Suuttuisitko miehellesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"niin"

Vieras
Olen vähän äkkipikainen ihminen, ja joskus saatan korottaa ääntäni lapselleni, jos jokin asia ei mene perille kymmenennen sanomiskerran jälkeen. Koskaan en satuttaisi lastani, missään nimessä. Nyt siis kyse vain tuosta äänen korottamisesta-

No, tästä nyt on jo jonkin aikaa (arviolta puoli vuotta) kun oli kotona tilanne että olin aivan poikki, väsynyt jne. Lapselle sitten vähän korotin ääntäni. Tais miehelläkin olla huono päivä. Sanoi että hänen oma äitinsä olisi meidän lapselle parempi äiti kuin minä. Siinä vaiheessa en tiennyt mitä sanoa. Nyt kuitenkin asia edelleen vaivaa mieltä silloin tällöin. Tuntuu pahalta, että aviomieheni sanoo tuollaista. Ja tämä kuulemma kaikki siitä, että hänen äitinsä ei ole koskaan huutanut.

[QUOTE="suski";23044593]Ei huutaminen ole "normaalia" ja kaikki eivät huuda vihaisena.

Miehesi sanoi rumasti, mutta unohda se jo ja opettele huutamisesta eroon.[/QUOTE]

Siis jos yhden kerran on korottanut ääntä niin pitää jo alkaa opetella elämään eri tavalla? Onko tosiaan niin ettei äiti saa koskaan olla väsynyt ja menettää hermojaan?

Jos mun mies sanoisi että oma äitinsä olisi parempi äiti niin todellakin suuttuisin. Jokainen äiti on paras äiti juuri omalle lapselleen. Jos mun äiteyttä vertailtaisiin niin varmasti suuttuisin!

[QUOTE="a p";23044615]Siis jos yhden kerran on korottanut ääntä niin pitää jo alkaa opetella elämään eri tavalla? Onko tosiaan niin ettei äiti saa koskaan olla väsynyt ja menettää hermojaan?[/QUOTE]

Anteeksi, luin "...joskus saatan korottaa ääntäni lapselleni..." eli karrikoidusti sanoen vihaisena/väsyneenä ap huutaa.

Ja ei, kaikki eivät huuda, kun menettävät hermonsa. Eivät kaikki paisko tavaroitakaan.

[QUOTE="a p";23044615]Siis jos yhden kerran on korottanut ääntä niin pitää jo alkaa opetella elämään eri tavalla? Onko tosiaan niin ettei äiti saa koskaan olla väsynyt ja menettää hermojaan?[/QUOTE]

Mulla kärähtää käämit vähintäänkin päivittäin. Se on vissiin miehille sallittua käytöstä?

[QUOTE="MMJ";23044634]Jos mun mies sanoisi että oma äitinsä olisi parempi äiti niin todellakin suuttuisin. Jokainen äiti on paras äiti juuri omalle lapselleen. Jos mun äiteyttä vertailtaisiin niin varmasti suuttuisin![/QUOTE]

Mun mielestä puolen vuoden jälkeen on myöhäistä suuttua yhtään mistään...

Minun mies on varmaan samaa mieltä, mutta ei sano sitä. Suuttuisin tosiaan, vaikka olen melkein samaa mieltä.

Mutta vain melkein. Miehen äiti ei kyllä koskaan huutanut, mutta oli läheisriippuvainen raukka, joka kiltteydellään hallitsi ja rajoitti muun perheen elämää. Hän ei kestä negatiivisia tunteita, joten perheessä oli vain kilttejä ja positiivisia lapsia (yksi lapsista harrasti epämääräisiä kokeiluja salaa, toinen - minun mieheni - jäi tunne-elämältään rajoittuneeksi; ei myöskään kykene minkäänlaiseen tunnepuheeseen). Että sepä siitä huutamattomuudesta sitten, minusta olisi ollut paljon parempi että tunteille olisi ollut tilaa. En sano että riehuminen on millään lailla hyvä tai oikea keino, mutta ei pelkkä huutamattomuus kerro vielä yhtään mitään kasvatuksen hyvyydestä.

Äitini ei koskaan, ikinä huutanut kun olin lapsi. No, korotti ääntään ehkä joskus mutta ei huutanut sillä tavalla raivopäänä kuin niin monet naiset tänä päivänä huutavat ihan vaan omaa "väsymystään". Ei ole mitään turhempaa kuin rääkyminen turhasta, sillä ei saa yhtään mitään. Jos on ongelmia parisuhteessa, niistä voi puhua kun lapset eivät ole läsnä ja normaalilla äänellä. Jos on tarvetta huutaa tai järjestää huutokilpailut niin sitten lapset muualle ja huudetaan niin paljon kuin lähtee (mielellään ulkotiloissa jos asuntomuotona on kerros/rivitalo). Ei se niin hirvittävän monimutkaista ole mutta nykyämmät kokevat oikeudekseen huutaa kun siltä tuntuu vaikka sillä ei, kuten sanottua, saavuta ikinä yhtään mitään. Ja sitten vielä haetaan tukea mielipuoliselle käytökselle internetfoorumilta jossa muut samanlaiset tollot antavat vertaistukea täysin idioottimaiselle käytökselle.

suuttuisin. Ja ihmettelen että miksi ei muka saisi korottaa ääntä? Jos ei kuitenkaan käyttäydy uhkaavasti (jokainen tuntee omat lapsensa ja meillä eivät ainakaan hätkähdä moisesta) eikä nyt pallo punasena vittusaatanaa huuda? Ei lapsia tarvitse kasvattaa pumpulissa.

[QUOTE="sondersson";23044810]suuttuisin. Ja ihmettelen että miksi ei muka saisi korottaa ääntä? Jos ei kuitenkaan käyttäydy uhkaavasti (jokainen tuntee omat lapsensa ja meillä eivät ainakaan hätkähdä moisesta) eikä nyt pallo punasena vittusaatanaa huuda? Ei lapsia tarvitse kasvattaa pumpulissa.[/QUOTE]

Siinähän korotat. Samalla logiikalla on normaalia heitellä tavaroita ja kunhan ne eivät ole hajoavia tai osu lapsiin, niin on ihan ok.

Milloin muka ei huutaminen ole uhkaavaa ja aggressiivista käytöstä? Sehän tutkitusti laukaisee ihmisissä tiettyjä primitiivisiä reaktioita. Jos lapsi ei reagoi huutoon säikähtämällä, niin vanhempien pitäisi säikähtää...

[QUOTE="suski";23044840]Siinähän korotat. Samalla logiikalla on normaalia heitellä tavaroita ja kunhan ne eivät ole hajoavia tai osu lapsiin, niin on ihan ok.

Milloin muka ei huutaminen ole uhkaavaa ja aggressiivista käytöstä? Sehän tutkitusti laukaisee ihmisissä tiettyjä primitiivisiä reaktioita. Jos lapsi ei reagoi huutoon säikähtämällä, niin vanhempien pitäisi säikähtää...[/QUOTE]

Temperamentteja on monenlaisia, ja mielestäni on kyllä harvinaisen pumpulissa elänyt jos yhdestä ärähdyksestä aina säikkyy. Jos joku lyö varpansa ja huuta "vittu" niin ei se ihminen mielenvikainen ole. Päinvastoin tuollainen jatkuva tunteiden kieltäminen ja täydellisen esittäminen aiheuttaa pidemmän päälle niitä mielenterveysongelmia.

Äänen korottaminen tai vaikka joskus ihan oikea huutaminenkin ei tarkoita sitä, että joku riehuisi raivopäissään ja ympärillä olevat ihmiset olisivat vaarassa. Kyllä minua ainakin enemmän pelottaa ihminen, joka ei koskaan suutu mistään. Tietysti jos jatkuvasti on hermona niin kannattaisi alkaa purkaa niitä syitä siihen hermostukseen, mutta useinhan sellainen kärttyisyys johtuu väsymyksestä ja uupumuksesta, johon ei auta kyllä alkaa "ootpa huono ihminen kun korotat ääntäsi" litaniaa jakelemaan.

[QUOTE="suski";23044840]Siinähän korotat. Samalla logiikalla on normaalia heitellä tavaroita ja kunhan ne eivät ole hajoavia tai osu lapsiin, niin on ihan ok.

Milloin muka ei huutaminen ole uhkaavaa ja aggressiivista käytöstä? Sehän tutkitusti laukaisee ihmisissä tiettyjä primitiivisiä reaktioita. Jos lapsi ei reagoi huutoon säikähtämällä, niin vanhempien pitäisi säikähtää...[/QUOTE]

mitä mun siinä pitäisi säikähtää? Apua, lapseni ei pelkää äitiään, jotain täytyy olla vialla??!! Mun lapset tietää, ettei niitten koskaan tarvii mua pelätä. Kun mä korotan ääntäni, pienempi ei ota sitä kuuleviin korviinsa ja isompi joko ei välitä, sanoo jotain nasevaa ja saa mut hiljaiseksi tai huutaa takaisin. Yleensä koko hässäkkä päättyy siihen että joku repee nauramaan.

Säikähtävät toki, jos joku vieras ihminen korottaa ääntään. Että ihan normaaleja lapsia ovat.

[QUOTE="Pälvi";23045255]Itseltäni meinasi pudota tukka päästä, kun mieheni sanoi rakastelun jälkeen oman äitinsä olevan parempi petipuuhissa. Suostui kuulemma anaaliseksiinkin.[/QUOTE]

Se oli sitte ultimate hyvä äiti, varmaan plussamamma.

Ootko oikeasti noin mustavalkoinen ihminen? Eikö löydy harmaan sävyjä? Ei haukku haavaa tee, ei kaikki huutaminen ole raivoamista ja agressiivista. Luuletko että esim italialaiset vihaavat lapsiaan, koska huutavat ja yleensäkin puhuvat kovalla äänellä kun innostuvat?
Kaikki tunteet ovat sallittuja, miten ne ilmaisee onkin jo toinen juttu. Mun mielestä on surullista jos ei lasten aikana voisi näyttää tunteitaan, vaikka sitten huutamalla.

Yhteistyössä