Huushollin tavaramäärän vähennys...mistähän aloittaisi..

Ota kirpparipaikka, itse teen niin vuosittain, ja saan sitä kautta ylimääräiset vaatteet ja tavarat kiertoon.

Siivoaminen on itselleni helpointa huone per päivä- systeemillä, eikä kotiin muodostu kaaosta, kun ei tyhjennä kaikkia kaappeja yhdellä kertaa...

Lue kirja Kaaoksen kesyttäjä. Siinä perustellaan tavaran vähentäminen niin aukottomasti, että ainakaan mulla ei ollut vastaan sanomista juuri mihinkään.

Luovu kaikesta mistä et pidä tai mitä et käytä. Älä säilytä tavaroita vain siksi, että niin on aina tehty tai koska olet saanut jotain lahjaksi. Jos kirpparihomma tuntuu työläältä, lahjoita tavaraa kierrätyskeskukseen. Menetät rahaa myymiseen verrattuna, mutta takaan, että tyhjentyvien kaappien tuoma ilo on vähintään samanarvoista.

jos on turhanpäiväsiä koriste esineitä, niin mä aloittaisin niistä :) Ei hyllyt tarvi notkua kaikenmaailman posliinikyyhkysistä... seuraavana otat lapsilta leluista puolet pois, jos niitä on paljon! keräät kaiken semmosen pois "näkyviltä", mihin ei kukaan ole koskenutkaan moneen kuukauteen.

Jos jotain tavaraa ei ole tarvinnut vuoteen, sitä tuskin tulee tarvitsemaan. Sillä periaattella minä pidän tavaramäärän kurissa.
Myös kaikki tyhjänpäiväiset koriste-esineet surutta pois. Kyllä se anoppi lopulta tajuaa olla ostamatta kun ei näy missään esillä krääsät. :whistle: Astioissa säilytän vaan tarpeelliset. Kaikenmaailman eriparikipot poistoon. Kymmenen kattilaakaan tuskin on tarpeellista.
Ja kirpparille myyntiin mahdollisimman edullisesti ja loput lahjotuksena konttiin tms. ei takaisin kotiin.

Onko ketään muita kohtalotovereita, jotka haluaisi vähentää tavaranmäärää huushollissa... ei tiedä mistä aloittaa ja suututtaa, kun on semmoinen hamsteri :(

Minä vein aamulla aikaisin Punaiselle Ristille jätesäkillisen vanhoja (mutta ehjiä) vaatteita ja moooonta kassillista kirjoja. Kaikki nuo:

kirjat.jpg

• Tykkää
Reactions: pelastusrengas
"Kyllä se anoppi lopulta tajuaa olla ostamatta kun ei näy missään esillä krääsät. " repesin XD

Hyviä neuvoja ja tuo kirja pitää lukea! Meillä on siistiä ja imuroin joka päivä (taloudessa lemmikkejä) + tavarat järjestyksessä, mutta sitä roinaao on aivan liikaa. Hamsterille on vaikeaa just tuo luopuminen... ärsyttää..mä otan kirpparipöydän kerran vuodessa ja sinne menee vaivatta vaatteet ja vähän tavaraa. Kumma, että jos otan jokun tavaran käteen, niin aina tulee tunne, että juu, mä vielä tarvitsen tätä :/ ÄRSYTTÄVÄÄ!

No meillä tapahtui ylimääräisten (ja tarpeellistenkin) tavaroiden poispyyhkiytyminen neljä vuotta sitten tulvassa. Sen jälkeen en ole kerännytkään kaappien täytteeksi tavaraa. Kaksi kertaa vuodessa kirpparipöytä, sinne pieneksi käyneet lastenvaatteet + tavarat ja kaikki mun ja miehen turhiksi jääneet vaatteet ja tavarat.

Tässä esimerkkinä mun vuoden sisällä tekemäni poistot:
- keittiön kaapeista pois turhat astiat ja rumat mukit, pakastuspurkeista pois kaikki eripariset
- kaapista pois liiat keittiöpyyhkeet, pyyhkeet ja lakanat. Tekstiilit vievät kamalasti tilaa ja ainakin meillä niitä oli ihan liikaa.
- vaatekaapista pois kaikki turhat vaatteet niin lapsilta kuin aikuisiltakin
- ei mainoksia -tarra postilaatikkoon
- lelut, joilla ei leikitä, pois
- huonekaluja pois. Joku säilytyshuonekalu tai säilytyslaatikko voi säilöä vain turhia esineitä, joten luopumalla sisällöstä pääsee eroon koko huonekalusta. Radikaali mutta hyvä keino.
- kirjahyllystä pois kaikki mitä et enää lue uudestaan
- sitku-jutut pois. Jos omistaa laatikollisen lankoja, joista ei ehdi neuloa, kannattaa antaa langat pois. Uusia saa aina tilalle jos tarve tulee.

"Kyllä se anoppi lopulta tajuaa olla ostamatta kun ei näy missään esillä krääsät. " repesin XD

Hyviä neuvoja ja tuo kirja pitää lukea! Meillä on siistiä ja imuroin joka päivä (taloudessa lemmikkejä) + tavarat järjestyksessä, mutta sitä roinaao on aivan liikaa. Hamsterille on vaikeaa just tuo luopuminen... ärsyttää..mä otan kirpparipöydän kerran vuodessa ja sinne menee vaivatta vaatteet ja vähän tavaraa. Kumma, että jos otan jokun tavaran käteen, niin aina tulee tunne, että juu, mä vielä tarvitsen tätä :/ ÄRSYTTÄVÄÄ!

Mieti, tekeekö tavara sinut onnelliseksi?
Jos ei, pois.

Laita vaikka säkkiin kaikki "en pysty luopumaan"-jutut ja laita autotalliin vaikka pariksi kuukaudeksi. Älä vain käy niitä läpi uudellleen!!! Lupaa itsellesi, että viet koko säkin kierrätykseen, jos et ole mitään sieltä kaivannut pariin kuukauteen. Auttaisiko se?

Muistoesineistä voi ottaa valokuvan ja heittää tavaran menemään.

• Tykkää
Reactions: pelastusrengas
Kumma, että jos otan jokun tavaran käteen, niin aina tulee tunne, että juu, mä vielä tarvitsen tätä :/ ÄRSYTTÄVÄÄ!

Tuosta ajattelusta oppii pois. Mullakin oli esineitä, joita vuosi sitten pyörittelin ja päätin säästää. Nyt, kun oon harjaantunut poistamisessa, nuo samat esineet eivät enää pysty perustelemaan mulle olemassaoloaan, ja niistä luopuminen ei tuntunut missään.

Yksi huone tai vaikka vain yksi kaappi kerrallaan, kaikki sellainen pois mitä ei ole käytetty aikoihin ja kannattaa jättää vain yksi tavara/käyttötarkoitus, ellei niitä kaikkia kolmea/viittä/kahtakymmentä todellakin käytetä. Jos siis teillä esimerkiksi on saunassa yksi löylykauha, niin kaksi muuta kylppärissä tai kaapeissa lojuvaa kauhaa voi laittaa ihan hyvin pois, koska vain yhtä oikeasti tarvitaan. Jos tarvitset pakasterasioita, tarvitsetko kaikki varastossa olevat 100kpl vai riittäisikö puolet siitä?

Lakkaa ostamasta uutta käyttötavaraa ja tee sellaiset "nämä käytetään nyt pois" hyllyt esimerkiksi keittiöön ja johonkin muualle. Laitat sinne siis keittiön siivouksessa löytyneet kuivaruuat ja säilykkeet, joiden päiväys on umpeutumassa, vajaat servetti- ja lautasliinapaketit, yksinään pyörivät kynttilät, tulitikut jne. Varastoista löytyneet sampoot, saippuat, terveyssiteet jne. ja käytät ne pois ennen kuin hankit uusia. Tähän siis kaikki sellaiset tarvikkeet, jotka ihan oikeasti voitte kotonanne käyttää pois, ja alatte aktiivisesti tyhjäämään sitä hyllyä hakemalla sieltä aina käyttöön jotakin :).

Yhteistyössä