Pyöräilen läpi talven. Asumme Lapissa ja täälä on aina lunta, jäätä ja pakkasta talvella.
Pyörässäni on nastarenkaat, joita suosittelen kaikille. Ei tarvitse koko ajan "lukea" tien pintaa ja etsiä tasaista ja pitävää kohtaa. Ne pitää yllättävän hyvin ja meno on huolettomanpaa, mutta ei huoletonta. Kypärä päässä toki ja kunnolliset varusteet yllä. Matkaa on alle 10km, mitä pidän aika sopivana jo kuntoilunkin kannalta.
Tuo sinun 16km menis loistavasti sulalla kelillä, mutta reilut -30 asettas jo aika isot varustevaatimukset ja pyörän toiminta hidastuu aivan oleellisesti silloin. Itse olen polkenut tänä talvena joka päivä toihin ja siihen on mahtunut myös -40 asteisia ilmoja. Se meni nipin napin, sinnillä, mutta ei se kivaa ollut. Oli pakko ladata "liikaa" vaatetta ja loppumatkasta oli poikkeuksetta kauhea hiki, vaikka alkumatkasta sai hytistä.
Vesisateet ei haittaa mua, vituttaa lähinnä vain. Mulla on Haltin sadeasu, joka oikeasti pitää veden. Huppu päähän ja kypärä hupun päälle. Huppu suojaa kasvoja, joten vesi ei lorise naamaa pitkin. Juuri nyt täälä on sellanen keli, että aamulla oli -17 pakkasta ja kun tulin töistä, se oli -3. Eli kelien vaihtelut tekee tiet hirveiksi kynnöspelloiksi ja vaatetus pitää miettiä kokonaan uusiksi töistä takaisin tullessa.
En tiiä, mitä sinuna tekisin. Pidän itseäni melko sitkeänä ja menen raivolla vaikka kiven läpi, jos päätän niin. Silti vuorotyö ja aikaiset aamut ei oikein houkuttais tuon matkan vuoksi. Iltavuorosta tykkään ajella kotiin ihan rauhassa. Se nollaa pään ja siirtää mun ajatukset kotiin ja vapaalle. Työni on tosi hektistä (kirurginen osasto) ja tarvin ajan itselleni työpäivän jälkeen. Tuo pyörämatka on juuri sopiva siihen.