Hyvä, että Nuori Suomi ym puuttuvat leijonien örvellykseen

  • Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23791732]Kuten kuka esimerkiksi?[/QUOTE]



Parhaiten varmaan saisit vastauksen, kun kiertelisit baareissa. Ei kaikki urheilijatkaan niin julkkiksia ole, että heidän tekemisiään lahdissä riepoteltaisiin, vaikka onhan niissäkin ollut juttuja.
 
Keittiönoita
Ihan tosiaanko uskot, että alkoholinkäytön malli tulee ainoastaan kotoa?

Mielestäni tämä "kulttuuri" ei koska vain lapsia vaan myös antaa hienon kuvan esim. perheenisille. Niille jotka ovat jo jollain tasolla alkoholiin taipuvaisia.
Ei tule ainoastaan kotoa, mutta sillä on kyllä hyvin suuri merkitys. Jokainen vanhempi myös tietää - ainakin pitäisi tietää - että teini-iässä lapsi tuo vanhemmuuteen omat haasteensa. Tähän on siis hyvä varautua jo ajoissa ja ohjata lasta sellaiseen kaveripiiriin, jossa päihteitä ei ihannoida. Tuntekaa lastenne kaverit, tuntekaa kavereiden vanhemmat, tuntekaan lastenne isoveljet ja -siskot...usein kun ne isoveljet/siskot on niitä, jotka pikkuveljelle/siskolle siideriä tai kaljaa hankkivat. Tehkää kodistanne paikka, jossa nuorten on mukavaa kavereineen olla eikä tarvitse viikonloppuisin pussikaljan kanssa hillua ostarin nurkilla. Löysätkää nutturaanne, sillä se heviä kuunteleva nuorisolauma selvinpäin teinin huoneessa on sittenkin parempi kuin nuorisolauma kaljakassien kanssa kadulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23791579:
Kyllä mä tajusin. Eikä mulla ole mitään sitä vastaan, ettei mahdollisia tulevia kultajuhlia näytetä telkkarissa tai ainakaan silloin, jos joku kiekkoilija on juovuksissa. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kymmenettuhannet torilla juhlijat ovat kännissä.

Niin. Nämä aikuiset miehet luultavasti katsoivat 16v takaisia juhlia ja tiesivät miten juhlissa käyttäydytään. Vaikka eivät ole urheilletkaan ja vaikka seuraavana päivänä oli työpäivä.
 
"vieras"
No mä taas toivon, että mun lapset ottaa leijonista mallia ja vetää aikuisena kunnon kännit vain silloin ku ovat voittaneet jotain todella suurta (= Tommosta voittoahan ei kovin monesti tule.
Mieluummin mallia leijonista kuin niistä aikuisista jotka örveltävät baareissa tai vetävät kännejä joka viikonloppu kotona. Kerran vuodessa kännithän ei kenestäkään alkkista tee, mutta joka viikonloppuinen tissuttelu ja ryyppääminen on jo paha juttu.
En tule siis tuomitsemaan lastani aikuisena jos vetäsee kännit kunnon syyn takia vaikkapa kerta vuoteen, mutta olen todella surullinen jos elämä on joka viikonloppuista rentoutumista kännäämällä.

Kyllä nyt aika monen palstalaisenkin olis katottava peiliin ja mietittävä omaa tai puolisonsa viinankäyttöä sen verran usein täällä kysellään mitä lasissa? kuka lähdössä baariin? haittaako jos vien kuukauden ikäisen hoitoon, että päästään miehen kanssa viihteelle? taas oli mies yön pois lähti eilen baariin parille ym.....
 
[QUOTE="vieras";23791767]Eli kaikki baarissa kävijät ovat alkkiksia? Miettisit vähän noita juttujas.[/QUOTE]


Pitääkö joka lauseesta etsiä kritisoitavaa. Löytyy ihan varmasti. Eikö voisi joskus miettiä, mitä ihan oikeasti toinen yrittää selittää? En ole lahjakas puhumaan saati lahjakas kirjoittamaan. Minulle on vaika saada kirjoittaa itseni ymmärretyksi, mutta olisi hienoa, jos toinen edes yrittäisi.
 
klklklkl
Kyllä leijonat olivat viinansa ansainneet. Älytön kohu täysin turhasta!

Media olisi sitä vastoin voinut harkita, mitä telkkarissa näyttää. Ja tiukkapipovanhemmat olisivat voineet sulkea telkun/laittaa kädet lapsen silmille, jotta eivät näe tällaista "kauheutta". Eiköhän lapset ja nuoret ole ryyppäämistä ja humaltuneita nähneet ennenkin.
 
"Vieras"
Oli erittäin ikävää televisiosta seurata humalaisia jääkiekkoilijoita ja vielä myöhemmin saimme nähdä videoita Nurmisen kaatuilusta. Ymmärrän, että ovat tietenkin iloisia voitostaan, mutta joku raja pitää säilyttää miten julkisuudessa esintyy. Ei silloin 16 vuotta sitten kukaan Leijonista ollut vastaavassa kunnossa vaikka pukuhuoneessa juotiin shamppanjaa/ olutta.
 
Keittiönoita
Niin. Nämä aikuiset miehet luultavasti katsoivat 16v takaisia juhlia ja tiesivät miten juhlissa käyttäydytään. Vaikka eivät ole urheilletkaan ja vaikka seuraavana päivänä oli työpäivä.
Monessako SM-liigaottelussa sä olet käynyt ennen vuotta 1995, jolloin Leijonat voitti ensimmäisen kerran? Luuletko oikeasti, että alkoholi tuli lätkäkulttuuriin vasta vuonna 1995?
 
"Äiti"
On ihan totta, että Leijonien juopottelu meni vähän överiksi. Keskustelu varmaan on tarpeen, mutta sekin on karannut käsistä. Suomi-Ruotsi-ottelu oli sunnuntaina myöhään illalla ja pelaajilla on takana kova turnaus. On ihan luonnollista, että parikymppiset kurinalaista elämää viettävät, testosteronia uhkuvat nuorukaiset vetävät viihteelle tuollaisen urakan jälkeen. Kuitenkin joukkueen johto – aikuisina ihmisinä – olisivat voineet maanantaina aamupäivällä keskustella joukkueen kanssa siitä, että julkijuopottelu ei ole hyväksyttävää Kauppatorin juhlan aikana kun koko kansa katsoo juhlaa joko paikan päällä tai tv:stä. Se olisi riittänyt, väsyneet katseet ja pieni juhlakunto olivat ihan ok – ja moni joukkueesta näin käyttäytyikin. Hatunnosto heille.

Kävelin juhlien aikana Kauppatorin ohi Kaisaniemen metroasemalle. Enemmän kuin Leijonien kunto, minua ihmetytti suomalaisten perheiden ja lasten paikalla olo. Ihmismassassa oli perheitä lastenvaunuineen ja tenavaikäisten kanssa, raskaana olevia naisia sekä lapsia ja murkkuikäisiä kaveriporukoissa. Monilla perheen isillä, ja äideilläkin, oli kädessään kalja- tai siideritölkki. Miksi perheet ja lapset olivat Kauppatorilla?

Etukäteen oli varmasti tiedossa, että paikalle tulee paljon ihmisiä. Ensinnäkin tuollaisessa ihmismäärässä on aika riskinä ihmismassan tönimäksi tai tallomaksi joutuminen. Toisekseen jokaisessa suomalaisessa kansanjuhlassa (herätysjuhlia lukuun ottamatta ;-o) alkoholilla on näkyvä rooli. Tämä ei voinut olla isille ja äideille mikään yllätys.

Minä en päästänyt omia murkkuikäisiäni paikalle, vaikka olisivat sinne halunneet. Katsoivat isoäidin kanssa juhlaa telkkarista ja sanoivat jälkikäteen, että olipa hyvä ettei menty sinne. Kasvatus lähtee kotoa, ei muutaman kiekonpelaajan juhlinnasta.
 
"vieras"
Ihan hyvä että edes joku huomauttaa, ettei alkoholin käyttö ole pakollista edes urheilusaavutusta juhliessa, kun mammoja myöten kaikki muut vaan hokee "mitäsehaittaa" ja "juhlansa ansainneet".
 
[QUOTE="vieras";23791840]Ihan hyvä että edes joku huomauttaa, ettei alkoholin käyttö ole pakollista edes urheilusaavutusta juhliessa, kun mammoja myöten kaikki muut vaan hokee "mitäsehaittaa" ja "juhlansa ansainneet".[/QUOTE]

Ei tietenkään ole pakollista, voi herranen aika sentää..Eikä alkoholi ja urheilu ihan käsikädessä kulje, mutta kyllä on aika saakelin naurettavaa et mammat alkaa syyttää suomen jääkiekkojoukkuetta siitä kun omat kullannuput vetää pallon turvoksiin koulujen loppuessa.

Alkoholikasvatus lähtee kotoa, ei mistään muualta ja jos poliisi tuo räkäkännisen kakaran kotiin, olis syytä kattoo peiliin eikä alkaa nurisee et tätä ne leijonien juhlat ties.. :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Minä en oo koskaan ymmärtäny tuota et vastuu työnnetään jääkiekkoilijoille, laulajille ja näyttelijöille. |O Täytyy nuorten ja lasten olla TODELLA aivottomia jos eivät osaa omassa pikku päässään miettiä miten toimii. Vanhemmat jotka tästä vaahtoaa yrittää työntää omaa vastuutaan joillekkin joille se ei kyllä missään tapauksessa kuulu! Jos lapsesi/nuoresi juo, katso peiliin ÄLÄKÄ syytä leijonia, Petri Nygårdia saatika naapurin mummoo! UGH! Olen puhunut!
Täähän oli melkeen ku mun suusta!
 
"vieras"
Putsareiden näkeminen kurat pöksyissä ei saa nuoria innostumaan ryypiskelystä, mutta idoleilla on ihan eri vaikutus. Mun lapset eivät pelaa lätkää, joten nyt en yritä "pelastaa" omiani vaan haluaisin muuttaa koko suomalaista kulttuuria.
No mutta kaikki humalaiset joita lapset näkevät eivät ole niitä pultsareita kurat pöksyissä. Se humalainen voi olla kesällä terassilla jonka ohi lapsi kulkee,humalainen voi istua kauniina kesäpäivänä puistossa jonne lapsi menee. Monen pienen pojan ja tytön idolli on se oma äiti tai isä, joka illalla juo hilpeänä kaljaa ja makaa aamulla kalpeana hiljaa. Idolli lapselle voi olla joku läheinen täti tai setä joka örveltää usein kännissä... Meinaatteko oikeasti, että leijonien kerta luontoinen kännääminen nyt sitten teki lapsista ja nuorista alkoholisteja ja lisäsi näiden tarvetta ryypätä?? HALOO, kyllä suomi äitit ja isät ovat tämän mallin varmasti jo lapsilleen opettaneet.
 
Minä en oo koskaan ymmärtäny tuota et vastuu työnnetään jääkiekkoilijoille, laulajille ja näyttelijöille. |O Täytyy nuorten ja lasten olla TODELLA aivottomia jos eivät osaa omassa pikku päässään miettiä miten toimii. Vanhemmat jotka tästä vaahtoaa yrittää työntää omaa vastuutaan joillekkin joille se ei kyllä missään tapauksessa kuulu! Jos lapsesi/nuoresi juo, katso peiliin ÄLÄKÄ syytä leijonia, Petri Nygårdia saatika naapurin mummoo! UGH! Olen puhunut!
Samaa mieltä!
 
amatöörejä
Monet eivät nyt taida ymmärtää tämän hälyn pointtia. Leijonat ovat juhlansa toki ansainneet, ja saavat mun puolesta ryypätä ittensä vaikka katuojaan. MUTTA, eikö ne olisi voinut tehdä sitä jossain yksityisbileissä? Musta se on lähinnä junttia istua jonkun bussin kyydissä kaljatölkit heiluen ja huudellen yleisölle. Ja kyllähän se olisi pitänyt tietää, miten se alko vaikuttaa kun rankka turnaus takana ja edellisestä alkoilusta varmaan aika tovi, ei varmaan yöllä oltu nukuttukaan. Eli olisi pitäny jotenki pystyy hillitsemään sitä läträystä.....
 
Hei, nyt mä taisin hiffata. Koska noita juhlia melkein jokainen katsoi..jotkut vanhemmat tajusi: Herran jestas, lapseni saattaa nähdä joskus humalaisia :) Olisikohan tuollaiset vanhemmat pikkasen pihalla muksuin touhuista. Mitä kaikkea näkevätkään ja kaivavat you tubeista yms.
Mun on muutenkin vaikea ymmärtää tota viinakammoa. Joko sellaisilla ihmisillä menee hirveän hyvin, ettei muuta huolta ole. Tai sitten erittäin huonosti, itse vaan täysin tyytymätön kaikkeen, mikä ei edes itselleen kuulu.
Ihan terveellä järjellä, ilman mitään vouhkaamisia olen ainakin minä saanut jo pari aikuista tasapainoista symppistä nuorta miestä kasvatettua.
 
"mie"
Siis ainoa oikea tapa juhlia voittoa on vetää p***eet olalle??? Se kuva tässä nyt on annettu nuorille. Kun he voittavat seuraavan kerran piirinmestaruuden junnuturnauksessa, niin hmmm... mistäs sitä kaljaa sais....
 
"mie"
Hei, nyt mä taisin hiffata. Koska noita juhlia melkein jokainen katsoi..jotkut vanhemmat tajusi: Herran jestas, lapseni saattaa nähdä joskus humalaisia :) Olisikohan tuollaiset vanhemmat pikkasen pihalla muksuin touhuista. Mitä kaikkea näkevätkään ja kaivavat you tubeista yms.
Mun on muutenkin vaikea ymmärtää tota viinakammoa. Joko sellaisilla ihmisillä menee hirveän hyvin, ettei muuta huolta ole. Tai sitten erittäin huonosti, itse vaan täysin tyytymätön kaikkeen, mikä ei edes itselleen kuulu.
Ihan terveellä järjellä, ilman mitään vouhkaamisia olen ainakin minä saanut jo pari aikuista tasapainoista symppistä nuorta miestä kasvatettua.
Huoh! Et sä tainnu hiffata...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja amatöörejä;23791931:
Monet eivät nyt taida ymmärtää tämän hälyn pointtia. Leijonat ovat juhlansa toki ansainneet, ja saavat mun puolesta ryypätä ittensä vaikka katuojaan. MUTTA, eikö ne olisi voinut tehdä sitä jossain yksityisbileissä? Musta se on lähinnä junttia istua jonkun bussin kyydissä kaljatölkit heiluen ja huudellen yleisölle. Ja kyllähän se olisi pitänyt tietää, miten se alko vaikuttaa kun rankka turnaus takana ja edellisestä alkoilusta varmaan aika tovi, ei varmaan yöllä oltu nukuttukaan. Eli olisi pitäny jotenki pystyy hillitsemään sitä läträystä.....
Niin, sinun mielestäsi. Mutta oliko niiden fanien mielestä? Käväisepä joskus jääkiekko-ottelun ja taitoluistelukilpailun aikaan jossain lähiöbaarissa ja katso, kumpaa ne tuoppiensa ääressä istuvat ihmiset katsovat. Minkähän vuoksi pelipaidoissa on usein olutmerkkien mainoksia, mutta taitoluistelupuvuissa ei?
 
"OnniKeiju"
Mä en usko että nuoriso ottaa mallin nyt justiinsa näistä bileistä. Nuoret kyllä löytää tiensä viinan luo.
Mua vaan hävettää tuollanen käytös. Pieruissa kaulaillaan presidenttiä.
Eikös se yks jannu sillon haastatellu koivistoa ilman kravaattia ja siitä tehtiin jo haloo.
Ihan yksinkertasesti käytöstavat.
Vaikka kuinka olis voittanu kultaa ( ja joojoo, se tapahtuu niin harvoin ) ni silti, olis voinu pikkusen ajatella missä kunnossa esiintyy.
 

Yhteistyössä