[QUOTE="pelokas";28702317]Onkohan täällä enää ketään? Täällä olisi yksi luulotautinen lisää..
Varsinainen paniikkiaika alkoi minulla joku puolitoistavuotta sitten, mutta muistan kyllä nuorena tarkkailleeni silloin tällöin kaikkea pientä kehossani ja varmistelin aina äidiltä ettei se vain ole vakavaa. Siis miten voi pelätä rintasyöpää 8 vuotiaana, kun rinnat eivät ole edes kasvaneet eikä edes ymmärrä täysin syöpä-sanan merkitystä?? Muistan kuitenkin sen pelon niin hyvin..
Puolisentoista vuotta sitten varsinainen sairauspelko alkoi paniikin kera. Olin seurustellut poikaystäväni kanssa puolisen vuotta ja suhteemmi oli muuttunut hyvin vakiintuneeksi. Olin onneni kukkoroilla, kunnes pikkuhiljaa ajatus siitä että tuo onni minulta riistettäisiin kauhealla tavalla, eli vakavasti sairastumalla, heräsi. Siitä se pikkuhiljaa alkoi, ensin oli päänsärkyä (johtui taittoviasta, sain lasit) ja huimausta iltaisin, huonoa oloa aamuisin. Nämä tietenkin tarkoittivat aivosyöpää. Oikeasti luin sillon yliopiston pääsykokeisiin hullunlailla ja stressasin kokeista enemmän kuin ikinä ennnen mistään. Oireet loppuivat kokeiden jälkeen. Todellinen helvetti alkoi viime kesänä kun löysin kaulaltani turvonneen imusolmukkeen. Olin varma että se oli nyt tässä. Kävin näyttämässä sitä muutamallakin lääkärillä ja kaikki vakuuttelivat minulle sen olevan täysin normaali imusolmuke joka on iha hiukkasen verran suurempi kuin toisella puolella. En uskonut lääkäreitä kuin pari päivää, olin varma että he olivat kaikki tehneet virheen.
Syksyllä oli muuttoa, uusi koulu jne. Oireilu alkoi taas. Niskani olivat aamuisin erittäin jumissa ja aloin ravata niiden takia lääkäreillä. En aluksi ollut täysin paniikissa, sillä en osannut niskakipuja yhdistää kaikkiin mahdollisiin syöpiin. Sitten rutiiniverikokeissa minulla oli tulehdusarvot hieman koholla ja siitä alkoi googlettaminen ja niinhän siellä lukee että syövissä tulehdusarvot voivat nousta. Niihin aikoihin sain ensimmäisiä paniikkikohtauksen poikasia. Syytä arvojen nousulle ei löydetty ja koko kaulan ja niskan alue magneettikuvattiin reunaepäilyn vuoksi. Ei mitään. Kyselin jälkeenpäin olisiko kuvissa näkynyt myös mahdollinen pahanlaatuinen imusolmuke. Minulle vakuutettiin että kaikki on täysin kunnossa, minun tulisi vain yrittää keskittyä muihin mukaviin asioihin elämässä ja lisätä liikuntaa. Aluksi koin pienen helpotuksen, joka ei kuitenkaan kestänyt kauaa..
Seuraavaksi alkovat vatsavaivat.. aluksi kummallisilla kivuilla ja painon tunteilla kyljissä yms. Olin aivan varma että minulla on mahasyöpä, maksasyöpä, haimasyöpä, kohtusyöpä, munasarja syöpä, suolistosyöpä jne. Juoksin tutkimuksissa ja eri lääkäreillä. Toiminnallista vatsavaivaa epäiltiin eli ärtyvää suolta joka sitten lopulta diagnosoitiin. En uskonut hetkeäkään että se olisi muka oireilujen takana. Menin eri lääkärille, parille erille yksityislääkärille, työterveyslääkärille jne. Minut ultrattiin koko vatsan alueelta. Kävin myös yksityisellä gynekologilla joka teki huolellisen tutkimuksen ja ultrauksen. Minua ei suostuttu tähystämään sillä siihe ei kuulma ole mitään tarvetta ultran, verikokeiden, pissakokeiden ja oireiden vuoksi. olin varma että nyt se syöpä jää huomaamatta ja leviää kaikkialle ja kuolen.
Tiedostan kyllä luulotautini ja häpeän sitä. Ainoastaan avomieheni tietää kutakuinkin missä mennään enkä hänellekkään häpeän takia kerro kaikkea. Minua hävettää mennä lääköreiden vastaanotolle jos he näkevät jostain edelliset käyntikertani. Valitsen aina eri lääkärin jos mahdollista. Kun olin ensimmäisen opiskeluvuoteni aikana käynyt yths löökörien luona yli 5 kertaa, vaihoin yksityiselle ja kunnalliselle. Olen maksanut pienestä opiskelijabudjetistani lähemmäs 1000 euron luokkaa yksityisistä lääkäreistä yhden vuoden sisällä, minun on pakko. Vain niin saan edes muutamaksi viikoksi mielenrauhan. Huomaan kyllä kun diagnisoin itselleni uuden taudin, vanhan oireet häviävät huomaamattani kun keskityn uuteen tautiin. Välillä kuitenkin ne palaavat kummittelemaan mieleeni, ajattelen että lääkärit eivätvain huomanneet jotain, magneettikuvat ovat virheellisiä yms.
Syövän pelko on pahin. Joku muu krooninensairaus ei pelota niin paljon, olisin ollut valmis ottamaan vaikka sen reuman jos se olisi delittänyt kaikki oireeni. Ja vaikka samaan aikaan olen kehitellyt pelkoja myös muualle, kuten automatkat, avomieheni työmatka pyörällä, lentäminen, murhaajat, raiskaajat lenkkipolulla jne. Joskus kuitenkin melkein toivon mielummin kuolevani onnettomuudessa, nopeasti, täysin puun takaa, toisin kuin syöpään tai muuhun sairauteen jolloin joudun itse tajuamaan ja kuulemaan sen että minulla on eli aikaa vain kuukausi.
Pelko hallitsee elämääni, en uskalla lähteä illalla ulos koska pelkään joutuvani ammutuksi tai puukotetuksi. En uskalla varata ulkomaanmatkaa sillä olen varma että kone tipahtaa tai viimeistään lomakohteessa minut kidbapataan ja tapetaan. Pelon iskiessä, kun vaikka löydän luomen joka mielestäni punoittaa tai kutiaa, kaikki murtuu ympäriltäni, en saa henkeä, en pysty olemaan paikallani vaan alan marhata ees takaisin miettien samalla omia hautajaisiani yms. Välillä saan kauheita itkukohtauksia, jolloin en saa henkeä vaan alan haukkomaan paniikissa. Välillä on parempia aikoja, lääkärit saavat minut rauhoiteltua ja viikkoja joka yli kuukauden uskallan taas nauttia elämästä kunnes pikkuhiljaa pelot palaavat. Vaikka minut tutkittaisiin aivan päästä varpaisiin saisin mielenrauhan ehkä max puoleksi vuodeksi. Silloin alkaisin ajatella uusia oireita ja sitä että puolivuotta vanhat tutkimukset eivät enää päde ja kaikki alkaisia alusta. Tuntuu etten uskalla olla onnellinen ja iloita asioista, sillä silloin mahdollinen syöpädiagnoosi tuntuisi entistä kauheammalta. Parempi olla varuillaan kuin tipahtaa korkealta. Haluaisin luottaa lääkäreihin mutta pieni ääni päässä sanoo että jos luotan ja se onkin syöpä, se vain leviää koko ajan koska luotin että kyseessä ei ole mitään vakavaa. En tiedä mitä pitäisi tehdä, kenelle tulisi puhua. Olen vasta 21 vuotias ja koen että koko ensimmäinen yliopistovuosi meni täysin ohi lääkäreillä raavamiseen. Haluaisin uskaltaa elää täysillä, olenhan vasta nuori. Mutta pelko on rajoittanut kaiken ilon ja onnellisuuden elämästä. Jos jossain vaiheessa huomaan etten ole vähään aikaan ajatellut ja pelännyt sairauksia vaan elänyt onnellista elämää, minulle tulee kauhea olo, sillä syöpädiagnoosi tuntuisi entistä kamalammalta kun elömä on onnellista ja ihanaa..
En tiedä lukeeko tätä enää kukaan, mutta olisi kiva vaihtaa ajatuksia kohtalotovereiden kanssa. Onko kukaan päässyt kokonaan irti peloitaan? Joka tapauksessa, avatuminen tänne helpotti kauheasti oloa, en ole asiasta keskustellut juri kenenkään kaa koskaan.[/QUOTE]
Toivotavasti täällä on vielä joku! Olen epäillyt parin vuoden sisällä itselleni imusolmukesyöpää vaikka se paljastuikin mononukleoosiksi, aivosyöpää, paniikkihäiriötä, anoreksiaa, bulimiaa, masennusta, paksusuolen kroonista tulehdusta ja tällä hetkellä -en tiedä kuuluuko tämä edes asiaa - raskaana olemista. En ole tehnyt vielä testiä, mutta varma tunne sisällä että en ole raskaana mutta silti olen. Tätä on niin vaikeaa selittää... Joka päivä ja joka hetki joutuu pelkäämään ja ahdistaa ihan hirveästi.