huono omatunto..mielipiteitä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Olen noudattanut imettäessäni tätä "kahden saunakaljan-linjaa" mitä imetystukisivustollakin annetaan ohjeeksi. Silloin tällöin haluan fiilistellä yhdellä/kahdella siiderillä ja olen imettänyt lastani joskus heti ja joskus vähän myöhemmin, joskus otan siiderin lapsen nukkumaan menon jälkeen. En halua aiheuttaa tietenkään missään nimessä lapselleni mitään pahaa, mutta olen ajatellut, että tuo pieni määrä silloin tällöin ei ole haitaksi. Synnytyssairaalassakin sanoivat ettei lasi viiniä ole haitaksi.
Kesälomalla sattui kuitenkin pieni vahinko parina iltana.... Yhtenä iltana olin ottanut klo 14 ja 22 välillä 2 pientä olutta, 1 pienen siiderin ja 2 pientä lasia viiniä, mutta en ollut missään vaiheessa humalassa. Lapsi herää yleensä aamuyöstä rinnalle ja luotin siihen. Nyt hän heräsikin jo 1 aikoihin ja imetin, koska tajusin vasta sen jälkeen kellon olevan noin vähän. Toisena iltana kävi vähän samalla tavalla.
Muksu on 8kk ja imeminen hänelle lähinnä fiilistelyä enkä uskoa maitoakaan sieltä enää kovin runsaasti heruvan.
Nyt mieltäni on kuitenkin jäänyt vaivaamaan nuo ja olen muutenkin alkanut miettimään olenko aiheuttanut pahaa lapselleni silloin tällöin nautitulla siiderillä. Sanokaa mielipiteenne. Millaisia kokemuksia muilla on?! Mikä on suhteenne alkoholiin imeväisen kanssa?
En kestäisi ajatusta, että aiheuttaisin lapselleni jotain pahaa ja moni varmasti miettii, että miksi on pitänyt sitten mennä ottamaan alun alkaenkaan yhtään mitään.
Ehkä siksi, että tiedän ja osaan pitää asian hallinnassa ja en osaa kuvitella, että niin pieni määrä vaikuttaisi lapseen. En halua tehdä asioista liian hankalia.

Vahinko ja vahinko... Ehkä sun pitää olla ihan kokonaan ottamati jos alkaa tuollaisia vahinkoja tapahtumaan.
En mä käsitä miksi sitä alkoholia pitää muutenkaan kitata imetysaikana, vaikkei sitä äidinmaidon kautta vauvaan menisikään huomattavia määriä niin lapsen käsittely noinkin monen alkoholiannoksen jälkeen voi olla jo "epävarmempaa" vaikket itse muka huomaisi humalassa olleesikaan. Eli siis riski esim. vauvan tiputtamiseen alkoholin vaikutuksen alaisena imettämisessä on se suurempi paha kuin promillet maidossa.

Niin onhan tota vähän tyhmä sanoa vahingoksi. Olette ihan oikeassa ja siksi koenkin huonoa omaatuntoa. Itse ajattelen, että noin pitkällä aikavälillä nautittuna tuollainen määrä alkoholia ei aiheuta humalatilaa, kun en kuitenkaan niitä samoin tein ottanut. Luotan itseeni, että tiedän milloin olen humalassa ja milloin en. Niin vastuuton en kuitenkaan ole, että hoipertelisin vauvani kanssa humalapäissäni enkä hyväksy humalaisia vauvojen kanssa missään tapauksessa....mutta mitäpä sitä selittelemään. Näin kävi ja tekemättömäksi en sitä saa

No mun mielipide on jotta ollutta ja mennyttä. Älä murehdi tuota enää ja opi antamaan anteeksi. Tehtyä et saa tekemättömäksi mutta tulevaisuuteen voit vielä vaikuttaa :) Älä tee kumminkaan enää jatkossa samoin :)

Niin onhan tota vähän tyhmä sanoa vahingoksi. Olette ihan oikeassa ja siksi koenkin huonoa omaatuntoa. Itse ajattelen, että noin pitkällä aikavälillä nautittuna tuollainen määrä alkoholia ei aiheuta humalatilaa, kun en kuitenkaan niitä samoin tein ottanut. Luotan itseeni, että tiedän milloin olen humalassa ja milloin en. Niin vastuuton en kuitenkaan ole, että hoipertelisin vauvani kanssa humalapäissäni enkä hyväksy humalaisia vauvojen kanssa missään tapauksessa....mutta mitäpä sitä selittelemään. Näin kävi ja tekemättömäksi en sitä saa

No ton verran alkoholia juotuasi sä et varmaan olisi lähtenyt auton rattiinkaan?

as if....olet ihan oikeassa ja ansaitsen palautteesi. Kuten on todettu, että vaikka poden asiasta syyllisyyttä en saa sitä tekemättömäksi. Itse minun täytyy asian kanssa elää ja toden totta tiedän, että noin ei voi tehdä eikä olisi alun perinkään saanut tapahtua. Huolen aiheeni kuitenkin on, että onkohan tuo voinut vaikuttaa vauvaani jotenkin pysyvästi?

No ton verran alkoholia juotuasi sä et varmaan olisi lähtenyt auton rattiinkaan?

As If säkö menisit auton rattiin sitten yhden tai kaksi juotuasi? Naisten viinapää on tunnetusti huono joten jos ajat et ota :) Sunko mielestä siis voi juoda alkoholia ja ajaa autoa? Entäs jos ajat jonkun lapsen päälle ja tapat sen? Aika ihmeellinen vertauskuva sulla jos et ajaisi kaljapäissä. siinä oikeen äiti teresa tuomitsemassa :(

as if....olet ihan oikeassa ja ansaitsen palautteesi. Kuten on todettu, että vaikka poden asiasta syyllisyyttä en saa sitä tekemättömäksi. Itse minun täytyy asian kanssa elää ja toden totta tiedän, että noin ei voi tehdä eikä olisi alun perinkään saanut tapahtua. Huolen aiheeni kuitenkin on, että onkohan tuo voinut vaikuttaa vauvaani jotenkin pysyvästi?

Älä nyt mitään syyllisyyttä turhaan tunne. Et nyt vaan anna toistua enää, vauvalle ei varmaan ole mitään aiheutunut :hug:

[QUOTE="vieras";24287944]As If säkö menisit auton rattiin sitten yhden tai kaksi juotuasi? Naisten viinapää on tunnetusti huono joten jos ajat et ota :) Sunko mielestä siis voi juoda alkoholia ja ajaa autoa? Entäs jos ajat jonkun lapsen päälle ja tapat sen? Aika ihmeellinen vertauskuva sulla jos et ajaisi kaljapäissä. siinä oikeen äiti teresa tuomitsemassa :([/QUOTE]

Mitä hemmettiä? Mulla on kyllä niin huono viinapää että jos otan yhdenkin niin en samana päivänä aja.
Ja mun mielestä niin liikenteeseen kuin vauvanhoitoonkin vois tulla ihan vaikka nollatoleranssi.
Mutta joo...

ei kovin huono omatunto ollut imetyksestä, kun heti toisena iltana teit saman. Joitko raskaana ollessasikin, kun alkoholista erossa pysyminen vaikuttaa vaikealta?

"Samalla tavalla" ei tosiaankaan käynyt heti toisena iltana, tekstini antaa asiasta nyt ehkä hieman väärän käsityksen, se oli eri juttu eikä siitä sen enempää.
Haluan kertoa, että en ole raskausaikana nauttinut ollenkaan alkoholia ja alkoholista pidättäytyminen ei ole ongelma.
Ongelma on nyt tämä mitä sattui ja se , että mietin olenko aiheuttanut sillä vauvalleni jotain vahinkoa. Tiedän miten kuuluu toimia, mutta en ole täydellinen äiti ja näin nyt vaan kävi

Yhteistyössä