huono äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olenko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

olenko

Vieras
pidin yhden päivän päiväkirjaa nähdäkseni mitä meillä oikeasti tapahtuu ja mitä vain tuntuu että teen... vauva on 7kk, ja välillä tuntuu että mä en tee läheskään tarpeeksi. en esim ulkoile joka päivä. miltä tää kuulostaa:

10.30 nousin sängystä. vaihdoin vauvalle vaipan. tein puuroa ja syötin sitä.
11.00 laskostin puhtaat pyykit kaappiin, laitoin pyykkikoneen päälle. siivoilin keittiötä. siivosin eteistä. ruokin koiran. ruokin kanin. vaihdoin taas vaipan. puin vauvalle päivävaatteet. imetin
11.30 vauva vaunuihin, lähdin lenkille. ulkoilutin koiran. puhuin samalla puhelimessa. lenkiltä tultua siivosin pihaa.
12.30 tulimme sisään. kannoin lapsen nukkuvana sänkyynsä (oli pihalla nukahtanut)
pesin eteisen ja keittiön lattiat. putsasin ruokapöydän ja tiskipöydän. vein energiajätteet ulos odottamaan seuraavaa kauppareissua.
13.00 pesin vintin portaat + kakkoseteisen lattian. siivosin vessan. tyhjäsin pyykkikoneen. maksoin laskut netissä
13.30 vauva heräsi. vaihdoin vaipan, syötin välipalaksi sosetta
14.00 petasin pedin. kuuntelin lapsen kanssa satukasettia. imetin.
14.30 vauva leikki lattialla. minä istuin netissä
15.00 mies tuli kotiin, otti vauvan syliin
15.30 ruokailu, söin itse (eka kerta)
16.30 vaihdoin vauvan vaatteet puhtaisiin+vaipan, imetin
17.30 vauvan toiset päivätorkut, siivoilin
18.00 menin nettiin
18.30 vauva heräsi, vaihdettiin vaippa leikittiin yms ei erityistä
20.00 iltapuuro vauvalle, puhdas vaippa
21.00 imetin, annoin vielä hedelmäsosetta
22.00 puhdas vaippa, yövaatteet vauvalle, imetin uneen
23.00 söin itse iltapalaa (toka mun oma syöminen), katsoin telkkaria
00.00 vauva heräsi, imetin
01.00 menin itse nukkumaan
03.00 vauva heräsi. imetin
06.00 vauva heräsi, imetin
08.30 vauva heräsi. vaihdoin puhtaan vaipan ja imetin. jatkoimme torkkuja
10.00 nousimme ylös

eniten ärsyttää tämä mein vuorokausirytmi. sen jos saisi pari tuntia aiemmaksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Kuin nii:
Miten nii olisit huono? Säähän toimit kuin kone koko vuorokauden!!!

mä en saa tota kersaa nukkumaan aiemmin ja sit en jaksa ite nousta sängystä ennen lasta, ja se ärsyttää! vinkkejä kaipailisin tähän aikatauluyn korjaamiseen

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Kuulostaa sille, et ala ottaa rennommin :D
Ja aattele enemmän itseäsi

sit tää kämppä tulee sotkuseks! ajattelen kauhulla, mitä on sitte kun meen töihin. ja sitä ennen mun pitäs ehdottomast saada tää vuorokausirytmi kuntoon

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuin nii:
Miten nii olisit huono? Säähän toimit kuin kone koko vuorokauden!!!

mä en saa tota kersaa nukkumaan aiemmin ja sit en jaksa ite nousta sängystä ennen lasta, ja se ärsyttää! vinkkejä kaipailisin tähän aikatauluyn korjaamiseen

Sama mulla, ja lapsi kohta jo 3v. Nauti ihan rauhassa myöhään nukkumisesta. Lepo on kaikkein tärkeintä sulle, että jaksat taas päivän työt ja yön imetykset! Hyvä äiti sä oot!!!

Kauheesti jaksat toutuha päivän mittaan. Mä olen suhun verrattuna tosi laiska...
Nuku rauhassa myöhään, mä olisin onnellinen jos ei aina tartteis nousta seiskalta, vaikka parempi sekin kun ennen noustiin jo viideltä...

Mulla on neljä lasta ja jos jotain olen oppinut, niin armeliaammaksi itselleni. Lattioita ei tarvitse pestä joka viikko, ja kun lapset antavat olla rauhassa niin olen rauhassa. Ja miehesti voi kyllä iltaisin osallistua myös lasten hoitoon.

Ja vauva ei mene rikki jos välillä otat sen vain kainaloon ja katsot vaikka telkkaria sohvalta.

Vauva vielä pieni niin tärkeintä nyt uni ja tissi ja myös omasta jaksamisesta huolehtiminen!! Tuskin se kämppä kaatuu vaikka siivouksesta nyt vähän tinkisikin.. Nauti nyt tästä ajasta, huolehdi vuorokausirytmeistä ja työhön menosta sitten myöhemmin. Sääli, jos vauva-aika menee stressaamiseen, sitä kun ei saa takaisin.. :hug:

Minulla kiinnitti huomiota tuo, miten paljon imetät öisin vaikka vauva saa jo puuronkin illalla. Kannattaisiko yöimetyksiä alkaa harventamaan jotta unet alkaisivat olla pidempiä kerrallaan ja sillain saisi sitten rytmitettyä heräilyä aikaisemmaksi? Ja kylläpä sinä touhuat päivän aikana, lepo aina kun siihen on mahdollisuus on oikeutettua!

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Vauva vielä pieni niin tärkeintä nyt uni ja tissi ja myös omasta jaksamisesta huolehtiminen!! Tuskin se kämppä kaatuu vaikka siivouksesta nyt vähän tinkisikin.. Nauti nyt tästä ajasta, huolehdi vuorokausirytmeistä ja työhön menosta sitten myöhemmin. Sääli, jos vauva-aika menee stressaamiseen, sitä kun ei saa takaisin.. :hug:

mutku kaverit tuntuu olevan jotain fakin supermammoja jotka leipoo joka päivä ja aina on siistiä vaikka yllättäin menis. niin ja lastenvaatteet silitetää

Alkuperäinen kirjoittaja EveLiie:
Minulla kiinnitti huomiota tuo, miten paljon imetät öisin vaikka vauva saa jo puuronkin illalla. Kannattaisiko yöimetyksiä alkaa harventamaan jotta unet alkaisivat olla pidempiä kerrallaan ja sillain saisi sitten rytmitettyä heräilyä aikaisemmaksi? Ja kylläpä sinä touhuat päivän aikana, lepo aina kun siihen on mahdollisuus on oikeutettua!

olet oikeassa
tähän toivoisin pääseväni! tiedän että se ei ole vauvalta nälkää, sillä nukahtaa uudestaan lähes saman tien kuin saa tissin suuhunsa. mutta en mä henno toista huudattaakaan

Missään nimessä et ole huono äiti (voiko sitä tämän perusteella edes päätellä?), mutta jätä hei siivoaminen vähemmälle ja muista syödä itse useammin. Vauva ei kaipaa puhtauttaan kiiltelevää kotia vaan hyväntuulisen äidin - enkä siis tarkoita, ettetkö sellainen jo olisikin.

Sitten pisti silmään sellainen, että miksei vauva voinut nukkua uniaan ulkona (kerroit kantaneesi hänet sisälle nukkumaan)? Jos koet huonoa omaatuntoa ulkoilun vähyydestä, eikö vauva voisi nukkua ulkona ja saada samalla raikasta happea?

Musta sun vauva syö yöllä turhan tiheään. Syökö hän kiinteitä miten paljon? Niiden lisääminen ruokavalioon ja unikoulu voisivat auttaa korjaamaan unirytmiä, mikäli se sinua vaivaa.

Paljon tsemppiä ja :hug:!

Alkuperäinen kirjoittaja EveLiie:

olet oikeassa
tähän toivoisin pääseväni! tiedän että se ei ole vauvalta nälkää, sillä nukahtaa uudestaan lähes saman tien kuin saa tissin suuhunsa. mutta en mä henno toista huudattaakaan

Entä jos vähän tassuttelisit tissittelyn sijasta? Ehkä pieni sitten nukahtaisi uudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Missään nimessä et ole huono äiti (voiko sitä tämän perusteella edes päätellä?), mutta jätä hei siivoaminen vähemmälle ja muista syödä itse useammin. Vauva ei kaipaa puhtauttaan kiiltelevää kotia vaan hyväntuulisen äidin - enkä siis tarkoita, ettetkö sellainen jo olisikin.

Sitten pisti silmään sellainen, että miksei vauva voinut nukkua uniaan ulkona (kerroit kantaneesi hänet sisälle nukkumaan)? Jos koet huonoa omaatuntoa ulkoilun vähyydestä, eikö vauva voisi nukkua ulkona ja saada samalla raikasta happea?

Musta sun vauva syö yöllä turhan tiheään. Syökö hän kiinteitä miten paljon? Niiden lisääminen ruokavalioon ja unikoulu voisivat auttaa korjaamaan unirytmiä, mikäli se sinua vaivaa.

en uskalla jättää yksin ulos, pelkään että joku kahjo hiippailee. tai lähistön kakarat. asutaan okt:ssa, eli ei ole parveketta tms. joskus olen yrittäny nukuttaa ulkona, sitten olen koko ajan nenä kiinni ikkunassa enkä saa mitään tehtyä. itkuhälyytin on, mutta en luota täysin...

kiinteitä menee aika vähän kerrallaan. unikoulu kuulostaa julmalta, vaikka epäilemättä on käynyt mielessä sekin! nyt on päivä menossa taas suunnilleen samaa rataa, vauva parhaillaan tässä sylissä, rinnalla... se kun on maitopoika:/ ja en halua missään nimessä vieroittamaan ryhtyä, imetys on tärkeää

Hyvältä äidiltä kuulostat. Ota vaan rennommin, äläkä vertaa itseäsi ystäviisi. Väsytät vain itsesi sellaisilla vertailuilla/ajatuksilla. En ole minäkään silittänyt vaatteita ja hyvin on pärjätty. (juhla-vaatteet on tietty eri juttu)
Yritä antaa enemmän soseita. Tuon ikäinen vauva voi jo maistella kanaa ja lihaa. Nukkuu yöt paremmin, kun syö tuhdimmin päivällä. Tsemppiä! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:

en uskalla jättää yksin ulos, pelkään että joku kahjo hiippailee. tai lähistön kakarat. asutaan okt:ssa, eli ei ole parveketta tms. joskus olen yrittäny nukuttaa ulkona, sitten olen koko ajan nenä kiinni ikkunassa enkä saa mitään tehtyä. itkuhälyytin on, mutta en luota täysin...

kiinteitä menee aika vähän kerrallaan. unikoulu kuulostaa julmalta, vaikka epäilemättä on käynyt mielessä sekin! nyt on päivä menossa taas suunnilleen samaa rataa, vauva parhaillaan tässä sylissä, rinnalla... se kun on maitopoika:/ ja en halua missään nimessä vieroittamaan ryhtyä, imetys on tärkeää
Sulla taitaa olla synnytyksenjälkeinen masennus. Silloin useesti pelkää kakkea lapsen turvallisuuteen liittyvää. Ei esim. uskalla nukuttaa ulkona yms.. Ja kodin pitäisi olla siisti silitettyjä vaateita myöten. Jos et omin neuvoin selviä, kysy apua ihan vaikka terv.keskuslääkäriltä. Gynekologi olisi tietysti vielä parempi, koska hormooneistahan on kysymys.

Siivoatko joka päivä noin paljon?

eihän vauva aiheuta likaa eikä sotkua.

Tule meille siivoamaan, jos on noin paljon virtaa. Täällä saa oikeasti pestä joka päivä koko talon, eikä näy missään.

nostan kerran, jos joku haluaisi vielä avata sanaisen arkkunsa. kiitos tsempistä, mutta tuntuu että päivä menee hukkaan kun nukkuu noin myöhään:/

Älä hulluja puhu. Pakkohan sun on nukkua, että jaksat!

Ja itteäs huomioit enempi. Sulta loppuu maitokin, ellet syö useammin.
Ja kämppä saa välillä ollakin sotkussa! Ootko kahden vauvan kanssa, vai tekeekö mies kotona mitään?
Ai, luin uusiksi, on sulla mieskin..

Yhteistyössä