huono äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olenko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rosahdus:
Monet asiat tilanteessasi kuullostavat samalta, kuin omalla kohdallani lapsen ollessa pienempi... minä tunnuin olevan kontrollifriikki, joka ei voinut mennä illalla nukkumaan, jollei keittiö ollut tiptop ja viimeinenkin lelu olohuoneen lattialta kerätty. Ja samoin tuntui, että kaikki tutut äidit ovat varsinaisia supermammoja, jotka leipovat, silittävät ja sitä rataa, päivittäin. Näin jälkeenpäin ymmärrän, että taisin kärsiä jonkinlaisesta masennuksesta, joka sai minut tuntemaan huono äiti-fiiliksiä ja riittämättömyyden tunnetta, vaikka hoidinkin kotityöt ja lapsen kunnialla.

Meillä myös poika oli iltavirkku ja aamun torkku tuossa iässä. Ei esim. ikinä ennätetty aamuisin klo 10 alkavaan kerhoon. Voisitko kokeilla, että alkaisit herättää vauvan toisilta päiväunilta esim. viimeistään klo 18 ja saisit sitä kautta hänet aiemmin yöunille? Olen sitä mieltä, että jossain määrin tuo vuorokausirytmi on kuitenkin synnynnäinen juttu...

löysinpäs tämän.
kiitos! kirjoitit ton ekan kappaleen ihan kuin minun tilanteestani!

tuli vielä mieleen, koitko olevasi onnellinen silloin kun olit masentunut? kun mä tiedostan, että mulla on hyvä mies ja kiva terve lapsi jne, että kaiken PITÄS olla hyvin, mutku olen niin kova stressaan...

Jos vertaa nykyiseen olotilaani, niin ei, en voi sanoa olleeni silloin onnellinen. Minäkin tiedostin, että olen onnellisessa asemassa, kun minulla on ihana lapsi ja hyvä mies, mutta jotenkin en pystynyt täysillä nauttimaan esim. arjen pienistä iloista. Olin myös itkuinen ja kireä. Olen sitä mieltä, että kohdallani fyysinen väsymys pahensi paljon noita mielialajuttuja. Sitten, kun lopulta sain itsekin nukkua kunnon yöunia, opin jotenkin muutenkin relaamaan mm. kotitöissä.

Yrittäisin kai siirtää ruota rytmiä vaikka puoli tuntia kerrallaan. Ei 3 tunnin harppausta kukaan hetkeessä pysty. Niin ja niin paljon lapioisin ruokaa ja lykkäisin tissiä iltaisin, ettei ainakaan nälkää itke. Jos tietää että vauvaa ei satu, eikä sen ole nälkä tai vaippa täys kamaa, sen voi antaa pari minuuttia itkeä, kunhan on rauhallisesti vieressä. Usein tapatissuttelijat ei viiysi kauempaa valvoakaan, jos heräävät kesken unien. Jos taas itku vaan jatkuu ja jatkuu, niin sitten se voisi olla muuta kuin tapatissuttelua

Ensinnäkin sun pitäis syödä useammin!!! Varsinkin kun vielä imetät.
Toisekseen, tuntuu että vauva vie nyt kaiken aikasi ja myös sitten sen miehen ajan kun mies ei ole töissä. Onko teillä mitään yhteistä mitä puuhailette miehen kanssa ihan vaan kahden? Muuta kuin vauvan hoito?
Tai ei sitä tartte välttämättä tehdä sen ihmeemmin mitään kunhan vain muistatte olla kahdenkin =)

Joo, syömisestä sen verran, että voithan sä samalla syödä itse kun imetät. Ei imettäessä tarvitse liimata katsetta vauvaan. Se osaa kyllä jo imeä. Ja imettäessä voi vaikka rentoutua netissä samalla;)

Muistelen sitä kun pikkusiskoni kävi ystävänsä kanssa meillä ja talo hohti puhtauttaan. Kaveri oikein ihmetteli kuinka meillä on niin siistiä. Lapsi ei vielä juuri liikkunut - eikä sotkenutkaan. Päiväunien aikaan tuli touhuttua. Sitten iski totaalinen väsymys. Oli pakko alkaa nukkumaan itsekkin lapsen mukana ne päikkärit. Talo alkoi muuttua enemmän lapsiperheen kodiksi - pölyä löytyi, puhtaita pyykkejä korista ja kuvumasta myös (ei siis päässeet kaappiin asti). MUTTA äiti oli paljon onnellisempi kun väsy ei pananut. Mentiin lapsen kanssa samaa rytmiä ja sain itsekkin nukkua paljon. Lapsen tultua taaperoikään pitää äidin väkisellä tuota siisteyskäsitystään muuttaa rennommaksi - muuten sitä ei jaksa. Minä hommasin lapselle niin paljon vaatteita, ettei tarvitse pestä joka päivä pyykkiä vaan meillä kone pyörii vain kerran viikossa ja silloin koko päivän.

Kotona olon loppuajan me herättiin tuon pojan kanssa siinä kymmenen aikaan, lähdettiin aamupalan jälkeen ulos kavereiden kanssa ja sitten kotiin päikkäreille. Talo oli sellainen sekasotku, että vieraita ei toivonut kylään tulevaksi. Näistä ajoista nautin ja kaipaan sitä aikaa vieläkin säännöllisen työelämän alettua hoitovapaan jälkeen.

Meillä on surperhe. Vauvana kaikki lapset ovat nukkuneett rikkonaisesti. Laistan siivouksesta sen minkä suinkin voin. Lattiat mopataan kerran viikossa, makkareissa ei niinkään usein. Silitän vain välttämättömimmät ja silitän n kerran viikossa 10 min. Nukun aina kun voin ja otan aikaa itselleni. Minusta on parempi, että huusholli on sekaisin kuin että äiti olisi sekaisin. Ole armollinen itsellesi, nauti ja rentoudu!

Hassua... mulla on 5v poika ja kans 7kk tyttö. Päivät kuulostaa ihan sun jutultas paitti et herään imettään n. parikymmentä kertaa joka yö :o sillä tyttö pitää rintaa tuttinaan.
En ole masis ja jaksan ihmeen hyvin. Toki hieronta tai oma aika joskus ois jees :/
Mietin kans joka päivä et en ole vauvan kaa tarpeeks(leikit, lorut, syli, jne).
Erona sun juttuun: syön usein ja hyvin :)

kiitos kaikille vastanneille! eilen annoin sitten sitä lämmitä ruokaa 2x aiemman 1x sijaan. ja en antanut nukkua kuin yhdet päiväunet. syötin iltapuuron klo 20. pistin lapsen sänkyyn klo 22, ja se nukkui putkeen klo 06 asti, ja tissittelyn jälkeen jatkoi vielä unia.

olen aivan uudestisyntynyt nukuttuani noin kauan! niin ja lapsikin on hyväntuulinen, se heräsi 9.00. ei tämä nyt yhden kerran jälkeen välttämättä ole "aina näin", mutta tämä yksikin ihana yö auttaa eteenpäin:)

tosin aamulla tuli paska äiti fiilis, kun mietin, onko lapseni nähnyt viikkotolkulla nälkää öisin. vai oliko vaan sattumaa... joka tapauksessa - putkeen nukuttu yö piristää paremmin kuin pitkälle aamupäivään torkkuminen

Heips! Nyt vasta löysin tämän... tosi mukava kuulla ap, että teillä meni viime yö noin hyvin! :hug: Toivottavasti noin menisi jatkossakin! Tiedän itse kokemuksesta, miten ihmeitä se kunnon yöuni saakaan aikaan. Kerrohan taas, kuinka teillä on mennyt.

Mulla ei juuri muuta tullu mieleen kun, että sä siis syöt vaan pari kertaa päivässä?? :o Ja imetät lisäksi? Jos söisit useammin ja tietenki aina monipuolisesti, niin se sun maito saattas olla tujumpaa ja vois vaikuttaa pelkästään jo siihen, että se vauva ei herää yöllä syömään noin tiuhaan :whistle: Testaappa. Muut hommat on mulle yks haile. Aika paljon touhuat, mutta jos jaksat ja kaikki se tuntuu hyvälle, eikä rasittelle, ni spuvot. Ite en varmaan usein tee päivisin läheskään tuota ja toisena päivänä tuplasti tuon :D Erotuksena tieten, että mulla on viis lasta ja sulla yks. Mutta mulla ei omakotitaloa ;) Eli ei voi verrata muutenkaan.

kyllä viime yökin meni hyvin. voi hitto, että mä olen ollut tyhmä! miksen heti tajunnut, että herätän päikkäreiltä ja syötän päivällä niin paljon kuin vain saan menemään, enkä odota että vauva ilmaisee haluavansa

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Kuulostaa sille, et ala ottaa rennommin :D
Ja aattele enemmän itseäsi

sit tää kämppä tulee sotkuseks! ajattelen kauhulla, mitä on sitte kun meen töihin. ja sitä ennen mun pitäs ehdottomast saada tää vuorokausirytmi kuntoon

Kukan sen kämpän sotkee? Vauva??

kyllä viime yökin meni hyvin. voi hitto, että mä olen ollut tyhmä! miksen heti tajunnut, että herätän päikkäreiltä ja syötän päivällä niin paljon kuin vain saan menemään, enkä odota että vauva ilmaisee haluavansa

Omalla kohdallani olen huomannut, että jotkut asiat sitä oppii vasta kantapään kautta, varsinkin kun on ensimmäinen lapsi kyseessä. Mutta nyt et todellakaan mieti olevasti tyhmä!!! Voi, kun mukava kuulla, että viime yökin meni teillä hyvin. Siitä saa kyllä ihmeesti itselleen positiivista energiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Vauva vielä pieni niin tärkeintä nyt uni ja tissi ja myös omasta jaksamisesta huolehtiminen!! Tuskin se kämppä kaatuu vaikka siivouksesta nyt vähän tinkisikin.. Nauti nyt tästä ajasta, huolehdi vuorokausirytmeistä ja työhön menosta sitten myöhemmin. Sääli, jos vauva-aika menee stressaamiseen, sitä kun ei saa takaisin.. :hug:

mutku kaverit tuntuu olevan jotain fakin supermammoja jotka leipoo joka päivä ja aina on siistiä vaikka yllättäin menis. niin ja lastenvaatteet silitetää

Älä välitä niistä kavereista..ei me ihmiset olla samanlaisia, eikä meidän kuulu ollakaan!!!! Meillä on erilaiset voimavarat..voihan se olla, et sulla rutiinit lähtee toimimaan pikkasen takkusemmin kun frendeilläs..tai sitten ei lähde ollenkaan.
Mut mitä sitten..ei kannata vertailla koska aina löytyy parempia... :whistle:
Elä sen mukaan mikä susta tuntuu parhaimmalta!

Yhteistyössä