Hyvä kantoliina -vinkkejä!

Toivoisin kantoliinoista vinkkejä. Esikoisellani kokeilin kaverin lainaliinaa, josta en yhtään pitänyt. Liina oli trikoinen ja vaikka laittoi kuinka tiukalle, se tuntui löysältä ja vauva vajosi liinan alaosaan. Liina taisi olla pikku-ruu merkkiä.
Toivoisin siis vinkkejä napakoista mutta joustavista liinoista. Ja ostopaikoista toki myös.

Kiitos!
 
Mä kaipaisin kanssa vinkkejä hyvistä ja erityisesti ulkoiluun ja kovaan menoon sopivista liinoista! Mulla on rengasliina ja se on ihan jostain syvältä... :| Liikun paljon metsässä ja haluisin ottaa pikkusen mukaan. Kantoreppu on mutta ei se oo kiva kun siihen tarkotettu ulkoilusuoja ei mahdu päälle jos muksulla on haalari alla! Ja tähän vuodenaikaan se haalari on aikasta pakollinen viä... :)
 
Meidän liinahistoriaan kuuluu juurikin tuo Pikku Ruu - trikoinen liina, Hoppediz 4.6m kudottu ja nyt uusimpana Babyhawk kantoreppu.
Totesin vauvan kasvaessa (nyt vajaa 9kk) että trikoista ei tosiaan saa kiristettyä tarpeeksi kireälle, sidonta valui koko ajan ja jatkuvasti sai kiristää.Kudottu pitkä liina oli tähän ongelmaan loistava ratkaisu, ostin omani kestovaippainfon kirppikseltä, muita myyntipaikkoja esim. kestovaippakauppa, myllymuksut ym.Kantoliinakanavan sivuilta löytyy kattava lista myyjistä ja eri liinamerkeistä.
Napakka joustava liina on melko vaikea löytää, itse kokeilemalla tietää itselleen sopivimman.Trikoisen liinan pitää olla melko paksu jotta se on isommalla lapsella napakka, ohuet tuppaavat valumaan ja löystymään.
Jos kantoreppu itsessään tuntuu liian raskaalta toppavaatteiden kanssa, neliöliina (mei tai) voisi olla hyvä vaihtoehto, rengasliina ei tosiaankaan sovellu kovin pitkäaikaiseen kantamiseen (jos on vähänkin selkävaivaa niin jumittaa kyllä mukavasti tuo rengasliinalla kantaminen). Neliöliinoja löytyy myös monenlaisia, kantoliinakanava auttaa tässäkin asiassa.
Tai onhan vaihtoehtona aina kantotakin ostaminen, silloin toppavaatteille ei ole talvella kantaessa juurikaan tarvetta.Tosin hinta on kova , mutta takeilla on myös kova jälleenmyyntiarvo!
 
Mulla on ollut käytössä kaksi PikkuRuun liinaan, ohut ja paksu, sen paksumman saa sidottua napakammaksi ja sitä olen käyttänyt ulkona. Mun mielestä se ohutkin on hyvä, se pitää alunperinkin sitoa päälle tosi tiukasti,silloin lapsi ei jää roikkumaan eikä tarvitse kiristellä, liina joustaa niin hyvin että ei varsinaisesti tarvitse jättää tilaa vauvaa varten vaan liina antaa myöten.
 
mulla on baby hawkin mei tai neliöliina ja se on kyl ihan huippu hyvä. olen kokeillu jos jonkin laista juttua, mut tää on eka mitä mä pystyn käyttää. ja on muuten tosi helppo sitoa =) =)
 
Trikoinen liiina on usein paras ihan pienelle vauvalle joka ei vielä paina kovin paljoa. Trikoo venyy niin paljon että isomman kanssa sidontaa saa tarkistaa jatkuvasti ja käy jo kantajankin voimille enemmän. Sinänsä eri trikoisten välillä ei kovin mainittavia eroja ole. Trikoinen tulisi solmia todella tiukalle, niin että se on päälläsi kuin t-paita, ei roiku tai repsota mistään.

Kudotuista löytyy sitten enempi valinnanvaraa ja eri materiaaleja, kone- ja käsinkudottua jne. Myös eri pituuksia eri sidontoihin ja eri kokoisille ihmisille.
Myös kudottuja löytyy ohuempia ja notkeampia vaihtoehtoja.
Kudotut liinat ovat sen verran tukevampia että ne on kantajallekin kivempia, vievät paremmin vauvan painon.

Aloittelijalle toki trikoinen helpompi koska antaa anteeksi pienet virheet, mutta pienen opettelun jälkeen kudotusta tulee yhtä helppokäyttöinen :)

Ulkoiluun sopivista liinoista. Rengasliina on tosiaan parhaimmillaan lyhytaikaisessa kantamisessa esim. kauppareissulla pikaliinana. Siinä paino jakaantuu vain kantajan toiselle olalle, joten rasittaa kantajaakin, ja vauvakaan ei ole läheskään yhtä tukevasti kuin pitkässä liinassa.

Itse suosittelen joko pitkää kudottua liinaa tai sitten neliöliinaa. Kantosuoja on kätevä, samoin kantotakki, siinä oma ruumiinlämpö lämmittää lasta vielä enemmän :)

Tiuhka, kantoliinatukihenkilö
 
Meillä on kans toi Pikku ruun trikoinen ja oon tykännyt.
Saa tosiaan sitoa todella tiukalle ennen kun vauvan tuuppaa kyytiin tai venyy niin että vauva roikkuu polvissa. mutta kun oppi tekeen tarpeeks tiukan sidonnan (ja tohti tehdä sidonnasta tarpeeksi tiukan pelkäämättä että vauva litistyy sinne) niin ollut käytössä oikeen hyvä.
 
Tiuhka: Sopiiko ne kantosuojat ihan minkätahansa liinan kanssa ja varmasti sitten myös sillon kun lapsella on ulkovaatteet päällä?? Mä niin petyin kun tosiaan ostin kantorepun ja siihen suojan joka makso mansikoita ja viel puhuin myyjälle että meinaan ulkoilla sen kanssa nyt talvellakin...sitten kun kokeilin niin että vauvalla oli kevyt toppapuku ja sen alla body ja housut niin eipä mennytkään sitten enään suoja kiinni!! Mielestäni todella rahastusta kun myyjä ei kertonu että suoja ei timi talvikäytössä kun ei sen alle mahdu mitään muuta kun vauva sisävaatteissa ja reppu. Nyt se on sitten täysin käyttämättömänä kaapinpohjalla,ehkä saatan sitten kesällä käyttää jos tekee vaikka iltalenkin niin että on vähän koleeta. Mutta harmittaa kyllä tosissaan...
 
Voi miten kurja kokemus sulla. Itselläni on kokemusta tästä http://www.babyidea.fi/aidille/kantosuoja.html talvikääntösuojana, joten tämä on ainoa mistä voin sanoa ihan varmaksi :)
Meillä tuo on ollut käytössä niin ergon kuin liinojenkin kanssa ja mahtuu hyvin vaikka talvella vaatetta on suojankin kanssa paljon. Suojan ympärillä on kiristysnyöri, jonka avulla siitä saa sopivan kokoisen.

 
Donu Meillä käytössä MaM eco. Olen ollut tosi tyytyväinen! Tiuhkan linkittämä kantosuoja on meilläkin käytössä ja se on ollut toimiva ratkaisu liinan kanssa ulkoiluun.
Meillä myös on ollut pojalla pienempänä toi MaM eco, tykkäsin siitä valtavasti! Lisäksi on toi babyidean kantosuoja, joka toimii nyt isonpana yhtä mahtavasti myös patapum-repun kanssa.
 
Mä pommitan teitä nyt oikeen huolella :LOL:

Onko tossa hug a bub:issa tota samaa ongelmaa kuin muissa trikoisissa, ettei meinaa saada tarpeeks tiukalle? Ja onko hug a bubia käyttäneitä, kuinka isoa tenavaa ootte siinä onnistuneesti kanniskellu? (Miten niin oon surffannu koko illan liinailu aiheisilla sivuilla ja nyt on pää kysymyksi täynnä |O )
 
Mulla ei oo kokemuksia muista trikoisista kuin hug a bubista, mutta sen kyllä saa musta hyvin tiukaksi eikä heti löysty. Tyttö painaa nyt n 9 kg eikä enää kovin pitkiä aikoja tuu kannettua, mutta tunti menee kyllä ihan helposti liinan löysymättä tai hartioiden väsymättä.
 

Yhteistyössä