Hypokondria (sairauksien pelko) !!!

  • Viestiketjun aloittaja Hypokondrinen
  • Ensimmäinen viesti
Hypokondrinen
Onko paikalla muita jotka kärsivät/ovat kärsineet hypokondriasta (sairauksien pelosta)?

Mä oon totaalisen hypokondrinen ja varmaan pian sekoan. :(

Läääkitys ollut, joka tehonnut suht hyvin, mutta lopetin koska aloimme yrittämään lasta. Psykoterapiaa ehdoteltu ja olen jo siihen aika suostuvainen.

Tää on ihan hirveää. Kokoajan mielessä on syöpä syöpä syöpä.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja noooo:
Mistä tuollainen luulotautisuus tulee? Onko perinnöllinen?
Senkun tietäiskin että mistä se tulee. Ei se perinnöllistä ole, siihen en usko!

Mä uskon että mulla voi taustalla olla jotain lapsuudesta... Turvattomuuden tunnetta tai menettämisen pelkoa.
 
?
Miksi lääkitystä ei voisi jatkaa raskautta suunnitellessa tai raskaana ollessa? Pitkä odotusaika tulee sinulla olemaan jos koko ajan pelkäät kaikkea mahdollista ja vaivoja raskaana olevilla on!
 
täällä kans
mulla ollut teini-iästä lähtien. välillä enemmän, välillä vähemmän. joskus vuosia sitten oli paha kausi ja sain ihan paniikkikohtauksia. nyt kun on lapsia, en ole enää niinkään huolissani itsestäni (toisinaan kyllä, jos tulee jotain epämääräisiä oireita), vaan pelkään että lapsilla on vakavia sairauksia ja tästä syystä syynään heitä liiankin tarkkaan. tiedän, pitäisi hakea apua, muuten oikeen tiedä mistä. viime aikoina ollut masennuksenkin oireita... :(
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Miksi lääkitystä ei voisi jatkaa raskautta suunnitellessa tai raskaana ollessa? Pitkä odotusaika tulee sinulla olemaan jos koko ajan pelkäät kaikkea mahdollista ja vaivoja raskaana olevilla on!
Raskaana ollessahan ei lääkkeitä suositella syötäväksi ekana kolmanneksena. Lääke mitä aiemmin käytin oli mulla juurikin käytössä kun esikoistamme odotin, tosin sen käytön aloitin vasta raskauden puolenvälin jälkeen (aiemmin en tarvinnut sitä). Tokihan voisin kysyä olisiko mitään lääkettä mitä voisi syödä läpi raskauden mutta mieluusti en söisi, lapsen takia.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja täällä kans:
mulla ollut teini-iästä lähtien. välillä enemmän, välillä vähemmän. joskus vuosia sitten oli paha kausi ja sain ihan paniikkikohtauksia. nyt kun on lapsia, en ole enää niinkään huolissani itsestäni (toisinaan kyllä, jos tulee jotain epämääräisiä oireita), vaan pelkään että lapsilla on vakavia sairauksia ja tästä syystä syynään heitä liiankin tarkkaan. tiedän, pitäisi hakea apua, muuten oikeen tiedä mistä. viime aikoina ollut masennuksenkin oireita... :(
Minulla tämä hypokondria keskittyy edelleen itseeni (todella itsekästä, tiedän), vaikka minulla on lapsi. En vain yksinkertaisesti osaa pelätä lapseni tai mieheni puolesta. Olen varma, että se olen aina minä jolla on kaikki maailman syövät.

Minä lähdin hakemaan apua tähän ihan kunnalliselta puolelta. Soitin sairaalamme psykiatrian osastolle, mitä kautta sitten pääsin juttelemaan psykologiselle sairaanhoitajalle ja välillä myös lääkärille. Sain lääkityksen myös sitä kautta ja minulle ehdotettiin psykoterapiaa. Ensi viikolla olen menossa taas juttusille psykologisen hoitajan luokse ja aion ottaa puheeksi sen terapian. Pitkä prosessi se tulee olemaan (ainankin yli vuoden), mutta jos sillä tästä pääsen eroon niin olen valmis.

Suosittelen kyllä sinullekkin avun hakemista! Ihan oman jaksamisesi takia.
 
luulotautinen
Täällä yksi. Olen sairastanut hypokondriaa 10 vuotta eli siitä saakka kun sain ensimmäisen lapseni. Pahimmat pelot koskee neurologisia sairaukia, MS-tautia, Als, aivoverenvuoto, aivoinfarkti jne. Halvaantumista pelkään eniten. Myös kaikki syävät on käyty läpi, monet useaan otteeseen. Lääkäreillä olen ravannut, mutta mitään sairautta ei vielä ole löytynyt. Tänä syksynä on taas ollu huonompi kausi. 2 kuukauden sisään olen pelännyt ruokatorvensyöpää, aivoinfarktia, aivoverenvuotoa, huulisyöpää.. Elämä on välillä yhtä helvettiä :( Läheiset ei jaksa kuunnella pelkojani, joten olen niiden kanssa yksin..
Terapiassa en ole koskaan käynyt, enkä psykologin/psykiatrin juttusilla. Nyt olen sitä vakavasti harkinnut. Itku tulee tätä kirjoittaessa :(
AHDISTAA!!
 
Hypokondriasta en tiedä... en osaa sanoa, että mitä vaatii, että sen diagnoosin saa, mutta tosi kova sairauksien ja kuoleman pelko on. Tai siis se on ehkä ajottaista ja joskus tosi pahaakin.

Itse uskon, että lapsuuden kokemukset ainakin vaikuttaa. Minulla nimittäin ainakin alkoi se jo lapsena. Pelkäsin erityisesti ihosyöpää, koska minulla oli jo lapsena paljon luomia. Pesin myös tosi paljon käsiäni.

Nyt minulla on takana tosi pitkä hyvä jakso etten edes muista pelänneeni mitään. Joskus saattaa tulla jokin säikähdys, mutta kun ei ole mitenkään ns. huono jakso niin järki hoitaa asian samantien pois alta.

Mutta kuopusta odottaessa (syntynyt 3/08) sekä ensimmäisen vuoden sen jälkeen pelkoja oli vaikka muille jakaa Pelkäsin hulluna erilaisia sairauksia sekä itselläni että lapsilla ja erityisesti sillä vauvalla.

Minä eroan hypokondrisesta tai luulotautisesta siinä mielessä, että useimmat ravaavat lääkärissä. Minä taas en uskalla mennä lääkäriin. Se tarkoittaisi mielestäni melkein varmaa diagnoosia, jos sinne asti uskaltautuisin. Joskus olen kyllä jotain luomea näyttnyt lääkärille jonkun muun käynnin yhteydessä esim. lapsen lääkärireissulla tai sitten jossain jälkitarkastuksessa tms.

Sillon kun se brittien bb-tähti kuoli siihen kohdunkaulansyöpään niin pelkäsin ihan julmetusti. Itselläni oli raskauden ja synnytyksen takia venähtänyt papa-kokeen otto melkein kolmeen vuoteen (th:n mielestä se oli ok) ja kun tuo tapaus tuli niin olin menossa siihen 30v seulontaan. Pelkäsin mielettömästi ja odotin niitä tuloksia. Mutta puhdas se oli kuten mulla papa on aina ollut.

Muutenkin olen aina ollut tosi terve, onneksi. Tätä luulotautisuutta vaan silti on. Mieheni sairasti syövän 2006 vuonna ja sen vuoden olin pelkäämätön, mutta sen jälkeen ne taas iski.
 
"vieras"
Ei valitettavasti ole neuvoja antaa. :hug: Mutta osaisitkohan sinä auttaa minua? Epäilen, että eräs läheinen juuri tuollainen. Käy tuon tuosta lääkärissä tarkistuttamassa yhtä sun toista, ettei vain ole vaarallista ja stressaa, vaikka lääkäri toteaisikin, ettei huolta ole. Miten olet itse saanut lääkityksen ja mitä lääkettä tohon tavataan määrätä? Rauhoittavia?
 
pelkääjä
Tääl kanssa yksi,jolla on ihan hirveä syöpien pelko :( Nytkin olen varma,että mulla on joku kondylooma ja siitä on ehtinyt kehittyä kohdunkaulan syöpä vuoden aikana. Viimeksi papassa lokakuussa ja puhdas oli ja nyt menen taas papaan mielenrauhani vuoksi.Tiedän ,että sekään ei välttämättä auta vaikka tulos olisi puhdas,pelkään silti :( Ei oo montaa kuukautta aikaa kun olin varma,että mulla on rintasyöpä.

Mietein jo eilen papaa varaessani,että olisko jo kohta aiheellista puhua lääkärille tästä ...
 
"manna"
ja pelko kohdistuu keskimmäiseen lapseeni,joka infektiokierteessä.Olen varma että leukemiaa tai lymfoomaa,vaikka kokeissa ei viitteitä tähän.Ei auta vaikka lääkäri sanoo ettei kannata huolehtia.Jos tauti onkin vasta aluillaan eikä näy kokeissa..
 
"manna"
ainiin ja ennen lapsia sairastin itse HIViä ja rintasyöpää..siis olin varma että sairastan.Ekan lapsen jälkeen pelkästin lintuinfluenssaa kuollakseni ja kakkosen kanssa noita verisairauksia.Kolmosen kanssa en VIELÄ mitään.Syynään ja tarkkailen kakkosta koko ajan,jos jalat mustelmilla,leukemiadg vain varmistuu.Tälläkin hetkellä olen lähes hysteerinen kun likka taas kipeä.
 
tuore äiti!!
Mulla on ollut jo kymmenen vuotta. Oon pelännyt vaikka mitä mm. ms-tautia, alssia, syöpää jne. En tiedä onko kannattanut pelätä vai ei mutta nyt on lääkärilläkin vahva epäilys että mulla on todellakin ms-tauti.
 
pelkääjä
Juu ja mulla on kans toi hiv ollu tässä,mutta se on sulkeutunu nyt pois. Ja tää mun kondylooman pelko alkoi kun olin uuden miehen kanssa sängyssä ja ihan sattumalta aloin lukemaan netistä kondyloomasta ja kuinkas kävikään..ei näy mitään,mutta mullahan on just se kondylooma mikä ei näy! Nyt hirvee pelko et vuodessa on tullu syöpä..huoh..noh kai tää tästä taas papakokeiden jälkeen helpottaa :(
 
"Panic"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti Narniasta;22386586:
Hypokondriasta en tiedä... en osaa sanoa, että mitä vaatii, että sen diagnoosin saa, mutta tosi kova sairauksien ja kuoleman pelko on. Tai siis se on ehkä ajottaista ja joskus tosi pahaakin.

Itse uskon, että lapsuuden kokemukset ainakin vaikuttaa. Minulla nimittäin ainakin alkoi se jo lapsena. Pelkäsin erityisesti ihosyöpää, koska minulla oli jo lapsena paljon luomia. Pesin myös tosi paljon käsiäni.

Nyt minulla on takana tosi pitkä hyvä jakso etten edes muista pelänneeni mitään. Joskus saattaa tulla jokin säikähdys, mutta kun ei ole mitenkään ns. huono jakso niin järki hoitaa asian samantien pois alta.

Mutta kuopusta odottaessa (syntynyt 3/08) sekä ensimmäisen vuoden sen jälkeen pelkoja oli vaikka muille jakaa Pelkäsin hulluna erilaisia sairauksia sekä itselläni että lapsilla ja erityisesti sillä vauvalla.

Minä eroan hypokondrisesta tai luulotautisesta siinä mielessä, että useimmat ravaavat lääkärissä. Minä taas en uskalla mennä lääkäriin. Se tarkoittaisi mielestäni melkein varmaa diagnoosia, jos sinne asti uskaltautuisin. Joskus olen kyllä jotain luomea näyttnyt lääkärille jonkun muun käynnin yhteydessä esim. lapsen lääkärireissulla tai sitten jossain jälkitarkastuksessa tms.

Sillon kun se brittien bb-tähti kuoli siihen kohdunkaulansyöpään niin pelkäsin ihan julmetusti. Itselläni oli raskauden ja synnytyksen takia venähtänyt papa-kokeen otto melkein kolmeen vuoteen (th:n mielestä se oli ok) ja kun tuo tapaus tuli niin olin menossa siihen 30v seulontaan. Pelkäsin mielettömästi ja odotin niitä tuloksia. Mutta puhdas se oli kuten mulla papa on aina ollut.

Muutenkin olen aina ollut tosi terve, onneksi. Tätä luulotautisuutta vaan silti on. Mieheni sairasti syövän 2006 vuonna ja sen vuoden olin pelkäämätön, mutta sen jälkeen ne taas iski.
Ihan kuin kertoisit minusta. Tuo on jännä juttu, että kun jotain oikeesti tapahtuu, pelot katoaa, kuten sulla kävi miehesi sairauden aikana. Mä olen kova pelkäämään asioita etukäteen. Esim. synnytyspelko oli ihan kamala, pelkäsin että kuolen siihen tai että lapsi kuolee/vammautuu ja näin kamalia painajaisia ja kauhukuvia hereillä ollessanikin. Mutta sitten kun se synnytys alkoi, en muista pelänneeni lainkaan. En edes silloin, kun lääkäri sanoi, että nyt lähdetään kiireelliseen sektioon.
 
Alkuperäinen
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti Narniasta;22386586:
Hypokondriasta en tiedä... en osaa sanoa, että mitä vaatii, että sen diagnoosin saa, mutta tosi kova sairauksien ja kuoleman pelko on. Tai siis se on ehkä ajottaista ja joskus tosi pahaakin.

Itse uskon, että lapsuuden kokemukset ainakin vaikuttaa. Minulla nimittäin ainakin alkoi se jo lapsena. Pelkäsin erityisesti ihosyöpää, koska minulla oli jo lapsena paljon luomia. Pesin myös tosi paljon käsiäni.

Nyt minulla on takana tosi pitkä hyvä jakso etten edes muista pelänneeni mitään. Joskus saattaa tulla jokin säikähdys, mutta kun ei ole mitenkään ns. huono jakso niin järki hoitaa asian samantien pois alta.

Mutta kuopusta odottaessa (syntynyt 3/08) sekä ensimmäisen vuoden sen jälkeen pelkoja oli vaikka muille jakaa Pelkäsin hulluna erilaisia sairauksia sekä itselläni että lapsilla ja erityisesti sillä vauvalla.

Minä eroan hypokondrisesta tai luulotautisesta siinä mielessä, että useimmat ravaavat lääkärissä. Minä taas en uskalla mennä lääkäriin. Se tarkoittaisi mielestäni melkein varmaa diagnoosia, jos sinne asti uskaltautuisin. Joskus olen kyllä jotain luomea näyttnyt lääkärille jonkun muun käynnin yhteydessä esim. lapsen lääkärireissulla tai sitten jossain jälkitarkastuksessa tms.

Sillon kun se brittien bb-tähti kuoli siihen kohdunkaulansyöpään niin pelkäsin ihan julmetusti. Itselläni oli raskauden ja synnytyksen takia venähtänyt papa-kokeen otto melkein kolmeen vuoteen (th:n mielestä se oli ok) ja kun tuo tapaus tuli niin olin menossa siihen 30v seulontaan. Pelkäsin mielettömästi ja odotin niitä tuloksia. Mutta puhdas se oli kuten mulla papa on aina ollut.

Muutenkin olen aina ollut tosi terve, onneksi. Tätä luulotautisuutta vaan silti on. Mieheni sairasti syövän 2006 vuonna ja sen vuoden olin pelkäämätön, mutta sen jälkeen ne taas iski.

Minulla on sama juttu, kuin sulla. En uskalla mennä lääkäriin! Sehän on totta, että yleensä hypokondrikot ravaa lääkärissä alvariinsa, mutta mä en. En vaan uskalla. Pelkään, että lääkäri toteaakin minulla syövän. Tai että joudun ensin hirveisiin kokeisiin ja testeihin, jonka jälkeen tulee syöpädiagnoosi. :( Kyllä tää silti todella vahvasti hypokondriaa on.

Sen verran omasta tilanteestani kerron (olen siis tämän ketjun aloittaja), että itse lähdin hakemaan apua psykoterapiasta. Olen käynyt siellä vasta reilun kuukauden eikä vielä helpotusta ole tullut (tai on toki, mutta pelkäämistä se ei ole helpottanut). Terapeutin kanssa aloitettiin käymään asioita läpi ihan omasta syntymästäni. Kyseli, että miten olen syntynyt, helposti vai vaikeasti yms. Ja siitä sitten ollaan käyty monia elämänvaiheita läpi. Melko tarkan syynkin terapeutti on jo löytänyt, että mikä voisi olla syynä hypokondriaan.

Minulla on tälläkin hetkellä hirveä pelko menossa. Pelkään että minulla on kurkkusyöpä tai imusolmukesyöpä. :( Kurkussa/kaulalla tuntuu epämääräistä tunnetta. Minulla on kyllä niskat todella jumissa, joten periaatteessa siitäkin voisi johtua. Mulla on ollut tätä epämääräistä tunnetta aiemminkin, joka katosi sitten kun kävin hierojalla (hierojakin totesi että jumiutuneet niskat voi tehdä oireita kaulalle). Silti on pelko, kun en voi olla varma, että tämä ei olisi syöpää!! Pelkään kokoajan, että mulla alkaa tulemaan verta suusta tai nenästä (yhdistän tämän heti johonkin syöpään). Nieleskelen jatkuvasti ja "matustelen" maistuuko suussa veri. Tuntuu, että limaakin erittyy jatkuvasti. Ja nyt talvisaikaan on aamuisin nenäkin yleensä aina tukossa, kun herään ja niistäessä paperiin tulee pieniä veriviiruja rään seassa (hyi).

Ahdistaa ihan suunnattomasti taas!! Tiistaina on jälleen terapiaan meno, joten pitää ottaa tämä pelko puheeksi. Käyn terapiassa 2 krt/viikko, yleensä tiistaisin ja torstaisin.

Miten muilla sairauspelkoisilla menee?
 
ei jaksais
täällä yks samanlainen ilmoittautuu! Mun pelko alkoi toisen lapsen syntymän jälkeen. Itse kanssa ahdistuin kovasti tuosta BB-tähdestä joka kuoli kohdunkaulan syöpään. Myös tämä emmerdalessa syöpään kuollut nainen olikon tän samin vaimoko? se sai kans kauhean pelon ja paniikin aikaan... Viimeisten kahden kuukauden aikana olen käynyt lääkärissä 10 kertaa ja mm magneettikuvissa. Pelkäsin aivoverenvuotoa, aivoinfarktia, aivoveritulppaa, aivokasvainta, keuhkoveritulppaa jne... Nyt se pelko on hieman hellittänyt mutta tilalle on tullut kohdunkaulan syövän pelko taas tän takia en ole papaan uskaltanut 5vuoteen :(
 

Yhteistyössä