Huonoja kokemuksia perhepäivähoidosta?

  • Viestiketjun aloittaja onko muilla
  • Ensimmäinen viesti
onko muilla
Ajattelin ennen, että perhepäivähoito on parempi paikka pienelle lapselle kuin päiväkoti. Nyt alan vähän epäröidä. Työkaverini kertoi, että hänen lapsensa hoitaja oli päivät pitkät ulkona, kun ei halunnut lasten sotkevan kotiaan. Toinen hoitaja taas antoi ruoaksi lähes pelkästään makaronia, kun halusi säästää ruokarahat itselleen. Yksi hoitaja taas oli onnistunut pelottelemaan lapsia uskonnolla.

Mistä voin tietää, miten hoitaja kohtelee omaa lastani, kun tämä ei vielä osaa puhua ja kertoa päivän tapahtumista. Olen alkanut epäillä hoitajan rehellisyyttä, kun hänen juttunsa ovat toisinaan ristiriitaisia. Hän myös saattaa purkaa hoitolapsiin omaa stressiään ja komentaa heitä varsin ikävään sävyyn, jopa minun paikalla ollessani. Jotkin pienet asiat vain ovat alkaneet häiritä minua. Aion hakea ensi kaudeksi lapselle päivähoitopaikan, jossa ainakin valvonta toimii.

Onko kenelläkään muulla huonoja kokemuksia perhepäivähoidosta?

 
ninnu2
Olen kuullut paljon huonoja juttuja ja paljon todella hyviä juttuja. Ehkä ainut tapa on kysyä suosituksia eli kyselet muilta vanhemmilta. Joissakin paikoissa voi ehdottaa, että lapsi voisi mennä sille tätille. Kyllä jutut aika nopeasti lähtee liikkeelle, jos on tosiaan huono hoitopaikka kyseessä. Toisaalta joillakin voi arvomaailmat mennä ristiin, vaikka paikka sinänsä olisi hyvä.
 
Liinuska-78
No eiköhän joka ammattiryhmään kuulu niitä hyviä ja huonoja työntekijöitä, niin myös perhepäivähoitajiin. Mutta en kyllä usko, että pääsevät ihan päättömästi huseeraamaan. Kyllähän niitäkin valvotaan, sekä esimiesten että työkavereiden taholta. Ja ihmisillä on aina taipumus liioitella! Kysyt ihan mistä tahansa asiasta niin aina tulee ensimmäisenä niitä negatiivisia kokemuksia. Esim. synnytys on asia josta harvoin kuulee, että olipa helppo synnytys vaan ne joilla on ollut pahimmat kokemukset ja vaikemmat synnytykset on niitä kärkkäimpiä jakamaan kokemuksiaan. Ehkä tämäkin hoitaja josta työkaverisi mainitsi ei suojellut kotiaan lapsilta vaan arvosti raitista ilmaa ja liikuntaa kauniina kesänä... Minusta kyllä hoitajat joutuvat noudattamaaan jonkin näköistä ruokalistaa, jossa täyttyvät kaikki ravintosuositukset. Eivät saa siis ruokkia lapsia miten haluavat. Ja tähänkin voi varmasti itse vaikuttaa ja jutella hoitajan kanssa jos ruoka tuntuu yksipuoliselle.

Mutta ihan tottahan se on että et pääse valvomaan lapsesi hoitoa päivän aikana ja jos hoitaja ei tunnu luotettavalta niin lapsi on ikävä jättää hoitoon. Kyllä kuitenkin mielestäni pienestäkin lapsesta huomaa onko hänen hyvä olla hoidossa ja luottaako lapsi hoitajaan. Tarkkaile siis lastasi, jos lapsi pitää hoitajasta, jää mielellään hoitoon ja tuntuu luottavaiselle ja iloiselle niin en uskoisi että hoidossa on mitään vikaa. Ensi kertaa ajatellen kannattaa tosiaan kysyä kaikilta tutuilta ja puoli tuntemattomilta, siskon kaiman kummeilta kokemuksia ja suosituksia hoitajista niin on vähän etukäteen tuntumaa, että minkälaiseen paikkaan on lastaan viemässä...
 
sinisini
Kyllä mä muistan että jo 80-luvun alussa, kun itse olin alle kouluikäinen, niin perhepäivähoitajien hoteissa olevat sai tosi heikkoa ruokaa. Ja kesäisin tietty syötettiin leikkipuistossa, kun se oli siihen aikaan ihan ilmaista. Silloinkin monet lapset vaihtoivat päiväkotiin pp-hoitajilta.

Nyt oon katsonut sivusta, kun lähialueella pyörivät kaksi kappaletta pp-hoitajia huutavat ihan pienimmillekin naamat punaisina. Ei tee todellakaan mieli laittaa omia lapsia niiden hoteisiin. Parikymmentä vuotta on mulla ollut kielteinen mielikuva perhepäivähoitajista enkä edelleenkään halua korjata tai todeta oikeaksi kokeilemalla ko. hoitajia omilla lapsillani.
 
Maija79
Musta on muutenkin inhottavaa viedä reilun vuoden ikäinen lapsi hoitoon, joten haluan hänet ehdottomasti päiväkotiin. Luulen, että neuvolassa osaavat nimetä varmasti luotettavat perhepäivähoitajat, tosin paikat voivat olla kortilla..
 
mää vaan
Liinuska-78, ketähän mahtavat olla perhepäivähoitajien 'esimiehet ja työkaverit'? Perhepäivähoitajan hommaahan tehdään lähinnä yksin, käsittääkseni valvonta ja ohjaus on aika heikoissa kantimissa. Käytännössähän suljettujen ovien takana voi päivän mittaan tapahtua mitä vaan. Päiväkodissa sentään on monta työntekijää jotka valvovat toinen toisiaan. Luuletko todella, että jos toinen pp-hoitaja näkee esim puistossa, että toinen hoitaja kohtelee hoidokkejaan huonosti, että hän puuttuu asiaan - tuskin. Ja miten edes puuttuisi?

Itse en laittaisi lastani perhepäivähoitajalle. Olin itse lastenhoitajana vuoden ajan eräällä tutullani ja kävimme usein läheisessä puistossa. Siellä seurailin pp-hoitajien toimintaa. Tädit juoruilivat hiekkalaatikon laidalla ja ihan pienimmätkin olivat aika yksin puistossa. Monta kertaa joku pienimmistä 'katosi', kun hoitajat eivät katsoneet tarpeeksi perään, ja sitten häntä etsittiin joukolla ympäristöstä. Onneksi ikinä ei mitään pahempaa sattunut eikä puiston vieressä kulkenut autotietä...

Lisäksi olen kuullut useilta kavereiltani huonoja kokemuksia pp-hoitajista heidän lapsuusajaltaan. Vain yhdellä oli hyviä kokemuksia ja ihana täti hoitajana. Tietysti hyviäkin joukkoon mahtuu, mutta itse en ottaisi riskiä ja pelaisi tätä rulettia lapseni kustannuksella-pp-hoitajien valvonta on olematonta ja työtä pääsee tekemään käytännössä kuka vaan - ja käytännössä ilman koulutusta! Mieluummin laitan lapseni ammattilaisten hoitoon piväkotiin.
 
päiväkotiin
Poikani meni 1 vuotiaana pph:lle (ei kävellyt vielä). Joka päivä pph muisti valittaa mulle miten rasittava lapseni on koska hän ei kävele ja hän itkee ja hän haluaisi olla sylissä. Tämä vei aikaa hoitajalta ja hän oli pahalla päällä koska ei kerennyt SIIVOTA! Samaten päiväunet pph koki hankaliksi koska poikaani piti nukuttaa koska hän ei osannut nukahtaa vielä itse. Tämä vei aikaa sitten rouvan muista kotitöistä.

Kolme viikkoa tuota kattelin ja sitten soitin kaikki kaupungin päiväkodit läpi ja sainkin paikan ihanasta yksityisestä päiväkodista jossa hoitajia riittää ja niillä on aikaa lapsille.

Naapurini on entinen pph ja aivan yli-ihana sellainen! Meidän alueella on monen monta pph:ta ja jopa hänkin sanoi että tietää vain pari hyvää pph:ta joille voisi lapsen viedä hoitoon.
 
!
Alkuperäinen kirjoittaja Aioli:
Minkä verran päivähoitajia ihan käytännössä valvotaan? Esim. noiden ruokalistojen hyödyntämistä. Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Päivähoitaja on sosiaalialan oppilaitoksesta valmistunut, nykyinen lapsiin erikoistunut lähihoitaja eli alan ammattilainen.

Perhepäivähoitja kotona lapsia hoitava, parin kuukauden kurssin käynyt.

Ei kannata sotkea nimikkeitä.
 
pp:n puolesta
onkohan nyt alettu yleistää vähän liikaa. Kaikissa ammattiryhmissä on huonoja yksilöitä ( 1 lääkäri juoppo = kaikki juoppoja vai??). siskoni joka on itse lastenohjaaja (seurakunnassa) oli työharjoittelussa päiväkodissa ja ilmoitti sen jälkeen ettei lastaan vie päiväkotiin jos ei ihan pakko. Lisäksi itsellä vain hyviä kokemuksia pp:stä, sekä omasta hoidosta että nyt lapsen hoidosta
 
Aioli
Jaa-as. Taas yksi asia, jossa on puolensa ja puolensa...
Minä olen aikanani ollut yksityisessä päivähoidossa, viihtynyt hyvin ja kasvatusalalla oleva äitini oli tyytyväinen. Lapsia oli vain muutama eli ei mitään stressaavaa hulabaloota ja hoitajalla aikaa jokaiselle. Kodinomaisessa ympäristössä oli viihtyisää ja pienessä tutussa ryhmässä lapsella turvallinen olo. Aikataulut ja muu oleminen jousti yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Ruoka ei ehkä aina ollut maailman monipuolisinta, mutta niillä kalapuikoilla, nakeilla, uunimakkaroilla, tuoreella kurkulla, makaronilla jne. kasvoi ihan kelpo yksilö, kun kotona sain monipuolista, hyvää ruokaa. Vaikka kyllä itseä arveluttaisi jos oma pikkuinen joutuisi nyt tuolla nitraattidieetille:)
Olin myös sen verran vanhempi (3-5 v.) hoidossa, että osasin varmasti kertoa äidille, millaista hoidossa oli, viihdyinkö ja oliko siellä jotain "outoa" meneillään.
Toisaalta on totta, että päivähoitajaksi pääsee kuka vaan. Ei välttämättä mitään pedagogista tai muutakaan koulutusta, soveltuvuutta lastenhoitoalalle jne.jne. Eikä tosiaan kai pahemmin käytännön valvontaa (en tiedä, oletan vaan). Kyllä pelottaisi laittaa ainakaan ihan pientä lasta hoitoon pph:lle, jota ei tuntisi ennalta.
 
:(
Aiika monet, ei onneksi kaikki, pph luulee, että siivous on lapsia tärkeämpää. Siinä pph ja esim. päivähoitajan ym. koulutetun ihmisen ero. Kyllä lasten kanssa olo on siivousta tärkeämpi. Siivouksen pph perustelee, että sen on lapsia varten. Tämä tulee hyvin esille ryhmiksissä missä lain mukaan pph.n kanssa työskentelee vahintää yksi koulutuksen saanut, häntä pidetään laiskana, kun hän viettää aikaa enemmin lasten kanssa, kuin tiskirätti kourassa.

Perhepäivähoitajia valvoo perhepäivähoidonohjaaja, mutta eihän hänkään voi jatkuvasti pph luona käydä. Joissakin kunnissa nämä pph.n ohjaajat ovat epäpäteviä eli itsekin perhepäivähoitajia.
 
tuttua on...
Itse käyn lapseni kanssa puistossa joka ikinen päivä ja siellä puistossa näen useita alueen perhepäivähoitajia. En voi muuta sanoa kun että ikinä en tule pph:lle lastani viemään. Muutamia asioita joita itse olen huomannut:
-Hoitavat enemmän omia lapsiaan kun hoidokkejaan joiden perään eivät yhtään katso saati sitten anna empatiaa tai leikkiseuraa heille. Esim. jos hoidokki kitisee nostetaan hänet vaan vaunuihin eikä edes kysytä mikä on hätänä mutta jos oma lapsi kitisee niin jopas onkin paijausaikaa.
-Myöntävät suoraan hoidokkejen olevan vaan taloudellinen pakoite jotta saa hoitaa omia lapsiaan kotona. Puhuvatkin välillä hoidokeistaan jollain sairailla termeillä kuten "tässä nämä meidän rahoittajat ovat"
-Olen kuullut monesti saman että ulkona ollaan siksi ettei sisälle tule sotkua
-Lapsista puhutaan kovaan ääneen myös lasten kuullen erittäin arvostelevasti ja eritoten heidän vanhempiensa toimiaan puidaan julkisesti kaikille muille äideille vaikka käsittääkseni tässäkin ammatissa tulisi olla ainakin moraalinen vaitiolovelvollisuus. Luulisi myös että hoitaja ymmärtäisi lapselle olevan haitallista kuulla arvosteluja itsestään ja vanhemmistaan. (Ja uskokaa tämä arvostelu on ihan joka päiväistä alkaen siitä että "katsokaa nyt kun Leenan äiti laittoi taas tänään lenkkarit Leenalle jalkaan vaikka sataa vettä, että ei sekään taida paljoa ymmärtää lasten pukemisen päälle HEH HEH (nauretaan yhteen ääneen)" ja tämä on vielä aika viatonta juttua) ITse en missään nimessä haluaisi itsestäni tehtävän puiston naurunalaista asiaa ja julkisesti häpäistyä huonosti lastansa hoitavaa etenkin kun näen itse että vanhemmat hoitavat lapsensa todella hyvin, ainoastaan eri tavalla kuin itse hoitaja.
-Ruoka, lelut, askartelutarvikkeet ym. ovat pois hoitajan omasta pussista joten niissä säästellään todella. Jos hoitajalla on omia lapsia niin leluvarastot ym. saattavat olla sen vuoksi hieman paremmat mutta muuten yleensä lelutkin ovat auttamattoman vanhoja. Tai sitten on niin kuten yhdellä pph:lla jonka omat lapset on kasvatettu niin että pitävät tarkasti huolta ettei kukaan koske puistossa edes heidän lapioonsa jolloin alkaa kauhea huuto ja etenkin poika saattaa huutaa pienelle ymmärtämättömälle yksivuotiaalle "TÄNNE SE! ET KOSKE SIIHEN! SENKIN!" ja äiti on vain tyytyväinen että pitävät huolta omista tavaroistaan (on tämän sanonut ihan ääneen) joten voin kuvitella millaista on näillä hoitolapsilla kun he ovat näiden lasten kotona.
-Ne jotka hoitavat omia lapsiaan niin keskittyvät vain omiin lapsiin ja heidän harrastustoimintaan esim. tämä yksi hoitaja vie vain omia lapsiaan kerhoihin ja hakee heitä sieltä sillä kustannuksella etteivät pienimmät pääse päiväunille totuttuun päiväuniaikaan vaan kiukuttelevat ja torkahtelevat vaunuihin kun hoitajan oma lapsi pitää hakea vielä kerhosta ennen kuin päästään nukkumaan.
-Olen myös kuullut monesti kuinka hoitajat naureskelevat minkälaista sairasta hömppää sitä pitäisi opetella jos on pph:ille esim. jokin koulutus lapsen kehityksestä ja sen tukemisesta tms. Sitten nauretaan että eihän tälläiseen hömppäpömppään riitä mitenkään aika että eikös tärkeintä ole että saa ruoat annettua yms. Eli voin tästä päätellä ettei lasten kehittäminen tai toiminnan kehittäminen kiinnosta yhtäkään hoitajaa!
Esimerkkejä olisi vielä vaikka kuinka mutta nyt iltamyöhään irtosi vain nämä...
Ja kyse on siis hoitajista jotka sentään viitsivät joka päivä ulkoiluttaa lapsiaan, onhan paljon sellaisia jotka eivät edes siihen vaivaudu ja onkin suorastaan pelottavaa ajatella mitä siellä tapahtuu.
 
nyytikki
Tuttua on joo osaltaan tuo edeltävä kertomus.Itsekin oman lapsen kans puistoilen päivittäin ja yhtenä päivänä viikosta pph:t käyvät samassa puistossa. Kurjaa katseltavaa kaikki tyyni. Pieni 1v poika harhailee yksinään puistossa ja kun kädet ojossa yrittää oman tätinsä syliin nostetaan hänet siitä muutamien minuuttejen kuluttua rattaisiinsa itkemään ja jatketaan jutustelua ja kahvittelua toisten tätien kanssa. Huutamista tapahtuu joidenkin osalta, nälvimistä ja alentamistakin. Sydän meinaa särkyä joka kerta, oma lapseni ei noiden akkojen hoteihin mene ikinä. Päiväkotejakin voi olla kurjia, mutta siellä sentään suurempi mahdollisuus edes yhteen terveeseen aikuiseen
 
Iitu1.
Me saatiin poika 1,1 v vanhana aivan ihanalle perhepäivähoitajalle!Monet häntä meille suosittelivat ja sinne poika pääsi.Tykkää niin tädistä että kotonakin hokee hoitajan nimeä.En tiedä oisinko vienyt pph:lle ellen olisi tiennyt "jotain"tulevasta hoitajasta."kelle tahansa"olisi ollut vaikeampi viedä.Sitten tarhasta,ystäväni on töissä pienten puolella ja sanoi työn olevan kuin liukuhihnalla,-lapsia siirrellään ruokapöydästä leikkimään jossa aika keskenään touhuavat.Tarhantädit eivät juuri ehdi yksilöinä lapsiin keskittymään kun hommaa niin paljon.Molemmissa vaihtoehdoissa hyvät ja huonot puolet,mietittävä plussat ja miinukset ja niiden perusteella valittava mikä omalle lapselle parhaiten sopii,vaikeita päätöksiä...
 
Omia kokemuksia
Meidän lapsi on osa-aikaisesti perhepäivähoidossa (täyttää 2v). Pääasiassa kokemukset ovat olleet myönteisiä ja lapsemme tuntuu viihtyvän ja tuntevan olonsa turvalliseksi siellä. Myös muut samassa paikassa olevat lapset ovat tosi ihania. Ei siis häirikköjä tai ongelmatapauksia. Ilmapiiri on siis hyvä ja rauhallinen. On leluja ja koti on lapsen silmin viihtyisä. Hoitopaikassa on selkeät säännöt ja rutiinit. Nämä ovat tärkeimpiä asioita ja ne ovat onneksi kunnossa.

Mutta niistä huonoista puolista:
- Eivät käy läheskään joka päivä ulkona vaikka asiasta on valitettu.
- Perhepäivähoitajalta saa hyvin vähän tietoa päivän kulusta. Tämä on persoona-asiakin. Tiedän ettei mitään isoja aina tapahdu, mutta pieniäkin yksityiskohtia olisi kiva kuulla. Kaiken saa lypsää.
- Ei ole kehityskeskusteluja, palautteenantotilaisuutta ym. joita päiväkodissa on. (ja pitää niitä jotkut pph:kin).
- Hoitopaikassa pottaillaan tosi vähän, vaikka poikammekin pärjää jo kotona ilman vaippaa ja käy potalla. Tästäkin puhuttu, mutta ei muutosta.
- Kaiken kaikkiaan siis tullut olo, että monet asiat hoidetaan vähimmän vaivan periaatteella.

Kun kävimme seuraavalla asuinpaikkakunnallamme haastattelemassa paria pph:aa, ne piti jättää pois laskusta,
- koska toisen talossa oli selvästi homeongelma: tunkkainen haju, 60/70-luvun tasakattoinen matalaperusteinen talo (oikein hometalon tyyppiesimerkki), heidän kahdella lapsella astma jne. Hoitaja tuntui hyvältä, mutta allergia/astmariskiä emme halunneet ottaa.
- Toisen pph:n kotona ei ollut mitään lasta kiinnostavaa. Kaunis koti, mutta vain pieni laatikollinen vanhoja leluja. Nainen myös korosti sitä, ettei HÄN osaa olla ilman hoitolapsia. Kun olisi enemmän toivonut puhetta siitä, mitä hänellä on annettavaa lapsellemme hoitotätinä.. No, ei sekään paha ihminen ollut ja varmaan ihan hyvä hoitajakin, mutta kuitenkin.

Hyviäkin perhepäivähoitajia on. Pienellä paikkakunnalla on helpompi kuulla kokemuksia ja viidakkorumpu toimii ja toimii myös "sosiaalisena valvontana".
 
tuttua on...
Oli pakko tulla lisäämään suurin ihmetyksen aiheeni nimittäin ihan oikeasti se etten koskaan ole kuullut että yksikään phh kehuisi tai puhuisi positiiviseen sävyyn hoidokistaan, hänen luonteenpiirteistään ja tavoistaan toimia. En ikinä ole kuullut että joku toteaisi kuinka hyvä Lissu on jossain tai kuinka hauska tapa hänellä on tai miten hän on luonteeltaan muut huomioiva tai fiksu tai muuta. Tällaistahan voisi puhua loputtomiin vaikka lastenkin kuullen mutta ei ainoastaan nälvitään ja haukutaan kuinka Lissu on niin vaikea ja kuinka vanhemmat selvästi antavat lapselle periksi kaikessa ja kuinka Lissu ei syö aamupalaa ja on siksi kiukkuinen ja kuinka lapset sisäll riehuvat eivätkä osaa käyttäytyä ja kuinka Akseli on niin mahdottoman hiljainen ja ujo ja kuinka vanhemmat olivat niin hölmöjä että toivat Akselin lempipupun aina hoitoon josta tuli itku kun muut siihen koskivat yms. yms. muistan tuhat miljoonaa tarinaa siitä kuinka hoitajat valittavat lapsista ja heidän vanhemmistaan mutta en yhtä ainuttakaan positiivista juttua.

Päiväkodissa sentään on suurinosa saanut asianmukaisen koulutuksen ja ymmärtävät puhua nämä pulinat lasten korvilta piilossa ja tällöinkin ne pysyvät päiväkodin porttien sisäpuolella eivätkä kantaudu koko kylän korviin, jos edes tällaista manailua harrastavat. Ainakin minun vastavalmistunut päiväkodin opettaja kaverini keskittyy vain lasten taitoihin ja piirre-eroihin erottamatta ovatko ne sitten hyviä vai huonoja. En kyllä ole ikinä ymmärtänyt mistä tulee käsite että pph olisi lapselle jotenkin parempi paikka kuin päiväkoti.
 
ap.
Meidän alueella läheisen päiväkodin esimies on myös perhepäivähoitajan esimies. Yhteispalavereja on parin viikon välein, mutta eihän niiden perusteella voi tietää, mitä neljän seinän sisällä tapahtuu. Syksyn aikana hoitajastamme on tehty pari valitusta ulkopuolisten toimesta. Hänen syytetään kohtelevan lapsia huonosti. Lapset kuitenkin näyttävät viihtyvän tädin hoteissa. Menevät kaikki aamulla iloisina hoitoon ja hakiessakin ovat yleensä hyvällä tuulella. Ei tässä tiedä, mihin uskoa.

Vaikka lapsi tuntuisikin tyytyväiseltä, niin sen verran kuitenkin omat hälytyskelloni helähtelevät, että haen ensi kaudeksi paikkaa päiväkotiin tai parhaimmassa tapauksessa jään äitiyslomalle, jolloin ei tarvitse viedä lasta hoitoon. Korkeintaan johonkin kerhoon silloin tällöin, kun tuntuu viihtyvän muiden lasten seurassa.
 
Iitu1.
Meillä pph on useinkin kehunut meidän poikaa ja muita hoitolapsiaan,meille vanhemmille että muillekkin.Ja antaa hyvin palautetta päivän kulusta sekä tekee itse monipuolista ruokaa(nähty on).Ollaan kaikinpuolin oltu todella tyytyväisiä,poika ollut siellä nyt 4 kk hoidossa.Éi pidä kaikkia yleistää huonoon valoon mitä tässä nyt kirjoitellaan...tai sitten meillä käynyt hyvä tuuri!Yksi 3 v tyttönen jäi juuri samasta hoitopaikasta pois ja joka päivä kyselee koska pääsee taas hoitotädille(äitinsä kertoi).Eli ap:lle vastaus että meillä ei ainakaan huonoja kokemuksia pph:sta.
 
Mushroomy
No on näitä vanhemmista pahaapuhuvia kyllä ihan lastentarhanopettajan koulutuksen saaneissakin.
Ainakin yksi koulutuksen saanut kaverini arvostelee todella kovin sanankääntein hoitolapsiaan ja erityisesti heidän vanhempiaan muiden hoitajien kanssa. Sitä kuunnellessa tulee kyllä aika vaikea olo, että mitäköhän ne siellä töissä mahtaavat puhua... Kuitenkaan en missään tapauksessa usko, että lasten kuullen puhuvat. Mutta erittäin suurella todennäköisyydellä kahvihuoneessa. Toisaalta hän on myös sanonut, että tapana on sanoa ainakin kolme hyvää asiaa yhtä huonoa kohden. Mutta tämä siis suoraan vanhemmille.
 
päiväkotiin
Naapurissamme asuu pph. Takapihamme erottaa vain aita. Olen puolentoista vuoden aikana nähnyt heidät 2krt takapihalla leikkimässä, silloinkin pph istui pihakeinussa ja hänen teinipoikansa leikkivät hoitolasten kanssa.

Kunnallisessa päiväkodissa on se huono puoli että se on useimmiten kaikkien pph:tten varahoitopaikka, ja arvata saattaa onko lapsia ylipaikoilla.... Yksityisellä päiväkodilla ei ole varaa ottaa sitä riskiä. Meidän pojan päiväkodissa on keskimäärin 8 alle 3v ja 4 hoitajaa.
 
Aq
Sellainen vaan tuli mieleen että eikö perhepäivähoitajaa pidetä parempana (varsinkin pienille 1-3-vuotiaille) myös ihan sen takia että "ryhmä" on pienempi eli sairasteluriski vähenee. Pienethän sairastelee herkästi varsinkin aluksi.

3,5-vuotias kummityttöni oli 1v-3v perhepäivähoitajalla. Tai hän siis vasta opiskeli, oppisopimuksella. Eli ei kaikki ole saaneet edes vielä koulutusta kun jo annetaan lapsia. Hänellä oli lopulta jo ylimääräisiäkin lapsia ja kun kummitytön äiti valitti asiasta niin hänen tyttönsä sai lähteä... Meni sitten ryhmikseen jossa ollut nyt siis puoli vuotta. Muutama kuukausi sitten ilmeni ongelmia kun tyttö sanoi kotiin tullessaan että "Minna" otti tukasta kiinni. Sitä sitten puitiin. Ensin kyseinen hoitaja kielsi tiukasti ja suuttui kun asiasta kysyttiin. Sanoi vaan ettei nyt 3-vuotiasta voi uskoa. Sitä mietittiin sitten että mistä hän olisi sellaisen keksinyt kun kotona ei tukistella ja seuraavan päivänä vielä sanoi "tänään täti ei ottanut tukasta kiinni". Palaverin jälkeen "Minna" olikin jo vähän vaikeana ja myöhemmin soitti lapsen äidille itkua tuhertaen että jos vaikka tytön hiukset on tarranneet hänen vetoketjuun tms. Eipä siinä muuta sitten. Vaikea selvittää mitä on oikeasti tapahtunut.

Vähän aikaa meni niin etteivät he kovinkaan hyvillä mielin jättäneet lastaan sinne..
 
sere79
mulla meni esikoisen kanssa niin että eka hoitaja oli vanha nainen ja ehkä siksi pelottava ja vanhanaikainen ja toiselta äidiltä kuulin että hän olisi "kylmä", ei välitä itkuista, ei ota syliin ym. ja meidän poika oli tottunut läheisyyteen, toinen hoitaja oli vielä pahempi, huusi ja tukisti ja oli ilkeä kaikin puolin, sen jälkeen kun taas menin päivähoidonvastaavalle valittamaan niin hän alkoi jo ihmetellä kun kahdesta olen valittanut, ei muka pitäisi olla mitään vikaa ja ylireagoin, en kuitenkaan antanut periksi, uskon kyllä omaa poikaani ja siihen mitä näen. sais pojalle siirron kolmannelle hoitajalle joka olikin sitten niin ihana että sieltä ei meinannu pois lähteä ja joka aamu iloisena hoitoon. kyllä pelot jäi itselle kun vasta kolmas oli kunnollinen.

ja ihan tiedoksi, samaisella paikkakunnalla koko ikäni asuneena tiedän että täältä vasta niitä kamalia tätejä löytyykin, minun äitinikin oli pph kun olin pieni ja hän vasta ilkeä olikin hoitolapsille, haukkui, antoi minun ja siskoni kiosata heitä, uhkailikin jopa... ikävää mutta totta. hävettää myöntää kyllä. nykyään hän kyllä on maailman ihanin mummu viidelle lapsenlapselleen.
 

Yhteistyössä