Huvitti kyläpaikan tarjoilut :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaa, mä en koskaan tarjoa mitään kummosia eikä mun mielestä tartte. Enkä myöskään odota mitään kun meen jonnekin kylään. Jos teetä saa, niin kiva, mutta ei sekään ole välttämätöntä.

Kurjaa että vierailuista tehdään niin elämää suurempi juttu, että tarjoilut pitäis olla kun jossain kissanristiäisissä konsanaan, sitten ihmetellään kun ihmiset eivät enää spontaanisti vieraile toisillaan.

^^ mä kyllä yhdyn tuohon edelliseen: olisit voinut kyllä mulle itsellekin sen sanoa. :(
tosi kiva lukea se täältä.
:O uskomatonta.
odotan puheluasi, jotta pyydät anteeksi.

meillä vieraat joutuu usein tyytymään pelkkiin kekseinhin aina ei oo edes sitä. Hyvin on kahvit kelvanneet ja ei nää meidän vieraat yleenssä haluakaan muuta kuin kahvin

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nykyään Porvoolaisia?
Kaupunki se on Porvookin :)

Juu, niin on. Mekin asuimme siellä viisi vuotta nuorena. Tuosta vain muutimme täältä 'susirajantakaa' mutta takaisin tulimme. Viihtyisä kesäkauounki.
Minä tein kuopukselleni valmiiksi ja lapsenlapset jo söivät iltapalaksi, pieniä leipäkuutuoita ja lihapullia kun ei vät halunneet makkaraa eikä juustoa. Lisänä vohveleita ja jugurttia. Hyvin maistui ja uskon olevan tyytyväisiä. KUopus ei vielä ole kotona mutta ilahtuu varmaankin vohveleista, hän kyllä ottaa kokonaiset leipäpalat.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
meillä vieraat joutuu usein tyytymään pelkkiin kekseinhin aina ei oo edes sitä. Hyvin on kahvit kelvanneet ja ei nää meidän vieraat yleenssä haluakaan muuta kuin kahvin

Kuin keittiöalan ihmisellä ei oo mitään vierasvaraa pakkasessa? Meinaan vaan, että kun jopa meiltä löytyy, vaikka melkoinen tumpelo keittiöasioissa olenkin... ei sillä, että kekseissä mitään vikaa olis, mutta mä vaan olen jotenkin kuvitellut, että sie olisit sellainen, jolta löytyy aina jotakin itsetehtyä tarjottavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:

Kuin keittiöalan ihmisellä ei oo mitään vierasvaraa pakkasessa? Meinaan vaan, että kun jopa meiltä löytyy, vaikka melkoinen tumpelo keittiöasioissa olenkin... ei sillä, että kekseissä mitään vikaa olis, mutta mä vaan olen jotenkin kuvitellut, että sie olisit sellainen, jolta löytyy aina jotakin itsetehtyä tarjottavaa.

siks kun itekään ei kahvin kanssa juuri mitän hyvää syödä,keksit riittää.
Epäterveellistäkin se on mässytttää kaikea makeaa "kilolaupalla"

ehkä ei viitti pitää kun lapset söis kaiken? tällanen ongelma meillä oli kotona kun nuoria oltiin :D siksi äiti ei leiponut juuri koskaan pakastimeen mitään... ja toisaalta, kaikki ei pidä niin tärkeänä sitä makeaa kahvin kanssa, monet tarjoilee esim leipää,pasteijoita,suolaista pirakkaa jne. Tai kahvin ihan kahvina vaan =)

Meillä vieraat juo kahvit joskus mustanakin. Joskus on sit taas jopa! :D lettutarjoilu.
Onneks meillä ei käy tuollaisia vieraita. Vaikka silti aivan se ja sama, te tuskin olette niin hyviä ystäviä että emäntä välittää jutuistasi katin kakan vertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Emäntä ihan tohkeissaan selitti kuinka oli tehnyt mahtavan hyvää mustikkapiirakkaa itse keräämistään marjoista. No olihan se sellainen kuiva käntty, vaniljajäätelö teki siitä siedettävän. Ja lisäksi tarjosi halpamerkin keksejä ja kehuskeli, kun oli ostanut parempaa kahvia: presidenttiä. :D Itse kaupunkilaisena ja maailmaa kiertäneenä olen hiukan tottunut mitä tarkoitetaan paremmilla tarjoiluilla. ;)

Oikein kaupunkilainen ja maailmaakin kiertänyt....

siks kun itekään ei kahvin kanssa juuri mitän hyvää syödä,keksit riittää.
Epäterveellistäkin se on mässytttää kaikea makeaa "kilolaupalla"

Mä puhuinkin VIERASvaroista. Ei niitä itse tarvikaan niin syödä, korkeintaan silloin, kun tulee niitä vieraita. Tai ei meilläkään ole omassa arjessa mitään kahviherkkuja.

Sen verran pitää aikuisella olla itsekuria ja lapsilla käytöstapoja, ettei pakkasesta ronkita. Musta tuo ei oo oikein mikään selitys... mutta joo, ei pidä käsittää väärin, en tarkoita loukata/arvostella tmv., kunhan ihmettelin.

Meillä harvoin muuta kahvivieraille kuin keksejä ellen ole innostunut leipomaan. Joskus pelkkä kahvi mikäli kuopus kavereineen innostunut napsimaan keksit.

Jos en muuta, niin maailmaa kiertäneenä olen oppinut käytöstapoja ja arvostamaan ihmisten vieraanvaraisuutta sekä tajuamaan. Osaan myös arvostaa erilaisia kulttuureita yhtälailla sekä erilaisia tarjoiluita. "Junttisuomaisuus" on myös ihan samalla tavoin arvostettava kulttuuri kuin ranskalainenkin.

ehkä ei viitti pitää kun lapset söis kaiken? tällanen ongelma meillä oli kotona kun nuoria oltiin :D siksi äiti ei leiponut juuri koskaan pakastimeen mitään... ja toisaalta, kaikki ei pidä niin tärkeänä sitä makeaa kahvin kanssa, monet tarjoilee esim leipää,pasteijoita,suolaista pirakkaa jne. Tai kahvin ihan kahvina vaan =)

No, mulla on vierasvarana aina sekä suolaista että makeaa. Eikä sen tarvi mitään kummoista olla - kasvis- tai tonnikalapiirakkaa suolaiseksi, peruspullaa tai vaikka omppupiirakkaa makeaksi. Ja se, miksi näin on, johtuu tiukasta taloudenpidosta: tulee halvemmaksi, kun tekee tarjottavat itse. Lähi-Siwaan hupsahtaa helposti kymppi jos toinenkin, kun käy "äkkiä kipaisemassa" jotakin tarjottavaa vieraille.

Totta, noin meilläkin jos etukäteen ilmoitettu mutta kun monet tulevat yllättäen joka mukavaa.

Miksi keittiöalan ihmisellä pitäisi olla pakkasessa vierasvaraa.

Oma tuttavani, keittiöalan ihminen tuskin koskaan leipoo kotonaan, ei oikeastaan syö pullaa tai muuta eikä muuten omista edes pakkasta (jääkaapin pakastelkeron ainoastaan).
Enkä kyllä muiltakaan keittiöalan ystäviltä odota mitään pullaa pöytään, kahvit piisaa jos on tarjota.

Mulle tuli myös vähän paha mieli ap:n jutusta :/

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Miksi keittiöalan ihmisellä pitäisi olla pakkasessa vierasvaraa.

Oma tuttavani, keittiöalan ihminen tuskin koskaan leipoo kotonaan, ei oikeastaan syö pullaa tai muuta eikä muuten omista edes pakkasta (jääkaapin pakastelkeron ainoastaan).
Enkä kyllä muiltakaan keittiöalan ystäviltä odota mitään pullaa pöytään, kahvit piisaa jos on tarjota.

Mulle tuli myös vähän paha mieli ap:n jutusta :/

Siis ei tietenkään pidä, mutta mie oon saanut sellaisen kuvan METSOLAsta, että olisi innostunut harrastamaan asiaa myös kotona. Ei muuta.

anteeksi ap:lle ja muille etten lukenut koko ketjua. saanko sanoa mielipiteeni...? niin, minua làhinnà ahdistaa nuo suomen kahvitarjoilut eli mità vàhemmàn makeaa pòydàssà sen parempi. se pelkkà kahvikupponen riittàà ja en kaipaa niità miljoonaa makee pòydàssà ja pakkosyòttòà. ei tààllà meillà ole tuollaista pakkopullaa ja itsekin tykkàànn kutsua ihmisià illalliselle kunnon ruokaa syòmààn.

Onpa kiittämäntöntä toimintaa ap:lla. Tarjonta ei kai ole tärkein osa vierailuja tai kyläilyjä? Itse olen superlaiska tekemään mitään ja tarjottavaakin löytyy vain mikäli vierailu on etukäteen tiedossa. Eli välttämättä ei saa muuta kuin lämmintä kättä. Mutta totisesti toivon, etteivät ystäväni jätä sen takia tulematta.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelijaäiti-69:
Onpa kiittämäntöntä toimintaa ap:lla. Tarjonta ei kai ole tärkein osa vierailuja tai kyläilyjä? Itse olen superlaista tekemään mitään ja tarjottavaakin löytyy vain mikäli vierailu on etukäteen tiedossa. Eli välttämättä ei saa muuta kuin lämmintä kättä. Mutta totisesti toivon, etteivät ystäväni jätä sen takia tulematta.

mà tulisin mieluusti juuri teille. kauheaa kun suomessa kàyn ehkà useammassa paikassa kylàssà yhden pàivàn aikana ja joka paikassa keitetààn ne kahvit kysymàttà mitààn (tulee yòkòttàvà olo)

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
anteeksi ap:lle ja muille etten lukenut koko ketjua. saanko sanoa mielipiteeni...? niin, minua làhinnà ahdistaa nuo suomen kahvitarjoilut eli mità vàhemmàn makeaa pòydàssà sen parempi. se pelkkà kahvikupponen riittàà ja en kaipaa niità miljoonaa makee pòydàssà ja pakkosyòttòà. ei tààllà meillà ole tuollaista pakkopullaa ja itsekin tykkàànn kutsua ihmisià illalliselle kunnon ruokaa syòmààn.

Tämä on mielestäni koko ketjussa oleellinen asia. ap ei esim. millään tavalla ilmaise, oliko hänet kutsuttu kylään vai menikö hän yllättäen. Itse ärsyynnyn suunnattomasti niistä ihmisistä, jotka tulevat ilmoittamatta - vain ihan pari lähintä ystävääni ovat tervetulleita meille yllätysvierailulle. Ja silloin saavat juoda pelkkää paljasta kahvia. Voivat sitten täällä purnata ihan vapaasti.

Ap kuulostaakin ihan Helsinkiläiseltä. Näin Suomea nähneenä voin todeta. Itse olen näin pikkukaupunkilaisena tottunut fiksumpiin kahvivieraisiin.

Ja sinä oot aivan samalla tasolla kuin aloittajakin. Vai oliko tämä vastaprovo?

Kun muuten puhut kaupungin asukkaasta, niin se kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella - helsinkiläinen :).

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:

Tämä on mielestäni koko ketjussa oleellinen asia. ap ei esim. millään tavalla ilmaise, oliko hänet kutsuttu kylään vai menikö hän yllättäen. Itse ärsyynnyn suunnattomasti niistä ihmisistä, jotka tulevat ilmoittamatta - vain ihan pari lähintä ystävääni ovat tervetulleita meille yllätysvierailulle. Ja silloin saavat juoda pelkkää paljasta kahvia. Voivat sitten täällä purnata ihan vapaasti.

niin, mutta tarkoitin myòs ettà jos joku kutsuu minut suomessa vierailulle (ei illalliselle), juuri toivoisin sità pelkkàà kahkupillista eikà mitààn pullaa tai muuta