Huomio kaikki jotka pyöräilevät töihin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Angel Eyes
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Angel Eyes

Aktiivinen jäsen
29.10.2007
1 168
0
36
Onko täällä ketään joka polkisi pyörällä läpi vuoden töihin? Olisi kiva kuulla kokemuksia, miten tuo esim. talvella sujuu?

Olen näillä näkymin palaamassa syksyllä töihin ja ei oikein olis varaa hankkia toista autoa, niin mietin että onko ihan tuhoon tuomittu ajatus jos polkisi 16 km suuntaan pyörällä.

riippuu aika paljon miten teilläpäin pidetään tiet kunnossa. Jos tiet ovat auraamattomat vielä siinä vaiheessa kun lähdet töihin, myöhästymisen riski on aika suuri.

poljen kesäisin 12km/suunta ja mun mielestä tuo matka ympäri vuoden on mahdoton. Kesälläkin ketutti suuresti jos sade yllätti mutta mietipä 30 asteen pakkasta, räntäsadetta tai jäätävää viimaa vastatuuleen. En alkaisi.
Todennäköisesti siinä duunissakaan ei kovin kummoinen palkka ole ellei toiseen autoon töissäkäydessäkään olisi varaa niin ihan oikeasti harkitsisin kotiinjäämistä, työpaikan vaihtoa tai julkisia (jos mahdollista).

Mä poljin ennen lapsia 4km suuntaansa vuoden ympäri, ja täytyy sanoa et tää maaliskuu on just sitä aikaa mitä vihasin yli kaiken: jäänytynyttä muhkuraista sohjoa pyörätiet reunasta reunaan, ja autotiet täysin sulia! Itse kuljin yleensä seitsemän pintaan töihin, ja silloin oli talvisin puolet matkasta aurattu, puolet ei. Sekin ärsytti... Muut vuodenajat menee ihan helposti, kun on asianmukaiset vaatteet (suosittelen Haltin pyöräilytakkia, siinä on erikoispitkät hihat ja selkä, ja se on vedenpitävä) ja kenties vielä suihkumahdollisuus töissä.

Tuo 16km on kyllä niin pitkä matka etten itse edes harkitsisi muuta kuin autoa. Tällä hetkellä pidän 5-6km sen työmatkan rajana minkä jaksaisin kelissä kuin kelissä, koska joudun myös kuljettamaan lapset - sillä edellytyksellä että lasten tarhamatka on toki lyhyempi. Minäkin palaan syksyllä töihin, ja nyt jännään noita tarhapaikkoja sitten.

Meillä ei olisi tuota lastenkuljetus ongelmaa, kun eivät vielä hoitoon olisi silloin menossa. Osa-aikaista työtä siis teen ja auto on melko kallis investointi kuitenkin vaan muutamaa työpäivää/viikko varten. :(

Tuota kyllä mietin että voi se olla aika hurjaa hommaa vaikka -30 asteessa tuolla polkea, ehkä siis pitää vaan alkaa miettiä sitä auton hankkimista sitten. :/

Täytyy vielä sanoa ettei ne kylmät kelit ole ongelma, kun löytää vaan oikean vaatetuksen. Olen ihan hyvillä mielin pyöräillyt -25 pakkasessa, kylmemmässä ei ole tarvinnut. Ihan sama vesisateen tms. sateen kanssa myös, korkeintaan ärsyttää vaan. Mutta sitten kun ei pysy pystyssä pyörällä kelin takia, sitten on jo henkikultakin vaarassa. Kerran hyydyin ylämäkeen sen takia, että se oli laidasta laitaan (noin 2,5m leveä) peilijäässä, ja reunoilla oli korkeat penkat. Pyörä kaatui jalkojen väliin mutta itse pysyin onneksi pystyssä. Siinä vaiheessa kirosin hartaasti autoilijoita, joiden tie oli jo täysin sula!

[QUOTE="Jip";23463861]Täytyy vielä sanoa ettei ne kylmät kelit ole ongelma, kun löytää vaan oikean vaatetuksen. Olen ihan hyvillä mielin pyöräillyt -25 pakkasessa, kylmemmässä ei ole tarvinnut. Ihan sama vesisateen tms. sateen kanssa myös, korkeintaan ärsyttää vaan. Mutta sitten kun ei pysy pystyssä pyörällä kelin takia, sitten on jo henkikultakin vaarassa. Kerran hyydyin ylämäkeen sen takia, että se oli laidasta laitaan (noin 2,5m leveä) peilijäässä, ja reunoilla oli korkeat penkat. Pyörä kaatui jalkojen väliin mutta itse pysyin onneksi pystyssä. Siinä vaiheessa kirosin hartaasti autoilijoita, joiden tie oli jo täysin sula![/QUOTE]

Ei kuulosta kovinkaan kivalle. :( Tulinkin jo siihen tulokseen että ehkä sitten joku halpa auto olisi meidän ratkaisu. Ja tosiaan kun pelkkää iltaa tulisin tekemään, niin puolenyön aikaa polkeminenkaan ei tosiaan kovin paljon houkuta.

Koko ajatus oli nyt jälkeenpäin ajateltuna aika huono. :D

Pyöräilen läpi talven. Asumme Lapissa ja täälä on aina lunta, jäätä ja pakkasta talvella.

Pyörässäni on nastarenkaat, joita suosittelen kaikille. Ei tarvitse koko ajan "lukea" tien pintaa ja etsiä tasaista ja pitävää kohtaa. Ne pitää yllättävän hyvin ja meno on huolettomanpaa, mutta ei huoletonta. Kypärä päässä toki ja kunnolliset varusteet yllä. Matkaa on alle 10km, mitä pidän aika sopivana jo kuntoilunkin kannalta.

Tuo sinun 16km menis loistavasti sulalla kelillä, mutta reilut -30 asettas jo aika isot varustevaatimukset ja pyörän toiminta hidastuu aivan oleellisesti silloin. Itse olen polkenut tänä talvena joka päivä toihin ja siihen on mahtunut myös -40 asteisia ilmoja. Se meni nipin napin, sinnillä, mutta ei se kivaa ollut. Oli pakko ladata "liikaa" vaatetta ja loppumatkasta oli poikkeuksetta kauhea hiki, vaikka alkumatkasta sai hytistä.

Vesisateet ei haittaa mua, vituttaa lähinnä vain. Mulla on Haltin sadeasu, joka oikeasti pitää veden. Huppu päähän ja kypärä hupun päälle. Huppu suojaa kasvoja, joten vesi ei lorise naamaa pitkin. Juuri nyt täälä on sellanen keli, että aamulla oli -17 pakkasta ja kun tulin töistä, se oli -3. Eli kelien vaihtelut tekee tiet hirveiksi kynnöspelloiksi ja vaatetus pitää miettiä kokonaan uusiksi töistä takaisin tullessa.

En tiiä, mitä sinuna tekisin. Pidän itseäni melko sitkeänä ja menen raivolla vaikka kiven läpi, jos päätän niin. Silti vuorotyö ja aikaiset aamut ei oikein houkuttais tuon matkan vuoksi. Iltavuorosta tykkään ajella kotiin ihan rauhassa. Se nollaa pään ja siirtää mun ajatukset kotiin ja vapaalle. Työni on tosi hektistä (kirurginen osasto) ja tarvin ajan itselleni työpäivän jälkeen. Tuo pyörämatka on juuri sopiva siihen.

mä en voi kehua pyöräileväni vuoden ympäri, mutta 20km suuntaansa matkan pyöräilen noin huhtikuusta marraskuuhun tai siihen asti kunnes tulee lumet. nyt oon tässä kuussa jo alottanut hyvillä ilmoilla polkemaan. välillä tuntuu että ei millään jaksais mutta jälkeenpäin aina hyvä mieli ja olo. ainut että työmatkaan saa varata aika reippaasti aikaa. ja aamulla on tympee ku mellä ei ole suihku mahdollisuutta ja hikihän siinä lopuksi aina tulee.

Kesällä menee sellainen 7 kilometrin matka. Talvella en pyöräile kun pitäisi pyntätä päälle tolkuttomasti ja on vaarallisen liukasta. Vesisade on tietenkin ikävä kun tuulipuku ehtii kastua läpi tuolla matkalla. Varsinkin jos yllättäin tulee kova ja rankka kuuro niin on läpimärkänä hetkessä.

Meillä mies polkee töihin kesät talvet, matkaa n.7 km. On välillä aika kovaa hommaa ja ihan pahimpina pakkaskeleissä on mennytkin sporalla.
Mulla on matkaa just toi 16km ja mies on joskus sanonut, että kesällä polkis tuonkin mutta ei talvella.

Oon vetänyt koko talven pyörällä lukuunottamatta 1kk kun oli auto käytössä. n.3km x2 päivässä ja lapsen olen kanssa pyörän kyydissä vienyt hoitoon. Pyöräily on ollut välillä niiin v****maista on ollut peilijäätä, kauheeta sohjoa ja välillä hirmuiset lumikinokset eli ei kyllä 16km suunta talvella onnistu hulluksi tulis.

Miehellä työmatka 30km suuntaansa ja pyöräilee sen keväästä syksyyn, mutta talvet kulkee autolla. Autolla menee myös jos on jotain erikoista mm. ylitöitä tiedossa jne. myös todella huonoilla keleillä kulkee autolla mutta pienellä sateella pyörällä.

Hällä käytössä Haltin pyöräilypuku myös, mutta hän haukkunut sen pystyyn liian hiostavana. Eli pitää kuivana sateelta mutta aina märkänä kuitenkin nimittäin hiestä. Voi myös vaikuttaa tietysti miten polkee, hänellä käytössä maantiepyörä ja pyöräilee työmatkakin urheilumielessä eli ei kovin hidasta vauhtia.

Liikun pyörällä ympäri vuoden. Itse en ole hankkinut pyörään talveksi mitään "lisävarusteita", mutta nasta- tai kitkarenkaita monet ovat talveksi suositelleet. Niillä pyörä ei katoa alta käännöksissäkään, ja polkeminen helpottuu sen vuoksi.

mä poljen joko meno tai tulomatkan. Talvisin on edessä nastarengas.

Talvella on ihan karmeeta kun on pakkasta se 30 astetta tai tulee lunta niin ettei eteensä nää tai et ei oo sit aurattu kunnolla ja polkeminen on likimain mahdotonta. Pyöräki jos seisoo siin 30asteen pakkases sen muutaman tunnin niin on sil aika kankee polkee.

Onneks mulla ei oo matkaa ku muutama kilometri ja se ny menee vaikka kiukulla. 16km en lähtis talvisin polkemaan.

Yhteistyössä