tukkii putket vaan lisää puhdistuskuormaa. Talouspaperi sen sijaan kestää kosteuttaa ja tukkii putket ja pöly toimii veden kanssa kuin sementti muuraten putkistot umpeen. Tsemppiä kuitenkin uhkaikääsi.
 
"tii-"
Minä ihmettelen kuinka joku on keksinyt, että ne hylsyt on hirveä ongelma. Siis mitä vaikeaa on viedä niitä vessasta pahvin keräykseen tai muuhun roskikseen tai siihen vessan roskikseen? Minusta teollisuus on luonut tästä ongelman, josta kukaan ihminen ei tiennyt ennen kuin ongelmaan tarjottiin ratkaisu. Kenelle vessapaperihylsyt ovat olleet suuri ongelma ennen tätä keksintöä?

Joo, joku toinen käyttää tuplasti enemmän paperia pyyhkimiseen ja joku kolmas heittää kakkosnelosen pätkiä viemäriin (tositarina). Miksi se oikeuttaa sinut tuottamaan enemmän jätettä viemäriin?

Minusta ikävintä näissä huuhdeltavissa hylsyissä on, että ne päätyvät putsarilta lietteenä kaatopaikoille (pahimmassa tapauksessa menevät putsarin läpi ympäristöön). Riippuen siitä missä prosessin vaiheessa hylsy päätyy lietteeseen, se menee joko suoraan kaatopaikalle tai sitten lietettä käsitellään biologisesti kaasun tuottamiseen, josta jäljelle jäänyt liete päätyy useimmiten kaatopaikalle. Pahvin keräykseen päätyvät hylsyt voidaan käyttää suoraan materiana uuden tuotteen tuotannossa, mikä on aina parempi vaihtoehto ympäristön kannalta kuin kaatopaikkasijoitus tai energiantuotantovaihtoehto.

Minun peppuni kestää hyvin sitä karkeaa keltaista serlaa, hylsyt vien sitten pahvinkeräykseen.
 
En vaan voi ymmärtää tätä huuhdeltavan hylsyn vastustusjoukkoa.
Minusta menee hiukan yli tuo :"hirveä taakka puhdistuslaitokselle, ei saa laittaa sinne..".
Se kun tosiaan on vessapaperia, toiset käyttää enemmän paperia kuin toiset.
Yhdet pyyhkii perseesä yhteen palaseen, toiset pyörittää kymmenen palasta ruttuun ja pyyhkii sillä.
Mutta jos sitten sinne laitetaan se muutamasta palasta tehty hylsy, niin koko vedenpuhdistamo kaatuu kun tulee niin valtava jätekuorma puhdistettavaksi?.
Itsellä ei sinäänsä ole mitään mielipidettä noista, mutta naurettavan kuuloista tuo fanaattinen vastustus.
Siis oikeasti.
Nimenomaan. Tuo hylsy vastaa 4 arkkia wc-paperia.

Osa ihmisistä pyyhkii ensin sen renkaan 4 arkilla, paiskaa sen pönttöön, Istuu tarpeilleen ja käyttää pyyhkimiseen esim. 4 arkkia x 4 että saa sen ahterinsa puhtaaksi. Hoidettuaan asiansa tämä tyyppi vie tyhjän rullan pahvinkeräykseen. Arkkeja meni pytystä alas 20.

Toinen ei pyyhi reunoja ja pyyhkii pyllynsä 3 arkkia x 4 ja hoidettuaan asiansa paiskaa flush and go- hylsyn pyttyyn. Arkkeja meni 16.

Kumpi on ympäristöystävällisempi?

Ensimmäisen käyttämä pahvihylsy pitää kierrättää vielä veden puhdistamisen lisäksi.
 
"huh"
[QUOTE="nanna84";25078002]Justhan siitä oli jossain juttua, et sitä ei oikeesti sais missään nimessä heittää pönttöön, koska kuormittaa liikaa. Mut samapa tuo mulle mitä kukakin kotonaan tekee. Meillä hylsyt käytetään kiukaan/takan sytytykseen. :)[/QUOTE]

Näin juuri. Meille ei edes osteta sitä paperia. hylsyillä syttyy pesä hyvin.
 
Mä mietin joskus, kun toi hylsy tuli ja sitä mainosta olen katsellut, että onko se joku suuri henkilökohtainen kuormitus joillekin ihmisille viedä se hylsy joko roskiin tai kartonkikeräykseen. Ilmeisesti se on. Itse pystyn edelleen viemään hylsyt jäteastiaan, enkä koe sitä mitenkään kuormittavana. Onhan toki hyvä, että jos joku ei jaksa huolehtia asiasta, niin häntä siinä autetaan, vaikka sitten tässä muodossa. Meillä vessapaperihylsyt ovat aika marginaalinen osa talouden jätteistä, ja jaksan siksi huolehtia niistäkin. Meillä vesilaitos on tosiaan tiedottanut, että hylsyt eivät kuulu viemäriin,vaikka ne kuinka olisi tehty vessapaperista, ja itse olen heitä taipuvainen uskomaan.
 
Nimenomaan. Tuo hylsy vastaa 4 arkkia wc-paperia.

Osa ihmisistä pyyhkii ensin sen renkaan 4 arkilla, paiskaa sen pönttöön, Istuu tarpeilleen ja käyttää pyyhkimiseen esim. 4 arkkia x 4 että saa sen ahterinsa puhtaaksi. Hoidettuaan asiansa tämä tyyppi vie tyhjän rullan pahvinkeräykseen. Arkkeja meni pytystä alas 20.

Toinen ei pyyhi reunoja ja pyyhkii pyllynsä 3 arkkia x 4 ja hoidettuaan asiansa paiskaa flush and go- hylsyn pyttyyn. Arkkeja meni 16.

Kumpi on ympäristöystävällisempi?

Ensimmäisen käyttämä pahvihylsy pitää kierrättää vielä veden puhdistamisen lisäksi.
Sä nyt siis väität, että kierrätettäviä paperihylsyjä käyttävät ihmiset kuluttavat automaattisesti enemmän paperia kuin vessanpöntöstä vedettäviä hylsyjä käyttävät? Aikamoinen vastakkainasettelu kyllä, mihin pohjaat tietosi näistä paperinkäyttömääristä vai ihan omasta hatustako kiskaisit tukeaksesi omaa kantaasi?
 
joooooooooooooooooo
Älkää nyt niitä sinne pönttöön heittäkö, sanoo mainos mitä tahansa. Mainostenuhreja olette. Käyttäkää omaa järkeä ja miettikää, ei sinne pönttöön kuulu virtsan ja kakan lisäks kun se vessapaperi.
 
Sä nyt siis väität, että kierrätettäviä paperihylsyjä käyttävät ihmiset kuluttavat automaattisesti enemmän paperia kuin vessanpöntöstä vedettäviä hylsyjä käyttävät? Aikamoinen vastakkainasettelu kyllä, mihin pohjaat tietosi näistä paperinkäyttömääristä vai ihan omasta hatustako kiskaisit tukeaksesi omaa kantaasi?
En missään nimessä tarkoita sitä. Tarkoitin verrata sitä, että ihmiset käyttävät eri määriä sitä paperia ja perustelen kommentillani sitä, miksi koen omaksi oikeudekseni sen sinne heittää.

Mutta kukin ostakoon ja käyttäköön sitä wc-paperia kun haluaa. Ja siinäkin paketissa annetaan kolme vaihtoehtoa kuinka sen hylsyn voi hävittää: wc-pytty, biojäte tai se pahvinkeräys. Tai voihan sen polttaakin, niinkuin moni tekee.
 
  • Tykkää
Reactions: ärsypilämi
En missään nimessä tarkoita sitä. Tarkoitin verrata sitä, että ihmiset käyttävät eri määriä sitä paperia ja perustelen kommentillani sitä, miksi koen omaksi oikeudekseni sen sinne heittää.

Mutta kukin ostakoon ja käyttäköön sitä wc-paperia kun haluaa. Ja siinäkin paketissa annetaan kolme vaihtoehtoa kuinka sen hylsyn voi hävittää: wc-pytty, biojäte tai se pahvinkeräys. Tai voihan sen polttaakin, niinkuin moni tekee.
Ok. :) Tottahan tämäkin, mutta itse tosiaan perustelen valintaani sillä, että pönttöön ei kuuluisi heittää mitään ylimääräistä ja tarpeetonta, ei edes sitä paperia enempää kuin on pakko. Monissa maissahan paperinkin heittäminen pönttöön on kiellettyä, juurikin siksi, että se kuormittaa vesilaitosta, lisäksi vanhemmissa viemäriverkoissa paperikin aiheuttaa tukoksia.
 
Ihmisten typeryydellä ei näköjään ole mitään rajaa.
Miten vaikeeta on heittää kaikki ylimääräinen roskikseen?
Vanupuikot, vanutyynyt, hylsyt, tamponit, siteet jne.
Ei se vaikeaa olekkaan! :)
Minäkään en vedä pöntöstä MITÄÄN muuta alas kuin ihmisjätökset ja vessapaperin (ja vessapaperiksi lasken tuon hylsynkin, koska se on siitä valmistettu). Kai tässä pitää alkaa pyyhkimäänkin siihen hylsyyn, että saan sitten senkin paperin vetää pöntöstä alas kun se on niin kamalaa.

Entäs sitten nämä huuhdeltavat istuinsuojat??? Nekin saa vetää pöntöstä alas, moni jopa vuoraa vessapaperilla sen istuinosan, sekin on väärin ja luontoa kuormittava.

Jokainen käyttää erimäärän sitä vessapaperia, ei siihen mitään kaavaa tarvi keksiä monellako ruudulla paska pitäisi perseestä saada puhtaaksi "nyt meni kyllä pari ruutua vähemmän, eilenkin pihistin pissipaperista, saan siis vetää hylsyn nyt pöntöstä".
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;25079412:
Entäs sitten nämä huuhdeltavat istuinsuojat??? Nekin saa vetää pöntöstä alas, moni jopa vuoraa vessapaperilla sen istuinosan, sekin on väärin ja luontoa kuormittava.
Tällisenn toimintaan siis itseäni vertaan. Ei se paperi siinä istuimella miltään suojaa, eli turhaa sekin on.
 
gkghdkd
Eiköhän kaikilla ole oma kanta. Jokainen tekee jossain väärin, ei meistä täydellisiä tule vaikka voissa paistaisi.
Mutta se on vain typerää lukea näitä äärimmäisiä mielipiteitä vastaan. Kuinka A)vesilaitokselle tulee kammottava taakka nuista hylsyistä B)me joudutaan nyt maksamaan aivan hirvittäviä veroja kun se hemputin hylsy on siellä puhdistettavana. C)Tulee todennäköisesti maailmanloppu, kun joku meni ja nakkasi neljä palasta vessapaperia hukkaan.. jne.
Mutta itse kun tätä paperia on ollut käytössä, niin olen pyhkäissyt sillä hylsylläkin jotakin, kerran jopa alennuin pyyhkimään siihen, kun itse paperi oli loppu. Oliko tässä tapauksessa hylsyn laitto pönttöön sallittua?.
Siis ymmärrän kyllä että periaatteessa se neljä palasta vessapaperia menee hukkaan. Muttakun ei ja ei.
Entäpä kun ei kierrätä ollenkaan?, Onko parempi laittaa hylsy sinne minne laittaa muunkin vessapaperin, vai laittaa se sekajätteeseen ja kaatopaikalle?.
Kun kaikki ei ole niin mustavalkoista, ei ole vain sitä kahta ääripäätä, yleensä kaikki on pitkälti siitä väliltä.
Mutta onhan se tietenkin hyvä, että ihmisillä on aihetta tapella. Hylsy, voi minkä teit!
 
"vieras"
Jokainen käyttäköön pyyhkimiseen sen määrän paperia kuin mihin on tottunut. Pointti ainakin mulla siinä, miksi en noita hylsyjä huuhdo, on se, että ihmiset pyyhkivät alapäänsä edelleen tapojensa mukaisesti. Täytyykö kaiken sen lisäksi tuottaa puhdistettavaksi uusi "meille niin ihanan vaivaton"-tuoteryhmä? Jos taloutemme vetää hylsyn pöntöstä kahdesti viikossa niin todella olemattomalta kuulostaa lisäkuormitus. En nyt jaksa tehdä tutkimusta siitä, montako käytössä olevaa vessaa kaupungissamme on, mutta kaipa sitä neljän vessapapaperiarkin muhjua ainakin parit kuorma-autolavalliset viikossa tulee - mun mielestäni tarpeettomasti. Jos puhdistamon kapasiteetti kestää niin hyvä. Jos ei kestä niin laajentavat sitten toimitilojansa siihen viereisen asutuksen suuntaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;25078261:
Se on VESSAPAPERIA!!
Tuletko sinä joka vastustat ko. rullaa laskemaan meille, kuinka monella paperinpalasella pyyhin ahterini kun käyn kakalla? Syytät sitten kuinka kuormitan jätevesilaitoksia kun en onnistunut neljäällä arkilla pyyhkimään vaan tarvitsinkin paljon enemmän?
No voi perseen suti!

Aivan sama kuinka paljon paperia kuluu perseen pyyhkimiseen. Jos se vaatii puoli rullaa niin se vaatii. Ei persettä paskaiseksikaan voi jättää. Mutta se helvetin hylsy. Mitä se tekee siellä viemärissä? Mikä on sen funktio? Se on ROSKA!
Samaa ainetta kuin vessapaperi ja läpä läpä. MITÄ SITTEN? Ei se mihinkään katoa vaikka siltä näyttäisi ja se pitää joka tapauksessa erotella puhdistusprosessissa. Määrällisesti hylsyt eivät varmasti montaa prosenttia ole mutta ylimääräinen kuorma kuitenkin joka maksaa ihan veronmaksajien rahoja. Mutta paskaako se pershomeisia mammoja kiinnostaa kunhan ei vaan tarvitse kantaa sitä painavaa hylsyä asianmukaiseen kierrätysastiaan ja mahdollisesti poiketa sohvalle johtavalta reitiltä.

SAATANA!!! |O
 
[QUOTE="sss";25078420]Taitaa taas kouluttomattomat kotiäidit pitää mölyä. Kaikki pitää tehdä helpoimman kautta eikä viitsiä miettiä omien tekojen seurauksia. Minä, minä, minä eikä kukaan muu.. Mitä se yksi tyhjä karkkipussi tai röökiaski siellä kadulla haitaa.. Paitsi jos jaksaa ajatella että jos kaikki ajattelee noin niin niitä pusseja ja roskia on siellä satoja-tuhansia, onpas sitten taas tosi ekologista. Tai mitä ne nuorison pullojen sirpaleet siellä leikkikentällä haittaa.. Ihan sama missä asia yhteydessä sitä jälkiseurauksen jättää miettimättä.[/QUOTE]

Niin eli meinaat, että se vessapaperinhylsy siellä KAATOPAIKALLA ei sit mitään kuormita...?
 

Yhteistyössä