huuto.net kaupan purkaminen APUA!!!

  • Viestiketjun aloittaja tuutis
  • Ensimmäinen viesti
tuutis
Myin tuotteen ostajalle, ja suostuin maksamaan jopa Matkahuollon toimituskulut, vaikka huuto.netissä tuotteen tiedoissa luki lähetystapana "nouto".
Ostaja ilmoitti noin kaksi viikkoa tuotteen saatuaan, että tuote haisee tupakalle. Itse en tupakan hajua huomannut tuotetta pakatessani. Ostaja ilmoitti myös, että oli kokeillut erilaisia keinoja hajun poistamiseksi siinä onnistumatta.
Kului viikkoja. Nyt pari pari päivää sitten, puolitoista kuukautta tuotteen vastaanottamisesta, ostaja ilmoitti, että on pessyt tuotteen pesukoneessa ja höyrypesurilla, käyttänyt hajunsyöjää ja yrittänyt tuulettaa, mutta tupakan haju ei lähde - ostaja haluaa purkaa kaupan.
Itse epäröin todella paljon. Tuotetta myytäessä tuote oli uudenveroisessa kunnossa, eikä käytönjälkiä ollut tuskin lainkaan. Säilytin tuotetta kyllä paikassa, jossa tupakoitiin muutama kerta, mutta en miettinytkään, että tuote alkaisi haisemaan, koska mikään muukaan siellä säilytyksessä ollut ei haissut lainkaan! Enkä myöskään tuotetta pakatessani, täysin savuttomassa tilassa, huomannut hajua. Nyt tuote on kuitenkin ollut ostajan hallussa reilut puolitoista kuukautta (10-11 vkoa) enkä voi olla 100% varma, että saan tuotteen samassa kunnossa takaisin kuin se oli myytäessä. Sain kyllä tuotteesta kuvia, ja tuotteesta näkyy selvästi, että sitä on pesty pesukoneessa. Ostaja sanoo, että tuotetta on pesty sen perusteella, että se olisi tullut heille käyttöön. Muuten tuote näyttää (epäselvien) kuvien perusteella olevan ehjä.

Mitähän tässä tilanteessa kuuluisi tehdä? Olen tietenkin pahoitellut, jos tuote on haissut tupakalle ja kertonut, että itse en sitä huomannut. Asia vaivaa todella paljon ja menetän yöuniani sen takia. Olen yrittänyt myydä vain todella hyvää laatua huuto.netissä, huonommat viennyt sitten kirpparille, jossa ostaja voi varmasti nähdä tuotteen itse. Aina huuto.netissä kuvaillut tuotetta rehellisesti ja tarvittaessa ottanut todella yksityiskohtaisia kuvia. Olen saanut pelkkää positiivista palautetta ja kehuja, että olen vähätellyt myymieni tuotteiden kuntoa. Koskaan ei ole tullut huonoa palautetta edes jälkikäteen. Ja nyt sitten tämä. Eihän esimerkiksi vaatekauppaankaan pysty palauttamaan vaatetta, jos siitä näkee, että se ei ole alkuperäisessä kunnossa! Miksi minun pitäisi ottaa riski? Miksi myyjä ei alunperin pyytänyt kaupan purkamista ennen kuin meni kajoamaan tuotteeseen?
 
"jooo"
Hmmmmm..
Jos se sen ihmisen elämistä helpottaa niin ottasin toki takaisin, mutta ei tarvii sen jälkeen minulta mitään ostella!
Puolet hinnasta maksasin tuossa tapauksessa.. EN ENEMPÄÄ!

Kurjaa tuollanen kyllä...
 
"taateli"
No en ole asiantuntija, mut kertomasi perusteella en purkaisi kauppaa. Ihan just sillä perusteella, että ostaja on tuotetta jo hyvän aikaa pitänyt itsellään ja tehnyt sille vaikka mitä. Varmaan löytyy ihan jotain lakitekstiäkin aiheesta, jolla voit perustella jos ja kun ostaja käy hankalaksi?
 
tuutis
fd: Meillä ei tupakoida sisällä, enkä itse tupakoi. Hyi hitsi siis.

Ehkä uskallan sanoa ostajalle suoraan, että näin pitkän ajan jälkeen en suostu perumaan kauppoja. Toivottavasti ostaja ymmärtää.
 
Älä peru!!!
Tupakan haju lähtee kyllä tuulettamalla ja pesemellä 100 varmasti. Ostaja on aikansa vaatetta käyttänyt ja nyt haluaa laittaa sen myyjälle takaisin kiertoon maksamatta siitä mitään. Sinuna en kauppoja enää peruuttaisi vaan ottaisin suosiolla negan jos se sinulle lankeaa. Voit hyvin perustella negan omassa kommentissa mistä kyse. Ei ne negat aina tule aiheesta. Monesti negan saaja saa muiden sympatiatkin. Itselläni on lähes 600 positiivista palautetta, yksi nega ja yksi neutraali. Ei nega ja neutraali minua myyjänä tai ostajana huonommaksi tee :)
 
"..."
joo en mäkään purkais.. ties mitä se on sillä oikeesti tehny, ja jos se onkin rikki kun palauttaa.. eijeijei. kyllä aivan taatusti laki on tuossa sun puolella. älä pura. sanot että jos olis heti palauttanu, ni ois onnistunu, mutta koska on tehny tuotteelle jo vaikka mitä, ja aikaa on kulunu reilusti, et suostu purkamiseen.
 
sadfa
No käytetyn vaatteen ostajan pitäisi kyllä valmistautua johonkin hajuihin. Ilmeisesti ostaja on sitten todella hajuherkkä, jos haistaa tupakan mitä itse et vaatteessa haistanut. Sinulla tuskin luki ilmotuksessa, että "ei haise tupakalle"-joten itse en palauttaisi rahoja. Myöskin 1½kk odotus on kyllä aika hämärää. Eli en palauttaisi rahoja...
 
tuutis
Okei. Lähetin nyt ostajalle, että en suostu kaupan purkamiseen, mutta hinnassa suostun tulemaan vastaan 100 euron alennuksella.

Kyse on siis kalliista yhdistelmävaunuista - ei vaatteesta. Vaunujen päälliset on siis käsitelty ties millä aineilla ja pesty pesukoneessa. Ihmettelen kyllä suuresti, että niistä ei olisi tuulettamalla ja pesemällä pesukoneessa haju lähtenyt. Ihmettelen myös, että vaunuissa ollut lämpöpussi, ei haise todellakaan tupakalle. Yhtälailla lämpöpussi on siellä säilytyksessä ollut vaunujen kanssa, enkä sitä ole pessyt.
Epäilen, että tässä on ehkä voinut käydä niin, että ostaja ei muuten ole ollut tyytyväinen vaunuihin. Luultavasti eivät ole testanneet vaunuja missään liikkeessä, vaan ostaneet sokkona muiden kokemusten perusteella.
 
Näin varmaan käynyt
Okei. Lähetin nyt ostajalle, että en suostu kaupan purkamiseen, mutta hinnassa suostun tulemaan vastaan 100 euron alennuksella.

Kyse on siis kalliista yhdistelmävaunuista - ei vaatteesta. Vaunujen päälliset on siis käsitelty ties millä aineilla ja pesty pesukoneessa. Ihmettelen kyllä suuresti, että niistä ei olisi tuulettamalla ja pesemällä pesukoneessa haju lähtenyt. Ihmettelen myös, että vaunuissa ollut lämpöpussi, ei haise todellakaan tupakalle. Yhtälailla lämpöpussi on siellä säilytyksessä ollut vaunujen kanssa, enkä sitä ole pessyt.
Epäilen, että tässä on ehkä voinut käydä niin, että ostaja ei muuten ole ollut tyytyväinen vaunuihin. Luultavasti eivät ole testanneet vaunuja missään liikkeessä, vaan ostaneet sokkona muiden kokemusten perusteella.
Näinkin saattanut käydä, että ei olekaan tyytyväinen vaunuihin ja se tupakan haju lähtee ihan varmasti tuulettamalla.
 
tuutis
srfgw: Mieheni tupakoi, mutta ei koskaan, ikinä, vauvan läheisyydessä eli ei myöskään vaunujen, tai sisätiloissa lainkaan. Vaunut olivat muutaman kuukauden säilytyksessä tuttavani autotallissa, jossa tupakoitiin silloin tällöin, koska vaunut eivät mahtuneet meille säilytykseen. Autotallissa oli lämmin tila, sellainen toimistomainen, jossa vaunut ja osa meidän tavaroista oli säilytyksessä.
 
"mama"
Kaupat olisi pitänyt purkaa heti ilman että ostaja olisi vaunuille tehnyt yhtään mitään. Ei tarvitse suostua enää kauppojen perumiseen saati edes hinnan alentamiseen. Asia olisi pitänyt selvittää ihan heti eikä viikkojen kuluttua.
 
En mäkään myyjänä peruis kauppaa. Toi alennus on ihan ok mut pitää muistaa et tällaisia kaupan perujia on tosi paljon jotka koittaa hyötyä siitä et myyjä saa negan jos tuote ei kiinnostakkaan.

Tupakan savu on kyl kamalaa mut jos tuote on pesty niin 100% varmasti haju on pois siitä, tiedän koska olen entinen tupakoija ja inhoan sitä hajua yli kaiken nykyisin. Oon saanut nyt odotusaikana kavereilta takkeja lainaan ja on polttaneet takit päällä ja hyvin on yhdellä pesulla hajut lähteneet :)

Sunm pitää sanoa et varsinaisesti Suomessa on 14 päivän palautusoikeus ja sen jälkeen sulla ei ole velvotetta ostaa takas, ei ainakaan näin pitkän ajan jälkeen. Olisivat itse tulleet ne hakemaan niin ei olis tarttenut ihmetellä asiaa, kuten pyysit.
 
"leena"
ehkä opit tästä sen ettei kalliimpia tuotteita kannata lähettää siis suostua siihen. mulla aina nouto että ostaja näkee tuotteen ja voi sanoa heti jos ei joku miellytä.
 
En mäkään myyjänä peruis kauppaa. Toi alennus on ihan ok mut pitää muistaa et tällaisia kaupan perujia on tosi paljon jotka koittaa hyötyä siitä et myyjä saa negan jos tuote ei kiinnostakkaan.

Tupakan savu on kyl kamalaa mut jos tuote on pesty niin 100% varmasti haju on pois siitä, tiedän koska olen entinen tupakoija ja inhoan sitä hajua yli kaiken nykyisin. Oon saanut nyt odotusaikana kavereilta takkeja lainaan ja on polttaneet takit päällä ja hyvin on yhdellä pesulla hajut lähteneet :)

Sunm pitää sanoa et varsinaisesti Suomessa on 14 päivän palautusoikeus ja sen jälkeen sulla ei ole velvotetta ostaa takas, ei ainakaan näin pitkän ajan jälkeen. Olisivat itse tulleet ne hakemaan niin ei olis tarttenut ihmetellä asiaa, kuten pyysit.
Yksityisten henkilöiden välisissä kaupoissa ei ole tätäkään oikeutta.
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Ei sinun olisi tarvinnut suostua mihinkään noihin myönnytyksiin mitä olet tehnyt. Jo nuo toimituskulut olisi pitänyt ostajan tietystikin maksaa itse!

Ostaja on ostanut tuotteen siinä kunnossa kun se on ollut. Jos hän ei ollut tyytyväinen, olisi kaupat pitänyt perua HETI. Minusta tuossa on mennyt liian pitkä aika (vertaa tavallinen etämyynti eli kahden viikon palautusaika) ja sitä on ehditty pestä ja käyttää. Ja koska kyseessä on kuluttajien välinen kauppa, ei sinulla ole enää edes mitään velvollisuutta hyvitellä tai perua kauppaa.
 
kivao
Ostajan olisi pitänyt ottaa suhun aiemmin yhteyttä. Jos tosiaan on mennyt melkein 2 kuukautta ensimmäiseen yhteydenottoon, en peruisi kauppoja. Ostaja on selvästikin ehtinyt tuossa ajassa vaunuja käyttää ja testata ja luultavasti ei ole tyytyväinen niihin muun kuin hajun takia. Eiköhän se tupakanhaju ole pesulla lähtenyt pois.
 
"hui"
Tupakanhajua vauvanvaunuissa-HYI! AIka karseaa kyllä . Kyllä minuakin ostajana korpisi ja pahasti.

Mutta liian myöhään yrittää palauttaa tuotteen.

Sinulta myyjänä kyllä hieman törkeää olla kertomatta missä vaunuja on säilytetty, eli siis autotallissa jossa ollaan tupakoitu! Tiedät itse varsin hyvin näin tapahtuneen.
Miten korkeaan hintaan kehtaist myydä???

Itse olen allerginen ja hajuherkkä, haistan tupakan hajun vaikka kilometrin päähän.
Sääliksi käy ostajaa...
 
Ding dong
No hei joku raja. Kyllä olisi pitänyt herätä antamaan palautetta jo heti muutaman päivän sisällä.. Mitä puoltoista kax kuukautta. Tuo tupakan haju ei parista kerrasta pinty mihinkään.. tässähän olis pitänyt heittää jo vaatteitakin roskiin baari-illan jälkeen jos tupakan haju ei pesemällä lähtis. Minä en ainakaan antaisi mitään hinnan alennuksia tai peruisi kauppaa. Ja eikös hän ole jo palautteensa huutonetissä antanut jo aika päiviä sitten ja mitä tuo yksi nega monien posittiivisien joukossa haittaa. Meitä on niin moneen junaan eikä kaikkia voi edes miellyttää. Jos meinaat antaa näin pitkän ajan jälkeen 100€ alennusta niin haloo? Sua vedätetään ihan yks nolla. Järki käteen! Kaupat on tehty jo ajat sitten That´s it!
 
Hajuherkälle..
[QUOTE="hui";25928881]Tupakanhajua vauvanvaunuissa-HYI! AIka karseaa kyllä . Kyllä minuakin ostajana korpisi ja pahasti.

Mutta liian myöhään yrittää palauttaa tuotteen.

Sinulta myyjänä kyllä hieman törkeää olla kertomatta missä vaunuja on säilytetty, eli siis autotallissa jossa ollaan tupakoitu! Tiedät itse varsin hyvin näin tapahtuneen.
Miten korkeaan hintaan kehtaist myydä???

Itse olen allerginen ja hajuherkkä, haistan tupakan hajun vaikka kilometrin päähän.
Sääliksi käy ostajaa...[/QUOTE]

Vai sääliksi käy ostajaa, heh heh. Eiköhän tuollaiset hajuherkät ja allergiset osta tuotteet ihan kaupasta uutena, tai sitten on järkikin päästä paennut. "Miten korkeaan hintaan kehtasit myydä?" Toinen sanoo ettei polta!!! Jos vaunujen lähellä joku olisi saattanut polttaa, niin silloin kai on paree pysyä ihan kotona niiden kärryjen kanssa, kun se tupakinhaju kerran ihan kilometrien päästä leijaillee ulkona niihin tarttuen. Ihme puhetta. Just tuollaiset ihmiset kitisee näistä kaupoista ja valittaa kaikesta.. ja taitaa se allergiakin olla korvien välissä kun elämässä ei ole mitään, että täytyy tehdä kitisemällä itsestään tärkeä. -miten surullista. Unohda kyseiset kaupat ja jatka elämääsi.
 

Yhteistyössä